Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 246 reacties
  • 173395 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

Toon eerste reactie

246 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @DennisvHout,

Leuk dat je actief bent op onze Community! Normaliter zou ik je aanraden om nog een tweede bron, met voorkeur https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/speedtest of https://www.speedtest.net/ te gebruiken, maar na het meten van jouw internetlijn merk ik dat er iets niet helemaal goed gaat met de verbinding. Hiervan heb ik onze technische dienst op de hoogte gesteld, en zij zullen onderzoeken waar het knelpunt zich precies bevindt. Wij houden je in ieder geval op de hoogte, en wij zullen er zeker voor zorgen dat je binnenkort weer van je oude vertrouwde snelheid kan genieten!

Reputatie 7
Badge +6
Hoi Marga53, instabiele wifi is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom hebben we dit topic opgestart. In het oorspronkelijke bericht staan vele tips om je wifi te verbeteren. Van de antennes aanpassen tot het kanaal. Ik hoop dat voor jou de 'gouden tip' hier tussen staat. Hoe dan ook, laat ons weten hoe het gaat!



@Pilovali, bedankt! 🙂
Ik zit al een aantal weken met een trage wifiverbinding. Niet op alle apparaten maar wel op "zwaardere" om het zo maar te noemen.

Op de TV een filmpje op Youtube openen duurt lang en levert een beroerde kwaliteit vol pixels op.

Op de laptop een youtube-clip van 4 minuten op 480p bekijken? Neem er maar een minuut of 10 de tijd voor en maak dan niet de fout om per ongeluk een stukje voor of achteruit te spoelen........

Nou ja. Lang verhaal even kort gemaakt, WiFi is traag... Op beide apparaten kan ik alleen de 2.4gHz verbinding gebruiken en deze is al een paar dagen aangepast naar een ander kanaal. Dit heeft echter geen steek geholpen.

Vandaag wilde ik een speedtest uitvoeren.... Ik kijk al zeker een kwartier naar een website die de speedtest niet kan laden omdat de verbinding gewoonweg te beroerd is.....

Dus.... Hebben meer mensen hier last van?
Inmiddels drie speedtesten kunnen uitvoeren maar om nou te zeggen dat ik blij ben met het resultaat. Nee. Dat niet.

Voor de beeldvorming:

22:20: 0.66 Down/5.30 Up.

22:25: 0.46 Down/3.03 Up.

22:30: 0.38 Down/0.95 Up.

Nou ben ik zelf ook altijd wat langzamer als het later op de avond begint te worden maar binnen 10 minuten de helft van mn downsnelheid (hahaha... snelheid....) kwijt en een degradatie van meer dan 80% aan de upkant..... Hier is meer aan de hand dan alleen een beroerd signaal vermoed ik zo.



Overigens kan ik ook niet meer in de modem inloggen.....

Dit wil gewoonweg niet laden...

De telefoons en tablets in huis hebben ook wel eens beter gewerkt maar lijken er iets minder last van te hebben.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo DarkHeist,



heb je dsl of glasvezel ?

er gaat natuurlijk niets boven een bekabelde verbinding, haal je daar wel de juiste snelheid op ?

Hoeveel wifi netwerken zie je in de omgeving ? het kan ook zijn dat de verbinding stoort door niet wifi apparaten zoals babyfoons en draadloze koptelefoons enzo.

heb je het topic help mijn wifi valt weg ook gelezen ?
Reputatie 7
Badge +8
Hi DarkHeist, dat zijn inderdaad geen snelheden om over naar huis te schrijven! Ik heb meteen even met je meegekeken maar op dit moment lijkt je binnenkomende verbinding prima. Ervaar je deze problemen alleen 's avonds of ook overdag? En ervaar je alleen problemen met je WiFi verbinding of ook bedraad?

Probeer vooral de tips in het eerste bericht van deze post zoals Hidden.nld aangeeft. Begin met een fabrieksreset van je modem (even de reset knop een aantal seconden indrukken met bijvoorbeeld een paperclip) en verander daarna het wifi kanaal van je modem zodat je hopelijk minder storing van je omgeving ervaart. Ik hoor graag wat het resultaat is!
Heb al geruime tijd problemen met de WiFi. Boven helemaal geen bereik. Zit al een versterker tussen. Maat niks. Lag aan m'n huis zeiden ze terwijl ik bij ziggo wel bereik had en ik vind de verbinding van de buren ook dus ligt niet aan m'n huis
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Greetje1008!



Op welke verdieping boven heb je geen bereik? Je kunt proberen de antennes wat te draaien, zodat het bereik van richting verandert. Om je sneller op weg te helpen heb ik jouw wifi-kanaal gewijzigd, op dit kanaal is het rustiger qua apparaten. De sterkte van jouw wifi kan namelijk afhangen van verschillende factoren, zoals stoorzenders (babyfoons bijvoorbeeld) en blokkades (muren, leidingen). Zorg dat jouw modem hier vrij van staat! Ik duim met je mee dat de wijziging van het kanaal helpt.
Zondag 21 januari doe ik mijn smart tv aan en krijg geen beeld uitgerekend wanneer de wedstrijd op het punt staat te beginnen. Tmobile gebeld en die zeggen dat het de modem is want door het hele huis geen wifi dus ook geen Internet. Pas woensdag komt de monteur van Gideon om het waarschijnlijk te verhelpen. In de tussen tijd al mijn data verbruikt om toch nog wat tv te kijken. Klantenservice had mij maandag een voucher beloofd om een week unlimited internet te krijgen, nu dinsdag avond niks gekregen. Goed bezig Tmobile.
Reputatie 7
Badge +8
Hey Shane2009, ik zie dat het inmiddels gelukt is met zowel de databundel als je modem, helemaal goed! Denk er wel aan om je databundel volgende maand weer terug te zetten (of niet natuurlijk als je deze wil blijven gebruiken)! 😉
Hallo,



Ik ben al een tijdje opzoek naar een oplossing voor de Wifi problemen, maar helaas nog geen oplossing gevonden.



Wat is het probleem:

Wifi valt weg en laden duurt soms lang. Zelfs in dezelfde ruimte waar de modem / router hangt.

Streamen / gamen is dan haast niet te doen. Op de bovenverdieping al helemaal niet. Helaas kan ik geen kabel naar boven krijgen.



T-mobile heeft meegekeken, monteur is geweest en heeft de Wifi gecontroleerd en een extra netwerkaccount aangemaakt. Helaas voor ons zonder succes.

Vaste lijn hebben we via speedtest zelf gemeten en doorgegeven aan de helpdesk. Dit was goed.

Op de Wifi kan men geen garantie geven.



Nu wil ik een tweede router achter de Tmobile (een Draytek 2132F) hangen. Dacht zelf aan de TP-Link Archer C50 waar mee ik op 2 freq. kan uitzenden.



Is dit een optie?

Moet ik dan rekening houden met de plek waar ik deze ophang?



Bedankt voor jullie meedenken ;)



MVG,

Rob
Reputatie 7
Badge +8
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.
Hi Robke1971, ik kijk graag met je mee! Het is zeker een mogelijk om zelf een tweede router te gebruiken, meer informatie daarover vind je in dit topic. Hier vind je daarnaast meer mogelijkheden om je wifi signaal in huis te versterken.



We hebben meerdere opties bekeken.



Waar plaats ik en een Wifi versterker?

- In de woonkamer waar ook de modem hangt? Haalt ie dan wel het bereik naar de tweede verdieping?

- Hang ik deze boven, pikt ie dan wel voldoende signaal van de Draytek op?



Als ik nu ga voor een eigen router / modem, dan kan ik ook uitzenden op de 5GHz. Die zou minder druk moeten zijn.



Belangrijkste is dan dat verstoringen tot het verleden behoren 😉
Reputatie 7
Badge +8
Hi Robke1971, mooi dat je er zo mee bezig bent, ik denk graag met je mee!



De eerste optie is een Wifi versterker. Idealiter gezien plaats je de Wifi versterker net op de grens waar de sterkte van het Wifi signaal minder begint te worden. De versterker pakt het signaal dan op en zendt deze door. Het nadeel van een versterker is dat deze niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen wat in de praktijk betekent dat de snelheid die je kan halen via Wifi minder wordt naarmate je meer versterkers gebruikt. Het bereik van je Wifi signaal wordt hierdoor wel groter. Als je bijvoorbeeld een beter bereik boven wil hebben dan kan je de Wifi versterker het beste daar plaatsen waar de versterker de beste ontvangst heeft. Vanuit dat punt zendt de versterker het signaal dan weer door naar de rest van de verdieping. Je kan de sterkte van het Wifi signaal in kaart brengen via een app zoals Wifi Analyzer of programma's voor op je laptop zoals Netstumbler.



Een andere mogelijkheid is om een Access Point te plaatsen, deze sluit je dan bekabeld aan op je modem en de Access Point zendt dan zelf een nieuw Wifi signaal uit. Op die manier heb je geen snelheidsverlies maar het nadeel hiervan is dat je alsnog met internetkabels moet gaan werken. Het gebruik van kabels kan je eventueel omzeilen door gebruik te maken van Powerline adapters, het internetsignaal loopt dan via je stroomnet in de woning. Het elektriciteitsnet is hier alleen niet specifiek voor ontworpen dus dit kan storingsgevoelig zijn, vooral wanneer beide adapters niet op dezelfde 'groep' zijn aangesloten.



De laatste optie is om een eigen router achter je modem aan te sluiten en de Wifi op je modem uit te schakelen. Je router doet dan dienst als Wifi punt. Je haalt het beste resultaat wanneer je de router zo centraal mogelijk zet ten opzichte van waar je bereik wil hebben. Wil je bijvoorbeeld het beste bereik op de eerste verdieping? Plaats de router dan centraal op de eerste verdieping, het liefst vrij van zaken die het signaal kunnen verstoren zoals je centrale verwarming en andere apparaten die ook een signaal uitzenden (denk dan aan bijvoorbeeld een babyfoon).



Met het gebruik van 5 GHz haal je hogere snelheden maar het bereik van het 5 Ghz signaal is minder dan van 2,4 Ghz. In andere woorden: 5 GHz is sneller maar komt minder ver. Is je bereik goed? Dan heeft 5 Ghz zeker de voorkeur!
Goedendag,



Ik ben net in een nieuwe gebouw verhuist en ik heb TMobile Thuis Glasvezel 100 mb download. Ik heb de snelheid getest en ik krijg een snelheid tussen 60 mb en 80 mb download en tussen 40mb en 60mb upload (https://thuis.t-mobile.nl/orientatie/speedtest/) (ook als ik naast de modem sta). De modem DrayTek 2132F staat opWifi- kanaal 6.



Wat nog kan ik doen? Alvast bedankt.



Razvan
Reputatie 7
Badge +10
Hallo Razvan,



Het beste wat je kan doen is een router of accesspoint halen met 5Ghz ondersteuning. het voordeel is dat je deze dan niet in de woonkamer hoeft te zetten maar gewoon op een plek waar het voor de WiFi het beste is. Deze moet je dan wel met een kabel aansluiten.
Reputatie 5
Badge +2

Hi @rcmsys,

Geen zorgen, ik ben er voor je om dit opgelost te krijgen en dat wil ik het liefst zo snel mogelijk waarmaken! Om jou alleen zo adequaat mogelijk te helpen, is het handig als je mij van bepaalde informatie voorziet. Ik weet dat je al een hoop hebt uitgevoerd, hartelijk dank daarvoor, en vandaar dat ik je ook zeker niet ga vragen om alles weer opnieuw te proberen. Daarentegen is bepaalde informatie wel onbekend én cruciaal voor mij. Ik hoop daarom dat je mij antwoord kan geven op de vragen die ik heb gesteld, zodat ik het probleem bij de wortels kan grijpen!

Je geeft aan dat je last hebt van haperend beeld, ervaar je dit op beide TV Boxen of enkel op één van de TV Boxen? In dat geval raad ik je graag aan om te controleren of de ‘goede’ TV Box ook werkt op de plek van de ‘slechte’ TV Box. Zo kan je snel uitsluiten of het aan de TV Box, of aan de bekabeling ligt. Toevoeging: je hoeft hiervoor verder geen gekke fratsen uit te voeren, een enkele vervanging bij wijze van test is genoeg. :relaxed:

Werken beide TV Boxen niet? Dan raad ik je graag aan om op minstens één van de TV Boxen de volgende stappen te doorlopen: Blokkerig of haperend beeld op TV. Hierna kan je weer van glanzend beeld genieten! Toevoeging: voor de duidelijkheid: heb je alle stappen al doorlopen? Dan heeft dit inderdaad geen zin. Geef het gerust aan als dit zo is, hiermee weet ik een stuk meer!​​


Wat betreft de Wifi, ervaar je hiermee overal in huis problemen of alleen op bepaalde plekken in jouw huis? Ik zie dat een Wifi monteur van ons destijds een versterker heeft geplaatst, maak je hier nog gebruik van en staat deze op een strategische plek waar je de versterker nodig hebt? Daarnaast raad ik je niet aan om gebruik te maken van Wifi kanaal 9 op de 2.4 Ghz frequentie, behalve als je veel buren / andere Wifi signalen in de omgeving hebt. Hoe je het Wifi kanaal kan optimaliseren, vind je overzichtelijk terug bij stap 4 op de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi? Toevoeging: de plek waarop je Thuis problemen ervaart is erg belangrijk om te weten. Meet je bijvoorbeeld die 5 én 185 Mbit/s op dezelfde plek Thuis, of op twee erg gescheiden plaatsen? Ik wil het kanaal ook best voor je aanpassen, alleen omdat ik niet op locatie ben kan ik lastiger inschatten welke de optimale is. Als je toch graag wil dat ik het kanaal aanpas, geef een sein, en ik ga er voor je achteraan!

 

Ik verwacht dat je hierna weer zorgeloos van ons internet kan genieten, maar anders hoor ik dat heel graag!

 

Bedankt voor je reactie! Oke, moet ik dan t-mobile support bellen en een Wifi-versterker aanvragen?



Ik zie ook en nieuwe Draytek modem die wel 5Ghz ondersteunt: https://draytek.nl/producten/glasvezel/vigor-2133fvac/.
Reputatie 1
Badge
Hey RazvanT,



60 tot 80 Mbit download en 40 tot 60 Mbit upload is een verbinding waar je aan de ene kant best wel tevreden over mag zijn, aangezien Wifi erg veel factoren van verlies kent.

Maar, het kan ook zijn dat andere apparaten je internetverbinding gebruiken. Hierdoor blijft er minder over voor je Wifi. Denk aan, TV ontvangers, laptops, tablets, maar ook spelcomputers en ander apparatuur.

Maar ook andere zaken die normaal niet aan het daglicht komen, zoals een slimme meter, zonnepanelen of Wifi luidsprekers kunnen de hele verbinding plat leggen als ze niet goed zijn geconfigureerd.



Mocht je niet met deze zaken te maken hebben, dan zou ik je willen vragen of je voor me kunt nakijken wat de speedtest je vertelt wanneer je alle apparaten ontkoppelt en dan één apparaat aansluit.



Ik hoor het graag van je! :)



Groetjes,

Roy
Reputatie 4
Badge +3
Ik wil nog even wat toevoegen wat betreft het wegvallen van de WiFi verbinding.



Het Huawei modem biedt standaard ondersteuning voor de 5 GHz band. Het voordeel van de 5 GHz band is dat er veel minder storing is met de WiFi netwerken van je buren, maar helaas is de techniek van de 5 GHz band wel een stukje complexer dan die van de 2.4 GHz band.



Het kan wel eens gebeuren dat de verbinding met de (snelle) 5 GHz band wegvalt, en je apparaat voor langere tijd ineens op de (langzamere) 2.4 GHz band zit. Dit kan gebeuren zelfs al zit je zo goed als naast je modem.



Hoe kan dit? Nou, de 5 GHz band die het modem van Huawei gebruikt wordt onder andere gedeeld met een aantal radars. Denk hierbij aan weerradars, vliegtuigradars enz.. Dit is op zich geen probleem. Maar wat nou als je in de buurt van zo'n radar gebied woont? Het modem controleert continu of dat er radars in de buurt zijn. Zodra dit het geval is, zal het modem het kanaal van je modem uit zichzelf aanpassen, zodat er geen storing kan ontstaan. Een nadeel van dit aanpassen, is dat je modem voor een aantal seconden of zelfs minuten even niets uit kan zenden op de 5 GHz band. Jouw apparaten schakelen in de tussentijd dan over op de 2.4 GHz band. Je zult dan tijdelijk een langzamere verbinding ervaren, totdat het modem volledig is overgeschakeld naar het nieuwe 5 GHz kanaal.



Dit 'probleem' is niet T-Mobile specifiek, en zal ook spelen met andere modems of routers. Het is een regel die is vastgelegd in de afspraken over WiFi wereldwijd. Alleen in het ene gebied in Nederland zul je dit vaker hebben, dan in een ander gebied. Denk bijvoorbeeld aan gebieden rondom vliegvelden of grote weerstations.
Reputatie 7
Badge +10
Dat klopt helemaal @Jeffrey87



Dit is de DFS band zoals je in onderstaand plaatje kan zien.

Je kan dit oplossen door het modem op een vast kanaal te zetten 36 40 44 en 48 hebben hier geen last van.

Goedemiddag. Ook wij hebben thuis problemen met de Wi-Fi/ snelheid.( en wazig beeld op de tv met zappen) Wij hebben een abonnement internet 20 mbps. Maar wij halen nog geen 5 mbps. Wij hebben nu een maand Tmobile Thuis. Aangezien wij het Internet heel traag vonden, zijn wij de tips gaan volgen op het forum en de website van Tmobile. Modem gereset, andere wifi kanalen geprobeerd ( ook de ghz) , maar niks hielp.

Contact gezocht met de klantenservice en die zou de klacht doorsturen naar de technische dienst, of ze het evt. van afstand het probleem konden oplossen.

De volgende dag, telefoontje ontvangen van een monteur van de Wi-Fi service. Die is vanmorgen geweest. Die heeft overal naar gekeken, modem verwisseld, maar de intersnelheid blijft rond de 3/4/5 mbps..

Monteur contact gezocht met de technische dienst, en hem werd meegedeeld dat er problemen waren op de lijnen. Deze moesten gereset worden. Hierover zouden wij gebeld worden door Tmobile/KPN ( t mobile maakt gebruik van de kpn lijnen)

Hopelijk is het probleem gauw opgelost, want het is heel frustrerend, als je trage wifi/internet hebt. Want dit zijn wij niet gewend..
Reputatie 1
Badge
Heel erg bedankt voor jullie aanvulling @Jeffrey87 en @Hidden.nld!

Dit is informatie waar iedereen wat aan kan hebben. Supergoed zeg!



Betreft je verbinding @savasyurd: We zouden inderdaad nog heel even af dienen te wachten om te kijken hoe de verbinding is wanneer de storing op afstand is opgelost. Kun je me laten weten hoe het gaat? 🙂
@RoyTMT ik zal je op de hoogte houden, zodra ik of mijn vrouw zijn geïnformeerd als de problemen zijn opgelost.



Groeten Savas

Kan ik de wifi verbeteren door de internet snelheid te verhogen naar internet fast 100mb ipv 50mb?

 

 

Reageer