Beantwoord

HELP! Verbinding valt weg // DNS problemen


Sinds ongeveer 2 maanden ervaar ik thuis een heel hinderend probleem met mijn wifi verbinding.

Er lijkt ergens iets mis te gaan met de DNS server.

Op alle apparaten binnen het huis (mobiele telefoons, PS4, Nintendo Switch, iPad) gaat het goed met de internet verbinding, echter alleen op mijn persoonlijke laptop heb ik constant last van een weg vallende wifi verbinding. Ook speelt een soortgelijk probleem op mijn smart TV, maar alleen bij Netflix. (Deze geeft dan een foutcode die erop duidt dat er een probleem is met de DNS) youtube en andere internet applicaties werken wel naar behoren op de smart TV.

Op mijn laptop is het probleem het ergst, want daar valt de internet verbinding gemiddeld iedere 2 a 3 minuten even weg, onafhankelijk van wat ik doe. (het gebeurt zelfs als ik niks met internet doe. Ik zie dan gewoon op mijn taakbalk rechts onderin dat mijn wifi even weg valt en zichzelf weer hersteld.)

Als ik op de laptop in de internet browser (Chrome, IE, Edge) websites benader gaat het na een aantal minuten altijd fout. Dan blijft hij maar laden en komt de foutmelding naar voren '’DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET'’ 

Soms is de foutmelding net iets anders. Bijvoorbeeld ERROR_TIMED_OUT of DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Af en toe zie ik ook ineens weer andere foutmeldingen, maar het heeft altijd iets te maken met de DNS.

 

  • De router / modem zijn meerdere malen herstart, ook volledig met de stekker eruit
  • De router heb ik ook al meerdere keren naar fabrieksinstellingen gezet door het pinnetje aan de onderkant in de te drukken.
  • Wifi kanaal aanpassen heeft niet geholpen.
  • Handmatig een DNS server invoeren bij de adapter opties (bijvoorbeeld 8.8.8.8.) helpt ook niet.
  • Als ik mijn laptop verbind met mijn mobiele hotspot is er niets aan de hand en werkt alles naar behoren.
  • CMD commands, flushen / releasen etc. heeft ook allemaal niets geholpen.

 

Na meerdere malen contact gehad te hebben met de servicedesk in de afgelopen maanden en alleen maar dezelfde standaard tips gekregen te hebben die allemaal niet werken ben ik het een beetje zat en ik zoek dringend hulp met dit vreselijk vervelende probleem!

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 May 2020, 12:44

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RintoNoomen 

Je kan kijken wat het wijzigen van de DNS in de modem doet.

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.

Kies voor "netwerkinstellingen" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.

Vul bij DNS server 1 & 2 bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in (google) en na save/toepassen herstart je modem om de instellingen te laten werken

Hallo @RintoNoomen 

Je kan kijken wat het wijzigen van de DNS in de modem doet.

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.

Kies voor "netwerkinstellingen" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.

Vul bij DNS server 1 & 2 bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in (google) en na save/toepassen herstart je modem om de instellingen te laten werken

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Ik heb een modem van Draytek. Zijn de genoemde instructies dan hetzelfde?

Reputatie 7
Badge +15

@RintoNoomen 

Oh voor de Draytek kan ik niet zeggen waar het precies zit, misschien even zoeken in de interface naar LAN configuratie?

Nieuw probleem: als ik in de instellingen van mijn modem zit door naar het IP adres te gaan in mijn web browser krijg ik telkens als ik dingen aan wil klikken deze foutmelding: Het duurt te lang voordat 192.168.1.1 reageert.

Waarschijnlijk gerelateerd aan het oorspronkelijke probleem… word dus lastig om op deze manier de instellingen aan te passen aangezien de site ook niet benaderbaar is via een mobiele hotspot.

Reputatie 7
Badge +15

@RintoNoomen

Heb je andere apparaten die mogelijk hetzelfde ip adres hebben? Die zou je even los kunnen koppelen of heb je geen andere ip ingesteld voor de modem?

Bovenstaande reactie kun je maar beter negeren, het heeft blijkbaar niet iets de maken met de DNS volgens mij.

192.168.1.1 is de modem dus niet benaderbaar via hotspot. Zorg er wel voor dat je verbonden bent met de T-mobile modem.

Hoe kom ik er achter of ze hetzelfde IP adres gebruiken? 

Weet niet hoe ik dat kan zien op bijvoorbeeld mijn smart tv. (Sony)

Reputatie 7
Badge +15

Daarop hoef je het niet na te kijken het ging er voornamelijk om bij een tweede router of switch als je die hebt.

Die heb ik niet.

 

Zou het probleem in de router of modem kunnen zitten?

Reputatie 7
Badge +15

@RintoNoomen

Ik denk van niet omdat je aangeeft dat al het andere werkt zonder problemen en enkel met de laptop en tv je het probleem hebt.

Als je de laptop bedraad aansluit is het probleem dan weg?

ik heb geen UTP kabel thuis helaas.

 

kan je voor mij bevestigen of het zou helpen om mn laptop misschien een complete hard reset te geven en windows opnieuw te installeren? ik wil het probleem zo graag opgelost zien, maar niets lijkt te werken en ik ben echt ten einde raad. ik heb al een backup klaar staan, maar weet dus niet of het uberhaupt zou helpen of dat het probleem dan nog steeds aanwezig is.

Reputatie 7
Badge +15

@RintoNoomen

Op de laptop staat W10? Heb je toevallig een andere laptop die wel goed werkt met wifi? Als dat wel zo is dan kan het goed kunnen dat het iets in de laptop is. Of het een instelling is of iets anders is nog onzeker.

Dit las ik ook nog :

DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET komt veel voor met Google Chrome. Er zijn twee mogelijke oplossingen.

Open de command prompt op je PC in administrator mode voer het volgende commando uit netsh Winsock reset

Je verbinding moet nu weer in orde zijn.

Het is een W10 laptop ja. Het vreemde is dus dat dit probleem zomaar uit het niets opgetreden is nadat ik 2 jaar lang nergens ooit last van had. het was wel heel toevallig dat dit ook was rond de tijd dat wij een snellere internet verbinding hadden aangevraagd + een aantal landelijke storingen zon 2 maanden geleden.

En ja, op alle andere apparaten werkt wifi wel. Op mijn vriendin haar mac en iPad werkt het. 

 

Het enige wat mij dus laat twijfelen dat het aan mijn laptop ligt, is omdat wij ook sinds die tijd problemen ervaren met Netflix die ook op een DNS error duiden. En dit speelt zowel op de smart TV als op de playstation 4. (Foutcode is vaak N W 25)

Reputatie 7
Badge +15

DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET komt veel voor met Google Chrome. Er zijn twee mogelijke oplossingen.

Open de command prompt op je PC in administrator mode voer het volgende commando uit netsh Winsock reset

Je verbinding moet nu weer in orde zijn.

Ook al geprobeerd?

'’CMD commands, flushen / releasen etc. heeft ook allemaal niets geholpen.'’

 

ja helaas wel… hielp ook niet.

Reputatie 7
Badge +15

@RintoNoomen 

Je hoeft niet meteen Windows opnieuw te installeren als laatste optie. Dit kan ook :

https://techpulse.be/tips/220613/laatste-strohalm-bij-internetproblemen-zo-reset-je-je-netwerk/

@RintoNoomen

Je hoeft niet meteen Windows opnieuw te installeren als laatste optie. Dit kan ook :

https://techpulse.be/tips/220613/laatste-strohalm-bij-internetproblemen-zo-reset-je-je-netwerk/

Ik heb deze netwerk reset helemaal uitgevoerd … probleem is nog steeds aanwezig.

 

Zojuist mijn hele Windows een reset gegeven, maar waar ik al bang voor was ….. het heeft gewoon niet geholpen!

 

Dit bevestigd wel dat het probleem dus niet door mijn laptop word veroorzaakt en verklaard ook waarom netflix het niet doet op mn TV. Er zit ergens iets verkeerd in die verbinding wat bepaalde apparaten of IP adressen ervan weerhoudt om volledig er doorheen te komen o.i.d.

De enige andere optie die ik me nog kan bedenken is dat de modem of router zelf fysiek kapot is. Ik zal morgen even bellen met T mobile of er een monteur langs kan komen.

Reputatie 7
Badge +15

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-verbinding-valt-steeds-weg-dns-probleem-323546

Exact hetzelfde als bij jouw, daar werkt de laptop tijdelijk weer door de mediaconverter even stroomloos te laten.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internet-verbinding-valt-steeds-weg-dns-probleem-323546

Exact hetzelfde als bij jouw, daar werkt de laptop tijdelijk weer door de mediaconverter even stroomloos te laten.

Was het maar zo makkelijk... Ik heb helemaal geen media converter namelijk.

Reputatie 7

met driverbooster kan je gemakkelijk je drivers updaten. dat wil nog wel eens helpen.

met driverbooster kan je gemakkelijk je drivers updaten. dat wil nog wel eens helpen.

Ook al gedaan . Hielp helaas niet.

Het probleem zit dus ook niet in mijn laptop maar in de verbinding

Reageer