Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 247 reacties
  • 175040 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

Toon eerste reactie

247 reacties

Het heeft de hele middag gewerkt maar net toch weer even op sommige apparaten de verbinding weg. Nogmaals Mac restricties uit en weer aan gezet enbhet werkt weer. Hopelijk valt het nu niet meer weg.

Hoi @NPouwelse, op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. 

Je geeft aan dat je over het algemeen gemiddeld 30 Mbit/s downloadsnelheid binnenhaalt op Wifi op het 2.4 Ghz netwerk, klopt dat? Houd er wel rekening mee dat Wifi geen gegarandeerde snelheid is, maar een service. Bekabeld garanderen we 90 tot 100 Mbit/s snelheid wanneer je een 100 Mbit/s abonnement hebt, maar op Wifi is hier geen garantie op te bieden omdat het afhankelijk is van te veel externe factoren.

Ik zie in een notitie van mijn collega dat je gebeld hebt met de Klantenservice, is daar nog wat uitgekomen?

Hoi Jason, 

Ik heb mijn abonnement inmiddels opgezegd.

Mijn WiFi is altijd snel geweest en al jullie tips werken verder niet. Jullie enige optie was over een maand een monteur sturen die waarschijnlijk adviseert betaalde wifi versterkers te nemen, verder was er op korte termijn  geen oplossing mogelijk vanuit jullie. Ik trof ook een nogal onvriendelijke medewerker op de chat toen ik vroeg of er geen andere optie was dan een monteur over 4 weken, die was er niet en de chat werd toen bot afgebroken dus houd het helaas op voor mij. 
 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemiddag @Pat01! Jeetje dat klinkt heftig, als we iets aan onze kant voor je kunnen doen, dan staan we altijd voor je klaar. Veel sterkte in de tussentijd en kom er op terug wanneer dat weer mogelijk is privé-technisch. Een goede gezondheid toegewenst aan jou en je geliefden! :heart:

Reputatie 7
Badge +18

Gebruik je easy mesh of 2 aparte netwerken?

Ik heb 2 aparte netwerken en dat werkt voor mij prima.

Easy mesh staat uit en geen apparte netwerken. Punt is dat ik tegen een bushalte aan woon en iets meer dan de standaard beveiliging wil.

Reputatie 7
Badge +18

Easy mesh uit en geen aparte netwerken 2,4 Ghz en 5 GHz? Dus dan staat bij jou één band uit?

Zowel 2.4 als 5 op dezelfde ssid.

Reputatie 7
Badge +18

Je kan kijken of het beter werkt door twee aparte netwerken te maken. In de modem interface, menu, netwerkinstellingen, draadloos geef band 2,4 kanaal 1, 6 of 11 bijvoorbeeld klik op toepassen en selecteer dan bij band 5 GHz en geef hem bijvoorbeeld kanaal 36 en zet 5G achter de SSID en toepassen.

Nu heb je 2 netwerken in de netwerken lijst.

Werkt het zo beter?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @boefmans, bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg en situatieschets; daar kan ik wat mee!

Ik heb rondgevraagd wat de opties zijn en het is mogelijk om een technicus naar de Wifi te laten kijken - op onze kosten uiteraard. Normaliter pakken we deze optie niet direct op omdat we eerst naar andere mogelijkheden kijken, maar volgens mij heb je zo'n beetje het hele riedeltje al doorlopen, tevergeefs vooralsnog. 

Wat ik nog wel wil weten: je geeft aan: “De plaatsing van de router kan wellicht beter, liefst zet ik er zelfs een eigen router tussen maar geen idee of dat mogelijk is.“ → Waar staat het modem op dit moment en hoe hoog van de grond heb je deze geplaatst/is deze opgehangen?

Ik zal het bij de volgende keer proberen. Het lijkt voor nu te werken namelijk.

Ik heb het uitgeprobeerd maar dit is geen oplossing.

 

Op 5G heb ik nu geen Mac verificatie meer en kom ik er inderdaad zo op. Op 2.4G staat wel Mac verificatie echter heb ik daar verbindings problemen met een deel van de ingestelde apparaten.

 

Het lijkt erop dat er een bug in de Mac verificatie zit bij de laatste firmware versie V5.50(ABPY.1)b11

 

Het heeft namelijk hiervoor stabiel gewerkt. Ook tussen de voorgaande en laatste update.

Dank je Jason,

 

Inmiddels staat er een afspraak met de monteur. Het modem is vrij dicht bij de grond opgehangen, ik begreep dat de router daar niet echt ver vandaan kan.

 

Daarnaast ga ik (denk ik) een paar goede AP's bestellen, waarmee ik de wifi uiteindelijk omzeil van de router zelf.

Reputatie 7
Badge +7

@NPouwelse Ik kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk geholpen wilt worden, dat is in principe ook altijd de bedoeling. Sorry dat er vier weken overheen zouden gaan, dat is simpelweg te lang - laat daar geen misverstand over bestaan. Wat ik wel oprecht jammer vind, is dat je vijf dagen geleden voor het eerst aangegeven hebt op de Community dat er iets mis is met de Wifi en eergisteren voor het eerst naar de Klantenservice hebt gebeld. Ik had graag alle mogelijke oplossingen willen testen en uitproberen voordat we hiertoe zouden overgaan, maar dat is natuurlijk jouw keuze en die respecteer ik dan ook 100%. 

Ik wens je veel plezier en succes toe bij je nieuwe provider en hoop je ooit weer terug te zien op de Community en bij T-Mobile Thuis. Stay safe!

@NPouwelse Ik kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk geholpen wilt worden, dat is in principe ook altijd de bedoeling. Sorry dat er vier weken overheen zouden gaan, dat is simpelweg te lang - laat daar geen misverstand over bestaan. Wat ik wel oprecht jammer vind, is dat je vijf dagen geleden voor het eerst aangegeven hebt op de Community dat er iets mis is met de Wifi en eergisteren voor het eerst naar de Klantenservice hebt gebeld. Ik had graag alle mogelijke oplossingen willen testen en uitproberen voordat we hiertoe zouden overgaan, maar dat is natuurlijk jouw keuze en die respecteer ik dan ook 100%. 

Ik wens je veel plezier en succes toe bij je nieuwe provider en hoop je ooit weer terug te zien op de Community en bij T-Mobile Thuis. Stay safe!

Ik wou ook niet overstappen maar als een chatsessie door een collega van jou word afgekapt dan houd het op voor mij. Ik ben klant en wil ook graag zo behandeld worden. Een gesprek kap je nooit op zo’n manier af, zeker niet als je bij een klanten”service” werkt.

Ik vroeg alleen of het niet handiger was om een nieuw modem op te sturen en te proberen of dat werkt aangezien jullie monteur 4 weken zou duren. Als dit dan jullie reactie is, stap ik over. 

Fijne dag verder.

Reputatie 5
Badge

@Doornekamp33 Logische vraag! We hebben vrij recent de Zyxel in gebruik genomen dus op dit moment zijn we niet bezig met weer een nieuw modem maar er komt wel wat anders leuks aan op het gebied van Wifi bij Thuis. :grin:

Als je zoiets zegt, ga ik natuurlijk zoeken ;-) Er schijnt iets aan te komen wat “Wifi Plus” gaat heten. Onderdeel daarvan is dat je één of meerdere exemplaren van de wifi-versterker WAP6807 kunt bestellen via My T-Mobile Thuis. Zie screenshot hieronder. Ik kan er helaas niet op klikken, dus wat het gaat kosten, en wat ‘Wifi Plus’ verder inhoudt, weet ik niet. Ik ben benieuwd…

 

Het lukt me niet het WiFi signaal van mijn Zyxel VMG8825-T50 met Zyxel WRE6602 te versterken. Aan de WRE6602 ligt het waarschijnlijk niet omdat ik deze wel aan het Unifi AP van mijn buurman kan hangen. Ergo, ik vermoed dat het probleem in de VMG8825-T50 zit.

De WRE6602 times out als ik een verbinding probeer op te zetten. Of ik dat via WPS of via de admin GUI scan feature doe maakt geen verschil: ‘WiFi Connection to a router or AP failed. Please try again.’.

Ik heb op de  VMG8825-T50 logging op alle categorieën aangezet maar daar zie ik niets in verschijnen ten tijde van de pogingen de WRE6602 te verbinden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en wellicht een oplossing?

 

Reputatie 1
@Dick99999 Dat is een goede toevoeging aan het topic, ik heb dit dan ook meteen aangepast! Bedankt voor je input 🆒



@Renald77 De Wifi kan het zeker doen, maar soms kan het beter! Vaak is de 5GHz frequentie minder druk, zoals jij ook waarschijnlijk ziet op de Wifi analyzer. Je kunt het beste zoveel mogelijk apparaten op 5GHz gebruiken. Vaak werkt 2.4GHz beter over lange afstanden en 5Ghz beter over korte afstanden, hierdoor zie je vaak ook minder 5GHz netwerken in de buurt.
Uhhhh...ik vind dit allemaal veel te ingewikkeld. Ik ga zeker geen computer verbinden met het netwerk. Ik krijg alleen van het doorlezen al hoofdpijn en dit soort dingen gaat bij mij grandioos verkeerd en dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik bel de helpdesk wel. Zag dat er ook op afstand hulp mogelijk is en dat er een WiFi-versterker bij je geplaatst kan worden. Dat lijkt mij een veel beter idee.
Reputatie 7
Badge +7

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

Hoi @sjansens, daar gaan we samen wat aan doen! Op welke plek in je woning staat het modem? Hoe groter de afstand tot je modem, hoe zwakker het Wifi-signaal. Zet het modem op de plek waar je Wifi het meest gebruikt.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Ik zie trouwens in de lijnmeting geen afwijkingen naar voren komen, sterker nog je hebt een zeer stabiele verbinding. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw Wifi niet traag is, maar er is in ieder geval geen directe boosdoener op verbindingsgebied te herkennen. Draai de antennes op je Draytek modem stevig vast en zorg ervoor dat er eentje omhoog en eentje plat gericht is.

Hoeveel apparaten zijn er tegelijkertijd op je Wifi verbonden? Dit kan namelijk ook van invloed zijn op je algehele Wifi-snelheid. Zou je in dit topic een screenshot kunnen plaatsen van een speedtest via speedtest.net (Ookla)?

Als al het bovenstaande ook geen oplossing biedt, dan gaan we over op een alternatief. We stoppen niet voordat het euvel verholpen is! 😁

modem zit inderdaad op de meest gebruikte plek, en de antennes zitten al zoals je beschreef dat ze moeten zitten

ik heb wel een vast kanaal ingesteld, dat kan ik veranderen. er zijn af en toe best wat apparaten verbonden, maar daarom heb ik zo’n hoog abbo gekozen.

Reputatie 7
Badge +20
Hi Angelique,



Wij vinden het juist heel fijn dat wij een groep Klantexperts hebben die ons hierbij kunnen helpen. Zij zorgen ervoor dat het forum overzichtelijk blijft en helpen daarnaast ook onwijs veel forumleden met hun vragen. Zij krijgen van ons dus ook de vrijheid om anderen te corrigeren als de huisregels niet nageleefd worden.



Als je twijfelt, dan kun je de huisregels ook op deze pagina doornemen. Op jouw eerdere reactie zal zo snel mogelijk gereageerd worden!
Hi David,

Prima! Ik heb gisteravond contact gehad met de helpdesk. Zij hebben op afstand de boel doorgemeten en de frequentie aangepast. Ik heb nog niet kunnen constateren of dit daadwerkelijk geholpen heeft (de verbinding is niet altijd slecht) maar ik ga het ondervinden de komende tijd.

Vr.gr.

Angelique

Reageer