Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 247 reacties
  • 175072 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

Toon eerste reactie

247 reacties

Ik heb sinds gisteren T-Mobile Thuis, en helaas kreeg ik een Draytek Vigor 2130FVn router, en die ondersteunt helaas alleen 2.4GHz.



De 2.4GHz-band is hier in de buurt heel druk, dat werkt dus niet goed. Ik heb nu mijn eigen router er maar achter gehangen als access point, die ondersteund wel 5GHz WiFi.



De voordelen van 5GHz WiFi zijn:


  • Meer kanalen (27 voor 5GHz vs. 13 voor 2.4GHz)
  • De kanalen overlappen niet met elkaar (op 2.4GHz overlapt elk kanaal aan beide kanten met twee andere kanalen. Kanaal 1 overlapt met 1-3, kanaal 6 met 4-8 en kanaal 11 met 9-13). Van andere access point op een van die overlappende kanalen kan je dus storing kringen.
  • Het heeft een kleiner bereik. Dat klinkt als een nadeel, maar kan ook een groot voordeel zijn, want de netwerken van de buren kunnen je veel minder storen omdat het signaal niet zo ver komt



Bij niet te grote appartementen met veel buren is 5GHz dus zeker aan te raden boven 2.4GHz. Als al je apparaten 5GHz. ondersteunen kan je de 2.4GHz ook uitzetten, dat scheelt weer storing voor je buren die dat nog wel gebruiken.

Hay, 

Ik lees hier dat er voor alles een oplossing wordt aangeboden! Dus toch nog hoop.

Ook onze waarden zijn prima en heel veel gebeld met jullie en gechat. Nu ligt de vraag of het contract ontbonden kan worden. Wij gaan hier later meer over horen.

 

Het zit namelijk zo dat we sinds we Tmobile thuis hebben zeer slechte wifi ervaren. Monteur is uiteindelijk langsgeweest en zag dat onze apparaten geen verbinding kon maken.

Een feest voor hem, want zijn mobiel deed het!

Maar goed daar hadden wij dus even niks aan. Vervolgens krijgen wij wel te horen dat alles naar behoren moet werken en dus de waarden goed zijn. Ook dat de monteur niks heeft opgemerkt. Natuurlijk niet helemaal eerlijk van hem en zijn terugkoppeling hebben wij ook niet kunnen ondertekenen ivm Corona. Dus wij kwamen er vrij laat achter dat deze man aan heeft gegeven dat alles prima werkte. 

Nog steeds zitten we dus met het probleem van een slechte wifi verbinding. En nu lees ik dat veel meer mensen hier last van hebben. 

Ondertussen van kanaal veranderd. Het was even uitzoeken hoe zoiets werkt. Maar eigenlijk geen idee of ik nu daadwerkelijk een rustig kanaal heb uitgekozen. 

 

We zijn een beetje moe van het constant:

-netwerk vergeten, opnieuw verbinden, wifi verbinding, verbinding weggevallen, netwerk vergeten, etc. 

We willen constant wifi. 

 

Maar goed ik hoop hier toch nog de gouden oplossing te krijgen. 

We hebben geen last van betonmuren. Bekabeling doet het verder prima. Het is echt de wifi. We mochten geen oudere modem krijgen helaas. Die schijnt wel goed te werken met de 2.4 verbinding. 

Dit zou nog wel eens de oplossing voor ons kunnen zijn. 

 

Het vervelende is dat de wifi onvoorspelbaar is en dat de kinderen steeds tijdens thuisscholing eraf worden gegooid en zo hele lessen missen. De 5g verbinding werkt goed. Alleen de 2.4 niet. Dus misschien kan jij ons wel helpen! 

 

 

Reputatie 2
Badge +2
Hoi TAVL,



Een monteur kan bij een Wifi garantie bezoek besluiten een repeater op te hangen. Deze repeater ondersteunt ook de 5 Ghz frequentie.
Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RogierMulder, probeer eens om de Wifi op het modem uit te zetten wanneer je de extender aansluit. Het signaal verstoort namelijk het signaal vanaf de extender wanneer je deze als access point koppelt. 

 

Reputatie 1
Hoeveel wifi apparaten kun je eigenlijk aansluiten op de draytec vigor 2132FVn want ik heb er momenteel 6 en als er gasten zijn kon dat wel eens wat meer worden. Ik kan dat namelijk nergens in de beschrijvingen terugvinden? en ik zou dan denken dat ik dan wat tekort ga komen.

Hoi @Jason,

Ik gebruik de WRE6602 in repeater (niet AP!) mode waarbij deze zich aan de ene kant via WiFi aan de VMG8825-T50 verbindt en aan de andere kant als AP dezelfde SSIDs propageert. Als ik WiFi op de VMG8825-T50 uit zet gaat het dus niet werken.

 

 

Reputatie 2
Badge +2
Hoi Ronaldl8,



Oei, dat is lastig om op voorhand een antwoord op te geven. Dat hangt er namelijk van af waar het internet voor gebruikt wordt. Indien dit bij Whatsapp en Facebook blijft zal je dit niet snel gaan merken als je met veel man verbonden bent met de wifi. Ga je grote bestanden downloaden met meerdere laptops ga je dit absoluut wel merken aan de downloadsnelheid.
Reputatie 1
Als ik verbonden ben via wifi heb ik soms heel veel lag op mijn aanvragen.

d.w.z. als ik een link aanklik duurt het soms heel lang voordat een pagina begint te laden.

ik had hier met kpn nooit last van dus ik denk dat het een instelling op het modem is of gewoon een fout in de verbinding.dit geld zowel voor de mobiele toestellen als voor de pc.

als ik de pc via de kabel aansluit is het probleem voor de pc weg.( die ga ik tzt wel bedraad aansluiten). zit er op het modem toevallig een sleepmode die ervoor zorgt dat de verbinding na verloop van tijd in slaapmodus gaat. het betreft de vigor 2132 vfn modem.
Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RogierMulder, thanks voor je terugkoppeling! Op het plaatje lijkt het alsof jij de repeater met kabel aan je desktop verbonden hebt, klopt dit? 

Heel vreemd! Kun je exact dit stappenplan hanteren bij de installatie van je versterker en vervolgens testen of je met een andere browser de pagina 192.168.1.5 kunt bereiken? Hieronder zie je de stappen beschreven bij een bekabelde installatie:


1. Zoek een stopcontact tussen het modem en de plek waar je Wifi nodig hebt.

2. Draai de standaard van de Wifi-versterker. Je kunt deze nu neerzetten.

3. Stop de stekker van de Wifi-versterker in de ‘power’ ingang. Sluit daarna aan op het stopcontact.

4. Zet de Wifi-versterker aan met de ‘power’ knop.

5. Houdt de ‘WPS’-knop op je modem ingedrukt tot deze knippert.

6. Druk één keer op de ‘WPS’-knop op de Wifi-versterker.

7. Gaat het ‘link’-lampje branden, dan is de Wifi-versterker verbonden met de Wifi van het modem.

Waarom heb ik nu al een aantal dagen zeer traag Internet thuis via de Wifi? Heb al een paar keer het modem opnieuw opgestart maar wordt er niet beter van. Wanneer wordt het opgelost? Ik heb het Internet nodig voor mijn werk.
Reputatie 7
Badge +6
Hoi DensitivE, ik heb je vraag hier geplaatst. In dit topic is veel info over je wifi te vinden en hoe dit te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +7

Aah dat is een uitstekende oplossing @boefmans

Vaak zien we dat hoe verder het modem van de grond af de beste resultaten behaalt, dat komt mede door het volgende: het beste Wifi-signaal krijg je met line-of-sight en dat bereik je het makkelijkst met hooggeplaatste apparatuur - plafond is ideaal, hoog aan de muur is goed, laag aan de muur is matig. Op de vloer of pal tegen/achter andere obstakels is ook geen goed idee.

Laat je ons weten of het gelukt is met de monteur? Als ik ergens bij kan helpen met de access points, laat het dan ook weten. We zitten altijd voor je klaar!

Reputatie 4
Badge +4
Helaas zitten alle kanalen hier prop vol en vooral de aanbevolen kanalen 1, 6 en 11.

Nu heb ik 'm op 9 gezet omdat de WiFi Analyzer zegt dat dat na 14 het beste kanaal is.

Is dat goed of is het toch beter op één van de aanbevolen kanalen?

En die mixed mode waarom moet die aan staan als hier alles toch N of hoger heeft?
Reputatie 7
Badge +6
Hey HerelsTom, goede vraag. Ik hoor hier collega's ook vaak over discussieren. Het beste blijft toch de 1, 6 en 11 te gebruiken. Dit komt door 'Co-Channel' en 'Cross-Channel interference'. Bij 'Co' praten de netwerken met elkaar omdat ze op dezelfde frequency zitten en wisselen pieken en dalen met elkaar af. Bij 'Cross' (kanaal 9 met kanaal 11) vechten ze elkaar constant de tent uit en valt je wifi weg.



In Nederland is de wifi to 13 beperkt. Er zijn ook landen waar je maar uit 3 frequenties kan kiezen. De frequenties 12 en 13 worden niet door alle apparaten herkend als ze buitenlandse software of een instelling hebben. Ook Cross-interference' duikt weer op. '



Los hiervan, probeer het uit! Een wifi-analyzer zegt lang niet alles. Die ziet namelijk alleen wifi en geen andere draadloze stoorzenders. Probeer dus uit wat het beste werkt bij jou! Dit geldt ook voor mixed (b+g+n). Ik adviseer mixed, maar probeer het uit!
Zonet voor de zoveelste keer telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van t-mobile i.v.m wegvallend WiFi glasvezelverbinding.

Vorige week hebben ze een klacht hiervoor doorgezet naar de technische dienst / afdeling van t-mobile maar tot op heden nog geen oplossing voor dit langlopende probleem.



Ze houden mij ( net als zovele klanten) aan het lijntje om te zeggen dat ik maar geduld moet hebben en dat ze vanzelf met een oplossing hiervoor komen.

Tot die tijd moet ik me maar ergeren aan een SLECHTE verbinding, diensten ( begin gemist) wat maar voor de helft werk en de volle pond abonnement geld betalen.



Wordt het niets eens tijd dat de problemen van klanten serieus en sneller afgewikkeld worden!!
Reputatie 7
Badge +6
Hoi staub,



Dat klinkt niet best! Wifi werkt niet goed en Begin Gemist werkt maar voor de helft. Ik ga ervan uit dat je bovenstaande tips voor de wifi hebt opgevolgd? Wat heb je allemaal gedaan en wat was het resultaat?



Kun je mij ook een privébericht sturen met je postcode, huisnummer en laatste vier cijfers van je banknummer. Dan kijk ik aan deze kant eens mee!
Hallo,



Ik heb de decoder al diverse opnieuw opgestart dmv stekkers eruit, klantenservice heeft volgens eigenzeggen harde resetten uitgevoerd, achter de schermen allerlei dingen bekeken en veranderd, WiFi kanalen al veranderd qua frequentie, nieuw modem ontvangen ( WiFi monteur langs geweest die dit gedaan heeft.)

Bij vertrek deelde de monteur mede dat als WiFi signaal nog niet goed / verbeterd is dat ik weer contact moest opnemen met klantenservice met verzoek tot wederom afspraak met monteur en dat hij dan vrijwel zeker een WiFi versterker zou plaatsen.

Dit laatste ook verteld tegen medewerker klantenservice, maar die vond het een raar verhaal mede omdat tmobile maar 1x monteur vergoed....

Ze zouden het verder uitzoeken, maar tot die tijd zit ik met de gebakken peren
Reputatie 7
Badge +8

Hi @sjansens, dank voor de toelichting, die snelheid is inderdaad onder de maat. Maak het nog verschil als je een ander kanaal kiest of deze bijvoorbeeld op ‘auto’ zet? En is de snelheid met meerdere apparaten zo laag? Als dit zo is dan stuur ik graag een monteur bij je langs die gaat kijken hoe we dit kunnen verbeteren! 
 

Hi @Moniek87, ik heb de aantekeningen van de monteur er op na gekeken en hij heeft genoteerd dat jullie nog apparaten gebruiken die geen 5 Ghz ondersteunen. Ons modem wisselt automatisch tussen 2,4 Ghz en 5 Ghz en dit kan dan inderdaad problemen geven. Maar hier is een oplossing voor! 

Je kan op de modem zelf inloggen en dan ‘band steering’ uit zetten. Geef daarna je 2.4 Ghz en 5 Ghz frequenties andere namen zodat deze 2 netwerken gescheiden zijn. Je kan je apparaten dan handmatig verbinden met 1 van de 2 netwerken en hiermee zou het wegvallen van de verbinding dan niet meer voor moeten komen. Mocht je ergens vastlopen laat het dan zeker weten, dan kijk ik graag met je mee!

Sinds ik tmobile thuis heb, is het een drama om te internetten op mijn laptop en netflix of iets dergelijks te gebruiken op mijn smart tv.



Om de paar minuten valt wifi weg.

Laptop geeft vervolgens een fout melding en hersteld dit door ip configuratie te vernieuwen.

Smart tv is op hoop van zege dat deze het na bepaalde tijd weer doet.

Dit is een dagelijks terugkerend probleem.



Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen bieden.



Router resetten etc werkt niet.
Reputatie 7
Badge +6
Hey joaweh, ik heb je bericht hier naartoe verplaatst. Kun je bovenstaande tips uitvoeren? Ik hoop dat je hiermee snel weer stabiele wifi krijgt. 🙂
Ik heb alle tips en trucs al gedaan en geprobeerd en kom er niet verder mee.

Klantenservice laat het tot op heden afweten en hebben het doorgestuurd naar techneuten van tmobile.

Daar wacht ik nu al 2 weken op antwoord, tot die tijd door sukkelen

Hoi,

Zoals uit bovenstaand plaatje blijkt, is mijn download prima, maar mijn upload enorm traag. Ik heb inmiddels mijn modem een aantal keren gereset, maar dat helpt niets. Ik heb er nu een dikke week last van.

Hoe los ik dit op?

Reputatie 7
Badge +6
Hey Hidden.nld,



Allereerst welkom! En meteen mijn complimenten. Die 20/40mhz tip lijkt mij het onderzoeken meer dan waard! 😃 Goed gespot. Laat ik duidelijk zijn, het staat je vrij om zoveel aan te passen in het modem als je wilt. Als jouw wifi daarmee beter werkt, zeg ik: doen!



Wat betreft kanaal 13, uiteraard staat het je vrij. In sommige gevallen zal de wifi hier ook prima op werken. Sterker nog, het is vaak een rustiger kanaal. Wij adviseren kanaal 11 te gebruiken, omdat niet alle apparaten kanaal 12 en 13 zien of herkennen. Dit ligt aan het land waar je apparaat vandaan komt. Ieder land mag namelijk zelf bepalen welke wifi frequenties openbaar zijn. In sommige landen worden kanaal 12 en 13 niet vrijgegeven. Apparaten uit die landen kijken dan ook niet eens naar deze frequenties en zal je dus nooit op je wifi netwerk kunnen komen. Om dit te voorkomen, adviseert T-Mobile Thuis standaard slechts 1, 6 of 11 te gebruiken.



Veel plezier op het forum. Input is meer dan welkom. 😃
Sinds een paar dagen is mijn wifi-signaal instabiel. De router is gecontroleerd, uitgeschakeld en weer ingeschakeld, van stroom afgehaald en er weer op gezet. Het probleem blijft. Er zijn niet meer apparaten op aangesloten dan vorige week. 😞 . Ik heb mijn pc nu via een kabel, maar dat is zeker niet de bedoeling. Zijn er nog andere mogelijkheden om te zorgen dat de wifi stabiel blijft?
Reputatie 5
Badge +17
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,



Het kan zijn dat een apparaat (bijvoorbeeld magnetron, babyfoon, walkietalkie, op afstand bestuurbare voertuigen, overige wifi netwerken, draadloze telefoons etc) storing veroorzaakt. Je kunt proberen om je wifi op een ander 'kanaal' te zetten. Als je niet weet hoe dat moet, kun je het beste even aangeven welke modem je gebruikt, dan kan ik er er mee helpen.



Het kan ook zijn dat de wifi modem defect is. Maar, daar kan een T-Mobile Thuis medewerker je mee helpen. Ze reageren meestal binnen 24-48 uur. Het is weekend, dus het kan iets lager duren.



Groet,

Reageer