Beantwoord

Inlog in modem werkt niet

  • 19 February 2017
  • 20 reacties
  • 47610 Bekeken

Hi,
Ik heb sinds vorige week Thuis laten installeren.
Nu we een beetje klaar zijn met de verhuizing wil ik de port forwarding in het modem (draytek Vigor 2132F) aanzetten.
Ik kan alleen niet inloggen aangezien default admin/admin niet werkt.
Iemand een suggestie waar ik de juist inlog gegevens kan vinden om wat instellingen in mijn modem te wijzigen?

Thx!
icon

Beste antwoord door Hajar van Odido 20 February 2017, 09:20

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 1
Je kan als admin niet inloggen omdat die rechten voorbehouden zijn aan de provider , probeer eens user/user.Je kan namelijk alleen als user inloggen.
Reputatie 7
Badge +9
Hi Jerry,

Tof dat je gebruik maakt van T-Mobile Thuis. Is het gelukt met de tip van CasaDude? Voor de zekerheid plaats ik de uitleg rondom inloggen voor alle modems hier:

Voor een Draytek modem log je als volgt in:
  • Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1. terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
  • Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord allebei "user" in.
Voor de zekerheid ook de uitleg bij het inloggen op een Huawei modem:
  • Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
  • Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.
Let op: zorg ervoor dat je rechtstreeks verbonden bent met ons modem. Koppel dus alle externe routers, Wifi-versterkers of powerline adapters los!

Stel nou dat het toch niet lukt, dan wil ik vragen een fabrieksreset uit te voeren. Hiermee weet je zeker dat bovenstaande inlogprocedure weer werkt.

En over het portforwarding: neem een kijkje in dit topic. Hier staat stapsgewijs uitgelegd hoe je portforward instelt.

Laat ons weten of het is gelukt. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Beste Jerry,

admin/admin werkt niet, de admin login is toebehouden tot T-Mobile service medewerkers om op afstand in je modem te kunnen.

De login is user en het default paswoord staat op het modem zelf .. maar, als je ooit in het verleden al eens ingelogd bent geweest als user, moest je het paswoord wijzigen.
Als je deze nu niet meer weet, is de enige oplossing om terug te gaan naar de fabrieksinstelling.
Dan is alles weer gereset naar default en werkt ook je default paswoord om in te loggen als user weer.
Als je dan weer inlogt, moet je het paswoord voor user ook gelijk weer aanpassen ... je komt daar niet omheen (gelukkig)


Factory Reset

Reset knop welke met een pen of paperclip ingedrukt kan worden om de Vigor 2132FVn
terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Indien deze reset knop gedurende 10 seconden
wordt ingedrukt met de netspanning aangesloten, dan wordt de Vigor 2132FVn naar de
fabrieksinstellingen hersteld.
Ja user/user was de juiste combi.
Jammer dat dit niet in een handleiding te vinden was.

Bedankt voor jullie hulp!
Reputatie 5
Hoi Jerry,

Fijn om te lezen dat het is gelukt! Het zou natuurlijk niet handig zijn als het niet in de handleiding staat! Ik heb het daarom voor je nagevraagd bij mijn collega's van T-Mobile Thuis zodat het eventueel toegevoegd kan worden. Zij geven aan dat dit wel in de handleiding staat. Ook in dit forumtopic staat het benoemd. Het is namelijk zo dat je bij een aantal modems andere gegevens nodig hebt. Alle handleidingen die T-Mobile Thuis met e-mails uitstuurt heeft deze informatie ook. Maar goed dat je het nog even navraagt, zo houd je ons scherp! 🙂

Veel plezier verder met jouw T-Mobile Thuis aansluiting en als je nog aanvullende vragen hebt of een andere vraag, dan weet je ons te vinden op het forum!
Het lukt mij ook niet om in te loggen. Alles al geprobeerd en bij mijn medeweten nooit een eigen ww aangemaakt 😞 HELP

Draytek Vigor 2132FVn
Reputatie 1
Inloggen met inlognaam user en wachtwoord user , dit is standaard tenzij je hem hebt veranderd.
Ik zou ook bedraad inloggen i.pvp via de Wifi.
Mocht dit allemaal niet werken ( geeft dan aan ww verkeerd ) dan rest er alleen nog een Factory Reset.
Met een klein pinnetje knopje "Factory Reset" 10 seconden ingedrukt houden , alles is dan weer ingesteld naar fabriekswaarden dus ook alle instellingen maar je zou dan wel weer moeten kunnen inloggen.
Reputatie 7
MrOlthuis, lukt het met de tips van CasaDude?
beste iedereen,
ik lees dit en zit nu met het zelfde probleen met een router 2132 die ik op marktplaats gekocht heb
Hoe kom ik ooit in als admin. admin, anders kan ik geen WAN instellingen doen voor mijn bedrijfs glasvezel... Of Ben ik opgelicht.? Kan iemand mij hiermee helpen en of advies op geven
appen mag ook! [telefoonnummer verwijderd] bedankt iedereen
groet
edward
Reputatie 7
Hi edward14, ik heb zojuist gereageerd in het topic dat je zelf was gestart. Als je nog vragen hebt stel ze dan zeker daar!

Even mee liftend op dit topic:

Als user kan ik geen firmware update doen, en mijn modem draait op een firmware versie van 2 jaar geleden.

 

Er is inmiddels een nieuwe firmware versie beschikbaar en wil deze installeren voordat ik met mijn klacht weer de helpdesk bel.

Uit het niets is mijn internet snelheid weer van 750 Mbit/s naar 160 Mbit/s gezakt. 
Vorige keer is een monteur gestuurd die het router volledige fabrieksinstellingen heeft gegeven, maar daar ik zelf niks veranderd heb kan dit het niet zijn.

Ook valt ongeveer elke zondag het bedraad internet geheel weg op alle poorten, alleen WiFi werkt dan nog. 

Ik wil dus graag (ik ben zelf Systeembeheerder) de firmware upgraden

Reputatie 7
Badge +3

@MuchachoNL 

FW updates doet TM alleen maar als er echt sprake zou zijn van een bedreigend lek, wat een eindegebruiker in gevaar zou brengen.

Anders komt er alleen een FW update als er functionaliteit is, die hinderlijk is voor de eindgebruiker in zijn dagelijkse gebruik.

Als Systeembeheerder zou ik al lang hebben gekozen voor het neerhangen van een eigen modem/router, want dan ben je niet afhankelijk van FW van derden.

Een topic wat je dan zou kunnen interesseren, is deze voor de vervanging.

Nadeel voor nu is nog wel, dat de VoIP gegevens door TM nog worden afgeschermd.

 

Grt, Medeklant

Maar als ik een goed merk modem krijg, ga ik toch geen geld uitgeven voor een andere glasvezel router?

Ik ben eerst Nederlander, dan pas Systeembeheerder… en ons bin zûnig hè? 😂

 

oftewel: ik wil zelf mijn FW updaten

Reputatie 7
Badge +3

@MuchachoNL 

Heb deze vraag al meerdere malen voorbij zien komen en ook daar kwam hetzelfde uit, je krijgt niet het Admin paswoord om bij gedeelten te komen in hun afgeschermde FW.

Maar als ik het begin van je verhaal zo lees, heb je problemen met teruglopende bandbreedte. En zoals je ook al aangaf, heeft een monteur een fabrieksreset gedaan op je Draytek en heeft dat ook niet geholpen.

Heb je al contact gehad met de klantenservice over dit terugvallen van de bandbreedte?

Heb je zelf al eens de Draytek een factory reset gegeven?

Hoe heb je de meting uitgevoerd, op een vast (UTP kabel min Cat5e) aangesloten PC met de speciale speedtest.net app op je computer of via de webbrowser?

En om mijn bescheiden mening te geven over het aanschaffen van netwerk devices die je dan zelf helemaal kan beheren … dat gaat je echt geen rib uit je lijf kosten … tenzij je alles van Cisco wilt hebben.

Ja ik heb contact gehad, en daarom is de monteur toen langsgestuurd. Het heeft wel geholpen, maar het is nu teruggekeerd na 4 maanden. Alleen was ook toen niets in de instellingen veranderd door mij.

En nu ook niks.
 

Dus het feit dat dit gebeurt lijkt mij in het modem te zitten, en als er dan een nieuwe firmware is heb ik liever die eerst geüpgrade gezien voordat ik weer simpel een factory reset doe voor een tijdelijke oplossing.

En waarom überhaupt vast blijven houden aan verouderde firmware als er qua GUI niks verandert?

Reputatie 7
Badge +3

@MuchachoNL 

Toch heb ik ook grote twijfels of dit probleem door een FW update opgelost gaat worden, omdat er nog tal van andere gebruikers zijn die zonder problemen wel hun bandbreedte hebben/krijgen met hetzelfde toestel.

Heb net eens even vluchtig door de releasenote gelezen van de laatste FW versie, maar wat is dan het item wat jouw bandbreedte probleem gaat oplossen?

 

Zelf ben ik van mening dat ten eerste een factory reset is te proberen, begrijp niet helemaal waarom je dat niet zou willen doen (ook al is het tijdelijk). Dit zal ook 1 van de eerste vragen zijn die op de checklist staat om uit te voeren vanuit de klantenservice. Mocht je veel complexe instellingen hebben gedaan, kun je een backup maken, om die later weer terug te zetten.  

Lost dit het probleem niet op, dan heb je denk ik eerder een extern probleem, of je modem is eventueel defect. Mocht dat blijken, dan ga je waarschijnlijk over op hun Zyxel, maar ook met gesloten eigen TMT FW.

En die heeft op dit moment wel last bij een groot deel van de gebruikers rondom een bug in de FW, maar daar zijn ze druk doende mee.

Ik laat het verder over aan jou wat je wilt, denk dat je als systeembeheerder best wel kundig bent in deze om tot een oplossing te komen.

Het enige wat als “een paal boven water staat” is, je krijgt geen toegang tot de Draytek om de FW te mogen updaten. Die hoop kun je wel laten varen, neem dat maar van mij aan als mede klant

 

Als je willekeurig zonder het veranderen van de instellingen een drop in bandbreedte krijgt van 79% wat alleen met een fabrieks reset te verhelpen is, dan zit er iets niet goed in de huidige FW. Dat hoeft geen bug te zijn, dat kan ook tijdens het flashen van die FW verkeerd gegaan zijn. Met andere woorden: nieuwe FW update kan dan wél goed geinstalleerd gaan waardoor het probleem is opgelost. 

Als het met de nieuwe FW ook gebeurt, dan zit er iets met dit specifieke modem mis, want hoe ga je dat anders verklaren? Ik denk dat dit samenhangt met de bijna wekelijkse uitval van de ethernet poorten: geen enkel bedraad apparaat krijgt dan een IP adres van de DHCP server die is ingesteld. Daar werkt alleen aan en uitzetten van het modem, en vorige week moest dat 4x op 1 dag voordat het verholpen was, en nog geen dag later merk ik die drop in bandbreedte. Dat kan dus gerelateerd aan elkaar zijn, maar zoals ik zei hoeft dat geen bekende bug in een FW versie te zijn (oftewel: alle Draytek Vigors doen dit) maar kan aan alleen mijn router liggen vanwege een foute installatie of een hardware fout. 

Reputatie 7
Badge +3

@MuchachoNL 

Nu komt er behoorlijk wat meer informatie vanuit jou kant, dat het dus niet alleen maar een bandbreedte probleem is, maar dat je ook LAN DHCP problemen krijgt en de Wifi niet.

Nu kan ik daarvan zeggen, dat dit inderdaad een bekend probleem is en gerelateerd is aan de Draytek, veelal lijkt het probleem te komen door streaming media. Dit probleem is al geruime tijd in onderzoek bij TM en Draytek zelf, maar bij mijn weten nog niet uitgevonden wat nu de oorzaak zou zijn. Ook niet alle klanten met de Draytek hebben er problemen mee, ikzelf meegerekend toen ik dit device had hangen en ik heb hem best wel ‘mishandeld’.

De vraag is zelfs, of met de huidige nieuwe versie FW dit probleem al wel is opgelost.

Weet niet of er een moderator ( @Sander of @Brian ) even mee kan kijken bij deze issue, zeker gezien een oplossing vanuit TMT.

Er is een nieuwe FW versie op gezet door een hele lieve dame van de klantenservice.

We gaan zien of het probleem nu uitblijft.

Reputatie 7

Hi @MuchachoNL @Pieter_B, kijk dat was een vruchtbare uitwisseling :) Heeft de update geholpen? Dit is inderdaad een bekend issue met de Draytek die bij sommige klanten wel voorkomt maar bij anderen helemaal niet. Mocht het zich blijven voordoen laat het mij dan zeker weten, dan ga ik actie voor je ondernemen! 

Reageer