Beantwoord

Ikea Tradfri verbinden met de Draytek Vigor 2132F router

  • 14 November 2017
  • 10 reacties
  • 3508 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Hallo!

Ik heb sinds kort bij Ikea een aantal slimme lampen gekocht en de bijbehorende Tradfri gateway. Nu heb ik het probleem dat de gateway niet verbind met mijn netwerk. Al meerdere factory resets geprobeerd evenals een compleet andere unit gehaald maar het mocht allemaal niet baten. Ikea kan mij helaas ook niet veel verder helpen.

Nu kreeg ik de suggestie dat het eventueel aan de router zou kunnen liggen. De router ziet wel dat er iets is verbonden met de desbetreffende LAN poort maar er komt geen nieuw apparaat in de MAC lijst te staan.

Ook heb ik mij laten vertellen dat ik de gateway zou moeten vinden met bonjour browser maar ook hier is de gateway niet te vinden.

Heeft iemand misschien wat suggesties? is er een instelling dat open gegooid moet worden voor deze bonjour services? Of eventueel iets anders om deze gateway toegang te geven op de router?
icon

Beste antwoord door Patrickdevnl 6 December 2017, 23:53

Bekijk origineel

10 reacties

Bump,

(niemand enige evaring met de ikea gateway?)
Reputatie 6
Badge +3
Hi Kingtim,

Zelf heb ik helemaal geen ervaring met de slimme lampen van Ikea, maar ik heb wel op een website een pagina gevonden over de slimme lampen van Ikea. Wie weet heb je hier iets aan? Als je naar beneden scrolt dan zie je "Veel gestelde vragen" & "24 video's op ons YouTube kanaal!"

Hopelijk heb je hier iets aan!
Reputatie 3
Is MAC-restrictie niet ingeschakeld op de router? Dat nieuwe apparaten niet automatisch verbinden met de router zeg maar...

Al een herstart/factory reset van de router geprobeerd?

Dit probleem komt mij wel bekend voor. De Tradfri hub -kan- problemen hebben met DHCP leases. Kun je eens proberen een vast IP-adres in te stellen?

Quote van Ikea-forum:

"The hub doesn't play well with the Draytek Vigor router DHCP, so I disabled it and fired up another DHCP server. Now it's working like a charm."
@Rolf M.

Dit was voor erg lang puzzelen voor mij de oplossing. Ik maak ook gebruik van een Draytek Vigor router, en mijn Tradfri Gateway maakte maar geen verbinding. DHCP server van de router disabled, heb snel een Windows DHCP servertje opgezet en vrijwel direct werkte het!

Ik hoopte dat dit een Tradfri Gateway update zou triggeren die dit probleem zou verhelpen, maar helaas is dat niet het geval (ik zit nu op v1.2.42). Ik heb nu (hopelijk tijdelijk) een DHCP server op mijn Synology NAS opgezet. De Tradfri Gateway werkt hier namelijk wel goed mee.
@Rolf M.

Hallo,

ik had die reactie inderdaad ook al gevonden. maar helaas is dat niet de oplossing voor mij.

in het router heb ik de DHCP uitgezet en weer aangezet, de gateway kwam terug op een ander ip adres en werkte nog niet. modem gereset, gateway gereset, via het modem een IP aan MAC gekoppeld. niets lijkt te werken 😞

heb je toevallig nog een optie die ik kan proberen?

groet
Willem-Jan
@Patrickdevnl

Ik heb het zelfde gedaan omdat al het andere niet werkte. Na wat zoekwerk, werkt het bij mij nu ook! dank voor de tip!
Reputatie 7
@Patrickdevnl en @Rolf M. Bedankt voor de uitleg. Erg fijn dat jullie je ervaringen hier gedeeld hebben. En met succes!

@wjrlock: Bedankt voor de terugkoppeling. Veel plezier van de slimme lampen (en onze diensten:-D ).
Hoi,

Na de verschillende reacties te hebben uitgeplozen blijft het voor mij onduidelijk welke handelingen ik nu precies moet uitvoeren om eea werkend te krijgen. Klinkt voor mij als een ingewikkelde procedure of valt het eenvoudig uit te leggen?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Jelmer
Reputatie 7
Hoi @jagste,

Welkom op de Community! Bergijp ik het goed dat je ook de slimme lamp van Ikea wilt gebruiken? Dan is het antwoord in deze reactie te vinden. Lukt het hiermee nog niet, geef dan aan wat je probeert aan te sluiten, met welke hardware en wat de huidige stand van zaken is. Dan denken we graag met je mee!

Hallo,

 

Vanmiddag de tradfri-hub van Ikea aangeschaft, het verbindingslampje werkt, maar de app geeft aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Ik heb de hub bedraad aangesloten zoals Ikea het voorschrijft.

Nu lees ik hier een oplossing, ik weet hoe ik in de router (Draytek vigor) kan komen via 192.168.1.1 maar dan houd mijn kennis op! Kan iemand mij uitleggen wat ik moet aanzetten of uitzetten of opnieuw een instelling toevoegen met bv een screenshot of iets dergelijks? Ik wil natuurlijk graag dat mijn tradfri- app op miin telefoon (Android) werkt en dat ik mijn lampen op die manier kan bedienen.

Bij voorbaat dank!

Reageer