Beantwoord

Groot verschil bekabeld vs Wifi Internet 100

  • 29 April 2018
  • 7 reacties
  • 374 Bekeken

Goedenavond,

Ik ben al een tijdje klant bij T-mobile Thuis (glasvezel) en heb internet 100. Het viel me laatst op dat mijn downloadsnelheid bij WiFi verbinding vrij laag is (zo'n 2-3 MB/S).

Ik heb vanmiddag de laptop met UTP-kabel direct aan mijn Draytek Vigor 2132FVn Router gehangen en een speedtest gedaan. Ik haalde zo'n 111 mbps, dus heel netjes volgens mij (zie eerste afbeelding).

Ik heb vervolgens testen gedaan met WiFi, pal naast de router. Ik haal daar fluctuerende resultaten, maar gemiddeld zit ik rond de 20-30 mbps (zie tweede afbeelding). Een groot verschil dus...

Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen?
icon

Beste antwoord door Folkert 2 May 2018, 09:47

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Hallo Pietsnot,

Het signaal door de lucht onderin nogal veel weerstand. en niet in alle gevallen goed.
Je kan in dit topic zien wat je er aan kan doen. lukt dat niet dan is er nog een mogelijkheid voor een WiFi service.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Piet,

Ondanks dat je dicht op de router zit met Wifi kun je nog steeds last hebben van Wifi signalen van de buren welke er voor zorgen dat data pakketjes meerdere malen verzonden moeten worden voordat ze goed aankomen. Je zou eens een Wifi analyzer app op je smartphone kunnen installeren en kijken hoe het Wifi landschap er bij jou uitziet. Op 2,4 GHz is het wellicht een aardige chaos. Wifi kanaal wijzigen wil soms helpen, kies altijd kanaal 1,6 of 11 en niets er tussenin! (Dat is een technisch verhaal)
Bedenk ook dat Wifi altijd een simplex verbinding is d.w.z. er kan er maar 1 tegelijk praten ofwel de router ofwel jouw laptop/smartphone. Een kabelverbinding is full duplex en dan ook nog eens gegarandeerd 100 Mbit en tegenwoordig vaak 1000 Mbit.
Een goede draadloze oplossing is het gebruik van de 5 GHz Wifi band want die is nog wat rustiger maar ik weet niet zeker of de Draytek die ondersteunt. Je zou voor een 5 GHz accesspoint kunnen gaan, kies er dan altijd eentje die de 802.11ac standaard ondersteunt.
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie reacite @Folkert en @Hidden.nld
Ik ben een tijdje in het buitenland geweest, dus ben nu pas weer verder gegaan met onderzoek.

Ik reageer met een andere username, aangezien ik met geen mogelijkheid meer met mijn oude username kan inloggen op dit forum. Mijn username zou een 06-nummer bevatten volgens het inlogscherm. Vandaar ook deze username...

Ik heb de tips ter harte genomen en ben gaan testen op diverse kanalen. Ik merk weinig verschil tussen de kanalen. Ik heb meerdere speedtests per channel uitgevoerd. Opvallend is dat de resultaten ook niet erg consistent zijn. Gemiddeld kom ik niet boven de 20 MB/s uit. Het valt me ook op dat de uploadsnelheid meestal 2x zo groot is als de downloadsnelheid.

Raar verhaal... Ik kan alleen die 5Ghz niet testen, want dat kan mijn standaard DrayTek router niet aan. Zou het zinvol zijn om een andere router te kopen (bijvoorbeeld de AVM Fritz!box 4040, volgens consumentenbond de beste koop)?

Mvg,
Piet
Reputatie 7
Badge +1
Waarschijnlijk is net als bij de meeste huishoudens de Draytek router in de meterkast geplaatst, helaas is dit de slechts denkbare plaats mede door interventie van allerlei apparatuur in de meterkast.
Zelf heb ik het opgelost door simpelweg een goedkope Sitecom AC750 te kopen welke voorzien is van 2,4 en 5GHZ achter de Draytek te hangen uiteraard bepaald men zelf de keuze van de router, de Sitecom heb ik aangesloten op poort 1 of 2 van Draytek en vervolgens in de blauwe (WAN) poort van de Sitecom, en vervolgens gebruik ik de Sitecom als router voor internet, de tv is aangesloten op de Draytek, ik heb ook een 100mb abonnement en heb op wifi gemiddeld 95mb down en upload.
Zelf denk dat er betere oplossingen maar bij mij werkt het prima.
Reputatie 7
Badge +3
Beste allemaal,

Als je een eigen router wilt gebruiken zorg er dan voor dat je die als accesspoint kan instellen of koop een accesspoint. Twee routers achter elkaar geeft in het gunstigste geval vertraging en in het slechtste geval conflicten met lokale ip adressen. De Draytek van T-Mobile is de router en deelt ip adressen uit, een accesspoint geeft slechts data draadloos door zonder vertraging.

Sitecom levert prima routers, zelf heb ik een Asus want die kun je simpel in "accesspoint" mode zetten. Verder is het belangrijk een accesspoint te kopen die de 802.11ac standaard ondersteunt zoals de AC750 b.v.
Goeiemiddag!

Ik heb zojuist een router gekocht (Linksys AC1200+) en deze aangesloten op mijn Draytek modemrouter. Vervolgens de 5GHz verbinding gekozen en ik haal nu 6x de snelheid dan voorheen!
Gemiddeld spuugt speedtest downloadsnelheden uit van 110MB/s.

Iedereen enorm bedankt voor de tips! Als je leek bent op dit gebied, ga je er gewoon vanuit dat je vooruit kunt met de spullen die de ISP levert. Blijkbaar kun je 6x sneller internetten met een 5GHz router...
Reputatie 7
Badge +3
Graag gedaan! Ook leuk voor ons helpers om te horen dat het gelukt is, niet iedereen neemt die moeite iets terug te melden.

Reageer