Sticky

[Info] Haal het maximale uit jouw Wifi

  • 6 februari 2017
  • 166 reacties
  • 126129 Bekeken
[Info] Haal het maximale uit jouw Wifi
Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3026 reacties

Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met drie checks om jouw Wifi supersnel en stabiel te krijgen! Kom je niet uit de checks en tips? Plaats gerust een berichtje in dit topic.

Check 1: Plaats het modem op een centrale plaats
De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (bijvoorbeeld een betonnen muur of dikke isolatie) of een netwerk van de buren. Omdat ieder huis en situatie weer anders is, is voor iedereen de puzzel ook weer anders. We kunnen niet alles aanpassen, maar we hebben natuurlijk wel tips! De grootste vijanden van Wifi zijn water en metaal. Zet je modem dan ook niet achter een aquarium of luidspreker, maar op een centrale, vrije plek. Heeft je modem antennes? Plaats er dan eentje omhoog en de andere plat.

b305dbe9-c88c-406f-9868-6a2a60ec3823.png


Check 2: Gebruik het beste netwerk!
Zendt jouw modem ook een 5G netwerk uit, selecteer deze op jouw mobiel of tablet als je dichtbij het modem zit. Je herkent dit netwerk hieraan: TMNL-xx-5G. Met het gebruik van 5G haal je hogere snelheden maar het signaal reikt minder ver dan het 2,4 Ghz signaal. Ben je verder van het modem vandaan, selecteer dan het gewone netwerk (TMNL-xx). Is je bereik goed? Dan heeft 5G zeker de voorkeur!

Check 3: Kanaal wijzigen
Net als bij radio kunnen twee zenders elkaar verstoren. Stel nou dat het netwerk van de buren of een babyfoon precies op de frequentie van jouw Wifi zit, dan kan deze wegvallen. Daarom is veruit de meeste winst in jouw Wifi-verbinding te halen met het aanpassen van de Wifi-frequentie. Je kunt een app downloaden om het rustigste kanaal te bepalen. Vervolgens kun je de Wifi-kanaal aanpassen via My T-Mobile Thuis of via het modem zelf.

 

=>Controleer welk kanaal het beste is via de app

Om te kijken op welk kanaal jouw buren zitten, kun je gebruik maken van deze app van de Google store. Let op: ook al zie je dat jouw buren op kanaal 1 zitten, je zult hier pas hinder van hebben als ze het netwerk daadwerkelijk gebruiken. Ook zijn bluetooth apparaten niet zichtbaar op deze app, maar kunnen wel interferentie veroorzaken. Een leuke app, maar niet waterdicht dus.


=>My T-Mobile Thuis

Als je weet welk kanaal het beste bij jou thuis past, kun je je Wifi-kanaal aanpassen. Kies altijd kanaal 1, 6 of 11. Het Wifi-kanaal aanpassen kun je heel eenvoudig zelf in My T-Mobile Thuis regelen. Klik hier om direct naar de juiste pagina te gaan: My T-Mobile Thuis. Na het inloggen zie je dan dit scherm:

59964cdc-c7a4-48b4-a112-f96d17333a2e.png


=>Draytek

In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.

  1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1. terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (Wifi kan ook, maar aangezien de Wifi niet heel stabiel is, anders was je hier niet, kan het zijn dat de verbinding wegvalt, voordat je het kan wijzigen).
  2. Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord "user" in.
  3. Klik links in het menu op "Wireless LAN"
  4. Klik op "General Setup"
  5. Bij "Channel" kan je het kanaal wijzigen naar een ander kanaal. Onze voorkeur gaat uit naar kanaal 1, 6, en 11. (Houd de modus op mixed!)
  6. Klik op "OK".

fc98e3bf-a7db-4079-b2a5-4abc095def9f.png

 

5b6a150a-ec3c-4ad4-a269-7986a3c3a548.png

 


=>Huawei HG659

In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.
3. Ga naar thuisnetwerk.
4. Klik op geavanceerde instellingen voor het aanpassen van het Wifi-kanaal:
5. Wijzig het gewenste kanaal voor de 2,4 GHz band of de 5 GHz band en klik daarna op opslaan.
6. Het kanaal is hiermee gewijzigd.
 

2f2b26bb-82d2-4485-9f87-4a969a62431a.png

 

4b81584a-e918-4db0-9fb7-20319ffa44d5.png

 

 

b9711f3a-9ae0-4be1-a6c1-a7ad8e665bd7.png

 


=>Zyxel

In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1 of 6 gebruiken. Probeer ze alle twee in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren.
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
 

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.
 

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg


3. Pas de frequentie aan via het dashboard bij Wifi-instellingen.

 

Hebben bovenstaande checks niet geholpen? Doorloop dan de tips onderaan dit item!


 

Wifi is becoming a more and more integral part of our lives. It's almost impossible to imagine a life without it! As a result, slow Wifi or an unstable connection really isn't what we want. In this topic we'll help you do three checks to make your Wifi faster and more stable. Are the results not enough? Feel free to leave a comment below the topic!

 

Check 1: Change the modems placing to a more central spot:

The strength of your Wifi depends on several different matters. For example, the distance to the modem, a physical block (thick concrete, for example) or a network from one of your neighbors. Because every house is different, the puzzle is also different for everyone. We can't change everything, but we do have some tips! The biggest "enemies" to Wifi are water and electrical appliances. Make sure your modem isn't near an aquarium or a speaker but on a central, open spot. Does your modem have antennas? Make sure one is in an upright position, and one is lying flat.

Check 2: Use the best network:

Does your modem also support a 5Ghz network? If you're relatively close to your modem, this signal will be stronger, faster and should be more stable. You'll recognize the network because of the added "-5G" behind the network name. While the speed and stability are better, this is only for shorter distances. 5Ghz does not have the range that 2.4Ghz has, so if you're further away, make sure you use the 2.4Ghz network.

Check 3: Changing the channel:

Just like with radio, two senders can interfere with each other. Imagine a neighboring network or a baby monitor using precisely the Wifi channel you are using: this will result in an unstable network. Therefore, you can gain a lot by changing the frequency (channel) your Wifi network is using. You can easily check what channel is the best for you via a mobile app, and change it via your My T-Mobile Thuis or by logging in to the modem.

 

=>Checking what channel would be best via the app

To check what channel your neighboring networks use, you can use this app from the Google play store or this app from the App Store. Be aware though, that there is only interference if the other Wifi network is being used at that time. Other electrical devices that use wireless signals, or interfere with your signal, also aren't visible here. So it's an awesome tool, but not a waterproof solution.

 

=>My T-Mobile Thuis

 If you know what channel should work best for you, you can change your Wifi-channel. We recommend picking channel 1, 6 or 11. The Wifi channel can be very easily changed via your My T-Mobile Thuis. Click on this link to immediately be on the right page: My T-Mobile Thuis. After logging in, you'll see the below screen:

 

 

If you want to manually change the channel, please try the below steps:

 

=>Draytek

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Use username and password “user”,
  3. Click on “Wireless LAN” in the menu (left),
  4. Click “General Setup”,
  5. On “Channel” you can change the channel. Make sure you use the mode “Mixed”!
  6. Click “OK”.
 

=>Huawei HG659

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1, 6 or 11. Try the one that should be best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  2. Your username and password were randomly created and can be found on the back of your modem. Fill these in and hit enter,
  3. Go to “Thuisnetwerk”,
  4. Click on “WLAN-instellingen”
  5. Click on “Geavanceerde instellingen” so we can change the channel
  6. Choose the preferred channel for the 2,5Ghz or 5Ghz band, then click “Opslaan”.

 

 

=>Zyxel

In the Netherlands we offer 13 channels, each with their own frequency. Because bordering channels can interfere with each other, we recommend using channels 1 or 6. Try the one that proves best for several hours. Should it not improve, feel free to try another. Make sure you test over an extended period of time, best would be during evenings as it is usually the busiest period.

 

  1. Open your internet browser and surf to http://192.168.1.1 while connected to your modem. We recommend using a cable, but it is possible to do via Wifi. The connection will drop whenever you change the channel, though,
  1. The username and password are on a sticker, on the back of the modem. Use these to login,

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

  1. Change the frequency via the dashboard, under “Wifi instellingen”.

 

Did the above checks not help? Try these tips (in Dutch):

 

Kijk jij liever een video met bovenstaande instructies?
=>Klik hier om de video te bekijken met alle Wifi-tips!

Is er een algemene storing?

Het kan zijn dat jij niet de enige bent die het Wifi-signaal niet kan bereiken. Wellicht speelt er een algemene storing, check dat gemakkelijk en snel in ons storingstopic.Controleer ook ‘actuele storingen’ in jouw My T-Mobile Thuis


Werkt je internetverbinding wel via de kabel?

Voordat je aan de slag gaat met je Wifi, controleer eerst of het modem wel verbinding heeft. Branden hier de lampjes WAN en/of Internet? Dit is een voorwaarde voor de werking van de Wifi. Als het internet met een bekabelde verbinding ook niet goed is, dan zal dat eerst onderzocht moeten worden, dat doe je via dit stappenplan: bekabelde internetverbinding.


Reset jouw modem en /of Media Converter

Soms heeft je modem even een schop onder zijn kont nodig om wakker geschud te worden. Probeer dit eerst voorzichtig met een gewone reset (dit noemen we ook wel een powerflip). Merk je na een half uur nog geen verschil? Doe dan een fabrieksreset. Pas hierna het Wifi-kanaal aan naar 1, 6 of 11. Let op: door de fabrieksreset verdwijnen jouw eigen ingestelde gegevens, zoals jouw eigen gemaakte Wifi-wachtwoord.


Zelf je Wifi-ontvangst verbeteren met extra hardware

Er zijn verschillende manieren om zelf je Wifi-ontvangst zo óptimaal mogelijk te maken:

Bekabelde Access Point
Een Access Point sluit je bekabeld aan op je modem en deze zendt dan zelf een nieuw Wifi-signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Draadloze Wifi-versterker
Idealiter plaats je deze net op de grens waar de sterkte van het Wifi-signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi-signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi-versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi-signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de Wifi op je modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als Wifi-punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan je vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!


Maak gebruik van onze Wifi-Service

Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd, jouw Wifi-kanaal veranderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Maar werkt de Wifi nog steeds niet optimaal? Dan helpen wij je graag op afstand om je Wifi-instellingen te verbeteren. Mocht hieruit blijken dat het van afstand niet op te lossen valt, sturen wij gratis een monteur langs. Komt de monteur er ook niet uit? Dan installeren we een Wifi-versterker voor je. Je krijgt de Wifi-versterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur.

 


Heb je nog vragen? Schroom niet en stel ze hier! 🆒

Succes!

PS Wil je jouw netwerknaam of je Wifi-wachtwoord aanpassen, klik dan hier.

 


166 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Goedemiddag @Pat01! Jeetje dat klinkt heftig, als we iets aan onze kant voor je kunnen doen, dan staan we altijd voor je klaar. Veel sterkte in de tussentijd en kom er op terug wanneer dat weer mogelijk is privé-technisch. Een goede gezondheid toegewenst aan jou en je geliefden! :heart:

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

dank voor je reactie, ik kom er bij je op terug, er zijn wat privéomstandigheden die alle aandacht vragen. 

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

@Jason Ik zie dat andere klanten wel een router hebben met 5G, kun jij dat voor mij ook regelen, of moet ik daarvoor bellen? 

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @loekb, welkom op de Community, leuk dat je jouw bevindingen met ons deelt! :smile: Top ook dat kanaal 100 in je flat goed werkt op 5 Ghz. Wanneer de Wifi-kanaalinstellingen op automatisch staan, betekent dit dat jij altijd het best benaderbare kanaal toegewezen krijgt. Omdat, zoals je terecht aangeeft, bij 2.4 Ghz de enige niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 zijn en er steeds meer netwerken bijkomen, kun je echter het beste nagaan welk kanaal het minst voorkomend is. Door middel van specifiek ontworpen software of handige analyzing apps, kun je nagaan welke nabijgelegen netwerken jouw thuisnetwerk verstoren. Daarnaast geven ze een overzicht van andere en beter beschikbare netwerken. Wanneer je dat eenmaal weet, kun je de overstap maken naar een ander Wifi-kanaal. De apps Wifi Analyzer en InSSIDer (wel een betaalde app, maar werkt uitstekend) bieden hierin de meest diepgaande analyses. Overigens biedt InSSIDer wel de optie om een gratis proefversie te gebruiken. Heb je hier wat aan? Zo niet, dan zoek ik graag voor je verder. Samen komen we er uit! 

5G-netwerk hier op kanaal 100 ingesteld en dat werkt prima. Ook omdat nog niet heel veel mensen in de flat hier een 5G-netwerk hebben (en de meeste die het eventueel zouden hebben daar heb ik geen last van, gezien de kans dat ze ook op kanaal 100 zitten klein is of ik ze waarschijnlijk niet eens zie omdat ze te ver weg zitten voor het kortere 5G-signaal).

Echter het 2.4G-netwerk heb ik voor sommige apparaten (zoals m’n Sonos en m’n vriendin haar smartphone) nog steeds nodig dus dat wil ik naast m’n 5G ook stabiel in de lucht hebben. Dit signaal is logischerwijs minder stabiel, ondanks dat ik hem op kanaal 11 heb staan. Bovendien is het op bepaalde plekken in het appartement (die te ver weg zijn voor 5G) fijn er dan in elk geval goed 2.4G signaal als alternatief is. 

Op kanaal 1 en 6 is het niet veel beter. Vermoedelijk ook omdat de meeste van de vele WiFi-netwerken hier in de flat op ‘auto’ staan en me zullen storen zodra ik een nieuw kanaal kies.

Wat zouden jullie aanraden? 

 

 

@Jason
Ik heb het serienummer en MAC adres zo even niet bij de hand (ben op mn werk), maar kan alvast wel bevestigen dat uit jouw lijst het enige apparaat dat we er in de buurt hebben staan, de babyfoon (DECT) is. Maar dit zou toch niet ten gevolg moeten hebben dat het hele draadloos internet uitvalt → lampje op modem uit?

Ik stuur je later prive nog even mn MAC adres en serienummer.

 

Reputatie 6
Badge +5

Super dat je zo snel een terugkoppeling geeft! Het gaat dus om het compleet wegvallen van de Wifi. Daar gaan we wat aan doen. Mag ik het MAC-adres en serienummer van je modem in een privéberichtje ontvangen? Maak je trouwens gebruik van legacy devices? 

- Analoge (beveiligings)camera's
- Babyfoons
- Intercom (flat / appartement)
- (Verouderde) bluetooth apparatuur
- Alle andere apparatuur in de 2.4 GHz band

 

Bovenstaande stoorzenders zie je niet op apps zoals WiFi analyser maar kunnen wel voor fikse WiFi storing zorgen. Het kan ook zijn dat draadloze apparatuur van omliggende buren interfereert in jouw woning.
 

@Jason Dank je wel voor de extra info.

Ik kan bevestigen dat het modem goed aangesloten is. Het is hierbij wellicht goed om op te merken dat het modem NIET uitvalt, alleen het lampje INTERNET valt weg. LAN3 blijft branden (hier zit de tv decoder op aangesloten) en TV blijft vaak ook gewoon werken. Het is puur het internet dat wegvalt, soms in combinatie met het WIFI lampje.
Ook in de meterkast is alles orderlijk aangesloten.

Groet,
Rogier

Reputatie 6
Badge +5

Graag gedaan, dan gaan we nu verder zoeken naar de oorzaak! Met onderstaande controle komen we vaak al een heel eind:

 

Brandt de power led constant?

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt.

- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos (stopcontact) zit.

- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vastzit.

 

Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd. Vaak zit er achter het ISRA nog een vertakking (bridge tap) die voor prestatie verlies zorgt.

Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.

Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt.

Voer een factory reset uit op het modem.

@Jason Dank voor je bericht.

Ik ervaar de problemen ook in de woonkamer (wifi/modem en laptop/telefoon in dezelfde ruimte).
Mijn kanalen staan op auto
Ik merk inderdaad dat mijn ontvangst in de slaapkamer (andere kant van het appartement) minimaal/afwezig is, maar dat komt door de dikke, bewapende muren in ons appartement. Dat ‘probleem’ staat hier dus los van.

Waar het hier dus om gaat is niet de zwakte van het wifi, maar het compleet wegvallen ervan. Met als resultaat dat mijn TV offline is en ook mijn wifi spraakgestuurde verlichting niet werkt (vooral in de winter irritant).
Helaas is dit een “af-en-toe” probleem, wat het troubleshooten deste lastiger maakt. Ik heb helaas ook geen wifi-router tot mijn beschikking waarmee ik kan testen of het aan het T-Mobile WiFi modem ligt….

Meer hulp is zeker welkom!

Reputatie 6
Badge +5

@simon129 Goedemorgen, wat fijn dat je bekabeld veel hogere snelheden haalt! :smile: Hoe zit het met de wegvallende Wifi? Heb je hier de afgelopen maanden nog last van gehad?

 

 

@RogierVriezen Goedemorgen, laten we er samen voor zorgen dat je Wifi weer geoptimaliseerd wordt! Er zijn altijd oplossingen. :smile:  

Wifi is erg belangrijk, we kunnen bijna niet meer zonder. Ik wil dan ook heel graag dat het bij jou ook goed werkt!

De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! Op onze Community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw Wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg: http://bit.ly/2lPihzq. Vooral het aanpassen van het Wifi kanaal is meestal de oplossing. Wij adviseren het gebruik van het automatische kanaal Succes met de tips! Als je er niet uitkomt, dan help ik je met alle liefde verder (samen met de toppers op onze Community)!

Sinds een aantal weken hebben wij problemen met ons wifi netwerk. Over het algemeen werkt de bekabelde verbinding goed, maar WiFi vliegt er vaak uit. Ook de TV is dan zijn wifi verbinding kwijt (voor apps als NPO start enzo).

Het enige dat dan werkt is het resetten van het router/modem. Duidt dit op een hardware probleem en zijn dergelijke problemen bekend bij T-Mobile?

ja dat klopt.  Heb nu ook getest door met mijn laptop naast de meterkast  te gaan staan met een kabel verbinding naar de router. Dat blijft wel goed werken! en bereikt nog hogere snelheden (850Mbit up en down!!) Althans heb er ongeveer 15 minuten gestaan om te testen.

Reputatie 7
Badge +13

@simon129 ik ben benieuwd hoe je 2.4 GHZ en 5 GHz apart gedaan. Heb je het volgende gedaan?

In je modem interface ga naar het menu, netwerkverbindingen, draadloos klik vervolgens op de tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen. Ga naar het tabblad alleen en vink 2.4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden bovenaan uit. Onder zie je het 2.4 GHZ netwerk kies hiervoor kanaal 1 of 6 en klik op toepassen. Selecteer nu het 5 GHZ netwerk, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat hij apart zichtbaar is in de netwerkenlijst en klik op toepassen.

Dit helpte voor vele mensen.

Reputatie 4
Badge +2

Hi @simon129, top dat je al zoveel geprobeerd hebt! Het lijkt inderdaad alsof het draadloze netwerk wegvalt. Merk je dit ook tijdens het gebruik van een bekabelde verbinding? Mocht je dit nog niet getest hebben, kan je dit dan checken? Zit er ook TV in je abonnement dan hoor ik graag of deze verbinding tegelijkertijd wegvalt. Ik wil namelijk graag vaststellen waar het probleem precies vandaan komt. Je mag mij de uitkomst sturen via een privébericht, gepaard met je gegevens!

Hoi, ik heb vandaag internet opgeleverd gekregen. Glasvezel 750Mbit met Zyxel T50. Wifi internet valt om de paar minuten uit op mijn laptop en op mijn twee  mobiele telefoons. Ik moet dan de Wifi uitzetten en weer aanzetten (op mijn devices), daarna doet Internet het weer voor een paar minuten. Ik heb het volgende reeds geprobeerd zonder verbetering:
- De Zyxel modem en zwarte box (mediaconverter?) van de stroom gehaald. 
- De  Wifi channel handmatig op minst drukke kanaal gezet.
- 2.4. en 5 Ghz met elke eigen SSID. Geeft op beide zelfde probleem.
 

Speedtest.net geeft als internet het doet wel goede waarden aan, namelijk 140Mbit op 2.4Ghz en 450Mbit op 5Ghz

Kan ik nog iets anders proberen?

Reputatie 3
Badge +2

Hey @scaglar, I’m here to help! Is your modem connected to the connection point (ISRA punt in Dutch) via a cable? You mention that both your Wifi and LAN are not stable. Is it during certain hours of the day that the connection gets lost? Did you try a full factory reset? Did you check your own devices as well? You can share me the details via a private message (click on my picture). I’m curious to see what causes the problem and how we can solve this together!

My internet connection was done 2 weeks ago but since then im not satisfied with the connection quality at all. It keeps disconnecting, when i try to watch something online it lags once in a few seconds. I tried every suggestion you guys mentioned but nothing has been changed. But when i make a speedtest i get good results. But not my wifi or lan connection is stable actually. 

Reputatie 7
Badge +7
@FunkyG Ik zie dat we inmiddels de modem hebben vervangen, top! Werkt inmiddels alles naar wens?

@lennyh Daar kijk ik graag naar met je! Heb je de tips en stappen in dit topic al doorlopen? Haal je het verschil in snelheid op dezelfde plek in de woning of is de verbinding bijvoorbeeld boven trager? Zou je eens een speedtest willen doen, zowel bekabeld als via Wifi in de buurt van de modem en hier de resultaten willen plaatsen? Je kan een speedtest uitvoeren via https://www.speedtest.net/.
Hoi!
Ik heb al tijden een probleem met mijn Wi-Fi. De verbinding is namelijk heel onstabiel, soms haal ik een nette snelheid van 35+ Mbps, maar hij valt vaak weg tot ong 3 a 4 Mbps. Ik heb al verschillende kanalen geprobeerd, maar dat maakt weinig uit. Mijn router (Draytek) is door de monteur in mijn meterkast geïnstalleerd, misschien ligt het daaraan? Overigens zie ik weinig mogelijkheden om hem ergens anders te installeren.
Graag hoor ik hoe ik dit probleem kan verhelpen.
Hi,

Wij zijn sinds 20 augustus overgestapt naar T-mobile thuis echter werken de diensten nog niet vlekkeloos. Na eerst installatieproblemen te hebben gehad met de externe installateur (Guidion) leek nu eindelijk alles opgelost. Helaas blijkt nu dat na een modemwissel op 13 september er totaal geen wifi signaal meer wordt uitgezonden vanuit het modem en ook de wifi lampjes op het modem branden niet.

Na tientallen belletjes met de T-mobile klantenservice ben ik nog niks wijzer en bestaat het probleem nog steeds! Ik zou ik nu graag wel een duidelijk antwoord willen hoe we dit gaan oplossen...immers kunnen we zowat niet meer zonder wifi tegenwoordig. Graag snel een reactie.
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Kitvw, zo te zien ben je nog niet verbonden met het Wifi netwerk. Op onze website vind je meer informatie over hoe je verbinding kan maken met het Wifi netwerk en hoe je deze in kan stellen.
Hi, ik krijg dit te zien wanneer ik wifi wil gebruiken..... (televisie met vaste kabel werkt wel). Iemand een idee?

Reageer