Beantwoord

Internet traag (download) in Leidsche Rijn en Vleuten?!


Reputatie 2
Ik heb hier momenteel heel traag internet, sinds ong. 02:00u. Hierover heb ik al gebeld met de servicedesk, die zich vooral bezig hielden met mijn instellingen, niet met t-mobile netwerk. inmiddels ben ik er achter dat in ieder geval in Vleuten een t-mobile klant hetzelfde probleem heeft (melding bij allestoringen.nl).

Mijn conclusie was al dat het bij t-mobile netwerk ligt en niet bij mij, al is een probleem met de router niet uit te sluiten.

Als er meer mensen (uit dezelfde of andere regio) problemen hebben, meldt dat dan svp hier, zodat t-mobile (hopleijk) ook bij zichzelf verder onderzoek doet. Hun plan is nu een monteur sturen om alleen mijn aansluitingen te checken, maar die is er pas vrijdag de 10e!

Probleem:
Download max 2Mb/s (maar ook regelmatig minder), upload 85Mb/s
Android mediaspeler (o.a. youtube, npo start en play store) krijgen geen goede verbinding en werken niet.
T-mobile speedtest op de PC geeft socket error (dus helemaal geen down- of upload).
Windows PC zelf geeft geen fouten, maar alles is wel traag. Idem linux PC.
Zowel via wifi als ethernet op beide poorten van de router. Helpdesk heeft de router al harde reset gegeven.
icon

Beste antwoord door Brian 21 november 2019, 12:11

[Update 21-11-2019]

Hi allen, we hebben gisteren samen met onze leverancier en KPN de hele dag getest en aanpassingen gedaan en voor het internet verkeer lijkt de oplossing te zijn gevonden. Er bleek wat mis te gaan in koppeling tussen ons netwerk en het KPN deel en we hebben een omleiding gemaakt (nu definitief) waardoor deze foutieve koppeling ge-bypassed wordt. We zijn nog aan het bekijken of het verkeer voor TV en Bellen ook via dezelfde manier ge-reroute moet worden of dat we daar nog een andere oplossing voor gevonden moet worden.

 

 

Bekijk origineel

231 reacties

Fijn dat men er weer mee bezig is!

Als ik kijk naar waarom het internet 'traag' is; Lijkt de clue dat er onderweg steeds TCP pakketjes zoek raken. Daardoor klopt de checksum niet en worden deze pakketjes weer opnieuw aangevraagd/verzonden.

Daardoor groeit het netwerkverkeer ook nog eens exponentieel, dus er staat ondertussen waarschijnlijk ook ergens iets enorm warm te worden nu : )
Reputatie 7
Badge +6
De verschillen zijn inderdaad nog aanwezig. De netwerkbeheerder (waar wij druk op uitoefenen) heeft het issue afgemeld. Ik kan nog niet beloven dat het een structurele oplossing betreft. Geloof mij dat we hier niet blij mee zijn en zullen het gesprek blijven aangaan. Tot die tijd heb ik twee verzoekjes:

  1. Meet de internetsnelheid via een applicatie en niet direct uit de browser. Zeker als je een pakketsnelheid boven de 100 Mbps hebt. Sommige browsers kunnen die snelheden niet aan en tonen afwijkende snelheden.
  2. Test af en toe de snelheid van up en down. Ook als er niets aan de hand is. Ik ben erg benieuwd hoe de stabiliteit is over een lange periode en niet alleen als de snelheid is ingestort.
Ik hoop dat de netwerkbeheerder het snel permanent in kan regelen. Zodra ik daar meer over weet, laat ik het in dit topic weten!
Reputatie 7
Badge +8
@Poefje @M_matsoe @MRKT @KathyMl De storing zou inmiddels weer verholpen moeten zijn. Is dit bij jullie inderdaad het geval? Zo niet dan hoor ik het graag!/The connection issues should be resolved, if this is not the case for you then I would love to hear about it!
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt voor de voorbeelden en screenshots! Ik heb het direct doorgezet. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten. Excuus voor het ongemak!
Reputatie 3


Jeetje, zwaar leven jij. Wat kunnen mensen toch dramatisch doen. @Sander heeft al aangegeven dat ze ermee bezig zijn. Geduld is een schone zaak...
Kijk, een relativerende snoeverd die niks bijdraagt aan een oplossing. Als het nou de eerste keer was .... maar het is zowat elke week bal. Geduld heb ik. Een paar uurtjes. Maar niet een dag. Of nog langer.
Ach, het ligt er maar net aan hoe je het ziet. Vriendelijk aan de buurvrouw gevraagd of ik mee mag liften met de Wi-Fi. Ik woon zelf ook in Utrecht, en het valt echt reuze mee qua storingen imho. Ik zie het wel. Ik ga er vanuit dat de heren en dames van T-Mobile en Reggefiber druk bezig zijn hiermee.


Beste @Fo Sho,

Misschien als je de hele draad eens leest dan snap je misschien waarom mensen geen geduld meer hebben.

Als het inderdaad incidenteel zou zijn, hoor je niemand, maar het is momenteel structureel slecht.

Ik heb dit probleem 12 dagen geleden al aangemeld, en het was gezien en bekend bij de TD, ze waren er mee bezig, maar, dat is dus ondertussen alweer 12 dagen geleden. Nooit meer iets op gehoord en erger nog het word steeds slechter de verbinding.

Was het eerst 3-4x per dag dat de verbinding even slecht was, is het nu aan een stuk door.

En meeliften op de wifi van de buurvrouw...... Woon je in een houten of kartonnen huis waar de wifi zonder problemen door de muur heen komt?

Daarnaast, mocht ik meeliften, dan word mijn buur daar echt niet blij van. 2 volwassenen en 2 opgroeiende YouTube kinderen. (Maar zij hebben gelukkig wel goed internet, maarja is van de concurrent)
Reputatie 1
Misschien kan je hier ook je snelheids metingen plaatsen zoals Sander heeft gevraagd. Is voor hem en zijn collega's wel zo handig.
.

Dat heb ik vorige week gedaan en ga ik zeker weer doen als het probleem zich opnieuw voordoet 👍🏻

Ik ben het met je eens, @Bergeend: de monteur kan beter naar een echte storing toe. De kans dat de snelheidsmeting tijdens de afspraak bij mij thuis laag uitkomt, is minimaal. En dan wordt de conclusie van de monteur en klantenservice: alles is in orde, geen storing.
Reputatie 1
En er gebeurt ook niks. Geen toelichting, geen melding op de algemene storingspagina ...

Overigens krijg ik net op twitter nu wel een reactie van Cheyenne van de webcare: "sjonge Jan-Willem, ik baal echt als een stekker. Er lijken weer problemen te spelen met het internet in de omgeving Utrecht/Leidsche Rijn. Onze technische dienst is op hoogte en staat in contact met Huawei. Sorry voor het ongemak!"
Dus er is iets met Huawei?
Reputatie 3
Gefixt zo te merken.

Snelheid gaat omhoog. Ook de snelheid van de upload.

Ik hoop dat ze nog even blijven doorzoeken zodat de snelheid weer is zoals het hoort.
Reputatie 2
Gefixt zo te merken.

Nog niet helemaal, upload is hier nog gehalveerd.

Ook is de vraag of dit probleem nu eindelijk een definitief wordt opgelost. Zou goed zijn als t-mobile daar eens een uitspraak over kon doen ipv dat het alleen voor nu weer werkt.
Reputatie 7
Badge +6
Dag allen hier! Ik heb hopelijk goed nieuws!

Het verkeer is omgeleid waardoor de snelheid in Leidsche Rijn en Vleuten hersteld zou moeten zijn. Willen jullie testen of de downloadsnelheid weer op niveau is? Ik hoor graag!
Reputatie 2
Dag allen hier! Ik heb hopelijk goed nieuws!

Het verkeer is omgeleid waardoor de snelheid in Leidsche Rijn en Vleuten hersteld zou moeten zijn. Willen jullie testen of de downloadsnelheid weer op niveau is? Ik hoor graag!


Download dus wel, upload is nu minder dan voorheen.

Reputatie 4

De verbinding voldoet voor voor mij voor alles wat ik er mee doe. Van de spectaculaire glasvezelsnelheden kan ik alleen maar dromen, dus ik kan geen uitspraken doen over honderden megabps. Maar ik kan mijn DSL-lijn helemaal voltrekken en ook in de spitsuren gewoon lage pings. Mijn vaste telefoons hebben op dit moment, 20:44, dus vol in de spits, momenteel bijvoorbeeld een ping van 7,5 ms, wat voor DSL zo’ n beetje het maximaal haalbare is.

Als ik het iets breder trek, dan zijn ook de internationale verbindingen prima, maar, op 1 regio na, en dat is het verre oosten. Dat ligt niet aan jullie, zelfs niet aan Cable & Wireless, maar aan hun partners. Niet iets waar onmiddelijk iets aan te doen zal zijn, en ook geen hele hoge prioriteit moet hebben, maar wel een aandachtspuntje om te kijken of daar in de toekomst niets iets aan te verbeteren valt. Doe maar eens ping of traceroute naar websites als www.ghibli.jp  (Japan) www.koreatimes.com (Korea) www.autoelectric.cn (China) www.utsource.net (Hong Kong). Je ziet hoge ping, hééél erg lange traceroutes en de websites zelf laden vaak ook zichtbaar traag, terwijl dit echt geen landen zijn met slechte internetinfrastructuur.

Dit is het enige waar ik momenteel iets op aan te merken heb, al de rest van het internet, Nederland, Europa, Noord-Amerika, alles lijkt zo snel als het kan zijn.

Reputatie 1
Jammer deze reactie van Sander. Je kan toch gewoon vertellen wat er aan de hand is? Ik heb echt geen vertrouwen dat het nu goed blijft. De vorige keren (!) was het ook opgelost, nou niet dus kennelijk.
Reputatie 7
Badge +8
@jwstekelenburg @Poefje Bedankt voor jullie kritische vragen en feedback, dit geeft ons stof tot nadenken over hoe we de communicatie rond storingen nog beter kunnen maken. Ik geef graag wat meer achtergrondinformatie over de door jullie aangestipte punten:

Door de frequentie en duur, krijg ik een beetje de indruk dat het een plakkertje is op iets wat structureel niet lekker zit.

Je kan toch gewoon vertellen wat er aan de hand is? Ik heb echt geen vertrouwen dat het nu goed blijft. De vorige keren (!) was het ook opgelost, nou niet dus kennelijk.

De recente storingen in jullie gebied hebben inderdaad dezelfde oorzaak. Wat deze oorzaak precies is zijn we op dit moment nog aan het onderzoeken. De workaround is dat verkeer nu omgeleid wordt via een andere router. Hiermee zijn de verbindingsproblemen (tijdelijk) verholpen maar de oorzaak van deze problemen is nog niet opgelost. Dit is ook de reden dat we niet aan kunnen geven wat er precies aan de hand is, in sommige gevallen is het snel duidelijk en kunnen we het direct oplossen. In andere gevallen is het niet direct duidelijk en wordt er eerst hard gewerkt om iedereen zo snel mogelijk weer online krijgen. Daarna kan er onderzoek gedaan worden naar de oorzaak, dit kan een aantal dagen en soms zelfs een aantal weken in beslag nemen. Tegen de tijd dat de oorzaak is gevonden is het dan eigenlijk al niet relevant meer (want klanten zijn al weer dagen online). En soms dénk je de oorzaak gevonden te hebben maar blijkt er toch nog iets anders aan de hand te zijn waardoor de storing weer terug komt.



Het heeft in elk geval steeds uren geduurd voordat de storing 'serieus' genomen en daadwerkelijk doorgezet/gemeld werd (al dan niet aan KPN/storingen pagina).

Ik kan je verzekeren dat we elke storingsmelding serieus nemen en zodra er meerdere meldingen over dezelfde regio binnen komen is het "all hands on deck". Op een deel van het netwerk hebben we een monitoring zitten en zodra er daar iets mis gaat krijgen onze collega's van de technische dienst direct een melding dat er een storing is. Daarnaast informeren we klanten dan ook via My T-Mobile Thuis en per e-mail. Maar een deel van het netwerk heeft deze functionaliteit niet en in deze gevallen merken onze klanten het vaak eerder dan wij.

Zodra we meerdere meldingen van klanten ontvangen wordt er direct geschakeld met onze netwerkspecialisten en starten we een netwerkonderzoek om te kijken wat er aan de hand is. Zodra onze netwerkspecialisten bevestigen dat er inderdaad een storing op het netwerk is dan melden we dit op onze Community. Ook komt er dan een melding online bij ons callcenter om klanten die bellen direct te informeren. Het verzamelen van klantnummers, het schakelen met verschillende afdelingen (netwerkspecialisten, klantenservice, eventueel de netwerkbeheerder en uiteraard klanten zelf) neemt vaak wat tijd in beslag waardoor het even kan duren tot er een melding online staat.

Bij grotere storingen is het vaak direct duidelijk, bij bijvoorbeeld opeens tientallen meldingen over regio Amsterdam weet je eigenlijk meteen dat er wat speelt en dan zetten we ook direct een storingsmelding online. Maar bij kleinere storingen met een handjevol meldingen verdeeld over enkele uren is het niet altijd direct duidelijk dat er een storing speelt, dit kunnen namelijk ook geïsoleerde gevallen zijn. In dit soort situaties kan het dus inderdaad voorkomen dat een storing pas later herkend wordt als storing terwijl jij er misschien al veel eerder op de dag hinder van ondervindt. We zijn hier uiteraard wel altijd scherp op en zodra we het vermoeden hebben dat er een storing kan spelen in een bepaald gebied dan gaan we altijd op onderzoek uit of dit inderdaad het geval is en ondernemen dan direct actie.



Volgens Cheyenne van de Facebook care is er een probleem op het WBA netwerk van KPN. ?? Eh? Zit ik op het KPN netwerk onder de T-Mobile naam? Nou word ik toch wel heel nieuwsgierig.

KPN is de netbeheerder voor het DSL netwerk en een groot deel van het Glasvezel netwerk (onder de naam KPN NetwerkNL, voorheen Reggefiber) in Nederland. Via jouw provider maak jij als klant gebruik van deze netwerken. Daarnaast heeft T-Mobile Thuis een eigen glasvezel netwerk waar we zelf ook netbeheerder voor zijn en dit eigen netwerk gaan we de komende jaren flink uitbreiden. Bij een storing in huis (bijvoorbeeld een defecte modem) komt onze eigen monteur bij je langs. Is er een storing op het netwerk? Dan schakelt de netbeheerder hiervoor een monteur in, in veel gevallen is dit dus KPN Netbeheer. Bij storingen zijn we daarom altijd in direct contact met de netbeheerder om de storing zo snel mogelijk te verhelpen.

Als jullie nog andere vragen hebben stel ze dan gerust, ik beantwoord ze graag!
Reputatie 7
Badge +6
Hoi @Poefje en @M_matsoe,

Bedankt voor de melding. De vertraging is inderdaad terug. Hier ga ik mij hard voor maken om nu voor eens en altijd duidelijkheid te verkrijgen.
Reputatie 7
Badge +8
Uiteraard worden alle postcodegebieden waabij het speelt direct meegenomen @MRKT!

@Poefje Geen zorgen, de storing is inmiddels bekend bij ozne technische dienst en we ondernemen direct actie!
Reputatie 1
Hier in Leidsche Rijn 3543 ook weer 1,5-2Mbps down. 160Mbps up... Heb 500/500 abo. Probeer nu weer een reboot van de router, al lijkt me niet dat dat het oplost.

Edit:
Nope, router kreeg wel vlot weer publiek IP toegekend. Latency is rond de 80ms terwijl deze normaal rond de 2-4ms is. Download komt nu niet verder dan 1Mbps.
Reputatie 3

@Sander, @Brian,

Omdat jullie nergens op reageren in de DM, dan maar via het openbare kanaal.

Wat is er aan de hand??

Wanneer krijg ik nu eens antwoord op mijn vragen!

Ik wacht al een maand op actie van jullie en KPN.

Ik heb een ticket van 31-1 waar nog steeds niets mee gedaan is ondanks de melding dat er binnen 5 werkdagen antwoord/actie zou komen.

Zoals ik ook al in de DM heb gemeld ben ik het zat om aan een lijntje gehouden te worden.

Heb in ieder geval de beleefdheid om te reageren. "We hebben contact met KPN" of "Zo snel kan het niet geregeld worden". Daan weet ik tenminste dat jullie er mee bezig zijn.

Niet reageren is een teken van onwil/onkunde en naar mijn weten is dat er bij jullie juist niet. Jullie zijn allebei altijd juist de mensen die het, in mijn geval, goed oppakken en doorpakken.

Of mogen jullie je niet meer bezig houden met het hoofdpijn dossier Leidsche Rijn?

Ik hoor graag van jullie.

Yesh!

Positieve dingen;
#1 De storingspagina werd relatief snel op "We krijgen signalen en we onderzoeken het" gezet!
#2 De 'speed test'/'lijn' test lijkt nu op afstand gedaan te kunnen worden door de klantenservice!

Thanks!
Ik kan de twee bovenstaande berichten beamen: Sinds gisteravond haalt de downloadsnelheid de 1mb/s niet meer.
Het restarten van de modem verhelpt dit probleem ook niet.
Op 3452 hebben wij bijna geen internet met een download snelheid 0,9 Mbps en een upload van 40Mbps.
Hier idem op 3543. Ping van bijna 100ms en downloadsnelheid van nog geen 2Mbit...
Beste,

Ik wordt niet geheel vrolijk van de manier waarop je een storing kan melden bij T-Mobile. Nog erger dan KPN. Of ik word te oud maar kan het echt niet vinden. Voor postcode gebied 3454 NT zeer slecht Internet. De download snelheid is veel te laag. Upload is volle bak. Waar kan ik de storing zien en wanneer is deze opgelost. Als laatste nee het is geen lokaal probleem.

Reputatie 1
En het is hier weer opgelost. 350-400Mbps down, 450-475Mbps up met 4ms...
Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bergeend,

 

Bedankt voor je grafieken! Ik ga het voor je na. Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug!

Reageer