Instortende snelheid DSL

  • 26 februari 2018
  • 51 reacties
  • 1444 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2
Goedemiddag allemaal,

Bij mijn overstap had ik reeds aangegeven dat mijn VDSL verbinding via mijn vorige aanbieder (NLE) erg slecht was. Huis is 8 jaar oud, alles is toen nieuw aangelegd. In 2010 behaalde ik via VDSL snelheden van zo'n 23 mbit (Telfort). Twee jaar geleden bij Vodafone Thuis/T-Mobile thuis zo'n 19 mbit download. Vorig jaar met NLE (KPN whitelabel) kreeg ik te maken met instortende waardes. De lijn is meerdere malen gereset. Dan had ik weer zo'n 20 mbit download voor een aantal dagen, waarna de snelheid weer instortte naar zo'n 12 mbit.

Bij het aanmelden had ik moderator Sander al gewaarschuwd 😉 in dit topic: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/welk-netwerk-wordt-gebruikt-bij-dsl-van-t-mobile-thuis-296672/index2.html#post1433924

Nu weet ik dat mijn modem nog in aan het intrainen is, maar het ziet er al weer slecht uit. Op de dag van aansluiting had ik zo'n 17mbit download, nu nog maar 12mbit.

@Sander, ik vrees dat je binnenkort aan de slag moet voor me ;)






51 reacties

Reputatie 5
Badge +2
Het nadeel van DSL techniek is dat het helaas zeer instabiel is, woon je wat verder van de wijkcentrale of wijkkast af dan zakt het al snel in elkaar, zelf vergelijk ik het vaak met een waterslang die eigenlijk te lang en te dun is.

Persoonlijk zou ik voor zover mogelijk altijd eerst kiezen voor glasvezel, als 2e optie de coax kabel en als allerlaatste als echt niks anders meer mogelijk in godsnaam dan maar DSL, maar echt als allerlaatste optie.
Reputatie 2
Badge +2
Dank je wel Sander!

22Mbps LOL, ik heb maar een 20mbit abonnement 😃 Met 16mbit ben ik al tevreden, dat is wat we ook afgesproken hadden in het andere topic. Ik had je destijds gewaarschuwd ( https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/welk-netwerk-wordt-gebruikt-bij-dsl-van-t-mobile-thuis-296672/index2.html#post1433989 ) voor de "bumpy ride" :D

Ik ben benieuwd of jullie de netbeheerder zo ver krijgen om hier iets aan te doen. Ik ben je dankbaar dat je je zo inzet voor mijn slechte verbinding! Voor anderen die meelezen: mijn problemen zijn niet te wijten aan T-Mobile Thuis.
Reputatie 2
Badge +2
Één laatste verzoek. Kunnen jullie er voor zorgen dat er een DLM reset plaatsvindt? Dat is een simpele actie wat zo doorgestuurd kan worden naar KPN. Dan heb ik weer 2 weken een hogere snelheid, zodat ik kan overstappen naar Telfort. Alles wijst er op dat zij dan wél naar de lijn gaan kijken.
Reputatie 2
Badge +2
Toestemming om boetevrij naar een andere provider over te stappen is gegeven. Ik heb via via een mannetje gevonden die een lijnmeting gaat uitvoeren op mijn telefoonlijn. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit gaat komen. Is mijn lijn technisch gezien goed of niet goed?

Ik vind het erg jammer dat T-Mobile Thuis dit niet voor mij gedaan heeft.

Anyway, ik wens iedereen hier het beste. Tabee!
Reputatie 6
Badge +7
Hi Fred, ik betreur het dat het ons niet gelukt is, ik kan je verzekeren dat het niet aan onze wil heeft gelegen! Hopelijk heb je meer succes in de toekomst, laat zeker nog even weten wat de uitkomst is! :)

Edit: Vergeten te vermelden, ik heb je verzoek voor een DLM reset meteen doorgegeven!
Reputatie 2
Badge +2
Brian, bedankt voor je antwoord en voor het doorzetten van de DLM reset. Gelukkig zag ik gisteren in de opzeggingsmail op tijd dat Sandra wel héél erg voortvarend bezig was geweest. Zij had dus gisteren geregeld dat per vandaag mijn abonnement werd opgezegd (!). Dat zou mij totaal geen tijd geven om over te stappen en zou ik 4 tot 6 weken zonder internet gezeten hebben. Ik vond dat niet erg klantvriendelijk en dat voelde ook als een "trap na".

Gelukkig heeft een andere klantenservice medewerkster wel meegedacht en nu hebben we de opzegdatum op 22 mei staan. Ik zal je laten weten wat er uit de meting is gekomen!
Reputatie 2
Badge +2
Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff wat een pestbende.... Eerst dus "Sandra" die mij op 9 april vertelt dat mijn abonnement opgezegd kan worden, maar er dus NIET bij vertelt dat ze de opzegdatum op 10 april heeft gezet. Gisterenavond (9 april) heb ik gebeld om de datum aan te passen naar 22 mei.

Kom ik vandaag (10 april) thuis en mijn TV-abonnement is stopgezet en vast bellen ook. Volgens "my t-mobile" heb ik daar geen abonnementen op en staat ook mijn einddatum voor internet nog op 10 april. Gelukkig heb ik nu nog wel internet, maar voor hoelang....

Zit nu alweer meer dan een half uur aan de telefoon met de klantenservice (hoofdzakelijk in de wacht). Hopelijk komt er een oplossing.....

Mijn beeld over T-Mobile was ontzettend positief, maar daar is nog maar weinig van over.
Reputatie 2
Badge +2
Wat een **^^&^*&( is die Sandra. Opzegging kan niet meer uitgesteld worden....

ZONDER overleg een datum vaststellen en nu zit ik na vanavond dus zonder internet (tv en bellen).

Nooit meer T-Mobile voor mij. Ik ga de bedragen storneren en naar de Geschillencommissie.
Reputatie 6
Badge +7
Oh nee Fred dat meen je niet?! 😞 Ik ben er meteen achteraan gegaan en ik zie dat Sandra er ook behoorlijk van geschrokken is! De opzegging is er in ons eigen systeem al door dus dit kunnen we niet meer tegenhouden maar Sandra heeft contact opgenomen met KPN om de opzegging daar te annuleren zodat je hopelijk nog gebruik kan blijven maken van je internetaansluiting. Sorry Fred, dit had niet mogen gebeuren en het is echt een stomme fout (andere woorden heb ik er niet voor). We gaan ons best doen om de schade te beperken!
Reputatie 2
Badge +2
Laat maar afsluiten Brian. Ik heb gelukkig vriendelijke buren, ik kan voorlopig gebruik maken van hun wifi.

Ik ben helemaal klaar met T-Mobile Thuis. 😠
Reputatie 2
Badge +2
De bos bloemen heb ik geweigerd en ik hoef geen "sorry" kaartjes.
Reputatie 2
Badge +2
Daar ben ik toch nog een keertje....

@Sander en @Brian

Op 15 mei heb ik een mail ontvangen van T-Mobile dat en factuur a € 265,13 (met opzegboete) klaarstond. Ik heb direct een email gestuurd naar de klantenservice met daarin de mail van Sandra. In die mail werd mij beloofd dat ik gratis kon opzeggen. Dat heb ik dan ook gemeld aan de klantenservice, maar helaas geen antwoord ontvangen.

Ik zie vandaag in mijn internetbankieren dat jullie geprobeerd hebben de € 265,13 te incasseren. Gelukkig had ik na de mail van 15 mei de machtiging ingetrokken. Het incasseren is dan ook niet gelukt.

Maar, voordat straks het gezeur gaat starten, hierbij het verzoek om zoals beloofd mij gratis weg te laten gaan en de beloofde creditfactuur te regelen. Normaliter zou ik dit bericht naar de klantenservice sturen, maar die reageert dus niet.

Hier nogmaals de mail die ik destijds van Sandra heb ontvangen:

"Beste Fred,

Zoals vandaag telefonisch besproken doe ik je deze toezegging. Wij gaan je abonnement kosteloos voor je opzeggen. Zoals ik vertelde zul je wel een rekening ontvangen van de boete. Deze boete ga ik voor je crediteren en valt dan uiteindelijk tegen elkaar weg.

Hoop je voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Sandra
Team T-Mobile Thuis"

En wat betreft mijn internetverbinding 😉 Eind van de week zit ik bij KPN. Inmiddels heb ik ook contact gehad met KPN Netwerkbeheer en zij gaan komende woensdag de gehele lijn doormeten en waar nodig graven. De medewerkster heeft in haar systemen gekeken en kwam tot de conclusie dat T-Mobile Thuis mijn problemen nog nooit bij KPN Netwerkbeheer heeft gemeld....
Reputatie 2
Badge +2
Inmiddels ben ik zo "vriendelijk" geweest om dit ook telefonisch te melden aan de klantenservice. De vriendelijke medewerker gaf aan dat er een credit verzoek was aangemaakt, goedgekeurd was door de teamleider, maar daarna is er niets mee gedaan.

De medewerker gaf aan dat hij het verzoek nogmaals ingeschoten heeft, maar dat de financiële afdeling nog wel eens moeilijk doet over zo'n groot bedrag. Het kan zijn dat het verzoek alsnog wordt afgekeurd. De medewerker vroeg mij om volgende week terug te bellen.

Dit heb ik geweigerd. Ik vind het al erg netjes van mijzelf dat ik T-Mobile Thuis er aan herinner dat er wéér een fout gemaakt wordt en daar ga ik niet verder achteraan. Ik heb de toezegging zwart op wit hier liggen en daar ga ik T-Mobile dan ook aan houden. Als het niet geregeld wordt, dan zie ik vanzelf wel de brieven van het incassobureau komen en dan zal ik als eerste aan het incasso bureau de schriftelijke toezegging van Sandra overhandigen. Zo worden er alleen maar nog meer kosten gemaakt....
Reputatie 6
Badge +5
Hoi Fred_M,

Hierbij kan ik je de update geven dat de correctie is goedgekeurd. Aangezien je nog een bedrag terugkrijgt van ons, zou ik de betaling zo laten. Volgende maand krijg je dan het verschil van deze rekening en de (onterechte) boete van ons terug.

Dat was het feitelijke, maar ik heb ook een sterk gevoel bij deze case. Ik lees in jouw bericht dit gevoel ook terug. Aangezien hier van alles is misgegaan, wil ik je vragen direct contact met mij op te nemen (klik op mijn naam), mocht er nog iets spelen. Ik snap het ook als je het graag hier openbaar wilt vermelden, dat is ook goed. Soms duurt een antwoord hier iets langer, daarom wil ik je vragen ook een privébericht aan mij te sturen. Het minste wat ik in deze situatie kan doen, is alles in het werk te stellen, mocht er nog iets spelen. Bij deze bied ik mijn oprechte verontschuldigingen aan voor hoe dit afgehandeld is. Een foutje kan en is menselijk, maar hier is het iets te vaak gebeurd. Mijn excuses! Bij vragen en opmerkingen: laat het mij weten!
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Sander,

Dank voor je antwoord. Inderdaad heb ik een slecht gevoel over de gang van zaken. Inmiddels heb ik ook de bevestiging gekregen dat de creditfactuur is goedgekeurd. Ik krijg nu echter wel betalingsherinneringen over de factuur van 265 euro. Deze ga ik echt niet betalen en dan volgende maand weer terugkrijgen. Ik ben niet de Fred_M Bank 😂 Ik zie wel wat er gebeurd.

Maar misschien interessanter, een update van mijn internetverbinding. Sinds gisteren (het heeft allemaal wat langer geduurd) heb ik nu pair bonding van KPN, dus 2 lijnen. Direct bij het aansluiten (door de monteur) werd duidelijk dat de eerste/hoofdlijn (die dus ook door T-Mobile gebruikt werd) instabiel en niet goed is. De tweede lijn (het tweede aderpaar) is wel goed. Er is direct actie ondernomen door Guidion en binnenkort gaat VWS de straat weer open graven. Het ziet er dus naar uit, dat mijn probleem eindelijk opgelost wordt 😀
Reputatie 6
Badge +5
Hoi @Fred_M

Ik snap je punt rondom de factuur. Ik heb de herinnering dan ook voor je uitgezet. Hier zal je geen bericht meer over ontvangen.

Super nieuws! Pair bonding bieden we helaas niet aan, maar prima dat jouw verbinding nu eindelijk in orde is. Balen dat wij het niet konden regelen, maar jouw ervaring gaat uiteindelijk boven alles. Het heeft dan even mogen duren, maar ik ben echt opgelucht dat het nu dan eindelijk de goede kant opgaat! ☺
Reputatie 2
Badge +2
Helaas heeft niet iedereen overal deze keuze. Ik zit niet in Ziggo gebied. Maar Sander is bekend met deze situatie. Het heeft jaren prima gewerkt, dus ik denk dat KPN eens mag komen kijken.
Reputatie 6
Badge +5
Hoi Fred_M

Ik zie precies de getallen terug die je noemt. Huidige snelheid is 12, maar er is maximaal 18 Mbps haalbaar. Ik betwijfel of die 18 ook echt haalbaar is (postcode check geeft nu 14 Mbps aan). Ik verwacht dat er dus 14 max haalbaar is. Dat is wel gedaald dan in de loop der tijd.

Aangezien de belofte van de netwerkbeheerder dan is teruggeschroeft naar 14, denk ik niet die 18 Mbps te kunnen realiseren. Wat zijn jouw wensen, Fred_M? Misschien dat we iets kunnen bekokstoven! 😉
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie. De postcodecheck verandert mee met de instortende snelheid. Bij aanmelding stond er bij KPN Netco 16mbit en de postcodecheck van T-mobile Thuis was 18mbit. Ik heb ten tijde van NLE gezien dat de KPN Netco waarde binnen korte tijd mee instort. Uiteindelijk stond die zelfs op 12. Na een half jaar glasvezel is de waarde op KPN Netco uit zich zelf weer naar 16mbit gegaan.

Wat ik graag zou willen is dat KPN eens goed naar de lijn kijkt. Bij NLE is de lijn 3 keer gereset, wat tijdelijk een hogere snelheid opleverde, maar er is nog nooit iemand langs geweest om te kijken of om te meten. Een vriend van mij werkt voor Guidion en geeft aan (hij woont 1 straat verder) dat de snelheid makkelijk zo'n 20 mbit kan zijn.

16 mbit is voor mij de ondergrens, anders wordt TV kijken en een beetje streamen niet te doen. Dus wat mij betreft, stuur maar eens een monteur of laat KPN eens een onderzoek doen. Het verschil tussen 12mbit "actual" en 18mbit maximaal haalbaar lijkt mij veel te groot voor een lijn. Er moet dus iets niet goed zijn. Ik ben 99,99% zeker dat het niet bij mij in huis is, maar laat maar eens iemand komen ;-)

Hier trouwens nog een meting vanuit Telfort uit 2013. 3 maanden lang 23mbit down en 2mbit up:



Gek genoeg is mijn upload nu sneller dan toen....

En een link naar het topic op het NLE forum. Je ziet hier hetzelfde gebeuren als bij T-Mobile. Een groot verschil tussen actual rate en attainable rate: https://forum.nle.nl/internet-73/flink-verschil-actual-vs-attainable-snelheid-opgelost-3670 Daar staan ook foto's in van mijn ISRA punt.
Reputatie 2
Badge +2
Het valt me trouwens ook op, dat er tijdens de intrain periode erg weinig gebeurt. Waardes staan vrijwel muurvast en al een uptime van ruim 4 dagen. Een dagelijkse intrain reset lijkt niet plaats te vinden. Jammer dat ik op dag 1 geen screenshot gemaakt heb. Toen was er 17mbit download en de maximaal haalbare download ruim 20 mbit. Kijkend naar de up tijd lijkt er dus 1 reset te zijn geweest.

Dit zijn de waardes van nu.

Reputatie 2
Badge +2
Hoe maak je iemand gek 😉 Ik heb net het modem een keer uitgezet en nu heb ik deze waardes! Ik vrees dat morgenochtend het wel weer anders is. Maar dit is toch gek?

Reputatie 2
Badge +2
Kleine update. De downloadsnelheid staat nog steeds op 20mbit... Zullen we even afwachten @Sander?
Reputatie 6
Badge +5
Hoi Fred,

Ik heb mij even ingelezen op de andere community. Dat eindigde juist met een positieve noot! Ik begrijp dat de netwerkbeheerder wel eens moeite heeft om een snelheid te kunnen garanderen op DSL. Een monteur heeft hier niet altijd invloed op. Buiten die kanttekening wil ik wel de hele trukendoos voor je opengooien, mocht dat nodig zijn!

Die laatste update is echt fantastisch! Het lijkt inderdaad dat de lijn even moest intrainen. Ik hoop dat het geen herhaling van zetten wordt zoals bij je vorige provider, maar het lijkt erop dat het nu maximaal is. Current: 20,982, attainable 21,645. Hopsakee!
Reputatie 2
Badge +2
Hoi Sander,

Dat topic eindigde in een positieve noot, echter daarna volgden nog een paar topics en uiteindelijk een brief dat ik per direct mocht opzeggen omdat ze geen stabiele snelheid konden leveren. Als je wilt kan ik je de links naar die topics wel sturen, maar dat wil je vast niet allemaal lezen :D

Op dit moment is de snelheid prima, echter deze snelheid kwam pas nadat ik dus het modem na het instorten een keer gereset had. We gaan het maar eens even aankijken. De enige wijziging die ik gedaan heb, is dat het modem nu aan de andere zijde van de meterkast hangt en ik heb de aders van de ISRA aansluiting wat verbogen (wat niet zou moeten uitmaken, omdat alles er keurig uitziet). Ik juich nog niet te vroeg.... maar blijf positief 😃
Reputatie 2
Badge +2
Oef, ik zie nu dat jullie hetzelfde doen als de NLE moderators. Zelf een oplossing markeren. Ik had graag gezien dat deze melding nog even openblijft. Daarnaast zou ik graag zelf willen aangeven of iets opgelost is of niet.

Reageer