Beantwoord

Hoe moet ik met Vlan's de DRaytek 2132F configureren voor eigen router?

  • 18 December 2019
  • 4 reacties
  • 294 Bekeken

Beste lezers,

Ik weet dat op een heleboel conversaties een deel van mijn antwoord te vinden is maar hoop dat iemand mij stapsgewijs kan uitleggen hoe ik dit moet doen.

Zoals zovelen wil ik de Draytek Vigor2132F niet vervangen maar een eigen Linksys router erachter hangen. De Draytek moet transparant mijn internet doorgeven aan mijn Linksys. De Linksys krijgt momenteel een (veel te) traag signaal door (1000mbits/s abo maar krijg op de Linksys met speedtest maar 95mbits/s door). Tussen de Draytek (LAN 1) en de Linksys ligt een CAT6 utp kabel. De Linksys handelt al mijn internet devices (inclusief wifi). Mijn Draytek moet enkel mijn TV en Telefonie nog doorgeven. Nu heb ik gelezen dat je dan met Vlan's etc kunt doen maar daar heb ik onvoldoende ervaring mee. Kan iemand mijn exact in stappen aangeven hoe ik mijn Draytek hierop moet configureren?

 

Alvast onwijs bedankt.

Taco

icon

Beste antwoord door Pieter_B 19 December 2019, 17:26

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Tacovdp 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Hier staat alles uitgelegd ik hoop dat je er wat aan hebt!

Dit vond ik ook.

Reputatie 7
Badge +3

@Tacovdp

Als ik het goed begrijp, hangt je WAN van de  Linksys vanuit LAN 1 aan de Draytek?

Voor de duidelijkheid, VLAN heb je niet nodig, omdat je niet van plan bent om TV & Internet via 1 UTP te laten lopen. Dit zal dus ook geen oplossing zijn voor jou om te doen.

Wat ik eerder denk is, dat de Linksys de snelheid gewoon niet goed aankan door een setting in de Linksys. Hetzelfde probleem heb ik hier ondervonden bij de ASUS, die een default setting had waardoor hij mijn 750M afkapte tot max 180M.

Weet niet welke Linksys je bezit, maar je zou eens opzoek kunnen gaan naar een optie “NAT Acceleration” en deze op AUTO te zetten. 

NOTE: Lees net dat Linksys het anders noemt, Express Forwarding.

@Tacovdp

Als ik het goed begrijp, hangt je WAN van de  Linksys vanuit LAN 1 aan de Draytek?

Voor de duidelijkheid, VLAN heb je niet nodig, omdat je niet van plan bent om TV & Internet via 1 UTP te laten lopen. Dit zal dus ook geen oplossing zijn voor jou om te doen.

Wat ik eerder denk is, dat de Linksys de snelheid gewoon niet goed aankan door een setting in de Linksys. Hetzelfde probleem heb ik hier ondervonden bij de ASUS, die een default setting had waardoor hij mijn 750M afkapte tot max 180M.

Weet niet welke Linksys je bezit, maar je zou eens opzoek kunnen gaan naar een optie “NAT Acceleration” en deze op AUTO te zetten. 

NOTE: Lees net dat Linksys het anders noemt, Express Forwarding.


Hi Pieter!

ik ben met Linksys aan de slag gegaan maar die konden ook niet zoveel doen op afstand en mijn versie (AC1900) heeft geen Express Forwarding of NAT Acceleration :-(.. blijf nu nog steeds zitten met een effectieve snelheid van 748 mbps vanuit mn glasvezelmodem tot een afgifte (bekabeld en wifi) van rond de 94mbps.. ik ga weer verder snuffelen!

Reputatie 7
Badge +5

De kabel tussen de Draytek en de Linksys al vervangen?

Indien niet alle aderparen goed contact maken kan de snelheid ook terug vallen naar 100mB.

Lees dit Topic maar eens door!

Reageer