Beantwoord

Hoe configureer ik mijn eigen router achter mijn Zyxel T50?


Reputatie 1

Ik heb DSL van Tmobile en daarbij een Zyxel T50 modem gekregen. Nu heb ik daarnaast ook een eigen router die ik erachter wil zetten. Het is de Asus RT-AC86U Gaming Router. 

Ik begreep dat het gebruik van een eigen router voordelen kan hebben voor je verbinding en je gaming, dus vandaar dat ik die heb aangeschaft. 

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik deze moet aansluiten op de juiste manier. Hij staat nu als access point,  en dat werkt wel qua verbinding, maar ik heb niet het idee dat dit de juiste manier is om het meeste voordeel uit deze extra router de halen. 

Zo werkt UPNP op mijn Xbox nog steeds niet en is mijn NAT ook niet open. Maar ik kan UPnP dus niet instellen op mijn Asus, omdat hij op acces point mode staan. Dus mijn vraag is eigenlijk

Hoe stel ik de Zyxel zo in, dat hij alle data doorzet naar de Asus, zodat die eigenlijk mijn main router wordt en ik daar alles kan instellen (upnp en portforwarden en zo).  Wat moet ik daarvoor instellen op mijn Zyxel, en wat moet ik daarvoor instellen op mijn Asus? 

Thanks alvast! 

 

[Moderator edit] Ben jij op zoek naar tips om je wifi te verbeteren klik hier: Hoe verbeter ik mijn wifi? 

icon

Beste antwoord door Waqqas 4 June 2020, 14:25

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hello @Thorax88 

Wat je kunt doen is je Asus router een vaste ip adres geven en vervolgens in de Zyxel een DMZ regel aanmaken voor de Asus zodat deze al het internetverkeer regelt.

In de Zyxel interface menu > netwerkinstellingen > NAT > DMZ.

Voor een vaste ip ga in je Zyxel interface naar menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk en verander bij DHCP range begin naar bijvoorbeeld 192.168.1.100 en klik op toepassen nu kun je 192.168.1.2 t/m 99 gebruiken als vaste ip.

Reputatie 1

Voor een vaste ip ga in je Zyxel interface naar menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk en verander bij DHCP range begin naar bijvoorbeeld 192.168.1.100 en klik op toepassen nu kun je 192.168.1.2 t/m 99 gebruiken als vaste ip.

Bedankt voor je antwoord Waqqas, ik ga het zo meteen proberen thuis. 
Maar wat je in principe zegt..is dat ik mijn ASUS een vast IP moet geven… zodat ik in de Zyxel daar alles naar toe kan sturen...Maar dat laatste stuk wat je typte snap ik niet..Wil je daarmee zeggen dat ik in de Zyxel eerst een DHCP range moet aangeven waarbinnen het vaste IP van de Asus moet vallen? 

En in general...ik maak dan op deze manier van de Asus mijn main router zeg maar waar ik alles op kan instellen? Ik lees overal dat me dat voordeel zou geven tov de Zyxel  alleen (of met een accespoint).maar ik weet niet precies waarom dat is.. Is dat omdat de Asus gewoon meer functies heeft en betere hardware of zo heeft? 

thanks again 

Reputatie 7
Badge +15

@Thorax88

De Zyxel heeft een aangepaste firmware waardoor hij wat beperkter is qua functies.

@Thorax88 het makkelijkste is in de Zyxel interface > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP. Dan hoef je verder niks te doen volgens mij, wel de DMZ instelling uiteraard.

Reputatie 1

@Waqqas 

Volgens mij heb ik iets niet helemaal goed gedaan toen ik het probeerden, want er werkte helemaal niets meer. Dus even voor mijn duidelijkheid… zou je even deze stappen kunnen checken voor me?
Wat ik dus heb gedaan 

Op de ASUS
1.opgezocht wat het IP van de Asus is.
2. Hierna heb ik de modus verandert van Acces Point naar Wireless router mode. Ik wist echter niet welk type ik hierbij moest kiezen (PPPoE, DHCP, PPTP, L2TP, or Static IP)


Op de Zyxel

  1. Thuisnetwerken>statische DHCP > heb ik het IP gekozen van mijn ASUS router . Ik wilde het handmatig doen, maar ik wist niet wat ik bij MAC adres moest invullen. Maar in de dropdown kon ik dus het IP adres van de ASUS kiezen (weet niet of dat uitmaakt)
  2. Thuiswerken > DMZ > hier heb ik het IP ingevuld van de ASUS router

Hierna heb ik beiden apparaturen opnieuw opgestart

Wat me opviel, is dat de Asus hierna een ander IP adres had. Dus ik denk dat ik op de Asus iets moet instellen dat hij dus een statisch IP krijgt?

 

hoor het graag van je, alvast bedankt! 

Reputatie 7

Hi @Thorax88, wil je de router alleen gebruiken voor de Wifi of echt als hoofd modem/router? Voor gamen is bedraad altijd beter dus ik zou je dan adviseren om de X-Box bekabeld aan te sluiten. Als je de Asus als hoofd modem wil gebruiken dan zou je de Zyxel er zelfs gewoon helemaal tussenuit kunnen halen en alleen de Asus gebruiken. Met een modem en router maak je het ingewikkelder dus als je aan alleen een modem voldoende hebt dan zou ik de Zyxel er tussenuit halen. Kleine kanttekening hierbij is wel; mocht je ooit problemen ervaren met je verbinding dan zal onze klantenservice vragen om de Zyxel weer aan te sluiten, met een eigen modem kunnen we jouw verbinding namelijk niet uitlezen en dus geen troubleshoot uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +15

@Thorax88

Op de Asus is het denk ik statische ip of DHCP je kan ze allebei proberen en op de Zyxel heb je het schuifbalkje op actief gezet bij statische DHCP? Het ip adres selecteren in de dropdown menu moet geen probleem zijn, het MAC adres wordt automatisch ingevuld dan toepassen.

 

Reputatie 1

Hi @Brian 
Thanks dat je ook even reageert. Ik weet dat bedraad het beste is, maar hij staat aan de andere kant van de kamer dus zijn kabels voor mij geen optie. Ik gebruik nu powerlines om toch de verbinden te leggen ipv puur over wifi. Dat gezegd hebbende…. Het liefst zou ik idd alleen de Asus als hoofdmodem gebruiken en de Zyxel helemaal er tussen uit halen. Wat je zegt..2 apparaten maakt het ingewikkelder dan 1 dus dat zou het makkelijkst zijn. Maar ik wist eerlijk gezegd niet dat dat een optie was. Ik dacht ik perse die zyxel moest gebruiken van jullie (tmobile). 

Kan je me vertellen hoe ik dat dan aansluit? Is het gewoon een kwestie van de Zyxel loskoppelen en de Asus aansluiten? Of moet ik nog iets specifieks instellen op de Asus? 

En @Waqqas, thanks voor je hulp tot nu toe. In afwachting van het antwoord van Brian zal ik de Asus idd een statisch IP geven (en anders DHCP proberen)...en dan kijken of het werkt. Superbedankt tot nu toe iig

Reputatie 7
Badge +15

@Thorax88 

Heeft de Asus een DSL aansluiting? Anders kan het helaas niet de Zyxel compleet weghalen.

Reputatie 1

Ah nee dat niet… er staat op de website dat hij geen ADSL aansluiting heeft. 
Ok dus die optie valt dan weg helaas…

 

Dan ga ik jouw oplossing sowieso proberen straks… ik laat je weten of het gelukt is..

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Thorax88, is het gelukt met de oplossing van @Waqqas? Kunnen we je nog met iets helpen? De Community is er altijd voor je! 😄 Ik wens je sowieso een prachtig weekend toe. Schroom niet om een seintje te geven wanneer extra hulp gewenst is.

Reputatie 1

Hi, 

Ja volgens mij werkt het nu zoals het zou moeten! 
Nog 2 korte vragen voor de zekerheid

  1. Als ik de ASUS een statisch IP geef, dan krijg ik een WAN en een LAN ip. Welke van de twee moet ik gebruiken in de Zyxel als ik de DMZ instel? En welke als ik de statische DCHP instel? 
  2. ALs ik op de Asus ports wil forwarden, weet ik niet goed wat ik bij de volgende velden moet invullen
    - local port
    - source IP
    - local IP

    nu heb ik die leeggelaten, maar het zou fijn zijn als iemand me kan vertellen wat ik hierbij moet invullen …

    Thanks! 
Reputatie 7
Badge +15

@Thorax88 

Het ip adres dat de Asus van van de Zyxel krijgt gebruik je in de DMZ dus 192.168.1.X.

Dit artikel kan je hopelijk verder helpen bij portforwarding.

https://www.asus.com/support/FAQ/114093/

 

Reputatie 6

@Thorax88 is het je gelukt met de tips van @Waqqas? Ik ben erg benieuwd!

Reputatie 1

Yes het is gelukt, alles gaat nu via de ASUS en ook portforwarding lijkt te werken via de ASUS. NAT staat open op mijn XBOX en ik lijk geen connectie issues meer te hebben ermee. 

Dus in principe kan hier een slotje op. 

Heel erg bedankt @Waqqas en de rest. 

Reputatie 7
Badge +15

Graag gedaan 🤗🤗🤗

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Thorax88, superfijn dat het gelukt is om de ASUS en portforwarding in te stellen! 😎
Mochten we je in de toekomst nog eens kunnen helpen op de Community, schroom dan niet om een topic aan te maken/een post te plaatsen. We zijn er altijd voor je! Heel veel gameplezier toegewenst en geniet van je weekend! 🌞💻

Reageer