Beantwoord

Instabiel Internet (Wifi)


Graag stel ik hier mijn vraag, omdat de klantenservice en technische dienst het probleem tot dusver nog niet hebben weten oplossen. Ons internet is erg instabiel, filmpjes lopen vast en een meeting via Zoom geeft niets anders dan de melding “your internet connection is unstable”. Het bereik van de modem is dan wel goed, alleen fluctueert de snelheid enorm. We hebben een 50mbps glasvezel abonnement/verbinding.

Even de geschiedenis zo kort mogelijk: Anderhalf maand geleden dit geprobeerd zelf op te lossen via stappenplan op de site; herstarten modem, reset, kanaal veranderen. Helaas mocht dit niet baten. Toen contact opgenomen met T-Mobile en ik zou een Wifi-versterker krijgen. Echter, er kwam een monteur van Guidion langs en die monteerde direct een andere modem. Hij ging weg en zei dat het tot twee uur kon duren tot we weer internet hadden, want de modem moest weer verbinding maken. Uiteindelijk gebeurde dit niet en hebben we twee weken zonder internet gezeten, want volgens T-Mobile was de lijn het probleem en moest KPN het oplossen. De KPN monteur trof echter een goede lijn aan en speelde het weer terug naar T-Mobile. Toen kwam weer monteur langs van Guidion en die constateerde dat de nieuwe modem kapot was, plaatste een andere en we hadden weer internet. Nu ben ik voor mij gevoel in die twee weken constant van het kastje naar de muur gestuurd en slecht geïnformeerd, maar dat terzijde.

Probleem is nu dat we nog steeds instabiel internet hebben. Ik heb een aantal screenshots toegevoegd en wat mij opvalt is dat de verbinding tijdens een speedtest plots zakt of stijgt, ik vraag me af of dat normaal. Soms is de test wel stabieler maar dan is de snelheid bijvoorbeeld slechts 3mbps en een andere keer weer 25mbps. Ik overweeg over te stappen, maar anderzijds wil ik ook dat T-Mobile levert waarvoor ik betaal; namelijk goed internet. Dus ik ben benieuwd of iemand hier een tip/suggestie heeft wat ik kan doen om te zorgen voor stabiel internet. Dit om te voorkomen dat ik volgende week weer een vergadering moet bijwonen via de 4g van mijn mobiele telefoon.

Wat trouwens de monteurs van Guidion en KPN aangaven is dat ik beschik over een ouder type modem, namelijk een Draytek. Volgens beide monteurs werd tegenwoordig gekozen voor een opstelling met converter en ander modem. Guidion monteur gaf aan dat bestaande klanten dit niet krijgen en ook als de modem kapot gaat krijgen klanten een ‘nieuwe’ Draytek. Zou een nieuwer modem (met bijv. converter) kunnen zorgen voor stabieler internet? Want als dat zo is dan weet ik zeker dat ik overstap, want als bestaande klant heb ik die mogelijkheid voor een nieuwer type modem bij T-Mobile blijkbaar niet.

Alvast bedankt voor een reactie!

icon

Beste antwoord door Brian 15 May 2020, 11:57

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Mulder_Tmobile 

Als je een DrayTek hebt dan kun je enkel 2,4 GHz Wifi gebruiken en als de modem dan ook nog in de meterkast hangt begrijp ik wel dat je minder stabiele Wifi hebt.

Zou je eens met een Windows 10 pc/laptop kunnen testen via de Windows Ookla Speedtest app? Niet via je browser! Tevens de pc/laptop bekabeld en direct aan de DrayTek verbinden.

Wat is dan het resultaat?

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mulder_Tmobile 

Welke snelheid haal je bedraad na de modem voor even stroomloos te laten en dan als hij weer opgestart is testen met een laptop bekabeld op poort 1 of 2 van de Draytek, gebruik de Ookla speedtest desktop applicatie.

Heb je klant voordeel? Misschien is het ook beter om de snelheid naar 100 Mbit te verhogen. Dit doe je makkelijk in je Thuis account onder abonnement en wijzigen bij inter net (heeft geen invloed op de duur van je contract).

Een alternatief is sluit een eigen modem met VLAN ondersteuning aan op de Draytek, configureren deze en laat hem het internet verkeer regelen.

Dag @Folkert,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist twee keer een test gedaan via de Ookla app. Dit zijn de uitkomsten. Bekabeld is helaas niet mogelijk want onze laptops beschikken niet over een aansluiting voor een ethernet kabel.

Mvg,

Niels

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat je zo niet kunt bepalen waar het probleem zit, in de glasvezel of in de Wifi. Maar als je enkel via Wifi kunt testen doe dat dan zo dicht mogelijk bij het modem zodat beide apparaten elkaar kunnen zien. Een ping van 140 ms is overigens echt veel te hoog!

Mocht je nog in het bezit zijn van een eigen accesspoint of eventueel een router dan zou je dat eens kunnen proberen te koppelen om zo de ingebouwde Wifi van de Draytek over te slaan.

2,4 GHz Wifi kan soms flink last van storing hebben door Wifi signalen van buren, evenals Bluetooth, draadloze babyfoons etc. Via een eigen accesspoint kun je meestel 5 GHz Wifi gebruiken, is veel ongevoeliger voor storingen.

@Folkert en @Waqqas,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb helaas geen extra modem thuis, maar misschien dat het nog het proberen waard is. Hoewel ik liever heb dat mijn provider zorgt voor stabiel internet i.p.v. dat ik daar zelf voor moet zorgen. Wellicht dan toch goed idee om over te stappen naar Ziggo of KPN zodat ik een nieuwe modem ontvang die ik op 5GHZ kan instellen.

 

Ik heb zojuist even gekeken naar het verhogen van mijn abonnement naar 100mbit. Denken jullie dat dat veel verschil kan maken? Als het probleem wel in de modem zit dan is het probleem daar niet mee opgelost lijkt me. Wat ik wel bijzonder vind is onderstaand overzicht van beschikbare abonnementen. Ik betaal nu EUR 33,94, maar ik kan dus ook overstappen naar Internet Basic met dezelfde snelheden maar wel EUR 3,94 per maand goedkoper. 100Mbit is een ruime euro duurder en als het niet de contractduur beïnvloed, wellicht ook overwegen waard, maar zoals ik al aangaf vraag ik me af of het internet er echt beter van zal worden..

Ik ga me beraden.. bedankt voor het meedenken.

Groet

Reputatie 7
Badge +15

@Mulder_Tmobile

Het kan zijn dat je nog een verouderde prijsplan hebt, snelheid verhogen is inderdaad een optie om meer snelheid te hebben maar dan blijft de vraag waarom de modem zo een lage inter snelheid aangeeft.

Als je in de Draytek modem inlogt via 192.168.1.1, kan je dan ergens zien welke snelheid er binnenkomt via de WAN poort? Ik denk dat er wel 50 Mbit, bekabeld testen is echt de enige beste manier. Op 2,4 GHz wifi naast de modem haal je ook maar ~25 Mbit.

Reputatie 7

Hi @Mulder_Tmobile, ik zie dat je de snelheid inmiddels al hebt verhoogd, top! :smiley: Wat Folkert en Waqqas aangeven klopt helemaal, met een bekabelde test kan je pas echt achterhalen wat er aan de hand is. Als de volledige snelheid bekabeld wel gehaald wordt dan weet je zeker dat de Wifi de oorzaak is. Het klopt dat de Draytek wat ouder is maar dat is geen probleem, ik kan eventueel een Wifi versterker naar je opsturen zodat je ook gebruik kan maken van de 5 Ghz frequentie. Mocht je nog steeds problemen met de Wifi ervaren laat het dan zeker even weten!

Dag @Brian,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad de snelheid inmiddels verhoogt om te kijken of dat verschil maakt. Helaas is dat niet het geval. Ook nog contact gehad met klantenservice chat, waarbij uw collega de tip gaf om de antennes te draaien maar dat maakte ook geen verschil. Zoals ik hier eerder al aangaf is bekabeld testen helaas niet mogelijk omdat onze laptop niet beschikken over een ethernet poort.

Ik had deze week weer een vergadering via Zoom waarbij het beeld constant haperde en ik de melding kreeg “ your internet connection is unstable” en “low bandwidth”. Ik zat toen nog net niet in de meterkast, maar wel erg dicht bij de modem (binnen twee meter). Erg vervelend en frustrerend omdat ik de vergadering dan verder moet bijwonen via de 4g van mijn mobiel. Het probleem is dat een speedtest de ene keer 30mbps haalt en een andere keer slechts 2 mbps. Tijdens de Zoom vergadering heb ik een aantal keer een speedtest gedaan. Zie hieronder de resultaten. Ook programma gemist streamen via de Chromecast geeft constant storingen. Zojuist moesten we iets downloaden en toen hadden we weer het probleem dat het internet terug zakte naar slechts een aantal mbps.

Als een Wifi sterker uitkomst zou kunnen bieden in deze situatie dan zou ik die graag ontvangen!

 

Dag @Brian,

Nog een aanvulling om mijn vorige bericht. Het is gelukt toch een bekabelde speedtest te doen. Eén van onze ouders woont even tijdelijk bij ons in en beschikt over een Mac Mini. We realiseerden ons opeens dat we die konden gebruiken voor een bekabelde snelheidstest. Zoals je kunt zien behalen we daarmee wel goede snelheden. Het ligt dus waarschijnlijk inderdaad aan de Wifi en de modem.

Zoals ik aangaf zou ik dan inderdaad wel graag een wifi-versterker willen ontvangen.

 

Reputatie 7

Hi @Mulder_Tmobile, wauw volgens mij is dat de hoogste ping die ik ooit heb gezien. De speedtesten zijn helder, ik heb een versterker naar je opgestuurd, hiermee zal je Wifi verbinding een stuk beter moeten zijn! :wink:  

@Brian Bedankt voor het meedenken en het opsturen van de versterker! Ik laat je weten hoe de verbinding is zodra ik versterker heb geïnstalleerd.

Reputatie 5

Er zijn programma's voor je telefoon (ik gebruik Wifi analyzer) waarmee je kunt zien welke wifi kanalen gebruikt worden om je heen.
Daarnaast zou ik in de instellingen van je modem het automatisch instellen van het kanaal uitzetten (naar handmatig) en er zelf een te kiezen (1-12).

Een richtlijn is dan een kanaal kiezen dat niet (veel) gebruikt wordt. Je kunt natuurlijk ook gewoon een aantal proberen en kijken hoe het gaat (3 dan 7 dan 11 etc).

Reageer