Beantwoord

Internet ligt er zo nu en dan 1 a 2 dagen uit (DHCP server geeft DHCKNAK)


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Beste T-Mobile/Community,

Eens in de zoveel tijd (b.v. na een reset van het modem) ligt het Internet eruit. Nader onderzoek laat zien dat de DHCP server van T-Mobile / het fiber netwerk een DHCPNAK geeft gedurende die periode. M.a.w het modem krijgt geen DHCP lease (IP-adres) van T-Mobile. Na 1 a 2 dagen lost dit probleem zich vanzelf weer op, en krijg het modem weer netjes een IP-adres.

De T-Mobile Help-desk / Guidion helpdesk sturen een monteur. En hoewel dat altijd gezellig is, is dit toch echt een probleem in het netwerk van T-mobile.

Heeft iemand dit eerder ervaren, en eventueel een tip hoe dit snel op te lossen, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt?

Voor de techneuten, de communicatie tussen de DHCP client en server:

  • Modem stuurt DHCPDISCOVER
  • DHCP server stuurt DHCPOFFER terug (met een ip adres, gateway, etc)
  • Modem gaat in op het 'offer' en stuurt een DHCPREQUEST
  • DHCP server stuurt een afwijzing, een DHCPNAK
Soort van, hier heb je een snoepje, nou doe dan maar, nee - je krijgt 'm lekker toch niet 😂

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Brian 2 augustus 2019, 15:07

Hi @amain, hmm dat is wel een bijzondere. Ik zie in de aantekeningen van mijn collega dat je een eigen modem aangesloten hebt, gebeurt dit ook met het door ons geleverde modem? Daarmee kunnen we in ieder geval de modem al als oorzaak uitsluiten. Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven (lees: staat het modem op de juiste settings)?

Ik zie dat er weer een afspraak met een monteur staat, als het antwoord op bovenstaande vragen ja is dan denk ik niet dat de monteur dit op kan lossen en ga ik dit eens voorleggen aan ons netwerkteam. Ik hoor het graag!
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Zeker, mocht het terug keren dan gaan we er gewoon weer mee aan de slag! :muscle_tone2:

Ah, oké. Zou fijn zijn als dat dan ook in de mail wordt gezet. Dan staat het m.i. nog open. Ik blijf het monitoren zodat we kunnen achterhalen wanner het was. 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @readefries, snap ik helemaal, ze hebben in dit geval de opdracht wel afgemeld (vandaar de mail) maar in de tijd tussen de melding en het afhandelen lijkt het zich niet meer voor te doen. Mochten er toch weer problemen de kop opsteken laat het dan zeker weten!

Hoi @Brian, de lijn is er niet weer uitgevallen gelukkig.

 

Gezien de strekking van de mail, kreeg ik de indruk dat er iets gedaan is. Maar dat is dus niet het geval. Ik ben niet gestopt met monitoren, ik ben wel smokeping gaan gebruiken voor een beter overzicht. 

https://smokeping.xs4some.nl/smokeping/?target=Thus

Hopelijk blijft ‘t zo :)

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @readefries, mijn collega’s hebben geen wegval meer gezien de laatste dagen en hebben dus (helaas) geen verdere actie ondernemen. Als ik nu via de link kijk die jij meegestuurd hebt zie ik daar ook geen wegval, klopt dat of komt dit omdat de monitoring is gestopt? 

Hoi @Piotr,

ik kreeg een nietszeggend mailtje dat het opgelost zou moeten zijn, maar ik ben wel benieuwd wat is aangepast waardoor het is opgelost. Kun je hier iets over vertellen?

 

Groeten Hindrik

Super, dank je @Piotr ! Ik hoop dat ze het probleem kunnen vinden en oplossen zodat ik weer stabiel onlin kan zijn!

Reputatie 6
Badge +2

Hey @readefries,

Helder en bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb zojuist je bevindingen opgesomd en ik ga dit probleem aankaarten bij onze techneuten. Zij gaan op afstand je verbinding analyseren en op zoek naar de oplossing. Zodra er een update volgt dan brengen we je per e-mail op de hoogte. 

Vandaag ook twee keer dat de verbinding niet hersteld kon worden zonder de glasvezel uit de SFP te halen en er weer in te stoppen. 

 

Tussen 9.02 en 9.17 en tussen 9.30 en 9.34 geen verbinding en werd de verbinding niet automatisch herstelt. Ik denk écht dat er iets niet goed zit tussen de FTU en de POP. Ik zou het fijn vinden als actie op kon worden gezet, want het gaat nu al heel lang zo...

Hoi @Piotr,

 

Zoals ook in het vorige bericht genoemd, op https://hetrixtools.com/report/uptime/2b59412bb8829eff86aeab64d4cfc27c/ draait een monitor waarin je kan zien dat de verbinding instabiel is en wanneer deze eruit valt. Deze herstelt zich automatisch, maar je verbinding is eruit. Dus alle open sessies knallen eruit, niet zo handig met thuiswerken.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @readefries,

Heel vreemd! Wanneer ik hier op afstand je verbinding bekijk dan is je verbinding al dagenlang niet meer weggevallen. Ook zie ik geen andere opvallendheden waardoor je verbinding weg zou vallen. Kun je drie momenten (datum/tijd) noteren waar je verbinding wegvalt? En hoe lang duurt het wegvallen van je Zyxel en tot slot is er een actie nodig om de verbinding te herstellen of gaat dit vanzelf? 

De fabrieksreset heeft niet zoveel geholpen. Los aansluiten voor een langere periode is niet te doen, want de lijn met de Zyxel is niet stabiel. Ik heb ‘m nu aangesloten zodat mijn EdgeRouter de rol als mediaconverter vertolkt. De Zyxel komt erg moeilijk online en ligt er meerdere keren per dag uit: https://hetrixtools.com/report/uptime/2b59412bb8829eff86aeab64d4cfc27c/

 

Valt er iets uit de logging van de Zyxel te halen? Vooral het internet IP komt moeilijk op lijkt het, het management IP is doorgaans snel toegewezen door de DHCP server.

 

Sowieso lijkt de glasvezel in het weekend stabieler dan door de week. Het is pas sinds ik dit jaar opnieuw ben aangesloten na een paar maanden Ziggo dat de lijn er zo af en toe uitvalt. De Zyxel lijkt er ook gevoeliger voor te zijn dan de EdgeRouter.

 

Ik weet niet waar ik nog verder na zou kunnen zoeken.

Reputatie 6
Badge +2

Hey @readefries,

Heeft de fabrieksreset van de Zyxel geholpen? En is het een mogelijkheid om je Zyxel bij wijze van test tijdelijk als enige modem te gebruiken? Daarmee kunnen we een aantal zaken uitsluiten. Mocht je verbinding ook enkel met de Zyxel niet stabiel zijn dan kunnen we onze techneuten aansturen om je verbinding grondig te analyseren en op zoek te gaan naar de oplossing. 

Hoi @Sander

 

Nee, de Zyxel komt alleen online met het management IP. Internet is niet mogelijk met de Zyxel, deze komt niet online. Hij staat al zolang aan, maar krijgt geen IP-adres ip het internet VLAN.

De Zyxel komt niet stabiel online, heb het van het weekend een tijd geprobeerd maar daar gebeurd niks mee. Alleen dus op het management VLAN.

Ik kan wel weer een factory reset doen op de Zyxel, heb ik pas nog gedaan. Het enige wat is ingesteld is het admin wachtwoord en uitgeschakelen van WIFI.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @readefries

 

Ik heb het idee dat je nu de Zyxel weer gebruikt? Ik zie in ieder geval dat op dit moment het modem 1d13u online is, zonder wegvallen. Heb je in de afgelopen 37 uur wel uitval gehad van internet, dan speelt er vermoedelijk iets anders. Dan hoor ik graag op welke apparaten je ervaart dat het wegvalt, welke lampjes er op dat moment branden op het modem en of de Wifi/bekabelde verbinding tegelijk wegvalt. 

Is het een idee om de Zyxel een tijdje te testen na een fabrieksreset en daarna slechts één apparaat te verbinden met internet en kijken hoe de verbinding hierop reageert? 

Hoi @Jason,

 

Ik had de Zyxel er weer tussen uitgehaald, want die komt niet stabiel online en als ik weer geen IP krijg, kan ie daar niet goed mee omgaan.

 

Ik gebruik een Ubiquiti Edgerouter 12 met een SFP module erin voor het glas (dezelfde als die bij de Draytek geleverd werd). Met daarop een VLAN interface voor internet (300). Dat werkte altijd goed, ook op mijn oude adres. Maar nadat ik na vier maanden Ziggo weer terug ben gegaan, lijkt de lijn minder stabiel. Geen idee waarom. De vorige router van T-mobile (Draytek), was kwa ISP router redelijk stabiel, maar de Zyxel is dat verre van en komt dus niet betrouwbaar online.

 

De Zyxel krijgt alleen een management IP (10.132.125.x) en krijgt geen internet of IPTV via DHCP. 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @readefries, ik loop graag alle oplossing met je na! Heb je momenteel je eigen router aangesloten? Ik krijg op dit moment geen actief signaal binnen wanneer ik een meting uitvoer.

Overigens is jouw verbinding volledig aangemeld en als zijnde actief aangemerkt. Welke eigen router gebruik(te) je eigenlijk? Ik kan nagaan of dit effect heeft op de DHCP. Hoe zit het met de instellingen in jouw router? Hoe heb je die geconfigureerd momenteel?

Hey @Jason

 

vanmiddag is ie er meerdere malen uitgeklapt. Gezien er geen echte installatie is geweest en het euvel op treedt wanneer een 'nieuwe’ NIC een daag of tien online is geweest, krijg ik sterk de indruk dat er tijdens de installatie normaal gesproken iets gedaan wordt om een lijn aan te merken als ’actief’ aan te merken. Kun je aangeven hoe dit normaal gaat? Wellicht kunnen we daar iets mee doen.

 

Weer een nieuwe ‘NIC’ aanmaken is niet wenselijk, want dan veranderd het IP adres weer en moet ik van alles aanpassen.

 

Het zou fijn zijn hier eens over te kunnen sparren met iemand, maar dat is zo wat lastig.

 

 

Graag hoor ik van je.

 

Groeten Hindrik

Hoi @Jason, gisteren om 11.30 en vandaag weer om 11.30 krijg ik weer geen nieuwe lease. Ik begin dit toch wel vervelend te vinden.

Ook blijft de lease-tijd nog steeds op een uur staan, wat een erge korte tijd is voor een vaste verbinding. 
 

Kun je nog eens polsen wat hier aan te doen is? Het is nogal vervelend tijdens werken thuis met de nodige VCs 😔

 

groeten Hindrik

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag @readefries, bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb dit probleem toevallig gistermiddag voorgelegd aan één van onze experts - een andere user heeft hier issues mee gehad toen hij zijn eigen router aangesloten had. Hij kreeg vervolgens continu een lease van maximaal een uur, terwijl de lease op een IP op het Zyxel modem pas na 24 uur ververst werd. 

De range IP-adressen die we hanteren loopt redelijk uiteen en specifiek aan het adres kan ik niet direct aflezen of dit een andere DHCP-lease zou betekenen. Maar ik ga het zeker wel doorzetten, thanks nogmaals voor jouw medewerking. Wordt enorm gewaardeerd! 😁

Hoi @Jason, de lease verloopt elk uur. Wel erg kort, geen idee waarom dat is. Ik krijg een adres uit de 31.187.156.x range. Voorheen kreeg ik een adres uit de 85.144.197.x range, daarvan weet ik de lease-tijd niet. Wellicht dat je met de adressen een idee hebt uit welke pool ik een adres krijg en heb je een idee waarom daar verschil tussen zit (ik heb natuurlijk geen idee van de opbouw van het T-mobile netwerk :D )

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @readefries, top dat het IP uit dat andere subnet wel online blijft! Kun je uitlezen wat daarop de lease is op dit moment? Is dat de gebruikelijke 24 of 48 uur? 

Het bericht van twee maanden geleden had te maken met een BNG4 server issue. De huishoudens die dit betrof, zijn overgezet naar een andere BNG server en daarmee is het probleem ook gelijk verholpen. Mocht jij hier ook last van hebben wegens de popserver, dan kunnen we ook bij jou mogelijk de migratie laten doorvoeren. Hier waren wel vaste rondes aan verbonden, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het gebeurt en wanneer precies.

Zou je ons op de hoogte willen houden wat betreft de IP-lease? Dan schieten we weer te hulp wanneer het nodig is! 😎👍

Hoi @Jason,

ik moet nog aanzien of het probleem nu is opglost. Gisteren klapte mijn eigen router er telkens uit. Ik had in overleg met de monteur de eigen router aangesloten, omdat de Zyxel niet online kwam (meerdere keren geprobeerd verspreid over verschillende dagen) en hij tijdens de Corona perikelen niet binnen mocht komen zij hij. Waarom er geen nieuwe lease/de lijn er telkens uit gegooid wordt weet ik niet, dat ben ik aan het onderzoeken. Ik krijg nu een IP uit een ander subnet, en deze blijft tot nog toe netjes online. Ik heb ook monitoring op de lijn gezet, mocht er wat aan de hand zijn kunnen we zien wanneer dit was.

 

In het vorige bericht, gaf je aan dat er een meerdere mensen op een bepaalde POP last hebben van een wegvallende/trage lijn. Is er al duidelijk wat hierbij het probleem was en is dit opgelost? Ik ben wel benieuwd!

 

Graag hoor ik van je. 

 

Groeten Hindrik

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @readefries, goed dat je wat nieuw leven in dit topic blaast en het aankaart! Gelukkig zie ik dat mijn collega van de klantenservice je al geholpen heeft. Je had het Zyxel modem niet aangesloten, maar een eigen modem/router waardoor de lease niet vernieuwd werd en jij wegvallend internet ervoer. Dit zou nu opgelost moeten zijn, klopt dat? Zo niet, dan gaan we er samen voor zorgen dat het wel werkt! We stoppen niet voordat er een sluitend antwoord is. Stay safe! 💪

Hoi @jibbewillem, goed dat je het aankaart! Op dit moment is er nog geen oplossing bekend. Het lijkt een probleem te zijn bij een kleine groep mensen die op de BNG4 pop-server aangesloten is. Hierbij kunnen issues als wegvallend internet, instabiele Wifi en niet meer snel online kunnen komen optreden. Het probleem is bekend en er worden nu voorbereidingen voor onderhoud getroffen om het op het lossen.

 

Hoi @Jason,

 

is hier al meer over bekend?

Ik heb er zelf ook last van dat bijna dagelijks de verbinding eruit valt doordat de lease niet wordt vernieuwd. Heel vervelend met het thuiswerken en je call er weer uitvalt.

 

Hopelijk is hier snel een oplossing voor!

 

 

Groeten Hindrik

Reageer