Beantwoord

Instellingen eigen modem T-Mobile Thuis

  • 22 June 2017
  • 8 reacties
  • 7515 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Wie kan mij helpen? Ik ben bezig om een Asus router aan te sluiten op de internetverbinding bij een vriendin van mij. Het lukt om een verbinding tot stand te brengen echter is er geen data-verkeer gezien er nog instellingen nodig zijn zoals de PPP-settings. Ik heb internet afgezocht en dit forum afgezocht maar kan niet vinden wat ik nodig heb, de gegevens die ik zoek kom ik enkel tegen bij (enkele) andere providers. Afgelopen weekend heb ik ook gebeld naar de t-mobile servicedesk echter wisten zij mij niet verder te helpen en het advies was om op het forum naar antwoorden te zoeken.
Wat ik tegenkom is dat het modem vervangen voor een eigen modem of een bridge instellen op het draytek modem niet mogelijk is met een glasvezelverbinding, enkel de optie om de router in de DMZ te plaatsen waar ik eigenlijk niets aan heb.
Gezien deze punten probeer ik de Asus router ook aan te sluiten zonder het draytek modem ertussen, qua verbinding lukt dit met een ander modem wat het signaal bridged naar de Asus (Asus krijgt het juiste externe ip-adres) Enige wat niet lukt is om de dataverbinding tot stand te brengen gezien ik geen PPP gegevens van T-Mobile weet te vinden.

In mijn zoektocht heb ik ook gevonden dat providers tegenwoordig verplicht zijn instelgegevens op hun website te vermelden. Enige onduidelijke punt op dit gebied is nog of een modem onder eindapparatuur valt, daar wordt ergens halverwege dit jaar een besluit over gemaakt.

een aantal links ter referentie:
https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html
https://tweakers.net/nieuws/120591/overheid-onderzoekt-of-modem-onder-vrije-routerkeuze-valt.html
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524

Hierin lees ik onder andere dat;
-De regelgeving verplicht internetproviders om informatie op hun site te publiceren over de instellingen die nodig zijn om de apparaten met hun netwerk te verbinden.
-Deel van de specificaties is bijvoorbeeld informatie over servers en protocollen die in gebruik zijn bij de provider.
-De verplichting gaat verder dan alleen het fysiek aansluiten. Zo moeten providers ook informatie verschaffen over technische en administratieve aspecten, aldus de ministerie.
-De regelgeving omtrent vrije routerkeuze komt voort uit Europees recht en geldt feitelijk al langer in Nederland. De meeste providers tonen echter geen informatie op hun website.
-In het bericht biedt de toezichthouder ook informatie over het aansluiten van een eigen router, het instellen van een voipdienst en het gebruiken van een eigen decoder. Gebruikers die te maken hebben met een provider die niet wil meewerken aan het aansluiten van een eigen modem of andere apparaat, roept ACM op een melding te doen via ConsuWijzer. Op die manier wil de organisatie in de gaten houden 'wat er op de markt gebeurt' en hoe aanbieders met de regels omgaan.

een voorbeeld van de settings die ik zoek is te vinden op de website van KPN;
https://zakelijkforum.kpn.com/internet-9/instellingen-voor-uw-eigen-modem-router-zadsl-opib-8435

Kan iemand mij aan deze informatie helpen of duidelijkheid verschaffen over hoe t mobile met bovenstaande omgaat?
Graag zou ik te weten komen welke protocollen gebruikt worden en welke settings er nodig zijn om verbinding te maken met het netwerk van T-mobile.
Als het ergens op de website of het forum aangegeven wordt dan is het naar mijn idee niet goed vindbaar maar zou ik graag de link ontvangen.
icon

Beste antwoord door Sander 23 June 2017, 17:03

Bekijk origineel

8 reacties

Hey @Sander,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag.

Het is inderdaad de bedoeling om de router te verbinden met jullie netwerk, bij voorkeur zonder jullie modem of anders d.m.v. bijvoorbeeld een bridge.
Opties om de router in de DMZ in te stellen of een portforward in te stellen leveren helaas niet het gewenste resultaat.

Ondanks onduidelijkheden omtrent een eigen modem heeft ConsuWijzer mij bevestigd dat providers verplicht zijn;
- het protocol wat gebruikt wordt op het netwerk vrij te geven
- de benodigde instelgegevens om met het providernetwerk te kunnen verbinden vrij te geven
Dit komt neer op de gegevens die ik vraag en betekent dat o.a. een geschikte router met het providernetwerk zou moeten kunnen verbinden (wat met de draytek niet mogelijk is omdat de opties hiervoor dichtgezet zijn).
Er zou dus een bridge ingesteld moeten kunnen worden, of wellicht moet een eigen modem aangesloten kunnen worden.

Jammer dat T-Mobile nog geen officieel statement beschikbaar heeft en dus daarmee wat dit betreft in gebreken blijft.
Helaas kan je me niet verder helpen, ik blijf er in ieder geval nog mee bezig om het voor elkaar te krijgen.
Reputatie 6
@PeterKl
T-Mobile NL gebruikt VLANs om de verschillende services te scheiden ( vastetelefonie, TV, internet, TR-069 ) en die instellingen zijn via toegangsrechten dichtgetimmerd.

Zoals je al aangeeft, zijn bij veel andere providers deze zaken ook open te krijgen en het feit dat dit bij T-Mobile niet het geval is kan wantrouwen en ontevredenheid voeden.

Voor vastetelefonie (grofweg 10 euro per maand) geeft b.v. XS4all gewoon de specificaties en kun je die in een Android smartphone invoeren en zodoende met 1 en hetzelfde apparaat gesprekken voeren met prima kwaliteit zonder een hele keten aan oude telefoon apparatuur te gebruiken. Ik heb ooit in Duitsland met 10 meter afstand tussen een T-Mobile(Telekom) shop en Vodafone shop simpelweg voor de laatste gekozen omdat ik bij T-Mobile ook dichtgetimmerde vastetelefonie moest afnemen en wel in het enig mogelijke totaalpakket wat 10 euro meer koste dan bij de ander. Verder leverde Vodafone een vastelijnnummer alias voor je mobiele nummer (met lage vastelijn tarieven bij gebruik) en kosten 3 vasteteleoonnumers over het kabelinternet niks (dus 10 euro minder voor totaalpakket). Tegenwoordig heb en kan ik geen vastelijntelefonie meer krijgen in NL en zie ook het nut er niet meer van in. De argumenten die T-Mobile NL opwerpt om vastetelefonie instellingen gesloten te houden zijn wat mij betreft niet meer geloofwaardig.

Voor TV is (smartcard) decryptie TVbox of webbrowser/tabletApp een goede moderne methode om de ontkoppeling van infrastructuur en services te waarborgen en geloofwaardig te maken. Ook TV kost grofweg 10 euro per maand, of je nu alleen maar 2x per maand eenmalig F1 toegang via mijnziggo internet koopt of altijd 17 zenders KNIPPR tot je beschikking hebt (maandelijks opzegbaar).

Voor internet is het hopelijk het geval dat dit VLAN standaard wordt doorgelaten in een ander willekeurig apparaat wat in principe alleen maar een ethernetbridging doet. Ik heb geen kennis van fysieke glasvezel naar ethernetkabel conversie, maar lijkt me geen rocketscience. PPP is hopelijk niet mogelijk voor zo een snelle glasvezelverbinding, de ethernet pakketten zullen op een ander manier binnen komen. Voor DSL is het vaak ATM (KPN infrastructuur, anderen vis PPPoE).

Afhankelijk van hoe belangrijk je vastetelefonie service en TV service vind, kan je een ander open glasvezel apparaat aansluiten wat zonder restricties bridgemode kan of de Draytek met open/algemene FirmWare uitrusten.

Ikzelf heb alleen maar internet over ("4G voor Thuis" abo), ook daarvoor is ongeloofwaardige argumentatie aan de orde m.b.t. modem. Gelukkig is het maandelijks opzegbaar en zonder verlies aan services ander modem/FirmWare te nemen, dat voelt als minder beklemmend.
Reputatie 6
@Sander
De reden dat ik schreef:
"De argumenten die T-Mobile NL opwerpt om vastetelefonie instellingen gesloten te houden zijn wat mij betreft niet meer geloofwaardig."

ligt hier:
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-telefonie-494/voip-sip-settings-beschikbaar-voor-telefonie-van-t-mobile-thuis-279936?postid=1388531

De zinsnede "...voor de veiligheid van onze gebruikers en om de dienst te kunnen waarborgen."

suggereert dat als VoIP / SIP instellingen worden vrijgegeven, het dan gehackt/misbruikt kan worden en wellicht dus oude / slecht beveiligde systemen zijn. Of nog geregeld weer kompleet moeten aangepast zodat mensen (en hun eigen apparatuur) het toch niet kunnen volgen. En andere VoIP providers dan die hun diensten over open internet aanbieden en dus per definitie instellingen duidelijk zullen moeten specificeren, zijn die dan onveilig.

Bij "4G voor Thuis" is de ongeloofwaardige argumentatie dat Moderators melden dat men de E5186s-22a moet nemen omdat daar T-Mobile support op levert. De klanten zelf leveren elkaar support op het forum, dat klopt wel. Maar hier https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis is geen manual o.i.d. te vinden, wat een eerste stap zou zijn. Een meer eisende gebruiker (of gewoon iemand die zijn beveligings camera van buiteaf wil bedienen) zal snel merken ie een extra router nodig heeft. Kortom, als T-Mobile echt zoveel support levert, dan zou die dubbele router situatie wel voorkomen/aangepast zijn door klanten ook de mogelijk te bieden om een ander en/of modem toe te staan / aan te bieden op de product website. Maar dan is natuurlijk snel duidelijk dat een goedkoper modem met meer werkende functies ook voldoet (de E5186s-22a kan 4G+ maar niet op TMO-NL netwerk, dus waarom zou je niet een standaard 4G modem inzetten).
Bovenstaande ook deze week nagevraagd bij ConsuWijzer, gisteren werdt ik teruggebeld. Er werdt bevestigd dat providers inderdaad informatie dienen te verschaffen over het protocol wat gebruikt wordt en welke instelgegevens verder nodig zijn om verbinding te maken met het netwerk van de provider.
Zou iemand me hierover duidelijkheid kunnen verschaffen of aangeven hoe T-mobile hiermee omgaat?
Reputatie 7
Hey @PeterKl,

Allereerst welkom op het forum!

-Je wilt een router aansluiten op ons netwerk.
-Je wilt de gegevens om dit router als standalone (zonder ons modem) op ons netwerk aan te sluiten

Je kunt zeker een router aansluiten achter het modem, geen probleem. Waarschijnlijk dat dit dan in de DMZ moet of je kunt het met een portforward in orde maken. Dit is het makkelijkste antwoord dat ik voor je heb. :P

Wat betreft de gegevens en het recht op de eindapparaten, daar heb ik nog geen informatie over. Hiervoor zijn we nog in gesprek. Er zwerft her en der wel informatie op het internet over het aansluiten van een eigen modem. Vanuit T-Mobile is hier vooralsnog geen officieel statement voor beschikbaar.
Reputatie 7
Waar het forum je wel bij kan helpen, is een oplossing te vinden voor jouw situatie. Bridge zal niet lukken en DMZ en postforward leveren niet het gewenste resultaat. Kun je beschrijven welk resultaat je wilt en waar je tegenaan loopt? Er is erg veel techkennis op het forum en als het even meezit denkt iemand mee, zodat het toch met ons modem werkt op de manier die voor jou werkbaar is!
Reputatie 7
Hoi tmoesel,

Je spreekt van ongeloofwaardige argumentatie. Wat bedoel je daarmee? Welke argumentatie voer ik dan op? Ik begrijp je niet helemaal. :?
Reputatie 7
Hoi tmoesel, wat betreft het Huawei modem dat je gebruikt, zou ik even bij 4G voor Thuis navragen. T-Mobile Thuis gebruikt enkel het Huawei HG659 modem. Als ik het goed heb, heb jij 4G voor Thuis toch, of ben je ook T-Mobile Thuis klant?

Reageer