Beantwoord

Internet traag (download) in Leidsche Rijn en Vleuten?!

Toon eerste reactie

180 reacties

Reputatie 2
@Sander

Ik heb deze storing vorige week bij de klantenservice gemeld (met de verwijzing naar dit topic). Hun advies was om een afspraak met de monteur te maken, ondanks dat ik zei dat het probleem altijd op hetzelfde moment voorkomt als bij andere T-Mobile-klanten in de wijk.

Volgens de klantenservice zijn er geen problemen in mijn wijk (3541) ūüôĄ

Heeft het zin om die afspraak te houden of moet ik hem afzeggen? Zo te zien is het echt een probleem op wijkniveau, het lijkt me zonde om de monteur te laten komen.

@TomaszB,
De monteur laten komen heeft, weet ik helaas uit eigen ervaring, weinig toegevoegde waarde.

De monteur zal tot de zelfde conclusie komen als jij en de klantenservice. Ja er is een probleem met de snelheid, en nee er is geen storing.

Dus jij nog niet geholpen, en een monteur die beter op een echte lokale storing kan worden ingezet, nutteloos langs gekomen.

Probleem is, dat voor de klantenservice er inderdaad geen storing is te zien. De lijn doet het, dat hij traag is, kunnen zijn niet zien, daarom het eeuwige standaard antwoord, maak maar een afspraak. Klanten service kan de melding on hold zetten, en ze kunnen door naar de volgende klant.

Jammer maar helaas, maar dat is niet hun schuld.

Misschien kan je hier ook je snelheids metingen plaatsen zoals Sander heeft gevraagd. Is voor hem en zijn collega's wel zo handig.

@Sander,
Is er een mogelijkheid dat dit soort meldingen wel worden opgenomen in de storingen lijst?
Lost meteen een hoop meldingen op, die nu naar de klantenservice bellen om daar het bovenstaande te horen.
Reputatie 2
code:
Server ID,    Sponsor,                    Server Name,    Timestamp,                        Ping,    Download,            Upload
3386, NFOrce Entertainment B.V., Amsterdam, 2019-10-10T16:09:35.209934Z, 4.968, 144842885.19134137, 216825889.1568412
Reputatie 1
Misschien kan je hier ook je snelheids metingen plaatsen zoals Sander heeft gevraagd. Is voor hem en zijn collega's wel zo handig.
.

Dat heb ik vorige week gedaan en ga ik zeker weer doen als het probleem zich opnieuw voordoet ūüĎćūüŹĽ

Ik ben het met je eens, @Bergeend: de monteur kan beter naar een echte storing toe. De kans dat de snelheidsmeting tijdens de afspraak bij mij thuis laag uitkomt, is minimaal. En dan wordt de conclusie van de monteur en klantenservice: alles is in orde, geen storing.
Reputatie 2
Goedemorgen @Sander ,

Hier een grafiek van de snelheid van afgelopen 13 uur.
Gemiddelde snelheid:
Down: 162,69 Mb/s
Up: 217,41 Mb/s
Gebruikte server: Tele2 Amsterdam

Wat opvalt is dat de download snelheid ruim achter blijft bij de upload snelheid.
Let wel, dit is een 500/500 lijn.
Het is volgens mij weer zover. Op postcode 3544NK hele trage downloadsnelheid maar wel normale uploadsnelheid
Reputatie 2
@Sander, @klantenservice

Wat @M_matsoe meld geld ook voor 3544 MG. Internet is nu ineens weer volledig van slag.

Werken is bijna onmogelijk om dat ik een hele slechte verbinding heb naar MS Azure. Krijg regelmatig meldingen van server unavailable. En het ligt niet aan Azure.

speedtest-cli --single --server 5972
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-Mobile Thuis (5.132.73.95)...
Retrieving speedtest.net server list...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by Tele2 Netherlands B.V. (Amsterdam) [32.22 km]: 14.126 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 2.00 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 145.17 Mbit/s
Reputatie 7
Badge +6
Hi @Bergeend en @M_matsoe,

Ik heb het direct doorgezet. Ik doe mijn best!

PS. @ klantenservice is een account van een klant en refereert niet aan de klantenservice. Je mag in dit topic altijd mijn naam gebruiken!
Reputatie 2
Hi @Bergeend en @M_matsoe,

Ik heb het direct doorgezet. Ik doe mijn best!

PS. @ klantenservice is een account van een klant en refereert niet aan de klantenservice. Je mag in dit topic altijd mijn naam gebruiken!

Jammer dat het een gebruiker is. Zijn inbox zal we vol zitten hahahaha.

Bedankt al vast weer @Sander want het is echt erg slecht momenteel.
speedtest-cli --single --server 5972
Testing from T-Mobile Thuis (x.x.x.x)...
Hosted by Tele2 Netherlands B.V. (Amsterdam) [32.22 km]: 10.423 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 1.42 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 142.27 Mbit/s
Reputatie 7
Badge +6
Hoi @Bergeend en @M_matsoe,

Er is iets aangepast en de snelheden zouden alweer optimaal moeten zijn. Klopt dat?

@Bergeend, wellicht ten overvloede, maar ik wil deze punten benoemen:

Er zijn een aantal oorzaken waardoor je jouw maximale snelheid niet haalt. Ik leg deze punten graag uit. Controleer je de volgende punten?

1. Je gebruikt een netwerkkaart gebruikt die alleen maar 100 Mbit ondersteund (zoals broadcom of asheros chipset)
2. Je gebruikt een UTP Optimizer of een andere vorm van het opsplitsen van de kabel.
3. Je meet vanuit een webbrowser in plaats van de speedtest.net desktop app. Mogelijk zorgt de browser voor een vertraging.
4. Een software matige beperking zoals een firewall. Zet deze eens uit voor een speedtest.
5. CPU load is te hoog (Realtek offload naar de CPU waar een Intel nic zelf de afhandeling doet)
6. De computer is niet rechtstreeks aangesloten met een kabel, maar er zit bijvoorbeeld een 100Mbit switch tussen.
7. De acceleration staat uit. Schakel deze in het menu van het modem naar enabled: Onder LAN => Swich Control : NAT Acceleration

Dit is vooral van toepassing bij mensen die op 100 Mbps blijven hangen of de echt hogere snelheden niet halen.
@Sander de snelheden zijn inderdaad weer normaal. Fijn dat er snel iets aangepast kon worden!
Wel vervelend dat het probleem zo vaak terugkomt. Ik heb hier op vrijdag vaak last van. Het kan overigens zijn dat ik het alleen op vrijdag merk omdat ik dan thuis werk. Is er zicht op een meer permanente oplossing?
Reputatie 2
Hi @Sander ,

De snelheden zijn inderdaad weer omhoog gegaan. Speedtest app geeft weer de vertrouwde maar nog niet optimale getallen (325Mb/400Mb)

Als antwoord op het bovenstaande lijstje met punten waar rekening mee gehouden moet worden, al deze punten zijn niet van toepassing.

• Ik heb een gigabit netwerk liggen,
  • ik gebruik geen wireless,
  • Ik gebruik geen UTP optimizer
  • Mijn netwerk adapter is wel een AppleBMC die zonder problemen een Gb aankunnen (Op kantoor lukt dat wel)
  • Ik gebruik de cmdline speedtest (vandaar de lagere getallen omdat die een single connection gebruik wat standaard is bij file transfers.
  • Ik gebruik geen NAT maar ik gebruik de DMZ van mijn Zyxel
  • Ik heb een pFsense gateway met GB poorten die niet geknepen worden
  • Overal GB switches, nergens een hub.
  • En ik krijg de zelfde waarden als ik rechtstreeks op mijn Zyxel meet.
Voorlopig werkt het weer, maar blijf ze pushen dat ze de KPN onder druk zetten om het WBA eens goed in te richten zodat deze problemen eens en voor altijd worden opgelost en dat de snelheden worden wat ze/jullie beloven. Ik betaal er wel voor.

Waarom kan Ziggo wel zijn snelheden halen (zelfs overboekt) en KPN niet? (Bijna 20 jaar klant geweest en NOOIT snelheids problemen over ouderwets "langzaam" koper)
Reputatie 1
Heb sinds kort een Aruba Instant On AP15 hangen voor mijn WiFi thuis en heb de Draytek weer aangesloten als router (Ipv eigen router van Mikrotik). Nu kreeg ik vanochtend notificatie dat het AP down was om 09:38 en om 09:56 weer online. Keek ik daarna in de Draytek, gaf hij doodleuk aan dat hij al 33u online was inclusief connectie.
T-Mobile kan ook alleen die fysieke connectie zien ben ik bang. Zal wel tijdens de storing geweest zijn vanochtend. Postcode 3543.
Reputatie 2

@Sander,

Hier een grafiek van de snelheid van 14-10, 10:30 - 23:59
Gemiddelde snelheid:
Down: 161,39 Mb/s
Up: 134,19 Mb/s
Gebruikte server: Speedtest.net, Amsterdam

Opvallend is dat de uploadsnelheid nu achterblijft bij de download ipv andersom.

Wat ook opvalt is de hoeveelheid "drops" in snelheid.

(De test draait op een dedicated Ubuntu 18.04 64x, headless server VM)

Morgen de grafiek van vandaag. over 24 uur.

Reputatie 2

Hi Brian en Sander,

Hier weer een paar prentjes met snelheden. Niet echt om vrolijk van te worden.

16-10-2019:

Gemiddelde over 24 uur: 90,3 / 146,7

17-10-2019:

Gemiddelde over 24 uur: 67.98 / 154.2

18-10-2019:

Gemiddelde over 9.5 uur: 47.76 / 148.08

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Ik hoor graag van jullie.

Bas

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bergeend, 

Wow, wat een inzichtelijke grafieken! Die eerste hebben we doorgezet ter verduidelijking. We zullen het blijven aankaarten totdat we een mooie stabiele horizontale lijn zien! 

Reputatie 2

Heren,

Momenteel is het weer best traag. Ik den dat ik maar weer eens een paar dagen achter elkaar ga meten.

speedtest-cli --single --server 26996
Testing from T-Mobile Thuis (x.x.x.x)...
Hosted by KPN (Amsterdam) [32.22 km]: 9.949 ms
Download: 128.65 Mbit/s
Upload: 208.70 Mbit/s

Is er trouwens al weer eens een update van het netwerkteam? Ze werken er aan, maar ik merk daar erg weinig van.

Reputatie 2

Heren,

Het is weer zover, na 12 dagen ongestoord tv kijken zijn de blokjes weer terug. 

Graag actie want ik kan WEER geen gebruik maken van begin gemist, uitzending gemist, de bekende diverse zenders en de videoshop. 

Het begint nu echt vervelend te worden, het terugkerend probleem is blijkbaar het enige stabiele dat T-Mobile kan bieden. Gemiddeld iedere 2 weken ligt er wel iets uit. 

Naast dit probleem heb ik ook al niet de toegezegd snelheid. Gelukkig ook een stabiel onderdeel. 

Ik zit te twijfelen of ik mijn contract op ga zeggen of het nog een kans te geven. Ik heb genoeg redenen voor een kostenloze ontbinding. 

Brian, Sander geef dit nu eens door aan het hogere management zodat jullie de KPN eens goed door de mangel kunnen halen. Momenteel levert T-Mobile door hun toedoen een wanprestatie. 

Reputatie 2

Omleiding internetverkeer T-Mobile leidt tot vertraging bij klanten https://www.nu.nl/tech/6007396/omleiding-internetverkeer-t-mobile-leidt-tot-vertraging-bij-klanten.html (via @NUnl)

Reputatie 2

Omleiding internetverkeer T-Mobile leidt tot vertraging bij klanten https://www.nu.nl/tech/6007396/omleiding-internetverkeer-t-mobile-leidt-tot-vertraging-bij-klanten.html (via @NUnl)

Hi @dikkedikkie,

Jammer dat dit zo is voor de gebruikers van T-Mobile en wederom slordig, maar dat is pas iets van de afgelopen paar dagen.

Deze draad is helaas al wat ouder dan dat, en specifiek voor een gebied. Het zou te mooi voor woorden zijn, maar deze vlieger gaat helaas niet op. :-(

Zelfs de netwerk engineers lijken het niet voor elkaar te krijgen. Waarschijnlijk mede doordat het om een KPN WBA punt gaat, en niet een eigen T-Mobile netwerk.

Reputatie 6
Badge +7

Hi all, hier alvast even een update. KPN heeft inmiddels een SFP vervangen in een datacenter. Er stond voor vandaag een test gepland waarbij we het verkeer weer rerouten wat hopelijk eindelijk voor de definitieve oplossing zorgt. Door de rollback van de wijziging van afgelopen vrijdag waar @dikkedikkie naar verwijst gaat deze test vandaag niet meer door. Ik heb nog geen nieuwe datum maar ik verwacht dat dit een kwestie van dagen is. Zodra de nieuwe datum bekend is zal ik dit hier delen en uiteraard horen we dan graag de resultaten van jullie! :)

Wat ontzettend interessant dat dit topic nog leeft en zich bijna exact herhaalt. Ondanks dat ik reeds een tijd geleden ben overgestapt (n.a.v. de problemen welke 5 maanden geleden reeds structureel waren), wil ik toch even reageren. 

-knip-

Onder mijn ingeklapte¬†sceptische/zure reactie welke misschien wat voorbarig is gezien de bovenstaande ontwikkeling. Ik blijf het met een half oog volgen. In de tussentijd veel succes allemaalūü§ě!

Reputatie 2

Beste Brian en Sander,

Hoe is het in godennaam mogelijk dat een bedrijf zoals T-Mobile een netwerk wijziging als dit door voert zonder dat te testen.

En dan ook nog eens naar een land dat niet eens in de top 25 (Lijst van sept. 2019, https://www.swedishnomad.com/fastest-internet-in-the-world/, https://www.atlasandboots.com/remote-jobs/countries-with-the-fastest-internet-in-the-world/) van beste internet infra/snelheid landen staat. (Spoiler, ze staan 27ste)

Alleen door al dat werk van de KPN (staat los van jullie netwerk mishap), is mijn televisie signaal weer mooi verziekt. Kunnen jullie dit met spoed oppakken. Ik heb ook al gebeld dus er moet een melding staan. (En ik ben helaas voor Ritchie, niet aardig gebleven, sorry)

Reputatie 2

Hi all, hier alvast even een update. KPN heeft inmiddels een SFP vervangen in een datacenter. Er stond voor vandaag een test gepland waarbij we het verkeer weer rerouten wat hopelijk eindelijk voor de definitieve oplossing zorgt. Door de rollback van de wijziging van afgelopen vrijdag waar@dikkedikkie naar verwijst gaat deze test vandaag niet meer door. Ik heb nog geen nieuwe datum maar ik verwacht dat dit een kwestie van dagen is. Zodra de nieuwe datum bekend is zal ik dit hier delen en uiteraard horen we dan graag de resultaten van jullie! :)

Beetje jammer dat dit soort zaken pas bekend worden gemaakt als het mis gaat.

Wat dachten jullie van klanten preventief informeren?

Ook ik heb al enige tijd last van zeer wisselende snelheden bij een 500/500 abonnement (in Leidsche Rijn/Terwijde). Dit was in het begin (eind 2018) prima, maar de afgelopen tijd onacceptabel traag.

Het gebruikelijke is bij ons ook van toepassing:

• slechts 1 gigabit switch na de router
  • bekabelde apparaten laten allemaal hetzelfde zien qua snelheid
  • ook rechtstreeks op de router aangesloten, zelfde verhaal
  • wifi ook langzaam
  • tv niet eens aangesloten!

en ga zo maar door. Heeft iemand enig idee waar we nog druk kunnen uitoefenen om dit issue opgelost te krijgen? Ik voel me zwaar opgelicht zo langzamerhand. Ik krijg in ieder geval niet waar ik voor betaal!

Het is me ook opgevallen dat, als ik nu de postcode check doe, er maximaal een 100mbit abonnement mogelijk is. Wat is dat voor vreemde toestand? Worden we gewoon geknepen?

Reputatie 3

Als je het onderwerp "Latency issues" even leest, lees je dat er de afgelopen twee weken nogal wat gebeurd is.

Reageer