Beantwoord

Glasvezel Zyxel t50 - vpn connectie werkserver


Hallo,

Ik probeer vanuit huis via een vpn connectie op de server van mijn werk te komen. Dit lukt echter niet. Ik lijk wel connectie te kunnen maken maar als ik dan in Finder de verbinding wil maken dan krijg ik een foutmelding: ‘there was a problem connecting to the server’. Is er wellicht iets wat ik aan de instellingen van het modem kan wijzigen om de connectie te krijgen? Ik hoor het graag!

 

met vriendelijke groeten,

Ruud

 

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 15 April 2020, 13:40

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Hey @Ruudkool,

We moeten dan speuren waar dit door wordt veroorzaakt. Kun je ons meer informatie geven over de volgende punten:

  • Welk type modem gebruik je?
  • Welke VPN maak je gebruik van?

Verder ben ik in mijn speurtocht op dit topic terecht gekomen, wellicht heb je daar iets aan. Hoe meer we weten, hoe sneller we een oplossing kunnen vinden. :relaxed:

Dag Piotr,

Dank voor je bericht! Ik vond wel info over het probleem met andere routers (Draytek) en modems en hoe je deze kunt vervangen voor een andere Setup maar niet voor het modem en router die ik heb. Ben zoals je in mijn vraagstelling wellicht al leest ook niet geweldig op de hoogte van hoe alles werkt.

Ik heb de CTS CVT-3002 als modem.
Het type verbinding dat ik gebruik is L2TP. Ik werk op een mac en de vpn maak ik via system Preferences - network. 

 

Ik hoop dat dit al een antwoord geeft op je vragen anders hoor ik het graag!

 

Dag @Pieter_B,

 

Dank voor de uitleg. DeVPN server was al ingesteld op mijn Mac en lijkt ook verbinding te maken. Het probleem is echter dat als ik vervolgens verbinding wil maken krijg ik de melding ‘there as a Problem connecting to the server’.

Zou dit op te lossen kunnen zijn met het poorten forwarden? Wat betreft dit onderwerp rijkt mijn kennis niet ver. 

Ik heb gevonden waar ik de poorten kan open zetten. Is het nu voldoende de poort 1701 en de poort 500 open te zetten? Ik heb dit al gedaan maar ik krijg nog steeds die melding. Doe ik iets fout? zie screenshots hieronder.

 

Alvast bedankt voor je antwoord.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Ruudkool 

Het IP wat ik zie is een local LAN IP, dus er is op 1 of andere manier een verwijzing naar een local server?

 

Port forwarding moet je niet je WAN IP opgeven, maar het IP van je client device waarvan je een VPN wilt opzetten. 

 

@Pieter_B 

 

Ik neem aan dat dat een verwijzing naar de lokale server van mijn werk is dan? Volgens mij heb ik dit allemaal goed ingesteld aangezien ik een handleiding heb gevolgd en alles goed staat. Hij geeft ook als status aan: connected. Het probleem doet zich pas voor als ik wil inloggen bij de server. Dan krijg ik die foutmelding.

Het client device, in dit geval is dan neem ik aan mijn eigen router vanwaar ik de van verbinding wil opzetten?

@Pieter_B  Ik begrijp nu dat het client device mijn mac hier is. Ook als ik het interne IP adres van mijn MAC invul als Server IP-adres lukt het niet verbinding te maken. Ohja ik heb inmiddels via de mobiele hotspot van mijn telefoon wel in kunnen loggen op de server. Dus het probleem ligt ergens bij de router lijkt mij dan? Is er nog iets anders wat ik kan proberen? 

@Piotr komt dit probleem vaker voor? Ik heb het onderwerp namelijk nergens anders kunnen vinden. Het lijkt me toch raar als ik de enige ben met dit probleem dus wellicht gebruik ik niet de goede zoektermen?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Ruudkool 

Heb deze issue van het wel werken op een eigen hotspot buiten het TMT om, wel vaker gelezen hier.

Kan alleen even niet zo snel een gerelateerd onderwerp vinden voor je, maar ik denk dat @Piotr daar intern wel onderzoek naar kan doen. Het lijkt dus een routing issue voor nu via je TMT modem.

Reputatie 7

Hi @Ruudkool, het lastige met VPN's is dat hier niet echt algemene instellingen van toepassing zijn waar we naar kunnen verwijzen. Problemen met een VPN komen met enige regelmaat voorbij maar het zijn verschillende problemen met verschillende VPN's. modems en internetverbindingen. Ik denk graag met je mee maar het is erg lastig om hier wat over te zeggen. Heb je toevallig al contact gehad met aanbieder van de VPN dienst? Mogelijk heeft die nog suggesties waar we mee verder kunnen. 

Hallo @Brian , dank voor de reactie. Ik heb inmiddels navraag gedaan. Het antwoord dat ik kreeg was als volgt: “je hebt thuis hetzelfde interne netwerk in gebruik als jullie op kantoor hebben, daarom kun je niet verbinden met de NAS. Dat is zo niet oplosbaar, je moet het thuisnetwerk dan anders inrichten met een andere DHCP range dan 192.168.1.x.” 
Mijn vraag is nu dan of het mogelijk is mijn thuisnetwerk anders in te richten? En is dit een kwestie van een andere router gebruiken of kan dit probleem opgelost worden met de Setup die ik nu heb?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ruudkool, je kunt de DHCP range instellen door in te loggen op het modem. De range die het modem zelf hanteert en wat er dan buiten valt, kun je toewijzen aan andere devices (externe apparatuur). 

Zo log je in op de Zyxel:

Zyxel
1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.

Laat weten of het gelukt is. Als je er niet uitkomt, dan blijven we net zolang helpen totdat het wel lukt! We zullen altijd voor je klaar staan! ❤😎

Ha @Jason, dank voor je bericht. 

 

Ik neem aan dat dit in dit scherm kan? 

 

Als ik hier bij IP-adreswaarden de range wijzig naar bijvoorbeeld 192.168.2.2 - 192.168.2.254 dan geeft hij de foutmelding: ‘Ongeldig bereik van DCHP-Tool. Is dit niet de juiste manier om mijn DCHP range anders in te stellen dan 192.168.1.x? Zou je mij kunnen vertellen hoe ik dit wel kan aanpakken?

alvast bedankt!

 

Ruud 

Ha @Jason , @Brian ,

 

Iemand nog een reactie op bovenstaande vraag of een topic waar ik kan kijken voor een antwoord?

 

groeten,

 

Ruud

Reputatie 7
Badge +15

@Ruudkool 

Je dient wel het ip adres onder LAN configuratie op bijvoorbeeld 192.168.0.1 te zetten, daarna begin 192.168.0.2 en eind 192.168.0.254.

Gebruik geen 192.168.2.1, 192.168.3.1 of 192.168.4.1

@Waqqas 

 

Yess gelukt! Dank je wel!

Hallo , ik wil graag op mijn nieuwe modem Zyxel T50 met VPN surfen .

De klantenservice ondersteunt dit niet en hebben mij verwezen naar dit platvorm.

Ook vertelden ze mij dat het technisch mogelijk is met de Zyxel T 50

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Dickydick0, dat is zeker mogelijk, leuk dat je met VPN gaat werken! Wij kunnen je helpen op de Community. Heb je al een VPN in gedachten? Je kunt op deze website de top tien VPN's die voor Nederlands gebruik wordt aanbevolen bekijken en de verschillende hoog aangeschreven VPN's met elkaar vergelijken. Je kunt niet veilig genoeg zijn met online surfen! 😊👍

Kan ik je ergens ondersteuning bij bieden of kom je er wel uit met bovenstaande opties? 

Ik heb mij aangemeld bij Surfshark  en Cyber ghost en ook weer afgemeld binnen de opzegtermijn  , Ik kreeg het alleen op mijn laptob . Op mijn LG smart TV lukte het niet ,daarom wilde ik het direct via het modem plaatsen. Misschien kun jij mij een workout geven.

 

 

Gr. Dick Perlot

Reputatie 7
Badge +16

Bij sommige modems/routers kun je deze koppelen aan de VPN, waardoor die over het modem wordt getrokken. Dit heeft te maken met credentials bij inloggen, NordVPN bijvoorbeeld vereist credentials (en dus software per device). Jammer genoeg kan dit bij de Zyxel T-50 echter niet: firmwaretechnisch wordt dat niet ondersteund.

Wat daarentegen wel een optie is, is om een eigen router achter het modem aan te sluiten. Dan zou het wel kunnen, mits je dan alle verbindingen via de router zou laten lopen. Hier bieden we geen ondersteuning op omdat het buiten ons servicegebied valt. Wat we wel bieden is de hulp van de Community natuurlijk! 💪😎 We hebben zat experts die hier wel raad mee weten. Ik zal eens een hengel uitwerpen.

Reputatie 7
Badge +16

P.s. @Dickydick0 Bij deze geef ik je ook graag een work-out! 😉 

Reageer