Beantwoord

HD niet meer bereikbaar op USB modem.

  • 1 June 2019
  • 6 reacties
  • 416 Bekeken

  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 104 reacties
Hallo allemaal,

Ik heb voor lange tijd een HD op de USB aansluiting van het modem aangesloten zodat ik deze kan benaderen via het netwerk. Hiervoor had ik de Samba functie in het modem aangezet en een user met wachtwoord aangemaakt. Dit werkte tot voor kort probleemloos maar ineens kan ik de HD met alleen de Samba functie niet meer benaderen. In "Netwerk" van Windows wordt de HD wel herkend want in de lijst staat nog steeds de vermelding //ATP.

De FTP even ingeschakeld en dan verbinding maken via FTP werkt goed. Hierop de FTP weer uitgeschakeld omdat ik hier niet graag mee werk. Het kan in ieder geval geen probleem met een kabel zijn.

Ik heb geprobeerd om modem te resetten, users gewist en opnieuw aangemeld, instellingen in Windows aangepast maar wat ik ook probeer de harde schijf laat zich niet meer zien.
Komt dit door een update of is er iets anders veranderd?

Ik zal het morgen (hoop ik) eens proberen met Ubuntu om uit te sluiten wie nou de schuldige is.
Wie heeft hetzelfde probleem en belangrijker.... wie heeft de oplossing?
icon

Beste antwoord door OpaGod 1 June 2019, 10:14

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2
Heb je ook gekeken onder de eigenschappen of de gebruikersrechten van die harde schijf nog goed staan ingesteld? Dus dat ze niet ineens op 'root' staan of zo?
@Ed520 ,

Hallo Ed520, de rechten staan allemaal goed. Ik wist het ook ff niet meer dus ik dacht ik gooi het op het forum. Vannacht een automatische update geïnstalleerd van Windows en PC afgesloten. Vanmorgen PC opgestart en, ja windows works in a mysterious way, het werkt ineens weer.... Blijkbaar heeft 'iets' in windows ervoor gezorgd dat de HD op de USB poort van het modem niet meer mocht communiceren met de PC.
Alles werkt dus weer maar ik kan er niet tegen dat ik niet weet WAT het probleem heeft veroorzaakt.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken...
@Brian of welke moderator dan ook,

Wat ik wel vreemd vind dat als je zelf het antwoord geeft het systeem het gewoon meetelt als een goed antwoord. Maak je dus een topic en geef je zelf het antwoord, bingo, teller van antwoord gaat omhoog. Zo kan je jezelf dus aardig omhoog prijzen in wat voor lijst dan ook.
Reputatie 6
Het werkt alweer zie ik, maar om oorzaak te achterhalen zou je kunnen kijken om welke protocol versie het gaat, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block
Als je in Ubuntu een man mount.cif doet en b.v. --verbose gebruikt, is misschien wel makkelijk wat merr te zien. Welke router is het?
Bij een oudere SMB protocol variant kan het makkelijk zo zijn dat de server (in de router) een reset o.i.d. had en dat windows dan niet meer automatisch de connectie herstelt, hoofdzakelijk op grond van veiligheidsredenen. Bij een herstart van windows is er dan geen 'zombie link' meer in windows en scant/beoordeelt windows dan de zaken opnieuw.
Reputatie 2
@OpaGod Fijn om te lezen dat het weer werkt! Ik weet ook verder niet wat het geweest kan zijn. Misschien is het wat @tmoesel heeft uitgelegd. Zelf gebruik ik Ubuntu nog niet heel lang.
@tmoesel

Ik had de laptop EN modem meerdere keren gereset dus "zombie-link" was het dus niet. Het modem is de welbekende Huawei HG-659. Ik ga zeker nog eens Ubuntu in de strijd gooien want ik ben toch benieuwd wat er nu fout is gegaan. Ik zal het uiteraard niet meer vinden maar toch.....

Nu zal het niet lang meer duren want ik ben mij aan het oriënteren om een echte NAS aan te gaan schaffen. Weet alleen nog niet welke. Ben een beetje aan het twijfelen tussen Synology en Qnap.

Bedankt voor het meedenken.

Reageer