Beantwoord

Hulp gevraagd bij VLAN's op Netgear GS105e


Reputatie 4
Al een tijdje draait het systeem met een HG659, 2x switch van Netgear type GS105e. Ik heb voor het gemak hiervan een overzicht geschetst maar denk dat het laatste stukje instelling mist om de boel stabiel te houden.
Iemand die een helpende hand kan bieden.

icon

Beste antwoord door tmoesel 23 May 2019, 08:15

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 4
Zojuist nog even wat plaatjes gemaakt met de instellingen van de 2 switch'en.
Waarschijnlijk draait alles nu nog vrolijk via VLAN ID 01 dus zal hier nog wel een instelling aan veranderd moeten worden, maar hoe??

Reputatie 6
Duidelijk schema en wat het doel is. Wat nog niet goed staat zijn de PVID's voor de poorten van beide switches. Denk daarbij van welk VLAN inkomend verkeer op een poort moet zijn.
Dus b.v. het verkeer van de Animo wat binnenkomt op de slaapkamer switch poort 5 moet VLAN ID 4 krijgen. De Animo zelf weet niks van VLAN's, vandaar dat je dat expliciet moet toekennen aan de ethernet frames die vanaf de Animo in de switch binnekomen.
Reputatie 4
Beste @tmoesel, bedankt voor de reactie. Ik heb nu poort 5 van slpkmr switch op VLAN ID 4 gezet.
Voor de zekerheid ( welke weet ik eigenlijk niet ) heb ik poort 1 van wnkmr switch ook op 4 gezet gezien dit de TV VLAN is.
Op welke VLAN zet ik poort 5 van woonkmr en poort 1 van slaapkmr switch. Tussen deze twee poorten zit de zo gehete TRUNK ( zowel VLAN 4 als 6 ).
??????????
Reputatie 4
OK, poort 1 van woonkmr switch op VLAN 4 geeft aan dat de STB geen IP adres kan ophalen.
Waarde hiervan weer terug gezet naar 1.
Reputatie 4
Jammer........toch niet gelukt. Hij blijft nu met de melding komen "IP adres ophalen is niet gelukt".
Stekker eruit, klaar ermee........pfffff.
Morgen weer een dag, misschien dan weer verder kijken ( als ik het kan opbrengen ).
Reputatie 6
Beste @tmoesel, bedankt voor de reactie. Ik heb nu poort 5 van slpkmr switch op VLAN ID 4 gezet.
Voor de zekerheid ( welke weet ik eigenlijk niet ) heb ik poort 1 van wnkmr switch ook op 4 gezet gezien dit de TV VLAN is.

Inderdaad moet je ook poort 1 van wnkmr switch op 4 zetten.
Verder ook PVID voor alle andere poorten die je gemarkeerd hebt als 'untagged' op beide switches aanpassen. Die moeten dan allemaal op 6.

Op welke VLAN zet ik poort 5 van woonkmr en poort 1 van slaapkmr switch. Tussen deze twee poorten zit de zo gehete TRUNK ( zowel VLAN 4 als 6 ).
??????????

Deze 2 poorten heb je gemarkeerd als 'tagged', dus daar hoeven de switches geen VLAN ID aan toe te kennen aan ethernetframes want die zijn al getagged met 4 of 6.

Wat wel tricky kan zijn is dat je jezelf (de PC waarmee je ID's instelt) kan uitsluiten als je b.v. iets niet correct instelt. Bij mijn TP-Link kan je VLAN 1 niet verwijderen, bij Netgears kan dat geloof ik wel, maar is niet nodig. Als je dat wel doet, zet dan eerst poort 5 van woonkmr en poort 1 van slaapkmr op 6, anders zou de switch wellicht de fout in kunnen gaan en resetten o.i.d.
Dat resetten kun je altijd doen mocht je jezelf hebben uitgesloten van de switch.
Reputatie 7
Hoi @Michel_1970,

Welkom bij Thuis en op de Community!

Wat een pracht van een overzicht heb je geschetst. Superduidelijk op deze manier. Ik hoop dat de laatste tips van tmoesel ervoor zorgen dat al het verkeer stabiel op de juiste plaats aankomt. En anders vraag ik er nog meer ogen bij! Houd je ons op de hoogte?
Reputatie 4
Hoi @tmoesel & @Sander,

Als ik vanmiddag thuis kom dat zal ik de laatste instellingen invoeren, alles effe van de spanning af en dan deel voor deel weer retour aan de spanning en op laten starten.
Ik hoop dat het dan gaat werken 🤞🏼

Wordt vervolgt.......
Reputatie 7
Badge +3
@Michel_1970

Weet niet of je hier iets aan hebt, deze staat in het dit topic

Reputatie 4
Hoi @Pieter_B,

In mijn schema zit de trunk kabel tussen poort 5 van switch woonkamer naar poort 1 van switch slaapkamer.
Maakt dit nog wat uit of niet?
In jouw schema zit de kabel tussen beide poorten 5.
Reputatie 7
Badge +3
@Michel_1970

Het voordeel van mijn opzet is, dat je op beide switches dezelfde settings kunt gebruiken.
Dus als je 1 switch de settings hebt gedaan, kun je daar een copy van maken en inladen in switch 2.
Reputatie 7
Badge +3
@Michel_1970

Zit nog eens naar je settings te kijken, maar waar is je PVID 4 of 6???
Je laat alles uitkomen op de default 1,

Gebruik de volgende setting op beide netgears om eens te beginnen



Dan zit je trunk tussen 5 / 5 en je in/out van betreffende VLAN's loppen ook gelijk.

Dan de PVID's toewijzen, dus welke uitgang representeerd welke VLAN

Reputatie 4
Hoi @tmoesel & @Pieter_B

Na een aantal dagen toch weer even de moed bij elkaar gerapt om hiermee verder te gaan.
Hmmmmm, de aansluitingen (kabels dan ) verwisseld tussen poort 1 en 5 van de switch uit de slaapkamer en wat blijkt......WEG internet. pfffff
Dus gauw maar weer terug. De trunk zit dus weer tussen 5 ( woonkmr ) & 1 ( slaapkmr ).
Alleen blijft wel de hamvraag over m.b.t. de PVID's
Wat noteren we nu bij deze poorten????
De 4 of de 6. Beide kan dus niet.
Reputatie 6
Hoi @tmoesel & @Pieter_B


Na een aantal dagen toch weer even de moed bij elkaar gerapt om hiermee verder te gaan.
Hmmmmm, de aansluitingen (kabels dan ) verwisseld tussen poort 1 en 5 van de switch uit de slaapkamer en wat blijkt......WEG internet. pfffff

Ja natuurlijk, logisch. Je moet dan natuurlijk ook de configuratie van de poorten wisselen. Dat kun je eerst doen op die zijkamer PC b.v.

Dus gauw maar weer terug. De trunk zit dus weer tussen 5 ( woonkmr ) & 1 ( slaapkmr ).
Alleen blijft wel de hamvraag over m.b.t. de PVID's
Wat noteren we nu bij deze poorten????
De 4 of de 6. Beide kan dus niet.

Het antwoord had ik al gegeven; dat maakt niet uit want die poorten zijn beide tagged. Maar op 6 zetten zou ik doen als je het niet op 1 wilt laten staan om wat voor reden dan ook.
Reputatie 4
Hoi @tmoesel

wordt er wel een beetje moedeloos van. Schema is hetzelfde alleen nu zijn de PVID gevuld.
switch woonkmr
Port PVID
01 4
02 1
03 1
04 6
05 1

switch slaapkmr
Port PVID
01 1
02 6
03 6
04 6
05 4

Net nog even beide switchen van stroom gehaald maar ook dat helpt niets.
Na +/- 5 min de STB opgestart te hebben komt de melding:
" Ophalen van IP adres is niet gelukt "
Reputatie 7
Badge +3
Die PVID moet je gaan instellen, want dat is belangrijk voor ingaand verkeer.
Ingaand verkeer moet weten tot welke VLAN ze behoren.
Zoals het nu staat, gaat alles ge-tagged worden naar VLAN 01 wat je ook aansluit op welke poort dan ook.

VLAN Membership setting;

VLAN ID 01 - alle poorten 'U'ntagged
VLAN ID 04 - Poort 1 'U'tagged en poort 5 'T'agged
VLAN ID 06 - Poort 4 'U'ntagged en poort 5 'T'agged

Poort 01 - PVID 04
Poort 04 - PVID 06

Als je nu beide switches hetzelfde instelt, maar het wel zo eenvoudig dan werken met twee configuraties.

Je slaapkamer switch is ook echt niet goed ingesteld, want VLAN 04 komt binnen op de TRUNK (poort 01) maar kan nergens naar buiten.
VLAN 06 daarintegen kan echt alle poorten eruit.



EDIT nadat jij een bericht had geplaats net voor mij 18.50:

Zie je nu waarom je STB niets doet ... hij heeft nergens zijn VLAN uitgang beschikbaar.
Alle uitgangen staan op VLAN 06, terwijl je eerste tekening laat zien dat VLAN 04 op poort 5 Untagged moet zijn.
Ja tabel die je ernaast hebt staan klopt daarom met zoals het nu is en niet werkt.
Reputatie 4
@tmoesel
Als laatste heb ik de poorten 5 en 1 ook maar een PVID 6 gegeven en wat denk je.....
TADA, beeld.......😀
Niets meer aan doen en zo laten......
Reputatie 4
Instellingen alsvolgt:

Reputatie 4
Alleen dit blijft ik toch wel vreemd vinden, maar dat staat los van de bovenstaande problematiek.



LAN1 internet richting switch woonkmr
LAN2 staat onze Xbox beneden aangesloten.
LAN3 IPTV richting switch woonkmr
LAN4 is de STB van de woonkamer ???
Reputatie 7
Badge +3
De STB heeft een 100Mb netwerkkaart, dus zal de uitgang automatisch naar diezelfde snelheid omschakelen.

Waar ik nu heel erg benieuwd naar ben is, hoe ziet je VLAN membership eruit met de Tagged en Untagged instellingen per VLAN ID.
Wat je nu gemaakt hebt is, een eigen aangemaakte VLAN ook gebruiken als TRUNK VLAN ... dus of dit in de toekomst ook blijft werken?
Reputatie 4
@Pieter_B , op speciaal verzoek 😉






Reputatie 7
Badge +3
@Michel_1970

Ziet er in het Taggen & Untaggen goed uit.
Klopt inderdaad met deze PVID tussen 1 en 5, als je aan de woonkamer alles met VLAN 6 verstuurt op de TRUNK, moet er aan de andere kant ook dezelfde VLAN.
De TRUNK transsport zit nu in een VLAN 6, daarom werkt het toen je 'alles' maar op 6 had gezet.

Als je aan beide einden er een 1 van maakt, zou het ook gewoon moeten werken.

Ik zocht precies dit en probeerde alles in te stellen zoals hier uitgelegd, dat lukte niet meteen, vanwege een volgorder dingetjes denkik. Maar toen resette ik beide netgear routers en OPEENS had ik zowel TV als snel (> 100mbit) internet. VLAN staat niet aan! op geen van beide netgears! Ik heb naar boven nu een internet aftap direct bekabeld, en dan naar 1 netgear en van daar naar de TV en naar mijn computer. Dus het TV signaal zit chijnbaar ook in het internet signaal!

Ik zie wel dat die snooping dienst aanstaat, is die verantwoordelijk dat het nu werkt? Of zijn het gewoon 2 tv only pporten en 2 alles poorten en haalt tmboile amino box het zelf uit het signaal?

 

Het werkt zo!

Reputatie 7
Badge +3

@Isharryf 

Zodar je over bent gegaan op het nieuwe TV platform, dan heb je i.d.d. een gescheiden VLAN niet meer nodig. Volgens deze post zou je het aan de software versie moeten kunnen zien.

Reageer