Beantwoord

Info omtrent router-functies

  • 6 May 2019
  • 7 reacties
  • 1126 Bekeken

Na lange tijd aan de telefoon gehangen te hebben met de klantenservice ben ik geen steek wijzer geworden.
Helaas blijkt dat de dames die ik aan de lijn kreeg totaal geen verstand hebben van netwerken, routers en begrippen als lokaal / intern netwerk etc.
Een gemiste kans dus daarom stel ik mijn vragen hier in de hoop op een antwoord waarmee ik kan beslissen of ik ga overstappen van een andere ISP naar T-mobile of niet.

Mijn vragen betreffen de router die je ontvangt:
1) Welk type Huawei router ontvang je op dit moment ?
2) hoeveel vaste IP-adressen kun je instellen voor je interne netwerk..?
Momenteel ben ik gelimiteerd tot 10 maar ik heb er meer nodig. Mijn interne netwerk is volledig bekabeld en alle vaste apparatuur ( settopbox, pc's, netwerkprinter, Nassen, IP-camera's etc ) hebben een eigen "vast" IP
3) Kun je zelf de DNS-servers aanpassen als je dat zou willen..?
Op dit moment is dat voor mij onmogelijk, deze optie is in mijn huidige router dicht getimmerd.
4) Welke Vlans gebruikt T-mobile voor internet en tv..?
Ik bel VoIp dus heb geen belang bij triple-play maar gebruik een managed switch i.c.m. een netwerk adblocker ( Raspberry Pi met pi-hole ) om het interne netwerk schoon te houden van advertenties.

Als jullie hier op het forum antwoord hebben op deze vragen hoor ik dat graag, bij voorbaat dank.
Mijn huidige aansluiting is overigens 500 Mbit glas.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 May 2019, 12:01

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@mercury17

  1. Huawei HG659 (Home Gateway)
  2. Onder Home Network ) LAN Interfaces ) DHCP Reservation kun je een fixed IP op MAC adres aanmaken, maar hoeveel kan ik niet duidelijk krijgen
  3. Ja, is mogelijk onder Home Network ) LAN Interfaces ) DHCP Server ) Manually configure the DNS server for LAN devices
  4. VLAN 300 = Internet en VLAN 640 = IPTV
Plaatje voor item 2



Plaatje bij item 3



Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen, het is niet noodzakelijk om de routers te gebruiken van T-Mobile zelf.
We hebben samen als klanten (dank aan @Hidden.nld ) diverse topics lopen over het in gebruik nemen, waar mogelijk is, een eigen modem aan te sluiten en werkend te krijgen.
Nadeel is tot nu toe nog wel, de VoIP instellingen zijn nog niet vrijgegeven door TM.
Maar gezien dat je alleen internet & IPTV af gaat nemen, zou het dus geen probleem moeten zijn.

Hopelijk ben je hiermee iets beter op de hoogte van de mogelijkheden.
Pieter, allereerst hartstikke bedankt voor je reactie en bijgaande info, daar heb ik iets aan 👍
Nu ik weet welke router er geleverd wordt heb ik via Google ontdekt dat deze Huwaei maar 8 vaste IP's toelaat in de Reservation-table, daar kan ik dus nog minder mee als op dit moment.
Wel fijn is dat de DNS-server aan te passen is, dat heb ik nodig i.v.m. de Raspberry Pi waar Pi-hole op draait om advertenties te filteren, dat moet dus mijn DNS-server worden.
Mijn vaste lijn loopt via Cheapconnect VoIP dus dat die SIP-gegevens niet beschikbaar zijn ( net als bij KPN overigens ) is voor mij niet belangrijk.
Naast mijn glasvezelmodem beschik ik over een 16 poorts managed switch ( Netgear ) dus dat met die Vlans gaat wel goed komen nu ik weet welke er gebruikt worden.

Rest mij nog 1 vraag voor ik mij ga beraden over een mogelijke overstap:
Welke merken & types tv settop boxen worden er uitgeleverd..?
Ik heb begrepen dat het er 2 zijn, 1 met harddisk voor opnames en 1 zonder...
In het verleden had ik bij XMS een Amino settop box, wat een drama 😈, traag en elk jaar kapot.😭
Zo'n ding wil ik dus niet weer...
Reputatie 7
Badge +3
@mercury17

Zelf heb ik ook inkomende VoIP bij CC draaien, vooral om mijn oude vast nummer te kunnen behouden.

Wat die TV ontvangers betrefd, kan ik je niet echt helpen .. heb namelijk alleen maar Internet 750/750 van TM. Maar ik denk asl je even in het subforum 'Televisie' kijkt, kom je daar denk ik wel achter. Of even wachten tot een andere klant je kan helpen in dit, of een moderator die voorbij komt en dit topic aanvult.

Was trouwens .. zie ik nu ... de verwijzing voor het inzetten van een eigen modem vergeten .. hierbij de link naar dat topic
Reputatie 7
Badge +1
Als je als nieuwe klant tv afneemt zonder opname mogelijkheid krijg je de Aria 6 box

https://www.aminocom.com/products/amino-vu/client-devices/aria-6

Neemt men ook tv af met opname mogelijkheid dan krijgt men de Amino 515

http://www.goamt.com/wp-content/uploads/2015/08/AMULET_500_550_SERIS_HYBRID-MEDIA-HUB_AMT.pdf
BeMu, bedankt voor je info 👌
Amino.... 😪, heb er geen beste ervaringen mee.
Ziet er allemaal wel leuk uit maar uit mijn naspeuringen naar beide modellen wordt niet duidelijk of deze nieuwe(re) modellen ook een beetje vlot zijn tijdens bediening en of de beeldopbouw snel is.
Dat was o.a. bij degeneratie die ik destijds had niet best buiten het feit dat dat kreng elk jaar kapot ging.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage en het lezen, dit topic mag gesloten worden.
T-mobile is niet mijn keuze.

Groeten: Reinier.
Reputatie 7
Je kan zoveel vaste ip adressen instellen als je zelf wil buiten de dhcp scope om. dit kan je gewoon op je apparaat instellen en hoeft dus niet op de router. op die manier kan je dus makkelijk 200 apparaten een vast ip adres geven.
De huidige Aria 6 is gewoon super snel in vergelijking met de rest. en bovendien heeft T-Mobile het beste beeld. Binnen kort verwacht ik een nieuwe setopbox die iedereen wil hebben 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Vreemd dat de Amino 140? bij u zo traag was (is) waarschijnlijk is dat de zelfde box als ik ook in het verleden bij Lijbrandt had, deze kon ze zo meenemen naar een andere provider, toen ik begin 2014 naar Vodafone thuis ging gebruikte die het zelfde spul als Lijbrandt, XMS enz.

Die oude box van Lijbrandt kon ik zo gebruiken bij mijn Vodafone abonnement, omstreeks juli 2015 is Vodafone overgegaan naar eigen firmware en was de oude Lijbrandt box helaas niet meer bruikbaar.

De Amino 140 die ik had bij T-Mobile en voorheen Vodafone was veel sneller dan de Entone 510 welke elke Amino 140 klant onlangs via een omruil kreeg, heb hem vanaf 2013 gebruikt zonder enig probleem het zappen b.v. gaat met de Entone veel trager ondanks dat de specs van de Entone veel hoger zijn.

Ik had aan mijn vrienden bij T-M naar de Aria 6 gevraagd maar deze was alleen voor nieuwe klanten bedoeld😡

Reageer