Beantwoord

Internet snelheid bij een 20 Mbit

  • 7 January 2020
  • 23 reacties
  • 338 Bekeken

Op mijn adres zou volgens de website van T-Mobile Thuis “Internet beschikbaar met een verwachte maximumsnelheid van 13 Mbit/s downloaden en 5 Mbit/s uploaden beschikbaar zijn”

Vanaf de eerste installatie op dit adres moet ik 3 á 4 keer (minimaal) per week mijn modem resetten wat ook al na 2 weken is vernieuwd door Guideon monteur die ook de bekabeling heeft gecheckt. Het internet stopt gewoon na een dag of 2-3!!  Ligt aan KPN werd mij mede gedeeld. Dit telefonisch besproken met een service medewerker van jullie en zij heeft dit doorgegeven aan een andere afdeling die dit verder zou oppakken, helaas nooit meer iets vernomen hierover.

Heb het met rust gelaten en vandaag eens een meting gedaan. Want ik merkte dat het internet toch ook minder snel ging. Zie beneden het resultaat van 2 willekeurige metingen bij verschillende providers.

 

 

 

Gemeten vanaf mijn MacBook Air 5Ghz instelling via WiFi want ik kan geen bekabeling meten. Echter de monteur van Guideon heeft ongeveer 11 Mbit download gemeten toentertijd. Ik gebruik alleen het modem gedeelte en deze is gekoppeld aan een Airport Extreem router van Apple. Dit was een uitstekende configuratie zei de monteur want zo heb je een stabiele opstelling. De meting is gedaan 4 meter vanaf de router.

Wat vindt u van deze ontzettend lage verbindings snelheden?

icon

Beste antwoord door Brian 10 January 2020, 14:09

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @misterdjeen 

Neem je ook tv af van T-mobile of is het internet only? Bij tv kan je al ongeveer 8 mbps minder rekenen bij je totale snelheid.

Heb je ook al eens overwogen een fabrieks reset uit te voeren? Ik post deze link er nog even bij https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl hier zie je wat de haalbare snelheid is op jouw adres.

Ik heb internet only

Reputatie 7
Badge +15

Eigenlijk is het toch het beste om er eerst zeker van te zijn dat je die 15 MB ook binnenkrijgt. Dit kan je nakijken in je modem interface bijvoorbeeld bij systeemmonitor > xDSL statistieken en vervolgens toch doormiddel van iets een bekabelde test te doen met een UTP direct aangesloten op de modem via de Ookla speedtest app.

Mocht je problemen ervaren met de snelheid dan wil ik je toch eens adviseren een fabrieksreset uit te voeren.

Ik heb net de fabrieksreset uitgevoerd en merk idd een hogere snelheid. Zie afbeeldingen voor en na de fabrieksreset. ( ---» alleen de Upload blijft erg laag...)

VOOR
 

 

NA
 

 

Volgens de modem interface krijg ik dit binnen:

VDSL WAN Rx:12287 Tx:943 (Kbps)

Weet je zeker dat de kabels goed zijn en dat het modem op de ISRA is aangesloten, vind de ping ook best hoog.

Update: zie dat je via dusseldorf test, pak eens een locatie in de buurt, dusseldorf gaat waarschijnlijk via Dtag.

De Guidion monteurs vertrouw ik niet allemaal, zitten prutsers bij.

Of meet je via de airport die achter de router van T-Mobile zit, dat kan een hogere ping verklaren.

 

En een snelheidsmeting kun je het beste doen met een desktop app, weet alleen niet of die er voor een apple is, ik gebruik de speedtest app, maar zal geen resultaten laten zien, dan zakt je de moed in de schoenen.

Reputatie 7
Badge +15

@misterdjeen  die link in mijn eerste post open die eens en voer je postcode en huisnummer in. Wat geeft die aan?

Volgens de huidige snelheid van de lijn is het resultaat van de meting na de reset wel goed. Test eens met een Nederlandse server.

Reputatie 7
Badge +16

@misterdjeen Is het gelukt met de link van Waqqas? 

@Waqqas op mijn adres is maximaal 13 Mbit haalbaar!

Reputatie 7
Badge +15

@misterdjeen de snelheid is dan op zich wel goed met 5 GHz. De ping zou lager kunnen misschien als je een Nederlandse server gebruikt, maar als je geen gamer bent zou het geen probleem moeten zijn.

Ik woon in Terneuzen en pak een server net over de grens want die toont hogere snelheden en de ping is 15-20. Heb nooit problemen gehad omdat ik geen gamer ben.

@Jason ja heb een fabrieksreset uitgevoerd en meet nu dit:

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@misterdjeen 

Is een mooie snelheid nav wat beschikbaar is op jouw adres en dat nog met wifi. Van de ping merk je niet zo veel hoor is bij mij hetzelfde.

@Waqqas en @Jason het is van korte duur!! Vandaag weer een meting gedaan bijna de helft vd snelheid minder… ra ra hoe kan dat? Dit is wat ik bedoel met het begin vd discussie, hierna binnen enkele uren of 1 dag stopt het internet gewoon. Dan moet ik het modem vd stroom halen, 1 minuutje wachten en weer aanzetten en dan doet hij het weer. Op mijn oude adres (in dezelfde plaats) hoefde ik het modem zelden vd stroom te halen. Het blijft een raar fenomeen….
 

 

Reputatie 7
Badge +15

Heeft VDSL WAN nog wel dezelfde waarde die erachter staat?

Mijn modem kan gewoon zo lang hij aan staat om met die ~20 ping met een server net over de Belgische grens.

DSL 100 MB. Gemeten met 5 GHz.

 

@Waqqas dat is mooi voor jou. Ik zie nu wel de VDSL WAN status is nog steeds 12287 kbps !!!
Dus er gebeurd iets met de Apple Router….? Ik ga het onderzoeken - tips hierover? De 5G staat op automatisch!

 

Reputatie 7
Badge +15

@misterdjeen 

Helaas weet ik niks over de Apple router dus kijk voor je zelf maar of je het kan oplossen door een aanpassing bijvoorbeeld.

Ooit al eens geprobeerd om de Apple router weg te halen? Misschien leest er iemand mee die wat meer weet over Apple routers 👍

@Waqqas niks mis met de Airport Extreme van Apple, toch weer eens het modem uitgetrokken (vd stroom af) en weer aan na een paar minuten en ta-daaaaa probleem opgelost. Weer volle snelheid.
Op een of andere manier stopt het doorgeven op mijn telefoonlijn naar het modem toe, het blijft zo op deze wijze gewoon 3 á 4 keer het modem resetten dmv de stroom eraf en erop. Wanneer mijn contract is afgelopen zal ik toch een kabel provider van internet moeten nemen want via de telefoonlijn is geen haalbare kaart op dit adres… Ik weet niet of @Jason nog opties heeft?

Reputatie 7

Hey @misterdjeen,

Kun je mij aangeven of je snelheid enkel naar beneden gaat of valt je internet helemaal weg? Zeker met de al beperkte maximale snelheid op jouw adres kan de snelheid via Wifi schommelen naar lage waarden. Je kunt ons Wifi-topic raadplegen om je Wifi signaal zo stabiel mogelijk te krijgen. Ook kan ik je aanraden om zoveel mogelijk van je 5Ghz-verbinding gebruik te maken en nog beter, je apparaten bekabeld aan te sluiten op je modem voor een zo stabiel mogelijke verbinding.

Reputatie 5

Denk dat je toch eens moet kijken of je kan organiseren om het bekabeld op het T-Mobile modem te meten.

Hey @Piotr het internet is er altijd gelukkig. Idd de snelheid gaat na verloop van tijd steeds meer naar beneden. En dan na 1 dag blokkeert het gewoon, er is dan geen doorvoer vh internet. Dan rest mij alleen nog om weer het modem te herstarten (stroom eraf en weer erop) en dan kunnen we weer. Soms is het na een dag al raak, soms na 2 of 3 dagen. Ik weet nu al dat de snelheid niet meer omhoog gaat naar die 11 Mbit wat haalbaar is zònder eerst weer het modem te herstarten….!!! (zie afbeeldingen)

Gemeten op 4 meter afstand vd wifi router:
 


Gemeten op 1 meter afstand vd wifi router:
 

 

@Waqqas @Piotr @pipodeclown_2 heb wat willekeurige metingen gedaan en gelukkig een hele slechte getroffen. (WAARDELOOS)

 

Reputatie 7
Badge +15

@misterdjeen 

Dat is wel heel erg langzaam voor 5 ghz. Zoals @pipodeclown_2 ook al aangaf kun je toch beter een bekabelde test organiseren en eventueel kan je die Apple router voor een aantal dagen met rust laten.

Indien nodig kan je beginnen met een fabrieksreset zonder Apple router dus om een aantal dagen te kijken hoe het zonder de Apple router gaat.

Reputatie 7

Hi @misterdjeen, dank voor de metingen en uitgebreide informatie! Ik ben het eens met @pipodeclown_2, laten we eens bij het begin beginnen:


Stap 1 is eerst de bekabelde verbinding testen om te zien of deze wel stabiel is. Hiermee sluiten we de verbinding zelf al uit als oorzaak.

Stap 2 is dan de Wifi verbinding rechtstreeks via de modem, dus zonder Apple hardware. Hiermee kunnen we de Wifi verbinding testen.

Stap 3 is de de Apple hardware weer aansluiten en controleren hoe de verbinding tussen de modem en de Airport is zodat we deze als oorzaak uit kunnen sluiten.

Stap 4 is de Wifi weer via de Airport laten lopen (Wifi op de modem dan even uitzetten).


Met deze stappen wordt hopelijk duidelijk waar het snelheidsverlies vandaan komt. Laat zeker weten wat de bevindingen zijn!

Reageer