Beantwoord

Hoe krijg ik alles werkend met de Zyxel modem?

  • 27 June 2019
  • 8 reacties
  • 2375 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
Goedemorgen,

Sinds een paar dagen hebben wij T-Mobile thuis (overgestapt van Ziggo).

Alles zit nu aangesloten als volgt:

Glasvezel > Converter > Zyxel Modem > 24 Poort-Switch (unmanaged) > 24 internet "stopcontacten" in de muur door het hele huis, waar ik mijn computers, televisies en Ubiquity WiFi schotels op heb aangesloten.

Ik loop tegen de volgende problemen aan:

1) Ik kan mijn Ubiquiti niet instellen. Mijn telefoon scant de Ubiquiti, maar ziet hem niet...
Zonder Ubiquiti hebben wij geen WiFi in huis, omdat de modem in de meterkast staat en die geen signaal door laat.
Hoe kan ik alsnog mijn Ubiquiti instellen en gebruiken?

2) We zaten dus bij Ziggo, en hier had ik hun modem in bridge modus laten zetten, en er mijn eigen router achter gezet. Kan dat hier ook?

3) Bij Ziggo kon ik via mijn TV (Samsung QE65Q7F) alles met 1 afstandbediening bedienen (Ziggo box, Harman Kardon, en de TV). Hier krijg ik het niet voor elkaar. Heeft dit met de T-Mobile Thuis box te maken? Hoe krijg ik dit wel werkend via 1 afstandbediening?

Zou het erg op prijs stellen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, ik kom niet verder...
icon

Beste antwoord door Proper 20 July 2019, 15:50

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
1] Krijgen je unifi's wel een nieuw IP vanuit de DHCP server van de Zyxel modem? Zou kunnen dat het eventueel misgaat doordat het nu misgaat ze nu hangen aan een unmanaged switch want internet komt binnen op vlan 300. Je zou het misschien kunnen proberen door een unifi rechtstreeks op de Zyxel aan te sluiten om zo een IP te geven. Verder moet je ook rekening houden dat je wifi uit moet zetten op de Zyxel om geen conflicten te krijgen.

2] Bridgemodus kan niet bij T-Mobile zo ver ik weet. Misschien kan je NAT in NAT doen, maar of dat gewenst is. Dan kan je beter gewoon de huidige router vervangen.

3] Geen ervaring mee, dus hopelijk weet iemand anders dat. 😉
Beste knakko,

Bedankt voor je reactie.

1) Ik ga morgenochtend eens proberen om de Ubiquity rechtstreeks aan te sluiten op de Zyxel. Als ik inlog op de Zyxel zie ik wel dat alle apparatuur een apart IP adres. Ik neem dan aan dat de Ubiquity deze ook krijgt. In de UniFi App staat er wel "Devices managed by a controller that's running will not be discovered.".
Heeft dat er wat mee te maken? Zal dan ook eens proberen met de WiFi van de Zyxel uitgeschakeld.

2) Ik las dat bridgemodus idd niet lukt. Zijn er nog meer "omwegen" mogelijk?

3) Hele dag mee bezig geweest maar het lukt niet. T-Mobile gebeld en zij zeggen dat het niet mogelijk is met T-Mobile Thuis om dit te koppelen aan 1 universele afstandbediening. Ik zal het dus weer met 3 afstandsbedieningen moeten doen....



Mijn eerste paar dagen T-Mobile Thuis ervaring:

Minpunten;
  • Kan geen Ubiquity instellen.
  • Lukt niet om universele afstandbediening gebruiken (gebruik er nu dus weer 3, ipv 1).
  • Kast moet open staan, want afstandbediening T-Mobile thuis gaat niet door kastdeur heen.
  • Modem kan niet in bridge modus
  • T-Mobile thuis heeft niet de mogelijkheid voor een CI+ module. Er moet dus altijd een kastje bij mijn tv in de slaapkamer (of welke kamer dan ook) staan.
Pluspunten;
  • Het is een paar euro per maand goedkoper als Ziggo.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Proper

een Ubiquity moet gewoon werken dat is een kwestie van instellen.
voor de afstandsbediening zou het moeten werken als je de amino instelt als stb.
Dw afstands bediening werkt met infrarood en kan dus niet door een deurtje heen. een oplossing hiervoor zou een ir extender zijn. deze zijn voor een paar euro te koop.
Het modem kan dan wel niet in bridgemodus maar het is mogelijk om deze er tussen uit te halen. lees hiervoor een van mijn andere topics.
Voor ip tv zijn er geen ci modules beschikbaar. een alternatief daarvoor is TV Anywhere. dit kan je san via je telefoon casten naar je smarttv of chromecast bijvooebeeld.

wellicht is het even wennen omdat het anders is maar overal is wel een oplosssing voor te vinden
Beste Hidden.nld

Ook bedankt voor je reactie.

een Ubiquity moet gewoon werken dat is een kwestie van instellen.
> Ik heb de UBQ gereset. Mijn tel scant de QR code, en vervolgens komt de UBQ niet naar voren op mijn telefoon (Samsung S9+). Nooit problemen mee gehad, ik begrijp dan niet waar dat nu opeens aan ligt?

voor de afstandsbediening zou het moeten werken als je de amino instelt als stb.
> Stb? Ik heb zowel met Amino als met KPN geprobeerd (want Tmobile klantenservice zei mij dat ik het ook met KPN moest proberen), maar in beiden gevallen gaat het kanaal niet omhoog bij het instellen. Op een gegeven moment vraagt hij naar het modelnummer (dat is 610X, staat op het kastje van T-Mobile Thuis), maar ook dan komt niets naar voren. Heb jij 1 universele afstandbediening ingesteld?

Dw afstands bediening werkt met infrarood en kan dus niet door een deurtje heen. een oplossing hiervoor zou een ir extender zijn. deze zijn voor een paar euro te koop.
> Oja, dat kan ik ook nog doen, thanks.

Het modem kan dan wel niet in bridgemodus maar het is mogelijk om deze er tussen uit te halen. lees hiervoor een van mijn andere topics.
> Huh? Zyxel modem er tussen uit halen? Heb je een link naar jouw topic? (en is deze qua internet termen makkelijk te lezen voor een leek als ik?)

Voor ip tv zijn er geen ci modules beschikbaar. een alternatief daarvoor is TV Anywhere. dit kan je san via je telefoon casten naar je smarttv of chromecast bijvooebeeld.
> Ook een optie, ga ik overwegen. In de slaapkamer zit namelijk het internet stopcontact aan de andere kant van de kamer. Een kabel van 20 meter langs de muur is niet zo fraai.
Update:

Instellen universele afstandbediening met Samsung Tv:
Kies "Entone" als service provider.
Deze staat niet in de lijst, maar als je hem zoekt vind de tv hem wel.

Alles werkt nu weer met 1 afstandbediening.

Ik hoop later vandaag de UBQ te proberen.
Reputatie 7
Hi @Proper, mooi dat Hidden je op weg heeft kunnen helpen! Is het inmiddels ook gelukt met Ubiquity?
Sorry late reactie, hierbij update;

Wat het was;

Minpunten;
  • Kan geen Ubiquity instellen.
  • Lukt niet om universele afstandbediening gebruiken (gebruik er nu dus weer 3, ipv 1).
  • Kast moet open staan, want afstandbediening T-Mobile thuis gaat niet door kastdeur heen.
  • Modem kan niet in bridge modus
  • T-Mobile thuis heeft niet de mogelijkheid voor een CI+ module. Er moet dus altijd een kastje bij mijn tv in de slaapkamer (of welke kamer dan ook) staan.
Pluspunten;
  • Het is een paar euro per maand goedkoper als Ziggo.
Ubiquiti, verholpen door in te stellen via een laptop. App werkte niet, dus ook weer verwijderd.

Afstandbediening moet je Entone selecteren als serviceprovider, dat doet ie het wel.

Aangezien ik nu de Tmobile afstandbediening niet meer gebruik (en alleen de tv), hoeft de kast ook niet open te blijven staan en hoef ik dus ook geen IR extender te kopen. Nadeel is wel dat het T-Mobile kastje dus altijd aan staat.

Modem kan idd niet in bridge modus, dit vind ik wel ruk, want ik had graag eigen router etc willen gebruiken. Maar op zich de modem van T-Mobile wel overzichtelijk, zeker voor beginners.

Geen CI+ module is wel jammer. In mijn geval heb ik een stopcontact achter de TV gemaakt en een UTP poortje. Tmobile kastje aan TV geplakt, en ander netsnoer gekocht (omdat stekker van TMobile achterlijk groot is). Nu hangt mijn TV aan de muur en heb ik geen kabels van en naar de televisie, mooi strak dus.

+ (dit kwam er later nog bij) Ik had vrij vaak blokkerig beeld (meestal kanalen 1 t/m 10). Beeld stond vast, kon niet zappen. Leek wel of het signaal niet door kwam. Op modem van T-Mobile zijn UTP poort 3 en 4 voor TV. Hierin had ik een UTP kabel zitten, die naar een switch ging, voor alle UTP poorten in mijn huis (dus ook internet). Heb de volgende wijziging gedaan, waardoor het verholpen is (zo lijkt het); Vanuit modem T-Mobile UTP poort 1 kabel naar switch, die naar alle internet poorten gaan. Vanuit UTP poort 3 (of 4) een kabel naar een andere switch die ik heb aangeschaft, en deze gaat dan naar alle internetpoorten in mijn huis waar de TV's op aangesloten zitten. Werken blijkbaar met andere VLAN's (ofzo).


Dus al met al even omschakelen, aanpassen en wennen, maar uiteindelijk:

Minpunten;
  • Geen
Pluspunten;
  • Het is een paar euro per maand goedkoper als Ziggo (in mijn geval 17 euro).

Hoop dat iemand anders (die ook aan het stoeien is) er wat aan heeft, aan mijn bevindingen.
Reputatie 7
Dank voor de toelichting @Proper. Mooi dat het met een aantal workarounds toch is gelukt! De modem kan inderdaad niet in bridge mode maar je kan natuurlijk altijd een eigen modem aansluiten of jouw router achter ons modem aansluiten. Ik kwam trouwens nog een mooi topic van een klant tegen die een how-to heeft geschreven voor het aansluiten van de Ubiquity, misschien nog wel interessant 🙂

Reageer