Sticky

[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

  • 6 februari 2017
  • 209 reacties
  • 137447 Bekeken
[Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi?

Toon eerste reactie

209 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@simon129 ik ben benieuwd hoe je 2.4 GHZ en 5 GHz apart gedaan. Heb je het volgende gedaan?

In je modem interface ga naar het menu, netwerkverbindingen, draadloos klik vervolgens op de tabblad Easy mesh, schakel deze uit en klik op toepassen. Ga naar het tabblad alleen en vink 2.4 GHZ en 5 GHz hetzelfde houden bovenaan uit. Onder zie je het 2.4 GHZ netwerk kies hiervoor kanaal 1 of 6 en klik op toepassen. Selecteer nu het 5 GHZ netwerk, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat hij apart zichtbaar is in de netwerkenlijst en klik op toepassen.

Dit helpte voor vele mensen.

ja dat klopt.  Heb nu ook getest door met mijn laptop naast de meterkast  te gaan staan met een kabel verbinding naar de router. Dat blijft wel goed werken! en bereikt nog hogere snelheden (850Mbit up en down!!) Althans heb er ongeveer 15 minuten gestaan om te testen.

Sinds een aantal weken hebben wij problemen met ons wifi netwerk. Over het algemeen werkt de bekabelde verbinding goed, maar WiFi vliegt er vaak uit. Ook de TV is dan zijn wifi verbinding kwijt (voor apps als NPO start enzo).

Het enige dat dan werkt is het resetten van het router/modem. Duidt dit op een hardware probleem en zijn dergelijke problemen bekend bij T-Mobile?

Reputatie 6
Badge +6

@simon129 Goedemorgen, wat fijn dat je bekabeld veel hogere snelheden haalt! :smile: Hoe zit het met de wegvallende Wifi? Heb je hier de afgelopen maanden nog last van gehad?

 

 

@RogierVriezen Goedemorgen, laten we er samen voor zorgen dat je Wifi weer geoptimaliseerd wordt! Er zijn altijd oplossingen. :smile:  

Wifi is erg belangrijk, we kunnen bijna niet meer zonder. Ik wil dan ook heel graag dat het bij jou ook goed werkt!

De sterkte van de Wifi hangt af van enkele zaken. Bijvoorbeeld de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren! Op onze Community staan enkele hulpmiddelen die het bereik en stabiliteit van jouw Wifi verbeteren. Kijk hier voor de uitleg: http://bit.ly/2lPihzq. Vooral het aanpassen van het Wifi kanaal is meestal de oplossing. Wij adviseren het gebruik van het automatische kanaal Succes met de tips! Als je er niet uitkomt, dan help ik je met alle liefde verder (samen met de toppers op onze Community)!

@Jason Dank voor je bericht.

Ik ervaar de problemen ook in de woonkamer (wifi/modem en laptop/telefoon in dezelfde ruimte).
Mijn kanalen staan op auto
Ik merk inderdaad dat mijn ontvangst in de slaapkamer (andere kant van het appartement) minimaal/afwezig is, maar dat komt door de dikke, bewapende muren in ons appartement. Dat ‘probleem’ staat hier dus los van.

Waar het hier dus om gaat is niet de zwakte van het wifi, maar het compleet wegvallen ervan. Met als resultaat dat mijn TV offline is en ook mijn wifi spraakgestuurde verlichting niet werkt (vooral in de winter irritant).
Helaas is dit een “af-en-toe” probleem, wat het troubleshooten deste lastiger maakt. Ik heb helaas ook geen wifi-router tot mijn beschikking waarmee ik kan testen of het aan het T-Mobile WiFi modem ligt….

Meer hulp is zeker welkom!

Reputatie 6
Badge +6

Graag gedaan, dan gaan we nu verder zoeken naar de oorzaak! Met onderstaande controle komen we vaak al een heel eind:

 

Brandt de power led constant?

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt.

- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos (stopcontact) zit.

- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vastzit.

 

Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd. Vaak zit er achter het ISRA nog een vertakking (bridge tap) die voor prestatie verlies zorgt.

Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is.

Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt.

Voer een factory reset uit op het modem.

@Jason Dank je wel voor de extra info.

Ik kan bevestigen dat het modem goed aangesloten is. Het is hierbij wellicht goed om op te merken dat het modem NIET uitvalt, alleen het lampje INTERNET valt weg. LAN3 blijft branden (hier zit de tv decoder op aangesloten) en TV blijft vaak ook gewoon werken. Het is puur het internet dat wegvalt, soms in combinatie met het WIFI lampje.
Ook in de meterkast is alles orderlijk aangesloten.

Groet,
Rogier

Reputatie 6
Badge +6

Super dat je zo snel een terugkoppeling geeft! Het gaat dus om het compleet wegvallen van de Wifi. Daar gaan we wat aan doen. Mag ik het MAC-adres en serienummer van je modem in een privéberichtje ontvangen? Maak je trouwens gebruik van legacy devices? 

- Analoge (beveiligings)camera's
- Babyfoons
- Intercom (flat / appartement)
- (Verouderde) bluetooth apparatuur
- Alle andere apparatuur in de 2.4 GHz band

 

Bovenstaande stoorzenders zie je niet op apps zoals WiFi analyser maar kunnen wel voor fikse WiFi storing zorgen. Het kan ook zijn dat draadloze apparatuur van omliggende buren interfereert in jouw woning.
 

@Jason
Ik heb het serienummer en MAC adres zo even niet bij de hand (ben op mn werk), maar kan alvast wel bevestigen dat uit jouw lijst het enige apparaat dat we er in de buurt hebben staan, de babyfoon (DECT) is. Maar dit zou toch niet ten gevolg moeten hebben dat het hele draadloos internet uitvalt → lampje op modem uit?

Ik stuur je later prive nog even mn MAC adres en serienummer.

 

5G-netwerk hier op kanaal 100 ingesteld en dat werkt prima. Ook omdat nog niet heel veel mensen in de flat hier een 5G-netwerk hebben (en de meeste die het eventueel zouden hebben daar heb ik geen last van, gezien de kans dat ze ook op kanaal 100 zitten klein is of ik ze waarschijnlijk niet eens zie omdat ze te ver weg zitten voor het kortere 5G-signaal).

Echter het 2.4G-netwerk heb ik voor sommige apparaten (zoals m’n Sonos en m’n vriendin haar smartphone) nog steeds nodig dus dat wil ik naast m’n 5G ook stabiel in de lucht hebben. Dit signaal is logischerwijs minder stabiel, ondanks dat ik hem op kanaal 11 heb staan. Bovendien is het op bepaalde plekken in het appartement (die te ver weg zijn voor 5G) fijn er dan in elk geval goed 2.4G signaal als alternatief is. 

Op kanaal 1 en 6 is het niet veel beter. Vermoedelijk ook omdat de meeste van de vele WiFi-netwerken hier in de flat op ‘auto’ staan en me zullen storen zodra ik een nieuw kanaal kies.

Wat zouden jullie aanraden? 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @loekb, welkom op de Community, leuk dat je jouw bevindingen met ons deelt! :smile: Top ook dat kanaal 100 in je flat goed werkt op 5 Ghz. Wanneer de Wifi-kanaalinstellingen op automatisch staan, betekent dit dat jij altijd het best benaderbare kanaal toegewezen krijgt. Omdat, zoals je terecht aangeeft, bij 2.4 Ghz de enige niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 zijn en er steeds meer netwerken bijkomen, kun je echter het beste nagaan welk kanaal het minst voorkomend is. Door middel van specifiek ontworpen software of handige analyzing apps, kun je nagaan welke nabijgelegen netwerken jouw thuisnetwerk verstoren. Daarnaast geven ze een overzicht van andere en beter beschikbare netwerken. Wanneer je dat eenmaal weet, kun je de overstap maken naar een ander Wifi-kanaal. De apps Wifi Analyzer en InSSIDer (wel een betaalde app, maar werkt uitstekend) bieden hierin de meest diepgaande analyses. Overigens biedt InSSIDer wel de optie om een gratis proefversie te gebruiken. Heb je hier wat aan? Zo niet, dan zoek ik graag voor je verder. Samen komen we er uit! 

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

Ik heb inmiddels alles uitgeprobeerd en weet waar het allemaal fout kan gaan.

2.4ghz is gewoon te druk in mijn straat. Nu tijdens de crisis is het helemaal hopeloos. Het WiFi signaal is een drama daardoor en 5ghz wordt niet ondersteund door de router.

ik wil mijn router ruilen voor een apparaat dat wel 2020 proof is en wel dual band ondersteunt.
 

@Jason Ik zie dat andere klanten wel een router hebben met 5G, kun jij dat voor mij ook regelen, of moet ik daarvoor bellen? 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

Hoi @Pat01, goed dat je dit hier aankaart. Ik heb direct je verbinding uitgelezen via een lijnmeting en kom eigenlijk niets tegen dat afwijkt van de norm. Je hebt gisteren het modem herstart, goed bezig! Kun je controleren of de antennes goed vastzitten op de Draytek en hoe ze precies staan ten opzichte van het modem? Heb je ook al geprobeerd om een factory reset uit te voeren? Hieronder heb ik voor alle zekerheid de uitleg gegeven hiertoe:

 

Draytek Vigor 2132FVn
1.Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset (linkeronderkant naast de lampjes) in en houd deze ingedrukt tot de ACT LED sneller gaat knipperen.
2.Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3.Check of je modem weer online is, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je weer kunt inloggen op het modem.

 

Indien je er niet uitkomt, stuur me dan een PM met je postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van jouw IBAN. Dan check ik vervolgens hoe ik je verder ga helpen. Geen zorgen, we gaan er samen uitkomen! :smile: Er zijn altijd oplossingen, ook voor Wifi-issues.

dank voor je reactie, ik kom er bij je op terug, er zijn wat privéomstandigheden die alle aandacht vragen. 

Reputatie 6
Badge +6

Goedemiddag @Pat01! Jeetje dat klinkt heftig, als we iets aan onze kant voor je kunnen doen, dan staan we altijd voor je klaar. Veel sterkte in de tussentijd en kom er op terug wanneer dat weer mogelijk is privé-technisch. Een goede gezondheid toegewenst aan jou en je geliefden! :heart:

Het lukt me niet het WiFi signaal van mijn Zyxel VMG8825-T50 met Zyxel WRE6602 te versterken. Aan de WRE6602 ligt het waarschijnlijk niet omdat ik deze wel aan het Unifi AP van mijn buurman kan hangen. Ergo, ik vermoed dat het probleem in de VMG8825-T50 zit.

De WRE6602 times out als ik een verbinding probeer op te zetten. Of ik dat via WPS of via de admin GUI scan feature doe maakt geen verschil: ‘WiFi Connection to a router or AP failed. Please try again.’.

Ik heb op de  VMG8825-T50 logging op alle categorieën aangezet maar daar zie ik niets in verschijnen ten tijde van de pogingen de WRE6602 te verbinden.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en wellicht een oplossing?

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @RogierMulder, probeer eens om de Wifi op het modem uit te zetten wanneer je de extender aansluit. Het signaal verstoort namelijk het signaal vanaf de extender wanneer je deze als access point koppelt. 

 

Hoi @Jason,

Ik gebruik de WRE6602 in repeater (niet AP!) mode waarbij deze zich aan de ene kant via WiFi aan de VMG8825-T50 verbindt en aan de andere kant als AP dezelfde SSIDs propageert. Als ik WiFi op de VMG8825-T50 uit zet gaat het dus niet werken.

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @RogierMulder, thanks voor je terugkoppeling! Op het plaatje lijkt het alsof jij de repeater met kabel aan je desktop verbonden hebt, klopt dit? 

Heel vreemd! Kun je exact dit stappenplan hanteren bij de installatie van je versterker en vervolgens testen of je met een andere browser de pagina 192.168.1.5 kunt bereiken? Hieronder zie je de stappen beschreven bij een bekabelde installatie:


1. Zoek een stopcontact tussen het modem en de plek waar je Wifi nodig hebt.

2. Draai de standaard van de Wifi-versterker. Je kunt deze nu neerzetten.

3. Stop de stekker van de Wifi-versterker in de ‘power’ ingang. Sluit daarna aan op het stopcontact.

4. Zet de Wifi-versterker aan met de ‘power’ knop.

5. Houdt de ‘WPS’-knop op je modem ingedrukt tot deze knippert.

6. Druk één keer op de ‘WPS’-knop op de Wifi-versterker.

7. Gaat het ‘link’-lampje branden, dan is de Wifi-versterker verbonden met de Wifi van het modem.

Hallo @Jason ,

Ik had al een heel verhaal getikt en dacht nog even de instructies die je geeft te volgen en ik zie ineens dat de WR6602 verbonden is met ons netwerk zonder dat ik het ding sinds mijn eerste post heb aangeraakt. Mijn vrouw zegt ook nog met de AP/repeater stand op de WRE6602 en de WPS knoppen aan weerszijde te hebben geëxperimenteerd. M.a.w. het werkt zoals het zou moeten maar we weten niet waarom..

Toch bedankt voor jouw aandacht!

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 2

Goedemorgen,

 

Eigenlijk vanaf het begin is dit al zo maar het wordt de laatste tijd alleen maar erger; ik kan wel verbinden met de wifi maar ik heb dan geen internet… Ik heb al een paar keer mijn router gereset maar eigenlijk helpt dat weinig. Het beste is om dan even de wifi van de device uit te schakelen en hem opnieuw te laten verbinden. Maar na 10x op een dag ben je dat goed zat…

 

Ligt dat dan ook aan een vol kanaal? Want ik heb dus wel verbinding met de wifi.

 

Als ik Tip 4 lees, hebben jullie het over een Wifi Analyzer in de app store. Helaas kan ik er geen vinden waarmee je daadwerkelijk kan scannen welke kanalen gebruikt worden. Hebben jullie nog een tip?

 

En in het algemeen, hoe kan ik dit oplossen? Wordt er helemaal gek van!

 

Grt,

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RTigg 

Welke modem heb je? Op de 2,4 GHz band zijn kanaal 1, 6 of 11 altijd het beste omdat deze kanalen elkaar niet overlappen en hier minder last van hebben.

Je kunt ook de keuze op automatisch zetten zodat de modem zelf een kanaal kiest.

Dit is een goede app om te kijken wie in de buurt er op dezelfde kanaal zitten.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Mocht het probleem nog aanhouden dan zou je een fabrieksreset kunnen doen door het reset knopje achter je modem voor ongeveer 10 seconden indrukken met een dun voorwerp.

Reputatie 2

Goedenavond,

 

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Het modem staat nu op automatisch.

 

Heb je nog een tip voor een IOS app? Helaas geen android apparatuur in huis.

 

Grt,

 

Reputatie 7
Badge +15

Geen iPhone hier helaas maar zoals hierboven vermeldt kan je ook een fabrieksreset uitvoeren, misschien dat het wat helpt.

Reageer