Beantwoord

instabiele wifi na installatie Zyxel WAP6807

  • 13 October 2020
  • 8 reacties
  • 328 Bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn 2 Zyxel WAP6807 wifipunten ontvangen. Ik heb deze volgens de handleiding/instructie verbonden met mijn Draytek router. 1 punt is bekabeld verbonden met de router en de andere is draadloos verbonden.

So far so good. Beide punten lijken goed te werken. Mijn NAS die ik bekabeld aan het 2e wifipunt heb verbonden is vanaf het netwerk te bereiken.

Ik ervaar echter de nodige instabiliteit. Soms is de verbinding met het netwerk heel kort weg, soms iets langer. Het ergste is dat soms het hele netwerk gewoon weg is. Ik zie dan na verloop van tijd het wifinetwerk weer maar kan er bijvoorbeeld met mijn iPhone en iPad geen verbinding meer mee maken.

ik heb geen settings veranderd anders dan de naam van het gastennetwerk gewijzigd via de MPro Mesh app.

voordat ik de wifipunten terug ga sturen hoop ik wat info te vinden waarmee ik kan achterhalen waar deze instabiliteit vandaan komt.

Voor de volledigheid, voordat ik de wifipunten heb aangesloten heb ik behoorlijk probleemloos wifi gehad met alleen de Draytek router. Alle draadloze systemen incl. mijn Sonos speakers werkte probleemloos.

 

groet,

Marco

icon

Beste antwoord door meppeters 6 November 2020, 13:29

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

Hi @meppeters, ik denk graag met je mee! Ik heb je verbinding even bekeken en ik zie dat de Wifi op de modem zelf ook nog aan staat, klopt dat? Zou je deze eens uit willen zetten? Ik ben benieuwd of het dan beter gaat.

Reputatie 1

@Brian bedankt voor je reactie. Interessante bevinding dat mijn wifi uitstaat. Ik heb zojuist even gekeken en zie op het dashboard geen groep lampje bij WLAN en ook bij de Wireless LAN settings zie ik dat dit niet ge-enabled is.

Mis ik hier iets?

Groet,

Marco

Modem dashboard
​​

 

Reputatie 1

@Brian Ik bedoelde in mijn vorige post natuurlijk dat het interessant is dat jou bevinding is dat mijn wifi nog AAN staat. Ik schreef uit maar dat is natuurlijk niet correct.

Groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @meppeters, ik bleek het toch verkeerd te hebben gezien. De twee verschillende Wifi netwerknamen staan nog aan maar de Wifi zelf staat uit.

Een aantal vragen die ik nog heb: Welke kleur heeft het ‘link’ lampje (het middelste lampje met de 3 balkjes) op de Wifipunten? En op het moment dat de verbinding helemaal weg valt, welke lampjes zie je dan nog branden op de Wifi punten en welke kleur(en) hebben ze? Werkt de bekabelde verbinding nog wel op het moment dat het gebeurt (doet TV het dan bijvoorbeeld nog wel)?

 

Reputatie 1

@Brian het middelste lampje kleurt groen. Als de verbinding wegvalt kleuren de lampjes van boven naar beneden: oranje, groen, groen. Het wifi-netwerk is dan ook zichtbaar maar ik kan er geen connectie meer mee maken. Selecteren op iPhone of iPad geeft aan dat het connecteren met het wifi netwerk niet mogelijk is.

Internetverbinding werkt in deze situatie, het is de wifi.

ik zag overigens dat de SSID voor 5GHz op MAN-CONF (of iets wat hier op lijkt) stond. Ik heb dit weer gelijk gemaakt aan de 2,4GHz. One-SSID staat op enable.

Het lijkt hierdoor iets stabieler maar toch heb ik er nog niet echt vertrouwen in. Mijn Sonos speakers bijvoorbeeld vallen echt om de havenklap uit.

Reputatie 7

Hi @meppeters Excuses voor de late reactie, je bericht was er doorheen geglipt. Ik heb inmiddels wat meer meldingen gezien wat betreft het helemaal wegvallen van het Wifi netwerk (op ons Zyxel modem). Ik heb jouw situatie doorgespeeld aan ons modem team voor verder onderzoek. 

Reputatie 7

Hi @meppeters, de andere meldingen blijken toch alleen met de modem zelf te maken te hebben en een aanpassing in de SSID, hetzij door het veranderen van het wachtwoord of de netwerknaam of het even uit- en weer aanzetten van de Wifi, lijkt deze problemen te hebben verholpen. Je zou nog kunnen proberen of dit ook effect heeft met de WAP's maar we hebben geen specifiek issue kunnen ontdekken wat de oorzaak kan zijn.

Reputatie 1

Hallo @Brian, er is in de tussentijd een monteur langs geweest die heeft aangegeven dat de Draytec in combinatie met de Zyxel WAP’s wellicht een belangrijke oorzaak zijn van mijn uitdagingen. Ik heb inmiddels een Zyxel modem in huis die volgende week wordt geïnstalleerd. Op de Sonos community heb ik al terug kunnen lezen dat het Sonos systeem relatief gevoelig is voor volledig bedraad Mesh zeker als kanalen van de verschillende WAPs veranderen. Het advies van hun uit is dan ook om te trachten WAPs bedraad aan te sluiten op de router.

Gelukkig is dit mogelijk met de Zyxel modem / router en de Zyxel WAPs.

Volgende week zullen we zien of het probleem met deze setup inderdaad verholpen is.

Bedankt voor de ondersteuning tot nu toe.

Als ik een tip mag geven… Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die met uitdagingen zit als gevolg van de introductie van Mesh netwerken. Het zou prettig zijn als de informatievoorziening in de vorm van manuals/handleiding/tips&tricks wat rijker was betreffende de WAPs van Zyxel. Verder dan hoe je Wifi enabled gaat deze info niet. Ik snap best dat voor veel mensen dit voldoende is maar er is denk ik ook een grote (groeiende) populatie van mensen die met allerlei Smart-home devices aan de slag zijn waar aanvullende configuratie opties best handig zijn.

Reageer