Beantwoord

Internet ligt er zo nu en dan 1 a 2 dagen uit (DHCP server geeft DHCKNAK)

• 30 juli 2019
  • 4 reacties
  • 319 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Beste T-Mobile/Community,

Eens in de zoveel tijd (b.v. na een reset van het modem) ligt het Internet eruit. Nader onderzoek laat zien dat de DHCP server van T-Mobile / het fiber netwerk een DHCPNAK geeft gedurende die periode. M.a.w het modem krijgt geen DHCP lease (IP-adres) van T-Mobile. Na 1 a 2 dagen lost dit probleem zich vanzelf weer op, en krijg het modem weer netjes een IP-adres.

De T-Mobile Help-desk / Guidion helpdesk sturen een monteur. En hoewel dat altijd gezellig is, is dit toch echt een probleem in het netwerk van T-mobile.

Heeft iemand dit eerder ervaren, en eventueel een tip hoe dit snel op te lossen, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt?

Voor de techneuten, de communicatie tussen de DHCP client en server:

• Modem stuurt DHCPDISCOVER
  • DHCP server stuurt DHCPOFFER terug (met een ip adres, gateway, etc)
  • Modem gaat in op het 'offer' en stuurt een DHCPREQUEST
  • DHCP server stuurt een afwijzing, een DHCPNAK
Soort van, hier heb je een snoepje, nou doe dan maar, nee - je krijgt 'm lekker toch niet 😂

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Brian 2 augustus 2019, 15:07

Hi @amain, hmm dat is wel een bijzondere. Ik zie in de aantekeningen van mijn collega dat je een eigen modem aangesloten hebt, gebeurt dit ook met het door ons geleverde modem? Daarmee kunnen we in ieder geval de modem al als oorzaak uitsluiten. Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven (lees: staat het modem op de juiste settings)?

Ik zie dat er weer een afspraak met een monteur staat, als het antwoord op bovenstaande vragen ja is dan denk ik niet dat de monteur dit op kan lossen en ga ik dit eens voorleggen aan ons netwerkteam. Ik hoor het graag!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hi @amain, hmm dat is wel een bijzondere. Ik zie in de aantekeningen van mijn collega dat je een eigen modem aangesloten hebt, gebeurt dit ook met het door ons geleverde modem? Daarmee kunnen we in ieder geval de modem al als oorzaak uitsluiten. Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven (lees: staat het modem op de juiste settings)?

Ik zie dat er weer een afspraak met een monteur staat, als het antwoord op bovenstaande vragen ja is dan denk ik niet dat de monteur dit op kan lossen en ga ik dit eens voorleggen aan ons netwerkteam. Ik hoor het graag!
Hoi @Brian. Bedankt voor jouw reactie. Terwijl ik aan de lijn was met de T-Mobile Helpdesk, heb ik ter plekke het T-Mobile geleverde modem aangesloten. De helpdesk medewerkster heeft op afstand een fabrieksreset gegeven. Op afstand gaf zijn aan dat alles "groen" is, en het zou moeten werken. Maar helaas, via de laptop en Android GSM werd wel netjes een lokaal IP afgegeven (over wifi en ethernet) maar kreeg ik geen verbinding met het Internet.

De web-interface in het modem toonde voor het primaire (fiber) interface: not connected. De exacte tekst in de modem interface heb ik als comment toegevoegd aan de afspraak met Guidion.

Aangezien beide modems geen lease krijgen, en er wel een complete DHCP uitwisseling plaatsvind, is mijn vermoeden dat het aan de DHCP (relay) server ligt. De Helpdesk kon prima connectie krijgen met het modem op afstand. Dus de lijn is in principe goed.

Ik heb een tcpdump met de DHCP uitwisseling nog liggen, mochten jullie geïnteresseerd zijn.
Reputatie 6
Badge +11
Heeft iemand dit eerder ervaren, en eventueel een tip hoe dit snel op te lossen, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt?

Voor de techneuten, de communicatie tussen de DHCP client en server:

• Modem stuurt DHCPDISCOVER
  • DHCP server stuurt DHCPOFFER terug (met een ip adres, gateway, etc)
  • Modem gaat in op het 'offer' en stuurt een DHCPREQUEST
  • DHCP server stuurt een afwijzing, een DHCPNAK

Iemand anders heeft wel eens de hele sequentie gepost. Voor (mede)klanten was niet duidelijk waarom er steeds een NAK kwam.
Ik zou de toegekende IP adressen in de gaten houden, welk (sub)netwerk en ASN.
Reputatie 5
Badge +2
Hey @amain, heel vreemd! Ik ben benieuwd wat onze monteur boven water krijgt. Heb je op dit moment weer je eigen modem aangesloten? Want op dit moment kan ik geen gegevens ophalen. Laat je ons ook weten hoe het bezoek is verlopen?

Reageer