Beantwoord

Huawei router wijzigt zelf kanaal 5G

  • 9 May 2019
  • 4 reacties
  • 549 Bekeken

Mijn T Mobile Huawei Router HG 659 wijzigt uit zichzelf het door mij vast ingestelde kanaal van de 5G.

Ik heb dat op 128 staan. Dat gaat dan 2 weken goed.
Vervolgens merk ik dat de wifi slecht wordt. Via inSSIDer check ik vervolgens het kanaal waarop wordt uitgezonden en dat blijkt dan (bijvoorbeeld) opeens kanaal 44 te zijn. NB: in de routerinstellingen lees ik nog steeds 128!

Oplossing: ander kanaal selecteren. Wachten tot het is opgeslagen, dan weer de 128 selecteren. Wachten. En ja hoor, inSSIDer ziet dat hij weer uitzendt op de 128 en alles is weer voor een week of 2 ok.

Totdat de Huawei weer besluit va kanaal te switchen....

Herkent iemand dit? En: hoe voorkom ik het?
icon

Beste antwoord door tmoesel 9 May 2019, 08:13

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Ik herken dit niet want heb niet dezelfde T-Mobile Huawei, maar heb wel eens met die kanaal setting in de 5GHz band bezig gehouden voor een ander apparaat.

Het meest waarschijnlijk is dat er een algorithme (met frequentie regels per land/regio) in het WiFi gedeelte zit ingebakken wat andere / gebruikers instellingen overruled. Band 128 is in Europa onderheving aan regels m.b.t. uitzendvermogen i.v.m. radar. De gebruiker via een webinterface is dan ondergeschikt is mijn perceptie, ook zelfs via andere tools kun je niet altijd alles forceren kwa instellingen.

Andere mogelijkheid is dat een soort reset van de WiFi module plaatsvindt af en toe, kan gepland zijn door iets van buiten de module of door b.v. een fatale interne fout.
In mijn 4G Huawei was of leek iets dergelijks veel vaker dan 2 weken aan de hand, dat werd mij onwerkbaar. Met een ander WiFi accesspoint wat in ieder geval ontkoppeld is van T-Mobile infrastructuur heb ik in ieder geval betere controle.
Dank TMoesel voor je reactie. Ik zal dan eens kijken of ik hem op een ander kanaal dan de 128 vast kan zetten. En anders wellicht op auto zetten. Als hij dan maar niet gaan conflicteren met de Fritz Acces points. Die staan namelijk ook op auto.
Reputatie 7
Badge +3
Beste @RobertTMobile ,

Kanaal 128 is een zogenaamd DFS kanaal (Dynamic Frequency Selection) dat gedeeld wordt op secundaire basis met primaire gebruikers zoals weer- en vliegtuigradar.
Zodra jouw router een radar detecteert is het wettelijk verplicht om te schakelen naar een Niet DFS kanaal (exclusief primair Wifi) en dat zijn enkel kanalen 36 t/m 48.
Dat is de enige reden dat jouw modem terug schakelt.

Op deze site vind je alle details.

Groet, Folkert
Ok, helder. Dank!

Reageer