Beantwoord

Ik haal de snelheid uit mijn abonnement niet

  • 4 November 2018
  • 27 reacties
  • 1834 Bekeken

Wij hebben een tmobile glasvezel 200Mbit aansluiting.
Als ik speedtest uitvoer dan kom ik niet hoger als 38Mbit/s

Dat er verschil in zit dat is oke. maar zo veel lijkt mij totaal niet kloppen.
Router staat nog geen 4meter van mij verwijderd.
Ik ben met wifi verbonden.

Hoe kan dit?
https://
icon

Beste antwoord door Brian 9 November 2018, 16:20

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Beste mmj.straatman,

Altijd eerst testen met een bekabelde verbinding en dan ook nog met een pc met een Gigabit (1000Mbit) netwerkaansluiting en een goede kabel. (Minimaal Cat. 5e)
Met 2,4 GHz Wifi kom je zeker niet veel hoger dan 38 Mbit/s, met 5 GHz Wifi (802.11ac) zou je hoger kunnen komen maar ga je ook niet altijd 200 Mbit halen, dat hangt van de Wifi adapter van je laptop af.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @mmj.straatman ,

Wat @Folkert ook al aangeeft is het testen van je werkelijke internet snelheid het best gedaan met een device dat rechtstreeks bekabeld is aangesloten op je nodem/router.
Een meting via Wifi heeft te veel onbekende factoren ie snelheid kunnen storen, ook al zit je er maar 4 meter bij vandaan.
Ook is een meting via wifi afhankelijk van welk mobile device je gebruikt, te weten welk chipset zit er in je mobile device en welke throughput kan deze verwerken.
Weet niet hoe oud je mobile devices zijn, maar zeker iets om rekening mee te houden.

En zou je het met Wifi willen halen moet je modem/router zeker minimaal een AC1600 versie zijn (200 x 😎 .. en ook nog eens in 1 band en niet combined.
Reputatie 1
Zit met het zelfde probleem maar dan bekabeld.
Heb 200/200Mbit volgens factuur maar haal met pijn en moeite 150/150Mbit.
Laptop rechtstreeks op router verder niets cat 6 bekabeling 2 meter Gigabit Lan.
Test meerdere keren uitgevoerd op verschillende tijdstippen met verschillende Pc's en verschillende test site's zowel T-mobile, Ookla, Ookla app voor windows 10 steeds met het zelfde resultaat.
Reputatie 7
Badge +3
Zit met het zelfde probleem maar dan bekabeld.
Heb 200/200Mbit volgens factuur maar haal met pijn en moeite 150/150Mbit.
Laptop rechtstreeks op router verder niets cat 6 bekabeling 2 meter Gigabit Lan.
Test meerdere keren uitgevoerd op verschillende tijdstippen met verschillende Pc's en verschillende test site's zowel T-mobile, Ookla, Ookla app voor windows 10 steeds met het zelfde resultaat.


Zou je eens kunnen testen als je Windows 10 in veilige modus met netwerk ondersteuning start?
Reputatie 1
Zelfde resultaat ook met windows 7 (android via wifi) of linux
Reputatie 7
Badge +3
@Fer100

Weet niet of je ook TV afneemt, maar daarvoor 'reserveert' het modem ook een hoeveelheid bandbreedte.
50Mbit 'reserve' is natuurlijk wel een beetje over bemeten denk ik.

Een optie is even contact op te nemen met de helpdesk, of dat een moderator hier dit topic oppakt om wat uit te zoeken.

Zelf heb ik een 750/750 met geen TV/telefoon en mijn gemiddelde snelheid ligt rond de +760/+760, dus dat zou voor jouw 200/200 ook wel +200/+200 moeten kunnen zijn.
Reputatie 7
Allereerst: @Folkert en @Pieter_B heel erg bedankt voor de hulp en het meedenken in dit topic!

@mmj.straatman Hoe is het afgelopen met de bekabelde speedtest? Ik hoor graag de uitslag, dan kunnen we actie ondernemen! In de tussentijd kun je jouw wifi verbeteren met de tips uit ons wifitopic.

@Fer100 Ik heb jouw verbinding gecheckt en ik zie gelukkig geen bijzonderheden. De 200/200 Mbit wordt netjes doorgevoerd en ook jouw lijn ziet er goed uit. Het kan inderdaad, wat Pieter_B zegt, liggen aan de reserve Mbit voor jouw twee TV Boxen. Als je wil kunnen we jouw lijn wel verder onderzoeken, dan heb ik een screenshot nodig van de speedtest waarop te zien is dat je deze bekabeld hebt uitgevoerd. Let me know!
Reputatie 1


Dit is via de bekabelde verbinding.
Heb de test ook nog eens gedaan met alleen de laptop rechtstreeks op de router verder niets ook beide tv boxen er af, het resultaat is het zelfde.
Reputatie 3
Badge

Het kan inderdaad, wat Pieter_B zegt, liggen aan de reserve Mbit voor jouw twee TV Boxen.


Toch even nieuwsgierig...
Ik mag aannemen dat dit middels QoS wordt geregeld en dat er niet bij voorhand als X aantal mbits worden gereseveerd.

Mag ik ook aannemen dat de als de tv-decoder op standby staat en er geen opname ingepland staat, deze ook daadwerkelijk geen noemenswaardige bandbreedte inneemt.
Reputatie 1

Het kan inderdaad, wat Pieter_B zegt, liggen aan de reserve Mbit voor jouw twee TV Boxen.

Ten tijde van mijn KPN verbinding 100/100 Mbit met 2 tv boxen haalde ik een snelheid van 120/120 Mbit ongeacht of de tv's aan of uit stonden.
50Mbit reserve is dan wel schromelijk overdreven zeker wat de upload betreft.
Reputatie 7
Badge +3
@martva

Dit is niet de eerste keer dat ik op dit forum dit probleem voorbij zie komen.
Hoe men dat geregeld heeft in het modem is mij onbekend, maar zou zo maar kunnen via een Qos verborgen setting.

Zou tegen @Fer100 willen zeggen, wacht even af wat de moderator @Sterre kan uitvinden over je snelheidsproblemen. Zeker nu je wat info hebt geleverd over je werkelijk snelheid.
Reputatie 7
@Fer100 Bedankt voor het testresultaat! Als je dit met verschillende opstellingen getest hebt dan lijkt het toch met de binnenkomende verbinding en/of de modem te maken te hebben. Ik heb onze technische dienst ingeschakeld om hier naar te kijken!


@Pieter_B @martva Onze TV dienst gebruikt deze bitrates:

Op onze HD Plus kanalen is de bitrate gemiddeld 12 Mbps
Onze HD kanalen hebben een bitrate van 8 Mbps over het WBA netwerk en 16 Mbps over ons eigen netwerk.
Onze SD kanalen hebben een bitrate van 4 Mbps en over het WBA netwerk en 8 Mbps over ons eigen netwerk.

Via de aparte vlan's voor TV wordt deze snelheid "gereserveerd" (lees: krijgt voorrang) om een goede TV stream te garanderen. Als er voldoende snelheid is op het netwerk dan zal je dit zelfs niet eens merken. Stel je neemt 50 Mbit af waar er 100 Mbit beschikbaar is dan zal je ook terwijl je TV kijkt nog 50 Mbit halen. Is er niet voldoende snelheid beschikbaar? Dan zal je een minder hoge snelheid halen wanneer je TV aan het kijken bent maar de bandbreedte wordt niet op voorhand als gereserveerd.
Reputatie 1
Vandaag monteur op bezoek gehad factory reset voor de zoveelste keer.
Snelheid gemeten prima.
In het bijzijn van de monteur de instellingen weer aangepast en eigen router weer in DMZ.
Snelheid op T-mobile router en achter eigen router zo goed als identiek.
Haal 200/200 nog steeds niet helemaal maar komt een heel stuk dichter in de buurt.
Kan er zo mee leven.

Reputatie 7
Badge +1
@Brian

Zit er voor de nabije toekomst nog een uitbreiding in v.w.b. het eigen netwerk, ik bedoel dan met name in de Achterhoek waar de glasvezel dichtheid behoorlijk groot is.

Omgeving Doetinchem, Zelhem enz.
Reputatie 3
Hangt af van wie je glasvezel heeft aangelegd:
  1. Reggefiber https://www.eindelijkglasvezel.nl/ daar levert T-Mobile WEL diensten op
  2. Glasvezel buitenaf https://www.glasvezelbuitenaf.nl/ daar levert T-Mobile GEEN diensten op.
  3. Andere (kleinere) partijen aanleg van glasvezel T-Mobile soms wel, soms niet diensten hierop.
Via postcodecheck´s weet je meer ...
Ik denk niet dat daar de komende paar jaar verandering in komt, tenzij partijen worden overgenomen c.q. fuseren.
Reputatie 7
@BeMu

jazeker!

[h4]BELOFTE #2[/h4]

NA DE FUSIE HELPEN WE NEDERLAND VOORUIT DOOR DE UITROL VAN GLASVEZEL EN MET SCHERPE PRIJZEN VOOR VAST


https://www.t-mobile.nl/beloftes
Reputatie 3
Nee hoor!
T-Mobile gaat ook na de fusie nog steeds geen diensten leveren op glasvezel van anderen dan de huidige glasvezelnetwerken in de Achterhoek waar ze nu op leveren.
En trouwens: T-Mobile rolt sowieso nergens glasvezel uit hoor ... zij zijn provider op alleen bepaalde en bestaande glasvezelnetwerken. De aanleg van glasvezel gaat T-Mobile noooooit uitrollen!

Een slecht begin met dergelijke beloftes die je niet waar kan maken ...
(ik zou die tekst snel aanpassen/nuanceren als ik het voor het zeggen zou hebben bij T-Mobile)
Reputatie 7
heeft tele2 niet al een groot glasvezel netwerk in de grond liggen ?
Reputatie 3
Nee, zij maken meestal gebruik van het fysieke Reggefiber (KPN) glasvezelnetwerk, net als T-Mobile om hun diensten hierop te leveren. Het eigen gedeelte zijn slechts kleine verbindingsstukjes, vandaar dat je Tele2 ook nergens in Nederland nog als aanbieder voor dienstenproviders op hun "fysieke glasvezelnetwerk" ziet.
En dat gaat na de fusie met T-Mobile niet op korte termijn veranderen ...
Reputatie 7
tele2 heeft in alle grote steden al een pop en city ring voor zijn grootzakelijke gebruikers. en berijkbaar binnen 5km. dat hebben ze overgenomen van het voormalige versatel.
gezien het de wens is van de overheid (en dus subsidie) is het niet zo hele gekke gedachten. het moederbedrijf duitse telecom heeft ook eigen glasvezel. de expertise is er dus ook wel. mogelijk dat ze dit niet uitrollen onder de vlag van T Mobile maar met partners al san niet in een nieuwe bv.
Reputatie 3
Goed bekijken: rondom Mobiel en 5G frequencies hebben ze gelijk, kwestie van masten. Driemaal raden hoe die masten zijn verbonden in de grond: juist ja. Driemaal raden van wie dat fysieke glasvezelnetwerk in de grond is: juist ja.

Als je goed leest, zie je dat terug in hun beloftes. Maar dan moet je wel heel goed lezen, anders word je op het verkeerde been gezet. En dat moet je mijns inziens niet doen met je klanten als "nieuwe T-Mobile" ...

My Opinion.
N.B.: Er zijn geen subsidies te verdelen, want dan komt Europa om de hoek kijken met zijn concurrentiebeding bij gebieden waar marktpartijen WEL glasvezel aanbieden.
Reputatie 7
de fysieke glasvelzel voor de masten is van tele2 of eurofiber (afhankelijk van de locatie)
Reputatie 7
Badge +1
Even een aanvulling: Waar gaat het om? In het verleden is de voorganger van T-Mobile, Vodafone reeds begonnen om haar eigen pop's in de wijkkasten voor glasvezel te plaatsen, dit is te herkennen bij de postcodecheck geeft deze 750mb aan dan gaat het om eigen apparatuur van T-M.

Bij de eigen apparatuur van T-M worden veel hogere en betere streams gehaald dan de glasstreams van KPN zoals nu als je net als ik in een WBA gebied zit.
Reputatie 7
Badge +3
@Hidden.nld @BeMu @siert

Jongens voordat we dit eigenlijke topic verder laten afdwalen, lijkt het jullie niet verstandig om hiervoor even een eigen pakkend topic voor te starten?

Het ging hier in dit topic over een niet haalbare snelheid op een aansluiting, maar we dwalen iets af naar het wel of niet aanleggen van glasvezel en wie wel of niet iets heeft of doet.

Eventueel een moderator die dit topic even weer kan opschonen?
Reputatie 3
Vandaag monteur op bezoek gehad factory reset voor de zoveelste keer.
Snelheid gemeten prima.
In het bijzijn van de monteur de instellingen weer aangepast en eigen router weer in DMZ.
Snelheid op T-mobile router en achter eigen router zo goed als identiek.
Haal 200/200 nog steeds niet helemaal maar komt een heel stuk dichter in de buurt.
Kan er zo mee leven.

Volgens mij was @Fer100 klaar: citaat "Haal 200/200 nog steeds niet helemaal maar komt een heel stuk dichter in de buurt.
Kan er zo mee leven.

Reageer