Beantwoord

Internet valt regelmatig weg na installeren powerline met wifi

  • 17 September 2020
  • 3 reacties
  • 1249 Bekeken

Hallo allemaal!

 

Ik zit al een tijdje bij Tmobile thuis, alleen internet, dus heb het Zyxel model gekregen.  Nu heb ik deze sinds kort aangesloten op de powerline kit Devolo Magic 2 Next, Wifi van het modem uitgeschakeld en alles verbonden zoals aangegeven in de Devolo quick-start guide, inclusief het opzetten van Mesh.

Dit werkt qua verbinding helemaal top, ik ontvang nu door heel het huis rond de 45mbps (maximum van mijn abonnement is 50) via wifi en kabel, de Mesh werkt ook perfect.

Het probleem is alleen, dat het complete netwerk na een tijd uitvalt. Het modem geeft dan bij het wereldbolletje dan geen of rood licht en de wifi werkt ook niet meer. Het modem resetten zorgt er dan voor dat het netwerk weer perfect werkt voor een X aantal uren. 

Na veel inlezen e.d. kwam ik uit op dat het misschien ligt aan een dubbele DHCP server en dat er na een deel van de leasetijd iets fout gaat. 

Het probleem vinden en oplossen is alleen een ander verhaal, ik kom er niet helemaal uit. Denken jullie dat ik het juiste probleem heb gevonden en weten jullie een oplossing?

 

 

 

icon

Beste antwoord door agentx 18 September 2020, 22:10

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5

Ik zal eens proberen mee te denken :relaxed:


Het internet begint bij je modem dus ik moet even zeuren; de powerline (en alle andere dingen voor internet) zijn op het modem aangesloten, niet andersom.

Dat maakt uit om te bepalen waar het mis gaat. Waarom heb je de wifi uitgezet? Ziet de situatie er nu alsvolgt uit?;
 

Er gaat een powerline kastje in een stopcontact en deze is met een kabel aangesloten op het modem.
Ergens anders zit een uitgang-powerline kastje in een stopcontact.
Hoe geeft deze uitgang het internet door. Via wifi en/of draad?
 

Het kan inderdaad zomaar een DHCP conflict zijn. DHCP is het toewijzen van ip adressen aan je apparaten.

Indien de ‘powerline’ zelf ip adressen wil toewijzen, terwijl je modem dat OOK doet, kun je ruzie krijgen. Verdeel dan de zogenoemde DHCP range. De modem mag de onderste 50 ip adressen verdelen en je powerline de rest. 
Zoiets als ip adres (192.168.1.)10 t/m 99 mag de modem verdelen en (192.168.1.)100 t/m 150 is voor de powerline.
 

Je hoeft het maar op een plek aan te passen, modem of powerline.
Op mijn oude Zyxel vind je deze instelling onder: LAN → General Setup → klik hier op ‘Details Page’. (deze knop staat bij mij rechts van het ip adres van de modem (bv. 192.168.1.1)).

Verander daar de 'range’ om overlap te voorkomen. Bijvoorbeeld;
→ start IP Address: 192.168.1.100
(dan mag de powerline alles TOT de (192.168.1.)100 toewijzen.

Indien het ip van je modem 192.168.0.1 is dan wil je hier 192.168.0.100 gebruiken.

 

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je modem niet lekker werkt. Dan gebruik je die powerline optie even niet en wel je modem wifi. Gaat het dan beter…

Succes!

 

Reputatie 7
Badge +4

@RickOv 

en als je nou de stekker van devolo uit het modem haalt word ie dan weer groen ?

Reputatie 6

@RickOv Fijn dat je al zoveel hulp hebt gekregen van @agentx en @Hidden.nld. Heb je de adviezen al opgevolgd? Ik ben benieuwd of dit een oplossing heeft geboden!

Reageer