Sticky

[Info] Haal het maximale uit jouw Wifi

  • 6 februari 2017
  • 159 reacties
  • 112282 Bekeken


Toon eerste reactie

159 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@simon129 ik ben benieuwd hoe je 2.4 GHZ en 5 GHz apart gedaan. Heb je het volgende gedaan?

In je modem interface ga naar het menu, netwerkverbindingen, draadloos klik vervolgens op de tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen. Ga naar het tabblad alleen en vink 2.4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden bovenaan uit. Onder zie je het 2.4 GHZ netwerk kies hiervoor kanaal 1 of 6 en klik op toepassen. Selecteer nu het 5 GHZ netwerk, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat hij apart zichtbaar is in de netwerkenlijst en klik op toepassen.

Dit helpte voor vele mensen.

ja dat klopt.  Heb nu ook getest door met mijn laptop naast de meterkast  te gaan staan met een kabel verbinding naar de router. Dat blijft wel goed werken! en bereikt nog hogere snelheden (850Mbit up en down!!) Althans heb er ongeveer 15 minuten gestaan om te testen.

Sinds een aantal weken hebben wij problemen met ons wifi netwerk. Over het algemeen werkt de bekabelde verbinding goed, maar WiFi vliegt er vaak uit. Ook de TV is dan zijn wifi verbinding kwijt (voor apps als NPO start enzo).

Het enige dat dan werkt is het resetten van het router/modem. Duidt dit op een hardware probleem en zijn dergelijke problemen bekend bij T-Mobile?

Reputatie 4
Badge +3

@simon129 Goedemorgen, wat fijn dat je bekabeld veel hogere snelheden haalt! :smile: Hoe zit het met de wegvallende Wifi? Heb je hier de afgelopen maanden nog last van gehad?

 

 

@RogierVriezen Goedemorgen, laten we er samen voor zorgen dat je Wifi weer geoptimaliseerd wordt! Er zijn altijd oplossingen. :smile:  

Wifi is erg belangrijk, we kunnen bijna niet meer zonder. Ik wil dan ook heel graag dat het bij jou ook goed werkt!

De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! Op onze Community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw Wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg: http://bit.ly/2lPihzq. Vooral het aanpassen van het Wifi kanaal is meestal de oplossing. Wij adviseren het gebruik van het automatische kanaal Succes met de tips! Als je er niet uitkomt, dan help ik je met alle liefde verder (samen met de toppers op onze Community)!

@Jason Dank voor je bericht.

Ik ervaar de problemen ook in de woonkamer (wifi/modem en laptop/telefoon in dezelfde ruimte).
Mijn kanalen staan op auto
Ik merk inderdaad dat mijn ontvangst in de slaapkamer (andere kant van het appartement) minimaal/afwezig is, maar dat komt door de dikke, bewapende muren in ons appartement. Dat ‘probleem’ staat hier dus los van.

Waar het hier dus om gaat is niet de zwakte van het wifi, maar het compleet wegvallen ervan. Met als resultaat dat mijn TV offline is en ook mijn wifi spraakgestuurde verlichting niet werkt (vooral in de winter irritant).
Helaas is dit een “af-en-toe” probleem, wat het troubleshooten deste lastiger maakt. Ik heb helaas ook geen wifi-router tot mijn beschikking waarmee ik kan testen of het aan het T-Mobile WiFi modem ligt….

Meer hulp is zeker welkom!

Reputatie 4
Badge +3

Graag gedaan, dan gaan we nu verder zoeken naar de oorzaak! Met onderstaande controle komen we vaak al een heel eind:

 

Brandt de power led constant?

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt.

- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos (stopcontact) zit.

- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vastzit.

 

Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd. Vaak zit er achter het ISRA nog een vertakking (bridge tap) die voor prestatie verlies zorgt.

Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.

Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt.

Voer een factory reset uit op het modem.

@Jason Dank je wel voor de extra info.

Ik kan bevestigen dat het modem goed aangesloten is. Het is hierbij wellicht goed om op te merken dat het modem NIET uitvalt, alleen het lampje INTERNET valt weg. LAN3 blijft branden (hier zit de tv decoder op aangesloten) en TV blijft vaak ook gewoon werken. Het is puur het internet dat wegvalt, soms in combinatie met het WIFI lampje.
Ook in de meterkast is alles orderlijk aangesloten.

Groet,
Rogier

Reputatie 4
Badge +3

Super dat je zo snel een terugkoppeling geeft! Het gaat dus om het compleet wegvallen de Wifi. Daar gaan we wat aan doen. Mag ik het MAC-adres en serienummer van je modem in een privéberichtje ontvangen? Maak je trouwens gebruik van legacy devices? 

- Analoge (beveiligings)camera's
- Babyfoons
- Intercom (flat / appartement)
- (Verouderde) bluetooth apparatuur
- Alle andere apparatuur in de 2.4 GHz band

 

Bovenstaande stoorzenders zie je niet op apps zoals WiFi analyser maar kunnen wel voor fikse WiFi storing zorgen. Het kan ook zijn dat draadloze apparatuur van omliggende buren interfereert in jouw woning.
 

@Jason
Ik heb het serienummer en MAC adres zo even niet bij de hand (ben op mn werk), maar kan alvast wel bevestigen dat uit jouw lijst het enige apparaat dat we er in de buurt hebben staan, de babyfoon (DECT) is. Maar dit zou toch niet ten gevolg moeten hebben dat het hele draadloos internet uitvalt → lampje op modem uit?

Ik stuur je later prive nog even mn MAC adres en serienummer.

 

Reageer