Beantwoord

Internet traag (download) in Leidsche Rijn en Vleuten?!

Reputatie 2
Ik heb hier momenteel heel traag internet, sinds ong. 02:00u. Hierover heb ik al gebeld met de servicedesk, die zich vooral bezig hielden met mijn instellingen, niet met t-mobile netwerk. inmiddels ben ik er achter dat in ieder geval in Vleuten een t-mobile klant hetzelfde probleem heeft (melding bij allestoringen.nl).

Mijn conclusie was al dat het bij t-mobile netwerk ligt en niet bij mij, al is een probleem met de router niet uit te sluiten.

Als er meer mensen (uit dezelfde of andere regio) problemen hebben, meldt dat dan svp hier, zodat t-mobile (hopleijk) ook bij zichzelf verder onderzoek doet. Hun plan is nu een monteur sturen om alleen mijn aansluitingen te checken, maar die is er pas vrijdag de 10e!

Probleem:
Download max 2Mb/s (maar ook regelmatig minder), upload 85Mb/s
Android mediaspeler (o.a. youtube, npo start en play store) krijgen geen goede verbinding en werken niet.
T-mobile speedtest op de PC geeft socket error (dus helemaal geen down- of upload).
Windows PC zelf geeft geen fouten, maar alles is wel traag. Idem linux PC.
Zowel via wifi als ethernet op beide poorten van de router. Helpdesk heeft de router al harde reset gegeven.
icon

Beste antwoord door Brian 21 november 2019, 12:11

[Update 21-11-2019]

Hi allen, we hebben gisteren samen met onze leverancier en KPN de hele dag getest en aanpassingen gedaan en voor het internet verkeer lijkt de oplossing te zijn gevonden. Er bleek wat mis te gaan in koppeling tussen ons netwerk en het KPN deel en we hebben een omleiding gemaakt (nu definitief) waardoor deze foutieve koppeling ge-bypassed wordt. We zijn nog aan het bekijken of het verkeer voor TV en Bellen ook via dezelfde manier ge-reroute moet worden of dat we daar nog een andere oplossing voor gevonden moet worden.

Bekijk origineel

231 reacties

Ik heb op dit moment geen internet. Iemand anders hetzelfde probleem? 

Het lampje op de bodem brandt wel gewoon groen.

*edit Is nu weer normaal..blijkbaar een uurtje storing

Reputatie 1

Het is weer raak. Download is enorm slecht.

Leaseweb:

KPN:

Latency verschilt enorm per speedtest server…

Weet niet of dit nog steeds het lokale issue is of het bredere probleem...

Reputatie 4

Dat kan ik niet bevestigen. Ik meet ietsje verhoogde pings, maar dat mag vergeleken met taferelen van  de afgelopen weken geen naam hebben en mijn downloadsnelheid… tja mijn telefoonlijn kan maar 28 megabps, dus ik kan alleen maar van jouw lijn dromen, maar ik haal ruim boven de 20, hetwelk meer is dan de 12.9 die jij nu haalt.

Reputatie 3

Hi, ik kan het wel onderschrijven. Is al 2 tot 3 uur zo.

Het is inderdaad weer zeeeeer traag:

(Vanaf een wired headless server met gigabit verbinding)

/usr/local/bin/speedtest-cli --single --server 26996
Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-Mobile Thuis (x.x.x.x)...
Retrieving speedtest.net server list...
Retrieving information for the selected server...
Hosted by KPN (Amsterdam) [32.22 km]: 5.946 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 12.77 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 135.21 Mbit/s

Helaas wachten tot morgen tot er actie ondernomen kan worden. Er is naar mijn weten geen supportteam in het weekend en in de avond uren aanwezig.

Reputatie 7
Badge +8

Hi all, de eerdere test is uitgesteld maar we hebben inmiddels een nieuwe datum. Op 19-11 tussen 10:00 en 12:00 uur gaan we deze test uitvoeren. Het kan zijn dat jullie in deze periode opnieuw een trage verbinding ervaren, excuses voor het eventuele ongemak!

Reputatie 2

Hi all, de eerdere test is uitgesteld maar we hebben inmiddels een nieuwe datum. Op 19-11 tussen 10:00 en 12:00 uur gaan we deze test uitvoeren. Het kan zijn dat jullie in deze periode opnieuw een trage verbinding ervaren, excuses voor het eventuele ongemak!

Fijn maar we hebben kennelijk naast traag internet ook nog steeds last van blokkering beeld, geen on-demand, terug kijken of terug begin programma. Dat duurt nu wel heel erg lang. Zou conform het beleid wel graag mijn abonnementsgeld terug krijgen voor 3 weken. Dit is toch geen doen.

Reputatie 3

Hi Brian,

Jullie hadden de test toch uitgesteld tot 19-11? :wink:

Momenteel is het weer raak met de snelheid of traagheid…….

Single file: (beste manier van testen omdat het overeenkomt met een typische bestandsoverdracht)

speedtest-cli --single --server 26996
Hosted by KPN (Amsterdam) [32.22 km]: 9.146 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 1.24 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 157.77 Mbit/s

Double file (Wat Speedtest-GUI gebruikt)

speedtest-cli --server 26996
Hosted by KPN (Amsterdam) [32.22 km]: 9.163 ms
Download: 7.04 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 220.51 Mbit/s

Best wel traag dus.

Kunnen jullie hier naar kijken.

Reputatie 3

Aanvulling op voorgaande bericht. 
de blokjes zijn ook weer terug. Gemist, Begin gemist en diverse zenders zijn weer niet te bekijjen.

En dit is dus wederom na ca. 10 dagen geen problemen. 

Graag weer met de grootste spoed actie!!!

Reputatie 1

Hier in Leidsche Rijn gisteravond ook weer (het zou 50 Mbps moeten zijn). Dus in plaats van 4K hebben we in SD-kwaliteit moeten kijken met blokjes 🤷🏻‍♂️

Op postcode 3544NK wederom hele lage downloadsnelheid. Zelfde probleem als gebruikelijk.

Reputatie 3

Hi

@Brian ,

Sorry dat ik je toch weer even @ in deze draad.

Sinds gisterochtend omstreeks 11:00 uur, rond de tijd dat jij melding maakt van het uitstellen van de test, is de snelheid weer terug naar ADSL snelheid.

Zoals je kan zien duurt het nog steeds voort. Ik vind het ronduit stuitend dat dit, inclusief de uitval van diverse zender, gemist en Begin gemist, nog steeds voort duurt.

Gelukkig is het wel een stabiele factor, iedere 10-14 weet je dat de service weer kak word.

Ik vraag het nog maar weer een keer, kan je weer even actie ondernemen.

Ik hoor graag van je.

Ook ik ervaar sinds 14 november 11:51 vertraging van mijn netwerk. Ik meet iedere 10 minuten mijn download snelheid welke 50 Mbit/s zou moeten zijn. Dit zijn de resultaten van de afgelopen 48 uur.

Op dit moment doet internet het hier helemaal niet. Dat viel nog geen uur geleden uit. Kabel direct op Zyxel modem ingeprikt: wel verbonden maar geen internet.

Tv deed het overigens wel nog.

@Brian 

Reputatie 7
Badge +8

Bedankt voor de meldingen allen. Gisteren rond 12:00 uur is het verkeer weer onbedoeld automatisch omgeschakeld waardoor de vertraging ontstond. We hebben dit vandaag rond 11:30 uur weer ongedaan gemaakt en de verbinding zou weer hersteld moeten zijn. Ik houd jullie op de hoogte over de voortgang komende dinsdag!

Reputatie 3

Hi Brian,

Je bent me voor.

Het internet verkeer als ook de televisie perikelen zijn weer opgelost.

speedtest-cli --server 26996
Hosted by KPN (Amsterdam) [31.94 km]: 5.069 ms
Download: 319.61 Mbit/s
Upload: 221.53 Mbit/s

Reputatie 3

Hi Brian,

Hoe is gisteren (19-11-19) de test verlopen?

Reputatie 7
Badge +8

[Update 21-11-2019]

Hi allen, we hebben gisteren samen met onze leverancier en KPN de hele dag getest en aanpassingen gedaan en voor het internet verkeer lijkt de oplossing te zijn gevonden. Er bleek wat mis te gaan in koppeling tussen ons netwerk en het KPN deel en we hebben een omleiding gemaakt (nu definitief) waardoor deze foutieve koppeling ge-bypassed wordt. We zijn nog aan het bekijken of het verkeer voor TV en Bellen ook via dezelfde manier ge-reroute moet worden of dat we daar nog een andere oplossing voor gevonden moet worden.

Reputatie 3

Hi Brian, thanks voor de update. De test had deze keer gelukkig geen invloed op de TV :wink:.

Wanneer kunnen we dit nu ook terugzien in onze snelheid?

Deze is nog steeds ver beneden wat er aangeboden word, gem. 44,2/139,2 over laatste ruime 24u.

Ik hoor graag van je.

Reputatie 7
Badge +8

Hey @Bergeend, hmm dat is inderdaad nog niet de snelheid die je zou moeten halen. Ik heb het zojuist nog even gecheckt met mijn collega en aan onze kant lijkt het er vooralsnog goed uit te zien. @yaro13, @TomaszB, @dmantione, @tonbor hoe is de snelheid nu voor jullie in de praktijk? Mocht deze nog steeds niet verbeterd zijn dan koppel ik dit graag weer terug aan onze technische dienst.  

Reputatie 4

De verbinding voldoet voor voor mij voor alles wat ik er mee doe. Van de spectaculaire glasvezelsnelheden kan ik alleen maar dromen, dus ik kan geen uitspraken doen over honderden megabps. Maar ik kan mijn DSL-lijn helemaal voltrekken en ook in de spitsuren gewoon lage pings. Mijn vaste telefoons hebben op dit moment, 20:44, dus vol in de spits, momenteel bijvoorbeeld een ping van 7,5 ms, wat voor DSL zo’ n beetje het maximaal haalbare is.

Als ik het iets breder trek, dan zijn ook de internationale verbindingen prima, maar, op 1 regio na, en dat is het verre oosten. Dat ligt niet aan jullie, zelfs niet aan Cable & Wireless, maar aan hun partners. Niet iets waar onmiddelijk iets aan te doen zal zijn, en ook geen hele hoge prioriteit moet hebben, maar wel een aandachtspuntje om te kijken of daar in de toekomst niets iets aan te verbeteren valt. Doe maar eens ping of traceroute naar websites als www.ghibli.jp  (Japan) www.koreatimes.com (Korea) www.autoelectric.cn (China) www.utsource.net (Hong Kong). Je ziet hoge ping, hééél erg lange traceroutes en de websites zelf laden vaak ook zichtbaar traag, terwijl dit echt geen landen zijn met slechte internetinfrastructuur.

Dit is het enige waar ik momenteel iets op aan te merken heb, al de rest van het internet, Nederland, Europa, Noord-Amerika, alles lijkt zo snel als het kan zijn.

Hoi Brian,

Persoonlijk had ik alleen de dag van mijn eerste bericht echt grote vertragingen te pakken. Verder valt mij wel op dat regelmatig de snelheid minder wordt. Zo is ook te zien dat vanavond de snelheid nogal verschilt met overdag. Maar zolang de snelheid tussen de 40 Mbit/s en 50 Mbit/s zit ben ik tevreden.

Hieronder een afbeelding met de resultaten vanaf 15 november (sindsdien ben ik de data langer gaan opslaan).

Hieronder een afbeelding van de resultaten van de afgelopen 24 uur.

Reputatie 3

Hi Brian,

Het is een beetje appels met peren vergelijken. @dmantione heeft DSL, en @yaro13 heeft zo te zien een 50Mb verbinding. Want bij het downloaden van files gaat het via een enkel verbinding en niet via een dubbele.

Het is bekend dat alles onder de 100Mb geen snelheidsproblemen heeft. Het gaat om de hogere snelheden. Ik heb een 500Mb verbinding, en ik heb, sinds ik deze hogere snelheid heb (vanaf het begin) deze nooit echt benaderd.

Nu heb ik momenteel:

Enkele verbinding: 108,7Mbs/180,5Mbs, ping 9,4ms (Meest betrouwbare speedtest*)
Dubbele verbinding: 290.7Mbs/169Mbs, ping 9.2ms

* Only use a single connection instead of multiple. This simulates a typical file transfer.

Brian, ik hoop dat jullie vinden wat er aan de hand is. (Mogelijk is de pijp van KPN toch te klein voor de hele wijk LR. We delen hem tenslotte met alle KPN klanten)

Ik hou moed dat het binnen kort over is en ik kan gaan genieten van de hogere verbindingssnelheid. Het kost genoeg zo'n 500Mb verbinding en dan wil je daar toch wel optimaal gebruik van kunnen maken.

Reputatie 3

Hi @Brian , @Sander ,

Sorry dat ik jullie weer in het bericht opneem met @.

De snelheid is momenteel weer om te huilen zo slecht!

Enkele verbinding: 58,8Mbs/115,0Mbs, ping 9,2ms
Dubbele verbinding: 175,2Mbs/155,1Mbs, ping 9.2ms

Kan je met spoed hier naar laten kijken!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bergeend

Helemaal geen probleem om mij te taggen hierin! Alhoewel ik stiekem had gehoopt dat het met de laatste aanpassing definitief tot het verleden behoorde. Gelukkig zijn snelheden van 2 Mbps niet meer aan de orde, maar 50 op een 500 Mbps abonnement is ook ondermaats. Mag ik vragen om zo'n mooie grafiek zoals je hierboven plaatste? Dan kunnen we zien dat het plots naar beneden duikelde. Het verbaast mij dat er nog geen andere klanten zich hier gemeld hebben. Hoe dan ook, we zullen blijven werken totdat ook de hogere snelheden geborgen zijn! 

Reputatie 3

Hi @ Sander,

Dat wil ik wel doen. Ik heb data die terug gaat tot 29-10.

Maar het is niet zomaar een dip. Het is on-going dat bij mij de snelheid onder de 100 Mb/s zit.

Over de periode 29-10 t/m 23-11 is dit het gemiddelde:

Down: 69,1 Mb/s
Up: 152,2 Mb/s

De meeting word iedere 10 minuten gedaan vanaf een headless Ubuntu 18.04 server met een gigabit poort naar steeds dezelfde speedtest server (KPN - 26996). Alle bekabeling is of CAT5e/6 en alles is uitgevoerd met gigabit switches.

Voor de 29ste waas het gemiddelde 106,3 Mb/s - 271,2 Mb/s.

Ik klaag niet voor niets al zo lang dat de kwaliteit van het internet ernstig achter blijft.

Ik hoop dat je iets voor mij en mijn mede LR genoten kan betekenen.

Ik hoor graag van je.

Reageer