Beantwoord

Iedere dag wifi slecht rond 16 uur

  • 29 June 2019
  • 7 reacties
  • 402 Bekeken

Al minstens een jaar wordt iedere dag ergens rond 16 uur mijn wifi zeer instabiel en zeer traag. Dit duurt tot middernacht ongeveer. Overdag is het snel en stabiel. Al vele malen contact gehad met de klantenservice en alles wat je zelf maar kan doen, uitgeprobeerd. Er is een wifi-repeater geplaatst (Fritz!) en die is vrij recent vervangen door een nieuwe om te kijken of het probleem daarin zat. Het ging toen eventjes goed (ca 2 weken) en daarna begon het weer. Het zelf resetten van het modem, updates van de repeater, het werkt allemaal even (van een uur tot een dag). Als iemand van T-Mobile het modem diep reset, gaat het iets langer goed, maar ik heb echt geen tijd en zin om iedere week te bellen voor zo'n reset. Ik hou het nu al een paar weken bij en het is echt ergens rond 16 uur dat het gedoe begint. Ben het inmiddels wel zat! Herkent iemand dit? Wat zou er nog meer gedaan kunnen worden?
icon

Beste antwoord door yalerta 30 June 2019, 13:05

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Klinkt als een capaciteitsissue in jouw omgeving. Hebben bekenden in de buurt er ook last van met T-Mobile?
voor zover ik weet, ben ik een van de weinigen met t-mobile in de buurt. Ziggo geeft hier ook problemen, weet ik van buren. Er zit hier in het blok wel iemand die in zijn eigen huis vreselijk heeft lopen knutselen om het netwerk daar sterk te krijgen, maar volgens verschillende monteurs moet dat geen invloed hebben, omdat ik op andere kanalen zit.

Maar als het zo'n capaciteitsprobleem is, wat kan er dan gedaan worden?
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet of dat het is, maar als het op gezette tijden is kan dat er op duiden. Of iemand anders heeft een modem dat qua kanaal interfereert met jouw signaal. Dan heb je meestal in de avond een verminderd signaal door drukte op het kanaal. Heb je het kanaal al gewijzigd? Gebruik je daarbij 2,4Ghz of 5Ghz? Heb je er bedraad ook last van? Deze vragen kunnen helpen om een optimale situatie voor je te creëeren en eventueel webcare sneller te kunnen laten schakelen. Webcare leest mee op dit klant helpt klant forum. Zij kunnen vervolgstappen zetten als dat nodig is. Meestal reageren ze tussen 24 en 48 uur.
Tenzij dat weer eens veranderd is in het modem (zonder dat ik iets gedaan heb), wordt het kanaal automatisch aangepast naar het beste kanaal.

De repeater gebruikt zowel 2,4 als Ghz. Die laatste niet tot nauwelijks in die uren trouwens.

Bedraad is het ook regelmatiger veel trager dan wat het maximaal zou mogen zijn (50% of zo).
Reputatie 7
Badge +4
alhoewel je niet veel info geeft over snelheden welk modem en welke repeater er gebruikt word ken ik het wel. soms kan het in een lokale omgeving (straal van 100m) voorkomen dat de wifi overbelast is dit is ook wat de toezichthouder acm zegt.
voor 2,4ghz zijn er maar 3 vrije kanalen beschikbaar. vandaar dat je vaak leest dat je het beste kanaal 1 6 of 11 moet gebruiken. echter de modems van tegenwoordig gebruiken 2 kanalen van 20mhz wat eigenlijk betekend dat er maar 1 vrij kanaal is.
soms kan je met een wifi analyzer zien welk kanaal je het beste kan gebruiken, maar zoals de naam al zegt ziet deze alleen maar wifi en niet andere storende factoren op de wifi frequentie. hiervoor heb ke een spectrum analyzer nodig. storende factoren zijn soms draadloze camera’s en babyfoons bijvoorbeeld. gezien je al een fritz repeater (neem aan dat deze bekabeld is aangesloten) en je buren de zelfde problemen ervaren heeft overstappen dus ook geen zin.

er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden dat dit eigenlijk niet makkelijk uit te leggen is.
Reputatie 7
Badge +5
Ziggo geeft hier ook problemen, weet ik van buren.

En bij die buren betreft het ook de wifi?
Dit wijst toch meer op een omgevings-probleem in de wifi in plaats van internet capaciteit omdat het sowieso Tmobile en Ziggo betreft die van een andere infra structuur gebruik maken.

Er zit hier in het blok wel iemand die - andere tekst - waarschijnlijk net als wij ook veel wifi problemen ondervond - /andere tekst en in zijn eigen huis vreselijk heeft lopen knutselen om het netwerk daar sterk te krijgen.


Misschien zul je daar zelf ook aan moet gaan denken @Parkiet71 en je wifi niet meer afhankelijk laten zijn van een in de meterkast op borsthoogte geplaatst modem maar zelf 1 of meerdere goede wifi access points aanschaffen en die met wat experimenteren in je woning te plaatsen. Uiteraard worden deze AP's dan bedraad op de modem aangesloten. Een access point met een prijs ronde de 75 euro is dan geen uitzondering. Helaas hoeft het nog geen garantie te geven op een goed werkende wifi.

Staat er niet ergens een brakke magnetron die rond 4 uur ingeschakeld wordt om wat eten warm te maken en dan alle modems in de war maakt die pas na een reset weer op gang willen komen.
Of komt die buurjongen uit school en gaat aan de gang met Fortnite en heeft daarvoor een routerjte van andere software voorzien en het zendvermogen flink opgejaagd.

Ik probeer hiermee aan te geven dat je soms net iets anders moet kijken en denken. Ook naar mogelijke oorzaken buiten "internet"
Als bekabelen lastig is kunnen soms "powerline" adapters uitkomst bieden.
Bedankt voor de reacties.

Hidden.nld, bedankt voor je uitleg van de kanalen. Ik weet al een tijdje dat ze overlap hebben. Dat die echter de geschikte kanalen terugbrengt tot 2 wist ik niet. Ik zie bij de wifi analyzer apps wel dat de 2.4 erg vol is en dat er steeds meer apparaten als draadloze printers etc bij komen. Kunnen die ook verstoren?

HIdden.nld en Yalerta, bij de buren betrof het inderdaad ook de wifi. Ik hoor ze er nu niet meer over, dus ik denk dat het bij hen opgelost is.

Yalerta, de repeater is al bekabeld aangesloten (een Fritz!repeater 1750 als ik het goed onthouden heb). Naar zolder ligt een powerline, omdat we daar op geen enkele manier iets echt goed kregen. De playstation daar draait nu stabiel en als de laptop daar nodig is, pakt zoon de kabel van de playstation. Ons modem is een Draytek (ik geloof dat T-Mobile nu nieuwe modellen uitlevert, dit is degene daarvoor).

Of er hier in de buurt iedere dag om 16 uur iets gebeurt dat alles zo verstoort, geen idee. De storing is zo stabiel, dat ik er inmiddels wel omheen kan werken. Het is alleen ontzettend irritant, als ik door omstandigheden toch nog 'even' wat moet doen.

Reageer