Sticky

[Info] Help, mijn wifi valt weg!


Reputatie 5
Badge +4
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 1551 reacties
Wifi wordt steeds belangrijker in ons leven. We kunnen bijna niet meer zonder. Dan mag het natuurlijk niet traag zijn of zomaar wegvallen. Dit topic helpt je met drie checks om jouw wifi supersnel en stabiel te krijgen!

Check 1: Werkt je internetverbinding via de kabel?
Voordat je aan de slag gaat met je Wifi, controleer eerst de bekabelde internetverbinding. Dit is een voorwaarde voor de werking van de Wifi. Als het internet met een bekabelde verbinding ook niet optimaal is, dan zal dat eerst onderzocht moeten worden.

Check 2: Zijn er blokkades die het wifisignaal tegenhouden?
De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Omdat ieder huis en situatie weer anders is, is voor iedereen de puzzel ook weer anders. We kunnen niet alles aanpassen, maar we hebben natuurlijk wel tips! De grootste vijanden van Wifi zijn water en metaal. Zet je modem dan ook niet achter een aquarium of luidspreker, maar op een vrije plek. Heeft je modem antennes? Plaats er dan eentje omhoog en de andere plat.


Check 3: Hoe druk is jouw wifikanaal?
Veruit de meeste winst is te halen met het aanpassen van de Wifi frequentie. Net als bij radio kunnen twee zenders elkaar verstoren. Stel nou dat het netwerk van de buren of een babyfoon precies op de frequentie van jouw wifi zit, dan kan jouw wifi wegvallen. In Nederland heb je keus uit 13 kanalen met een eigen frequentie. Omdat aangrenzende kanalen elkaar ook storen, kun je het beste kanaal 1,6 of 11 gebruiken. Probeer ze alle drie in de avond uit (drukste periode) en kies dat kanaal dat het beste resultaat geeft bij jou. Test gedurende enkele uren. Lees in dit topic hoe je op jouw modem het kanaal aanpast.

App
Om te kijken op welk kanaal jouw buren zitten, kun je gebruik maken van deze app van de Google store. Let op: ook al zie je dat jouw buren op kanaal 1 zitten, je zult hier pas hinder van hebben als ze het netwerk daadwerkelijk gebruiken. Ook zijn bluetooth apparaten niet zichtbaar op deze app, maar kunnen wel interferentie veroorzaken. Een leuke app, maar niet waterdicht dus.


Hebben bovenstaande checks niet geholpen? Hier heb ik nog wat andere tips voor je:

Reset jouw modem
Soms heeft je modem even een schop onder zijn kont nodig om wakker geschud te worden. Probeer dit eerst voorzichtig met een gewone reset (dit noemen we ook wel een powerflip). Merk je na een half uur nog geen verschil? Doe dan een fabrieksreset. Let op: hierdoor verdwijnen wel jouw eigen ingestelde gegevens, zoals jouw eigen gemaakte wifiwachtwoord.


Zelf je Wifi ontvangst verbeteren met extra hardware
Er zijn verschillende manieren om zelf je Wifi ontvangst zo óptimaal mogelijk te maken:

Draadloze Wifi versterker
De eerste optie is een Wifi versterker. Idealiter plaats je de Wifi versterker net op de grens waar de sterkte van het Wifi signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.

Bekabelde Access Point
Een andere mogelijkheid is om een Access Point te plaatsen, deze sluit je dan bekabeld aan op je modem en de Acces Point zendt dan zelf een nieuw Wifi signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten. Hier bieden we daarom dan ook geen ondersteuning op.

Eigen router achter het modem
Als laatste kan je je eigen router achter ons modem aansluiten en de Wifi op je modem uitschakelen. Je router doet dan dienst als Wifi punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon). Hoe je je eigen router aan kan sluiten vind je in dit topic. Let op: We kunnen geen ondersteuning bieden op je eigen apparatuur, omdat wij geen zicht hebben op de werking en aansluiting hiervan maar je kan vraag uiteraard altijd stellen in het Community topic, dan kijken we graag met je mee!

Met het gebruik van 5 GHz haal je hogere snelheden maar het bereik van het 5 Ghz signaal komt minder ver dan het 2,4 Ghz signaal. Is je bereik goed? Dan heeft 5 Ghz zeker de voorkeur!


Maak gebruik van onze wifi-service
Heb je jouw bekabelde internet gecheckt, de storingsbronnen verwijderd, jouw wifikanaal veranderd en een fabrieksreset op jouw modem uitgevoerd? Maar werkt de wifi nog steeds niet optimaal? Dan helpen wij je graag op afstand om je wifi instellingen te verbeteren. Mocht hieruit blijken dat het van afstand niet op te lossen valt, sturen wij gratis een monteur langs. Komt de monteur er ook niet uit? Dan installeren we een wifi-versterker voor je. Je krijgt de wifi-versterker in bruikleen van T-Mobile, voor de periode van je abonnementsduur.


Heb je nog vragen? Schroom niet en stel ze hier! 🆒

Succes!

PS Wil je jouw netwerknaam of je Wifi wachtwoord aanpassen, klik dan hier.

41 reacties

"Om zo min mogelijk overlast te hebben adviseren wij dan ook om een ander kanaal te pakken als de andere netwerken in jouw buurt."

Zou dat niet zoiets moeten zijn als: Kies bij 2.4 GHz voor het minst bezette kanaal 1,6 of 11. Achtergrond : alle andere kanalen storen elkaar onvoorspelbaar. Maar, als buren de kanalen 1, 6, of 11 'delen' zorgt het WiFi protocol voor een eerlijke verdeling mochten 2 buren tegelijkertijd data willen verzonden of ontvangen.
Zag net je goede uitleg al ben ik zelf nog een leek op dit gebied, als hij het maar doet denk ik maar. Echter, wat ik nu toch weleens wil weten, wanneer heeft het zin om het 5ghz netwerk te gebruiken? Klinkt alsof het heel snel is, maar in de praktijk is het bijna langzamer.

Al zit bijna niemand van m[n buren op zo'n frequentie zag ik op een wifi analyzer.

Wellicht kun je eea uitleggen

Gr Renald
Reputatie 1
@Dick99999 Dat is een goede toevoeging aan het topic, ik heb dit dan ook meteen aangepast! Bedankt voor je input 🆒

@Renald77 De Wifi kan het zeker doen, maar soms kan het beter! Vaak is de 5GHz frequentie minder druk, zoals jij ook waarschijnlijk ziet op de Wifi analyzer. Je kunt het beste zoveel mogelijk apparaten op 5GHz gebruiken. Vaak werkt 2.4GHz beter over lange afstanden en 5Ghz beter over korte afstanden, hierdoor zie je vaak ook minder 5GHz netwerken in de buurt.
Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.
@Angelique1605

Je hebt bovenstaande al aangegeven in je eigen topic. Het is niet de bedoeling dat je hetzelfde kenbaar maakt in meerdere topics, da's tegen de huisregels van het forum. Zou je daar in de toekomst aan willen denken? Alvast bedankt. 🙂
@Kaassausje
Dat wist ik niet. Evenzogoed vind ik het onnodig om hiervoor als een kleuter op min vingers getikt te worden. Ik begrijp ik echt niet waar sommige mensen de tijd vandaan halen om anderen op hun vergissingen te wijzen.
Reputatie 7
Badge +18
Hi Angelique,

Wij vinden het juist heel fijn dat wij een groep Klantexperts hebben die ons hierbij kunnen helpen. Zij zorgen ervoor dat het forum overzichtelijk blijft en helpen daarnaast ook onwijs veel forumleden met hun vragen. Zij krijgen van ons dus ook de vrijheid om anderen te corrigeren als de huisregels niet nageleefd worden.

Als je twijfelt, dan kun je de huisregels ook op deze pagina doornemen. Op jouw eerdere reactie zal zo snel mogelijk gereageerd worden!
Hi David,
Prima! Ik heb gisteravond contact gehad met de helpdesk. Zij hebben op afstand de boel doorgemeten en de frequentie aangepast. Ik heb nog niet kunnen constateren of dit daadwerkelijk geholpen heeft (de verbinding is niet altijd slecht) maar ik ga het ondervinden de komende tijd.
Vr.gr.
Angelique
Ik heb sinds gisteren T-Mobile Thuis, en helaas kreeg ik een Draytek Vigor 2130FVn router, en die ondersteunt helaas alleen 2.4GHz.

De 2.4GHz-band is hier in de buurt heel druk, dat werkt dus niet goed. Ik heb nu mijn eigen router er maar achter gehangen als access point, die ondersteund wel 5GHz WiFi.

De voordelen van 5GHz WiFi zijn:
  • Meer kanalen (27 voor 5GHz vs. 13 voor 2.4GHz)
  • De kanalen overlappen niet met elkaar (op 2.4GHz overlapt elk kanaal aan beide kanten met twee andere kanalen. Kanaal 1 overlapt met 1-3, kanaal 6 met 4-8 en kanaal 11 met 9-13). Van andere access point op een van die overlappende kanalen kan je dus storing kringen.
  • Het heeft een kleiner bereik. Dat klinkt als een nadeel, maar kan ook een groot voordeel zijn, want de netwerken van de buren kunnen je veel minder storen omdat het signaal niet zo ver komt

Bij niet te grote appartementen met veel buren is 5GHz dus zeker aan te raden boven 2.4GHz. Als al je apparaten 5GHz. ondersteunen kan je de 2.4GHz ook uitzetten, dat scheelt weer storing voor je buren die dat nog wel gebruiken.
Reputatie 4
Badge +2
Mooi topic. Jammer dat je bij glas geen modem/router krijgt dat 5ghz ondersteund. Dat zou meer van deze tijd zijn. Hier is het in de wijk behoorlijk druk en een goed kanaal vinden is lastig. Mijn voorkeur zou daarom echt 5ghz zijn. Biedt T-Mobile hier oplossingen voor? Bijvoorbeeld in het kader van WIFI garantie?
Reputatie 1
Hoi TAVL,

Een monteur kan bij een Wifi garantie bezoek besluiten een repeater op te hangen. Deze repeater ondersteunt ook de 5 Ghz frequentie.
Reputatie 1
Hoeveel wifi apparaten kun je eigenlijk aansluiten op de draytec vigor 2132FVn want ik heb er momenteel 6 en als er gasten zijn kon dat wel eens wat meer worden. Ik kan dat namelijk nergens in de beschrijvingen terugvinden? en ik zou dan denken dat ik dan wat tekort ga komen.
Reputatie 1
Hoi Ronaldl8,

Oei, dat is lastig om op voorhand een antwoord op te geven. Dat hangt er namelijk van af waar het internet voor gebruikt wordt. Indien dit bij Whatsapp en Facebook blijft zal je dit niet snel gaan merken als je met veel man verbonden bent met de wifi. Ga je grote bestanden downloaden met meerdere laptops ga je dit absoluut wel merken aan de downloadsnelheid.
Reputatie 1
Als ik verbonden ben via wifi heb ik soms heel veel lag op mijn aanvragen.
d.w.z. als ik een link aanklik duurt het soms heel lang voordat een pagina begint te laden.
ik had hier met kpn nooit last van dus ik denk dat het een instelling op het modem is of gewoon een fout in de verbinding.dit geld zowel voor de mobiele toestellen als voor de pc.
als ik de pc via de kabel aansluit is het probleem voor de pc weg.( die ga ik tzt wel bedraad aansluiten). zit er op het modem toevallig een sleepmode die ervoor zorgt dat de verbinding na verloop van tijd in slaapmodus gaat. het betreft de vigor 2132 vfn modem.
Waarom heb ik nu al een aantal dagen zeer traag Internet thuis via de Wifi? Heb al een paar keer het modem opnieuw opgestart maar wordt er niet beter van. Wanneer wordt het opgelost? Ik heb het Internet nodig voor mijn werk.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi DensitivE, ik heb je vraag hier geplaatst. In dit topic is veel info over je wifi te vinden en hoe dit te verbeteren.
Reputatie 3
Badge +2
Helaas zitten alle kanalen hier prop vol en vooral de aanbevolen kanalen 1, 6 en 11.
Nu heb ik 'm op 9 gezet omdat de WiFi Analyzer zegt dat dat na 14 het beste kanaal is.
Is dat goed of is het toch beter op één van de aanbevolen kanalen?
En die mixed mode waarom moet die aan staan als hier alles toch N of hoger heeft?
Reputatie 5
Badge +4
Hey HerelsTom, goede vraag. Ik hoor hier collega's ook vaak over discussieren. Het beste blijft toch de 1, 6 en 11 te gebruiken. Dit komt door 'Co-Channel' en 'Cross-Channel interference'. Bij 'Co' praten de netwerken met elkaar omdat ze op dezelfde frequency zitten en wisselen pieken en dalen met elkaar af. Bij 'Cross' (kanaal 9 met kanaal 11) vechten ze elkaar constant de tent uit en valt je wifi weg.

In Nederland is de wifi to 13 beperkt. Er zijn ook landen waar je maar uit 3 frequenties kan kiezen. De frequenties 12 en 13 worden niet door alle apparaten herkend als ze buitenlandse software of een instelling hebben. Ook Cross-interference' duikt weer op. '

Los hiervan, probeer het uit! Een wifi-analyzer zegt lang niet alles. Die ziet namelijk alleen wifi en geen andere draadloze stoorzenders. Probeer dus uit wat het beste werkt bij jou! Dit geldt ook voor mixed (b+g+n). Ik adviseer mixed, maar probeer het uit!
Zonet voor de zoveelste keer telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van t-mobile i.v.m wegvallend WiFi glasvezelverbinding.
Vorige week hebben ze een klacht hiervoor doorgezet naar de technische dienst / afdeling van t-mobile maar tot op heden nog geen oplossing voor dit langlopende probleem.

Ze houden mij ( net als zovele klanten) aan het lijntje om te zeggen dat ik maar geduld moet hebben en dat ze vanzelf met een oplossing hiervoor komen.
Tot die tijd moet ik me maar ergeren aan een SLECHTE verbinding, diensten ( begin gemist) wat maar voor de helft werk en de volle pond abonnement geld betalen.

Wordt het niets eens tijd dat de problemen van klanten serieus en sneller afgewikkeld worden!!
Reputatie 5
Badge +4
Hoi staub,

Dat klinkt niet best! Wifi werkt niet goed en Begin Gemist werkt maar voor de helft. Ik ga ervan uit dat je bovenstaande tips voor de wifi hebt opgevolgd? Wat heb je allemaal gedaan en wat was het resultaat?

Kun je mij ook een privébericht sturen met je postcode, huisnummer en laatste vier cijfers van je banknummer. Dan kijk ik aan deze kant eens mee!
Hallo,

Ik heb de decoder al diverse opnieuw opgestart dmv stekkers eruit, klantenservice heeft volgens eigenzeggen harde resetten uitgevoerd, achter de schermen allerlei dingen bekeken en veranderd, WiFi kanalen al veranderd qua frequentie, nieuw modem ontvangen ( WiFi monteur langs geweest die dit gedaan heeft.)
Bij vertrek deelde de monteur mede dat als WiFi signaal nog niet goed / verbeterd is dat ik weer contact moest opnemen met klantenservice met verzoek tot wederom afspraak met monteur en dat hij dan vrijwel zeker een WiFi versterker zou plaatsen.
Dit laatste ook verteld tegen medewerker klantenservice, maar die vond het een raar verhaal mede omdat tmobile maar 1x monteur vergoed....
Ze zouden het verder uitzoeken, maar tot die tijd zit ik met de gebakken peren
Sinds ik tmobile thuis heb, is het een drama om te internetten op mijn laptop en netflix of iets dergelijks te gebruiken op mijn smart tv.

Om de paar minuten valt wifi weg.
Laptop geeft vervolgens een fout melding en hersteld dit door ip configuratie te vernieuwen.
Smart tv is op hoop van zege dat deze het na bepaalde tijd weer doet.
Dit is een dagelijks terugkerend probleem.

Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen bieden.

Router resetten etc werkt niet.
Reputatie 5
Badge +4
Hey joaweh, ik heb je bericht hier naartoe verplaatst. Kun je bovenstaande tips uitvoeren? Ik hoop dat je hiermee snel weer stabiele wifi krijgt. 🙂
Ik heb alle tips en trucs al gedaan en geprobeerd en kom er niet verder mee.
Klantenservice laat het tot op heden afweten en hebben het doorgestuurd naar techneuten van tmobile.
Daar wacht ik nu al 2 weken op antwoord, tot die tijd door sukkelen
Reputatie 6
Badge +7
Goed om te lezen wat je zelf allemaal kan doen aan de WiFi met het aanpassen van de WiFi.
Dat 1-6-11 verhaal is leuk voor de theorie maar in de praktijk hoeft dat niet de beste te zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 of 13. Wat heel erg jammer is in dit stuk, De Draytek 2132fvn maakt gebruik van 40mhz kanalen. hierdoor heb je meer last van de "buren". Simpel gezegd gebruikt het modem kanaal 1 EN 6. wat dus in een drukke omgeving erg hinderlijk kan zijn.

Mocht je problemen hebben zet de chanal dan op 20mhz inplaats van 20/40mhz.
Deze staan bij Wireless LAN onder de geavanceerde instellingen.

Dit word zelfs geadviseerd door draytek zie ook http://www.draytek.com/en/faq/faq-wlan/wlan.wireless-lan/how-to-improve-wi-fi-performance/

Reageer