Beantwoord

Internet aansluiting vanaf de meterkast maken

  • 7 December 2020
  • 7 reacties
  • 4378 Bekeken

Ik wil graag boven een internet aansluiting maken omdat ik de wifi niet snel genoeg is. Nu weet ik alleen niet vanaf waar ik de aansluiting vandaan moet halen. Mijn router staat zelf in de woonkamer en niet dicht bij de meterkast dus ik vroeg me af of ik dan wel een internetaansluiting naar boven kan maken vanaf de meterkast en vanaf waar ik hem moet pakken.

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 December 2020, 19:06

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Perryleiden 

Het modem staat in de woonkamer, maar je wilt een internet verbinding leggen naar boven.

Je verbinding is een VDSL lijn, dus vanuit het KPN ISRA punt (dikke blauwe kabel + kastje).

Deze zit aangesloten op … ja .. een harrewar van kabels met daarop aangesloten ook nog een MDS Gateway telefoon centrale o.i.d.?

Kort, als je internet wilt naar boven, zal je vanuit het modem een UTP kabel moeten trekken. Deze dan eventueel aansluiten op een switch, zodat je meerdere devices hardwired aan kunt sluiten. Je kan ook een Wifi Access point gebruiken, zodfat je hardwired een Wifi signaal hebt boven.

 Je kunt dus niet op 1 of andere manier hier iets tussen gaan ‘slitten’ als je dat zou willen.

@Perryleiden

Het modem staat in de woonkamer, maar je wilt een internet verbinding leggen naar boven.

Je verbinding is een VDSL lijn, dus vanuit het KPN ISRA punt (dikke blauwe kabel + kastje).

Deze zit aangesloten op … ja .. een harrewar van kabels met daarop aangesloten ook nog een MDS Gateway telefoon centrale o.i.d.?

Kort, als je internet wilt naar boven, zal je vanuit het modem een UTP kabel moeten trekken. Deze dan eventueel aansluiten op een switch, zodat je meerdere devices hardwired aan kunt sluiten. Je kan ook een Wifi Access point gebruiken, zodfat je hardwired een Wifi signaal hebt boven.

 Je kunt dus niet op 1 of andere manier hier iets tussen gaan ‘slitten’ als je dat zou willen.

Ja ik weet dat de router sws in de woonkamer staat en daar zit ADSL op aangesloten met een soort stekker in de muur met 4 puntjes op de achterkant. Ik heb ook zo een soort aansluiting boven maar ik weet niet of ik daar internet vandaan kan pakken en of ik dan wel de max 70mb kan halen die hier op dit adres mogelijk is?

 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Perryleiden,

Uit de foto's maak ik op dat je modem i.i.g. niet goed is aangesloten. Het modem moet met een korte DSL kabel rechtstreeks aangesloten worden op het ISRA punt in de meterkast. Er zit nu zeer veel onnodige bekabeling, splitters en apparatuur tussen wat verlies op je signaal geeft. (Bridgetaps) Als je het modem in de meterkast plaatst kan je daarvandaan een utp-kabel naar boven trekken. 

Mvg. Marcel

Hallo Perryleiden,

Uit de foto's maak ik op dat je modem i.i.g. niet goed is aangesloten. Het modem moet met een korte DSL kabel rechtstreeks aangesloten worden op het ISRA punt in de meterkast. Er zit nu zeer veel onnodige bekabeling, splitters en apparatuur tussen wat verlies op je signaal geeft. (Bridgetaps) Als je het modem in de meterkast plaatst kan je daarvandaan een utp-kabel naar boven trekken. 

Mvg. Marcel

Hey Marcel,

Klopt ik zou ook het liefst de modem in de meterkast hebben maar het huis is van me ouders en die willen het niet aangepast hebben (die vinden het wel goed hoe het nu zit). Maar omdat ik 2 verdiepingen hoger zit op de zolder heb ik nauwelijks internet. Ik mag wel als het mogelijk is een modem er bij zetten maar ik weet niet of dat mogelijk is. Anders moet ik een utp kabel vanaf de router in de woonkamer naar boven brengen maar dan vind ik het zelf te gek voor woorden om me utp kabel weer terug te brengen naar de meterkast en vanaf daar weer omhoog te gaan natuurlijk. Ik heb ook zitten kijken voor wifi plus maar daar ben ik zelf geen voorstander van. En als ik een modem in de meterkast zet kan die dan gelijk vanaf de DSL splitter er op zetten of zou dat gelijk vanaf de PTT aansluiting moeten doen? Sorry dat ik zo leek ben hier in haha.

Mvg,

Perry

Reputatie 7
Badge +2

DSL splitters mogen en kunnen niet gebruikt worden. Alleen het T-mobile modem mag op de hoofdaansluiting aangesloten worden (isra) verder niets. 

Als een utp-kabel lastig is zou je een verbindingsset kunnen proberen. Hiermee kan je dmv adapters in het stopcontact een verbinding maken naar een andere plek in huis. Je hebt deze met en zonder wifi erin. Neem wel een goed merk, bv Devolo of TP-link. Het gebruik hiervan wordt echter niet ondersteund door T-mobile.

DSL splitters mogen en kunnen niet gebruikt worden. Alleen het T-mobile modem mag op de hoofdaansluiting aangesloten worden (isra) verder niets. 

Als een utp-kabel lastig is zou je een verbindingsset kunnen proberen. Hiermee kan je dmv adapters in het stopcontact een verbinding maken naar een andere plek in huis. Je hebt deze met en zonder wifi erin. Neem wel een goed merk, bv Devolo of TP-link. Het gebruik hiervan wordt echter niet ondersteund door T-mobile.

Hey Marcel,

Ik gebruik nu devolo adapters naar boven maar daar verzwakt mijn snelheid zeker een stuk ik hou boven zo 7 Mbps over. Het is wel genoeg om te gamen alleen als ik iets moet downloaden duurt het verschrikkelijk lang. Dus ik ga dan toch misschien maar kijken voor een modem in de meterkast. Iedergeval bedankt voor de hulp!

Mvg,

Perry

Reputatie 2

Er zit een oude ISDN centrale tussen.

ISDN is al een poosje opgeheven. Dus al die rommel mag zo hup de meterkast uit ;) het ISDN NT1 kastje heeft ws. ook geen lampje brandend bij LINE.

Ik zou inderdaad zeggen om het modem te verplaatsen naar de meterkast. En vanaf daar verder te gaan. De basis snelheid zal al verbeteren.
Powerline adapters zijn altijd een gok. Óf het werkt, óf het is heel instabiel. Dit heeft met de huisinstallatie en de groepen te maken. Wil je stabiel, trek een kabel.

Maar mocht de router niet verplaatst kunnen/mogen worden… Dan kan je vanaf boven een kabel naar de meterkast trekken.
Een kabel van de router naar de meterkast.
En dan ín de meterkast een (gigabti) netwerkswitch op hangen.

Dan ben je er ook.

Reageer