Beantwoord

Internet traag (download) in Leidsche Rijn en Vleuten?!

Toon eerste reactie

190 reacties

Reputatie 5
Badge +2
We hebben de positieve melding ontvangen dat de problemen weer als sneeuw voor de zon verdwenen zijn! Merken jullie ook dat alles weer naar behoren werkt?
Probleem lijkt inderdaad opgelost.

Enig idee trouwens waarom de uploadsnelheid niet aangetast werd?

Overigens merken wij sowieso dat over WiFi de uploadsnelheid redelijk constant oogt (300-350 Mbps), ongeacht of we nou direct naast het modem zitten of op 5 m afstand, terwijl de downloadsnelheid meer dan gehalveerd wordt op 5 m afstand (max. 200 Mbps i.p.v. bijna 500 Mbps). Mocht iemand weten hoe dit zit, dan ben ik daar erg nieuwsgierig naar! (geen klacht dus, maar nieuwsgierigheid)
Reputatie 1
Hier ook weer de normale (net niet waar ik voor betaal) snelheid.
Reputatie 6
Badge +7
Fijn om te horen @RW_Cat @jwstekelenburg!

@RW_Cat Dat je Wifi snelheid minder wordt heeft met de techniek achter Wifi zelf te maken. Het Wifi signaal wordt letterlijk als een soort golf uitgezonden en hoe verder deze komt hoe "dunner" hij wordt en hoe meer signaal je dus verliest. Hoe ver de golf komt hangt af van de sterkte van de modem of router (de zender) en factoren in je omgeving zoals andere Wifi netwerken, isolatie in de woning en mogelijke andere Wifi netwerken. Daarnaast haal je met de 5 Ghz frequentie een hogere snelheid maar is het bereik korter. Het zou qua afstand dus mogelijk kunnen helpen om de 2.4 Ghz te gebruiken (als je gebruik maakt van ons Zyxel modem dan wisselt deze automatisch tussen beide frequenties).

@jwstekelenburg Hoe erg wijkt de snelheid af? Met glasvezel zou je in principe de volle snelheid moeten kunnen halen maar er kan altijd wát afwijking zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de server waar je mee verbonden bent, de kwaliteit van je fysieke verbinding (kabels, netwerkkaart) en het apparaat waar je verbinding mee maakt. Maar dit zou niet meer dan een paar Mbps moeten zijn.
@Brian dank voor je reactie, het is alleen niet het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg namelijk specifiek naar het verschil tussen de uploadsnelheid en downloadsnelheid over WiFi op verschillende afstanden vanaf het Zyxel-modem. Waarom neemt de downloadsnelheid meer af dan de uploadsnelheid? Het principe erachter is toch hetzelfde?

Ter verduidelijking:
Meting in de meterkast vlakbij het modem (~10-15 cm):

Meting in de woonkamer (~ 5m):

Overigens zou het bij ons 500/500 Mbit/s moeten zijn.
Reputatie 1
Fijn om te horen @RW_Cat @jwstekelenburg!

@jwstekelenburg Hoe erg wijkt de snelheid af? Met glasvezel zou je in principe de volle snelheid moeten kunnen halen maar er kan altijd wát afwijking zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de server waar je mee verbonden bent, de kwaliteit van je fysieke verbinding (kabels, netwerkkaart) en het apparaat waar je verbinding mee maakt. Maar dit zou niet meer dan een paar Mbps moeten zijn.

Onderstaand is wel representatief. Zou dus 500/500 moeten zijn ...

Reputatie 6
Badge +7
Hi @RW_Cat, dat is een hele goede vraag waar ik eerlijk gezegd geen antwoord op heb. Mogelijk heeft het te maken met de manier waarop de modem communiceert met je apparaat maar dat is even een wilde gok.

@jwstekelenburg Dat ziet er wel goed uit! De ping is laag en de snelheid lijkt stabiel. De afwijking is ongeveer 4%, dit kan meerdere oorzaken hebben (bekabeling, aansluiting van de modem op het aansluitpunt, de hardware die je gebruikt zoals de netwerkkaart, harde schijf enzovoort en de servers waar je mee verbindt), enig verlies is dus te verwachten.
Reputatie 1
En wederom al 2 dagen geen internet. Wat een drama dit. En dan krijg ik na de melding een mail dat het waarschijnlijk meer dan 10 werkdagen gaat duren voor ik een reactie krijg. Dat kan toch niet??? Wat een schande.
Reputatie 1
Gelden die 10 werkdagen ook voor hier????
Reputatie 1
Is weer zover in Leidsche Rijn.

Download lager dan 2Mbps, upload niet eens 1Mbps, latency boven 80ms. Na herstart modem geen publiek IP meer ontvangen...

Uiteindelijk wel een nieuw publiek IP ontvangen. Verbinding lijkt weer normaal te werken.
Gaan we weer... De downloadsnelheid is weer eens ernstig traag met een gemiddelde van 1,86 mbps. Upload blijft redelijk overeind met een gemiddelde van 300 mbps. Heb een 500/500 verbinding.
Reputatie 1
Hier in Leidsche Rijn 3543 ook weer 1,5-2Mbps down. 160Mbps up... Heb 500/500 abo. Probeer nu weer een reboot van de router, al lijkt me niet dat dat het oplost.

Edit:
Nope, router kreeg wel vlot weer publiek IP toegekend. Latency is rond de 80ms terwijl deze normaal rond de 2-4ms is. Download komt nu niet verder dan 1Mbps.
Ik kan de twee bovenstaande berichten beamen: Sinds gisteravond haalt de downloadsnelheid de 1mb/s niet meer.
Het restarten van de modem verhelpt dit probleem ook niet.
Op 3452 hebben wij bijna geen internet met een download snelheid 0,9 Mbps en een upload van 40Mbps.
Hier idem op 3543. Ping van bijna 100ms en downloadsnelheid van nog geen 2Mbit...
Zelfde ervaring, ook 3452!
Reputatie 1
En het is hier weer opgelost. 350-400Mbps down, 450-475Mbps up met 4ms...
Reputatie 5
Badge +2
Sorry voor het ongemak! Alles moet wederom naar behoren werken! 👍
Helaas, nu gaat het weer mis! Ping is weer naar 80+ ms en snelheid < 2Mbit
Beste,

Ik wordt niet geheel vrolijk van de manier waarop je een storing kan melden bij T-Mobile. Nog erger dan KPN. Of ik word te oud maar kan het echt niet vinden. Voor postcode gebied 3454 NT zeer slecht Internet. De download snelheid is veel te laag. Upload is volle bak. Waar kan ik de storing zien en wanneer is deze opgelost. Als laatste nee het is geen lokaal probleem.

Reputatie 1
Hier al weer sinds gisteren totale bagger download. Upload is ok, tv werkt ook ok. Ik kan niet wachten tot eind oktober. Snel terug naar Ziggo.
Reputatie 2
Ook hier weer zelfde probleem. Download is langzaam (rond 2mb/s), upload niet volle snelheid, bijna gehalveerd.

Echter werken enkele apps niet, zoals Youtube op Android TV. Net als vorige keer kan die geen goede verbinding opzetten lijkt het.

Overigens is dit denk ik al de 4e keer van zelfde soort storing sinds opening van deze thread. En ook nu weer: op allestoringen.nl staat inmiddels een 'waarschijnlijk een storing', maar bij de t-mobile pagina hier staat niets over onderhoud nog storing.

En nog een p.s. voor de moderators: dit topic is officieel beantwoord, maar aangezien iedereen nieuwe soortgelijke klachten hier weer plaatst, pakken jullie dit zo ook op als nieuwe klacht, of is het beter een nieuwe thread te openen.
Ah ik ben dus niet de enige! Ik woon ook in Vleuten en heb echt zeeeeer regelmatig nauwelijks internet (download). Om gek van te worden! Alle tips al geprobeerd maar niets helpt. Nu ook weer!

Reputatie 2
Zit inmiddels al even in de wacht bij de servicedesk, maar kreeg voor ik überhaupt werd doorverbonden al dwingend een mededeling én SMS over hoe ik zelf een wifi probleem kan oplossen, bijv. als het traag is op zolder 😫. Ik heb echter geen wifi probleem heb, heb dit ook niet aangegeven in de IVR. Zit hier bekabeld met CAT6, niet op zolder, en alleen telefoon en tablet op de wifi, maar onderling zijn die goed en snel verbonden.

Verder ben ik benieuwd of de servicedesk al weet heeft van een evt. storing en of het wederom de Huawei router bij KPN is. In ieder geval moeten ze dat apparaat dan maar eens vervangen.
Wat iedereen hier alweer heeft genoemd: wederom een trage verbinding in Terwijde, Utrecht. Upload is nog redelijk, maar download schommelt rond de 2 mb/s. Opvallend is dat de ping dit keer wel laag is...

Hoe vaak moeten we hier nog aankaarten dat er iets structureels fout zit? Wanneer gaat iemand eens uitleggen wat het probleem is? En wanneer gaat dat eens opgelost worden?!

Enkel een berichtje dat jullie ermee bezig zijn, vervolgens is het 'opgelost' en een tijdje later zitten we weer gezellig in deze thread te klagen... Misschien moeten we ons even aan elkaar voorstellen, aangezien we zo vaak met elkaar te maken hebben? 😉

Reageer