Beantwoord

Internet en wifi maximaal 100mb na aansluiten router op Zyxel modem

  • 8 November 2019
  • 13 reacties
  • 1000 Bekeken

Hallo, heb sinds kort 200mb glasvezel (Internet 200) en Zyxel VMG8825 modem. Om te kunnen profiteren van de hogere snelheden ook router set gekocht (TP Link Mesh deco M4). Deze heb ik via Ethernet kabel aangesloten op de Zyxel. Issue is dat zowel via de LAN als via WIFI er maximaal 100mb gehaald wordt. Als ik de router er tussenuit haal, haal ik wel de 200MB snelheden. Zojuist al met TP Link support gebeld en alles getest (kabels zijn goed, acesspoint instelling getest, instellingen goed). Ook met ander TP link modem getest (zelfde verhaal). Kortom er is iets wat conflicteert tussen de Zyxel en de TP Link router wat maakt dat hij alles ‘capt’ op 100mb/sec. Maar wat? Iemand een idee of vergelijkbare ervaring. Nog niet met T-Mobile support gebeld. 

icon

Beste antwoord door Erik400 15 November 2019, 16:21

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Removed

Reputatie 7
Badge +15

Ik had de vraag niet juist gelezen dus antwoord aangepast raar dat hij is gemarkeerd als beste antwoord 🙄

Klopt, ik wilde antwoorden, klikte verkeerd (beste antwoord). Maar zie nergens een mogelijkheid om dit te verwijderen. Want toen was antwoord al verwijderd, 

Reputatie 7
Badge +15

@Erik400  wat gebeurd er als je een andere LAN poort gebruikt op je Zyxel? Ga eens naar 192.168.1.1 en log in met de gegevens achterop je modem. Vervolgens klik op > linksonder bij systeeminformatie om te zien wat de capaciteit is van elk poort.

Gedaan, ook lan poort verwisseld. Zie hieronder zoals het nu is. Ethernet kabel naar router zit nu op LAN3 en geeft aan 100MB. Als ik op zelfde poort rechtstreeks mijn laptop aansluit dan geeft ie wel aan 1000MB. 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Erik400,

 

Graag zoek ik samen met jou naar de oplossing. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik deze ‘capped speed issue’ niet eerder ben tegengekomen bij een Zyxel i.c.m. TP Link. Wat ik vermoed, net als @Waqqas, is dat beide poorten separaat van elkaar capped zijn op een bepaalde snelheid. Dat de ene poort max 1 Gbit/s binnen kan halen en de andere 100 Mbit/s - bij wijze van spreken. Dat hoort niet te kunnen bij de Zyxel. Alle 4 de poorten worden enkel beperkt door het type kabel dat je aansluit. Kan het niet zijn dat je per abuis een CAT 5 UTP gebruikt in plaats van CAT 5e of CAT 6? 

Reputatie 7
Badge +16

@Erik400 Heb het nog even nagevraagd aan onze techneuten: het is inderdaad niet mogelijk dat de Zyxel de poortsnelheid zelf beperkt/capped. Volgens het team komt dit door ofwel de TP Link (wat vreemd is want die kan tot 1164 Mbit/s) ofwel door de kabel. 

Dank@Jason! Het blijft een raar issue. Ik heb het niet kunnen oplossen. Sterker nog ik heb de TP link retour gestuurd. Het zat duidelijk daar in. 

De kabels waren goed, heb zelfs getest met nieuwe CAT7 kabel en dan nog bleef de TP link op 100mb capped speed. Met zelfde kabels op mijn laptop of apple tv haalde ik wel de hogere snelheden. Ligt dus niet aan de kabels en ook niet de Zyxel. Ook geen onderscheid in de poorten, alle 4 poorten hadden zelfde issue.

Kortom TP Link deco M4 is retour. Nu een gigabit router (netgear) geplaatst om 200MB/sec bij bv Apple TV wel te halen. En gebruik mijn oude router voor wifi, 100MB is voor nu meer dan genoeg. Op termijn wel andere router set kopen, maar geen TP link dus.

Reputatie 7
Badge +16

Inderdaad, wat vreemd dat de TP hier een verstoring in maakte, dan weten we dat voor de volgende keer in ieder geval. :sweat_smile: Maar goed dat je zo proactief gehandeld hebt en hem weer retour hebt gestuurd! 

 

Hoe gaat het verder met jouw aansluiting? Kan ik iets voor je doen? Zo niet: een prachtig weekend toegewenst.

Dank, nee verder gaat het prima met de aansluiting! Fijn weekend.

Heb een zelfde soort probleem dat de modem de uitgaande lan poorten capped op 100mbit. Gebruik cat 6 kabels en ik heb de poorten ook een enkele dag op 1000mbit gehad maar de volgende dag was het dan ineens weer teruggebracht naar de 100 mbit. Geen idee hoe ik dit op moet lossen.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Bluspiloot, interessante casus die je opwerpt. Ik zie dat je al in deze twee andere topics dezelfde vraag hebt gesteld: Lan max 100Mbit op Zyxel VMG8825-T50 ModemZyxel T50 modem beperkt LAN op 100 MBit. Ik raad je graag aan om voor de duidelijkheid, en conform de huisregels van de Community, een individuele vraag te beperken tot één topic. Ik zie dat er in beide andere topics al nuttige reacties zijn geplaatst door mede-gebruikers en ik ben benieuwd of het je lukt om hiermee tot de oplossing te komen!

Omdat deze topic al zo oud was, heb ik een nieuwe aangemaakt ik zal er daar dan ook verder op ingaan. Vriendelijk bedankt voor het wijzen op de huisregels, deze kende ik nog niet.

Reageer