Beantwoord

HG659: Internet valt steeds weg Wifi blijft.

  • 6 January 2020
  • 23 reacties
  • 1233 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 12 reacties

​Beste Klantenservice,

 

Sinds zo’n anderhalve maand valt internet steeds weg op mijn HG659. Ik maak enkel gebruik van WIFI en heb een aantal apparaten aangesloten. Het lijkt voornamelijk te gebeuren wanneer ik gebruik maak van een streamingdienst zoals Youtube of Netflix. Het lijkt wel of hij op dit moment overbelast raakt.

 

 

Wifi is nog verbonden maar leidt om naar de website van de router

 

 

De verbinding met het wifi netwerk blijft, maar internet valt weg. Meestal komt het na zo’n 2 tot 5 minuten automatisch terug, soms ook niet. Dan haal ik de stroom van de router om deze te resetten. Wanneer er geen internet is gaat het internet lampje ook uit.

 

lampje internet valt uit, wifi verbinding blijft

 

 

Ik gebruik geen andere access points of versterkers. Router zit aangesloten met de bijgeleverde kabel. De router is al een keer volledig gereset met een tandenstoker, dat heeft helaas niet geholpen.

 

Zo zit de router aangesloten

 

 

Hebben jullie nog tips? Of is er een andere router beschikbaar?

icon

Beste antwoord door Brian 30 March 2020, 18:04

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7

Hi @Shulk, ik kijk graag met je mee! Ik zie dat de router aan is gesloten op een wandcontactdoos, zou je de router eens rechtstreeks op het aansluitpunt waar het internet de woning binnen komt (ISRA) aan kunnen sluiten? Ik vermoed dat er sprake kan zijn van een zogenaamde bridge tap wat de storing kan veroorzaken.

Hoi Brian,

Hartelijk dank voor je reactie. De wandcontactdoos zou het ISRA punt moeten zijn. Gaat om een jaren 70 woning, volgens mij kan dat dan op deze manier voorkomen. Op de andere gebruikelijke plekken (zoals meterkast) komt niks binnen. De foto die je ziet is in de woonkamer.

 

Mvg,

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Shulk,

 

Graag help ik je zoeken naar een oplossing voor de wegvallende Wifi! Maak je toevallig gebruik van onderstaande apparaten?

- Analoge (beveiligings)camera's
- Babyfoons
- Intercom (flat / appartement)
- (Verouderde) bluetooth apparatuur
- Alle andere apparatuur in de 2.4 GHz band

 

Bovenstaande stoorzenders zie je niet op apps zoals Wifi analyser maar kunnen wel voor fikse Wifi storing zorgen.
Het kan ook zijn dat draadloze apparatuur van omliggende buren interfereert in jouw woning.


 

Hoi Jason, 

Even ter info, de wifi verbinding is perfect en op volle sterkte. Internet valt steeds uit, maar de verbinding met wifi zelf blijft. Bestanden kopiëren tussen computers gaat dus ook nog gewoon en ik kan naar de gateway van de router. Je krijgt dan echter de melding getoond in de eerder geplaatste screenshot.

 

Wanneer ik Netflix gebruik op mijn telefoon is het vaak snel raak. Ook YouTube kijken op twee pc's tegelijk zorgt bijna altijd voor een crash van internet. Of de computers via 5 of 2.4 zitten verbonden maakt niet uit. Het vreemde is dat het eigenlijk al langer dan een jaar zonder problemen heeft gewerkt.

 

Sinds een aantal dagen als ik naar Youtube ga krijg ik nu ook de melding dat er een probleem is met de content te laden en vervolgens wordt alleen een zwart scherm getoond. De rest van de pagina laadt wel. Na een Refresh van de pagina komt de verbinding wel op en speelt de video af. Dit gebeurt nu gelijktijdig vanaf hetzelfde moment op alle computers, lijkt er dus sterk op dat het probleem buiten de pc zelf zit.

De lijn volledig belasten met een gewone bestands-download lijkt op dit moment nog geen problemen te geven.

 

 

 

 

Reputatie 7

Hey @Shulk,

Bedankt voor je heldere toelichting! Kun je mij aangeven hoe vaak je internetverbinding wegvalt? Waarbij ook het internet lampje niet meer brandt. Wanneer ik je verbinding nu uitlees dan lijkt je modem al een geruime tijd niet te zijn weggevallen. Ook wil ik je vragen om nog één handeling uit te voeren; een fabrieksreset van je modem. Vervolgens ben ik benieuwd of je verbinding nog steeds wegvalt na de reset.

Dag Piotr, ik heb zoals beschreven in het eerste bericht de router al een keer gereset met een tandenstoker. Alles is toen weer terug gegaan naar de standaardwaarden op de sticker. Helaas heeft dit geen verschil gemaakt.

 

Gisteren heb ik de SSID namen van de wifi banden veranderd en alleen me laptop opnieuw gekoppeld. Helaas gaf ook dit geen resultaat.

 

Het uitvallen gebeurt toch wel 1 a 2 keer per uur. Gisterenavond heb ik ongeveer een uur van internet gebruik gemaakt, tijdens het kijken van een stream op dlive.tv is de verbinding drie keer weggevallen. Het lampje van internet stopt dan met branden. Vreemd dat dit voor jullie dus niet terug is te zien.

De snelheid van de verbinding is echter perfect, ik haal zo'n 90%

 

Ik zal vanavond het apparaat nog een keer compleet resetten en dan weer alleen me laptop koppelen. Ik laat het horen.

Reputatie 7

Hey @Shulk,

Ik heb zojuist onze techneuten ingeschakeld om dit probleem in behandeling te nemen en op te lossen! Je verbinding hoort niet zo vaak weg te vallen, dus vandaar dat ik dit graag wil laten onderzoeken voor je. Zodra we een terugkoppeling ontvangen, brengen we je spoedig op de hoogte. 

Dag Klantenservice,

Ik wil graag weer jullie aandacht vragen. Er was een afspraak ingepland met de monteur. Deze was echter afgezegd omdat het probleem verdwenen leek te zijn na nogmaals een aantal maal de router te hebben gereset.

Het probleem komt echter steeds weer terug na ongeveer een week. Ik heb expres een periode alleen een Windows 10 Laptop aan de wifi gehangen en verder geen enkel apparaat. Dit lijkt uiteindelijk niet uit te maken.

Ik zit op de 5 band en dan valt het internet weg, maar de wifi verbinding blijft. Als ik dan wissel naar de 2.4 band doet internet het vaak gelijk weer. 

De wandcontactdoos is het ISRA punt dus de modem/router zit direct aangesloten. 

 

Gezien de huidige omstandigheden met contactvermijding, is het misschien mogelijk een vervangende router te sturen? Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat er iets vreemds aan de hand is met het apparaat zelf... In het verleden heb ik nooit problemen gehad met mijn internet.

 

Ik hoor het graag,

Mvg

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Shulk, goed dat je het aangeeft! Onze technische dienst heeft in januari een bridge tap geconstateerd. Dat is een aftakking van jouw aansluitpunt waarbij vaak een oude telefoonaansluiting de boosdoener is. Korte uitleg: vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Check het volgende topic met alle uitleg ten aanzien van bridge taps: Alles over bridge taps. Je kunt deze vaak zelf verwijderen, dat is in deze corona-crisis ook wat eenvoudiger dan een monteur langs laten komen. Laat je weten of het gelukt is? Zo niet, dan helpt de Community je graag zo goed mogelijk! :wink: We zitten altijd voor je klaar en er is altijd een oplossing.

Dag Jason, bedankt voor je snelle reactie.

 

Kunnen ze zo’n “Bridge Tap” op afstand dan constateren? 

 

Hier een plaatje hoe het momenteel is aangesloten, ik heb niets gewijzigd. Volgens mij is de rechter kabel bedoeld als opsplitsing die naar boven zou gaan, de kabel naar boven zelf is echter verwijderd bij aankoop van het huis. Deze kabel zou ook niet veel doen omdat hij niet doorgelust is zoals getoond op het plaatje.

 

Ik kan dus zelf geen Tap constateren. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Shulk 

Er zit een soort van twist net voor het gestripte deel van de rode draad, geen idee of het er iets mee te maken heeft maar zo u je die eens recht kunnen maken?

De kabel die is aangesloten waar loopt die naartoe? In de meterkast zit vaak een hoofdaansluiting van KPN en die kabel zou dan direct vanaf het de hoofdaansluiting moeten komen.

1ste van rechts zit meestal in de meterkast en hieruit gaat dan de kabel naar het ISRA. Als die er is hoe groot is de afstand tot aan je ISRA? Afstand verkorten zou kunnen helpen.

Hoi Waqqas,

 

In de meterkast is niets te vinden, als het daar wel zou zitten zou de afstand tot de huiskamer ongeveer 3 meter zijn. 

De aangesloten kabel kan je niet volgen omdat deze achter het stucwerk naar beneden gaat, aannemelijk de grond in.

Ik heb mijn laptop een tijdje met de kabel aan de router gehangen i.p.v. Wifi. Helaas heb ik niet zo’n lange kabel en is het een onhandige plek om te zitten, kan dus niet super lang testen.

Normaal krijg ik de router echter wel over de flos door veel in filmpjes te skippen wanneer je streamed. Aan de kabel blijft internet tot zover echter functioneren zonder problemen.

Lijkt dus iets raars te gebeuren via wifi waardoor de router tijdelijk eruit klapt?

Ondanks dat hij al tijden op dezelfde plek staat en er in de huiskamer niets is veranderd heb ik hem toch even centraler proberen te zetten. Daarnaast heb ik beide Wifi kanalen vastgezet. Helaas dit alles zonder verbetering. 

Nogmaals getest, met tcp vaste kabel blijft internet stabiel en ervaar ik geen problemen. Gebruik ik Wifi (laptop, iphone) dan knalt internet er vaak meerdere keren per uur uit en duurt het vijf minuten totdat deze weer hersteld. Wanneer internet op dat moment eruit ligt werkt het via de tcp kabel ook niet meer.

Lijkt mij dat je dus kunt stellen dat het probleem geheel bij de router/modem zit. In het verleden heb ik dit dus nooit ervaren en er is aan de situatie niet veel veranderd. Misschien toch een mogelijkheid een nieuwe router te versturen zodat ik deze kan testen? De oude stuur ik graag terug mochten jullie dat willen. Op deze manier wordt thuiswerken voor mij heel lastig.

 

Reputatie 7

Hi @Shulk, bedankt voor het testen! Ik stel voor om dan toch opnieuw de eerdere afspraak met de monteur in te plannen. Naast de melding over de bridge tap zie ook staan dat er sprake zou zijn van wat beschadiging aan de aansluiting. Ik heb je binnenkomende verbinding zojuist bekeken en deze lijkt inderdaad instabiel. Onze monteur kan alles nakijken, uitsluiten en inderdaad eventueel de modem vervangen, dan pakken we direct in 1 keer alles aan. Ik ga de opdracht opnieuw uitzetten, gezien de huidige situatie kan het wel wat langer duren voordat er een monteur beschikbaar is maar geen zorgen, je krijgt zeker bericht!

Dag Brian, bedankt voor je actie! 

Wanneer de mogelijkheid binnenkomt per mail zal ik de afspraak in plannen.

 

Ik weet niet wat jullie mogelijkheden zijn, maar kan er misschien toch alvast een nieuwe modem worden verzonden?

 

Zoals getoond op het plaatje bestaat er geen bridge tap. Beschadiging aan de aansluiting zou ook niet erg logisch zijn, dan zou de modem ook moeten uitvallen wanneer ik een apparaat met de kabel aansluit. Dat is niet het geval, alleen verbindingen via wifi veroorzaken problemen.

 

Mocht de router alsnog niet het probleem zijn, dan gaat de afspraak met de monteur gewoon door en kan deze hem eventueel weer innemen. Is het wel het probleem, dan ben ik tijdig geholpen in deze drukke periode en kan ik de monteur weer afzeggen.

 

mvg,

Shulk

 

Reputatie 7

Hi @Shulk, ik begrjip de vraag maar op het moment is een afspraak met een monteur denk ik gek genoeg sneller dan het opsturen van een modem maar dit komt helemaal goed! De andere reden waarom ik liever een monteur stuur ik omdat ik een onstabiele verbinding zie. Daarnaast geeft KPN aan dat er mogelijke beschadiging is dus dat is dan een gevalletje 1 + 1 = 2. Dit hoeft niet altijd problemen te geven (als ik jou zo begrijp dan werkt de bekabelde aansluiting nog prima) maar mogelijk kan dit in de toekomst wel voor problemen gaan zorgen. Laten we daarom in dit geval meteen 2 vliegen in 1 klap slaan en de monteur alles na laten lopen. :wink:

Oke duidelijk. Dan wacht ik geduldig af tot ik een email krijg om de afspraak te maken. Ik neem aan dat die nog moet komen.

Fijne avond nog.

kan het zijn dat ik nog geen mail heb gehad van Guidon?

De vorige keer had ik hem binnen een paar minuten na het forumbericht. Of komt dat nu door de beperkingen?

 

Gr,

S

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Shulk, sorry voor de vertraagde reactie van onze kant! We hebben het momenteel enorm druk en kunnen daardoor niet bijtijds antwoorden. Dat is natuurlijk geen excuus, maar zorgt er wel voor dat we jouw vraag niet net zo snel in behandeling nemen als je van ons gewend bent. 

Normaliter wordt een monteursverzoek binnen 3 tot 6 werkdagen verwerkt, maar door de crisis is dat inderdaad beperkt mogelijk en moeten zowel onze techneuten, als Guidion uitgebreid agendatechnisch de mogelijkheden controleren. Er zijn veel uitval-situaties en belemmeringen door de nieuw ingevoerde veiligheidsprotocollen. Ik zie dat een specialist gisteravond jouw ticket heeft opgepakt, wat in de praktijk betekent dat je deze week een e-mail/SMS zult krijgen om een afspraak in te plannen. Nogmaals, uitvoerige excuses voor de beperkingen. Als ik iets voor je kan doen in de tussentijd, dan hoor ik het graag. De Community zit voor je klaar, weliswaar wat vertraagd, maar we zijn er altijd! :wink:

Hi @Shulk  of t-mobile moderators

Ik vroeg me af of dit probleem ondertussen al opgelost is? Wij hebben hetzelfde probleem, ongeveer vanaf maart al. Ik heb al vaak contact gehad met t-mobile, er is al twee keer een monteur geweest. Maar het is nog steeds niet opgelost.

Dus ik dacht, misschien is hier de oplossing te vinden, dan kan ik dat doorgeven.

 

Groet

 

 

Hoi Karel,

Voor mij was het vrij duidelijk dat er iets met de router was. Echter op afstand werd een niet bestaande bridge tap, slechte verbinding, etc vastgesteld. 
 

uiteindelijk is de monteur langs geweest, die had het zelfde idee als mij en wou de router wel vervangen. Hij had zelf ook wel vaker raar gedrag gezien met dit type. 
 

Ik heb een geheel ander model gehad.
Zyxel: VMG8825-T50

 

probleem is hiermee compleet opgelost. Bonus is dat deze ook nog eens veel verder wifi bereik heeft :). 

hoop dat jij er ook uit komt

 

 

 

Dankjewel voor je reactie!

Reageer