Beantwoord

Internet- en wifisnelheid wordt niet gehaald

  • 15 April 2019
  • 4 reacties
  • 625 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Goedemiddag,

Via Facebook Messenger heb ik sinds gisterenmiddag nog geen enkele reactie gehad (behalve van de chatbot), vandaar dat ik onderstaande op dit forum plaats in de hoop verder geholpen te worden.

Vanaf maandag 8 april ben ik met 'Thuis' overgestapt van KPN naar T-Mobile. De overstap is prima verlopen en daar ben ik zeer tevreden over! Op ons adres is (helaas slechts) een max. internetsnelheid met DSL van 30 tot 33 Mb/s haalbaar. Ik heb gekozen voor het pakket met TV + Internet (20 Mb/s). Vanwege 2 reeds aanwezige Unlimited mobiele abonnementen is het internetpakket verhoogd naar 50 Mb/s. Een snelheid die dus ruim boven wat op ons adres haalbaar is ligt. Deze wijziging is reeds doorgevoerd en te zien in My T-Mobile.

Na een week testen van zowel de Wifi-snelheid als bedraad internet, ben ik tot de conclusie gekomen dat we de beloofde snelheden verre van halen. Niet als andere apparaten aan staan, maar ook niet als deze uit staan. Ik heb alle stappen voor het verbeteren van wifi en internet overigens al doorlopen; modem verplaatst, modem uit en weer aan gezet, kanaal gewijzigd, op de 5Ghz frequentie gaan zitten, de test dichtbij het modem gedaan etc. Bovendien is door KPN afgelopen jaar een nieuwe telefoonkabel (met beperkte lengte) geplaatst, dus aan de kwaliteit daarvan kan het ook niet liggen. Na al deze probeersels is het probleem niet opgelost.

Bedraad ben ik namelijk in geen enkele Speedtest (via T-Mobile én Speedtest.net van Ookla zelf) verder gekomen dan 21.1 Mb/s. Met wifi ben ik niet verder gekomen dan 19 Mb/s, met zelfs een enkele afzakker tot zo'n 4 Mb/s.. Zodra de TV aan staat zakt dit naar plus minus 14 Mb/s.

Op jullie website vond ik het volgende:


Wanneer ik dit overzicht op mijn situatie betrek, kom ik tot de volgende conclusies:

Maximale internetsnelheid:
90% van 30 Mb/s = 27,0 Mb/s. Een snelheid die in tenminste in 1 van de 10 metingen gehaald zou moeten worden. Via wifi & bedraad nog nooit gehaald.

Normaliter beschikbare internetsnelheid:
85% van 30 Mb/s = 25,5 Mb/s. Een snelheid die in tenminste 8 van de 10 metingen gehaald zou moeten worden. Via wifi & bedraad nog nooit gehaald.

Minimale internetsnelheid:
75% van 30 Mb/s = 22,5 Mb/s. Een snelheid die in alle metingen minimaal gehaald zou moeten worden. Via wifi & bedraad nog nooit gehaald.

Aangezien het internetpakket ruimte bied tot 50 Mb/s, ben ik geneigd te zeggen dat ik in praktisch alle testen ver in de 20 uit zou moeten komen. Bovendien is het geen wifi-probleem wat evt. op te lossen zou zijn met een versterker, want bedraad kom ik in alle gevallen ook enkele Mb/s te kort.

Gezien de samenstelling van mijn gezin met bijbehorend internetgebruik, hoor ik graag wat ik en/of wat jullie er nog aan kunnen doen om dergelijke (beloofde) snelheden wél te halen?

M.v.g.
Frank


icon

Beste antwoord door Frank_B 1 May 2019, 20:19

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi @Brian
Het topic kan nu officieel gesloten worden, omdat het probleem is opgelost dankzij snelle- en topservice van T-mobile.

Vrij snel na mijn vorige reactie kon ik een afspraak met GUIDION inplannen, waarna afgelopen vrijdag een monteur langs is geweest die constateerde dat de aansluiting hier thuis in orde was. Afgelopen maandag kon ik daarom een afspraak maken met een monteur van KPN, die vandaag langs kwam. Probleem zat 'm in de centrale en was binnen een uur verholpen. Haalde zga de max snelheid, monteur weg, niets te klagen.. totdat heel mijn internet (en dus ook tv etc) er een kwartier later uit klapte. Na een goed uur wachten toch maar T-Mobile gebeld, die aangaf het zsm te bekijken en op te lossen. Binnen het uur kreeg ik weer een sms waarmee ik een nieuwe afspraak met KPN kon maken (dat kon gelukkig op dezelfde dag en hij was er binnen 40 minuten!). Die monteur vervolgens ook naar de centrale, waar bleek dat de 1e monteur een (dure) fout had gemaakt. E.e.a. werd hersteld en ik geniet nu van de beloofde snelheden!
Reputatie 7
Hi @Frank_B , allereerst van harte welkom bij T-Mobile Thuis! Goed om te horen dat de overstap zo fijn verlopen is. Ik kijk graag met je mee wat je snelheid betreft. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan ga ik voor je aan de slag!
Hoi @Brian, bedankt voor de reactie! Ik heb enige tijd na het starten van dit topic alsnog via Messenger contact gehad met een medewerker. Er is een aantal stappen doorlopen (doormeting, factory reset etc.), maar nog zonder het gewenste resultaat. Om die reden is het vraagstuk gisteren bij de technische dienst neergelegd die binnen 5 werkdagen (vanwege Pasen etc. vermoedelijk dus iets langer) met nader bericht zal komen. Gezien de bevindingen tot nu toe, vermoed ik dat ik ergens tussen de centrale en mijn woning 'geknepen' wordt.

Ik gok dat het 'probleem' bij de juiste afdeling terecht is gekomen en dat dit topic daarom gesloten kan worden. Tenzij jij me eerder kunt helpen uiteraard.. (-:
Reputatie 7
Hi @Frank_B, mooi dat één van mijn collega's al voor je bezig is. Als mijn collega de mogelijke oorzaken op jouw adres als met je na heeft gelopen dan is de kans inderdaad groot dat de oorzaak in de binnenkomende verbinding zit. Onze technische dienst neemt contact met je op, dat gaat helemaal goedkomen! 🙂

Reageer