Beantwoord

Internet valt vaak weg

  • 5 November 2018
  • 39 reacties
  • 1635 Bekeken

De laatste tijd gebeurt het regelmatig (gemiddeld 2 á 3 keer per dag) dat mijn internet wegvalt. Via ipconfig zie ik dat ik op dat moment géén standaard gateway meer heb, met een ip-adres in de range 169.254.x.x. Oftewel: mijn router kent geen ip-adres toe. Als ik mijn router vervolgens uit-/aanzet dan werkt het weer, maar het is vervelend dit meermaals per dag te moeten doen.

Ik werk met een bekabeld netwerk en heb 3 apparaten aangesloten. Op alle apparaten komt het probleem voor, maar (tot nu toe) niet tegelijkertijd op meerdere apparaten. Ook een factory reset van mijn router heeft het probleem niet verholpen. De ip-adressen die mijn systemen krijgen als het wel werkt blijven hetzelfde (volgens de DHCP table), dus een ip-conflict lijkt het ook niet te zijn.

Zijn er dingen die ik kan veranderen in de instellingen van mijn router om dit probleem te verhelpen? Of kan ik wellicht nog ergens logging terugvinden die misschien kan aangeven waar het onderliggende probleem zit?
icon

Beste antwoord door Folkert 5 November 2018, 22:51

Bekijk origineel

39 reacties

De monteur komt pas over anderhalve week. Aangezien ik het liefst niet nog anderhalve week lang heel en weer blijf lopen naar mijn modem is alle andere hulp in de tussentijd welkom!
Reputatie 7
Badge +3
@Fitmacaroni

Even voor de duidelijkheid, je hebt glasvezel met de Draytek?
Heb je twijfel nu aan de glasvezel lijn, of denk je eerder dat het een Draytek modem probleem is?

Je zou eens kunnen proberen om met een media converter en een ander eigen modem je internet te testen, alleen weet ik niet of je hierin wil investeren.

Onze forumgenoot @Hidden.nld heeft hier een uitgebreid topic over geschrteven hoe dat in zijn werk gaat.
Een andere oplossing om te proberen zou ik anders ook niet zo snel op korte termijn weten.
@Pieter_B Ik heb inderdaad glasvezel met de Draytek. Aangezien het iedere keer weer werkt nadat het modem opnieuw is gestart vermoed ik dat daar het probleem zit (als het in de lijn zit zou ik niet verwachten dat een herstart van het modem iets uitmaakt).

Op zich is het de moeite waard om in te investeren, maar ik denk dat ik er dan verstandig aan doe om toch even het bezoek van de monteur af te wachten. In de tussentijd gebruik ik dan maar gewoon mijn laptop met Wifi aangezien dat wel gewoon blijft werken.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +4
in sommige gevallen zorgt de hardware can de klant er voor dat de switchpoorten in een deedlock komen. je kan proberen om de bios en de netwerkkaart drivers te updaten. het vervangen van de draytek is dan niet de oplossing.
@Hidden.nld Je bedoelt de drivers van mijn PC? Want dat heb ik toevallig gisteravond gedaan. Ik heb ook nog een Synology NAS bekabeld aan het internet zitten, maar geen idee hoe ik in DSM (Besturingssysteem van Synology) drivers update.

Maar goed. Als ik vanavond weer thuis ben uit het werk ga ik ervaren of de driver-update op mijn PC effect heeft gehad. Ik laat het sowieso weten.
Reputatie 6
@Fitmacaroni Dit topic en post zou ook op jouw van toepassing kunnen zijn:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433?postid=1452426

Als je tijdelijk tussen de Draytek en de betreffende PC een apparaat met 2 ethernetpoorten en routing functie zet, zou het probleem te omzeilen zijn. Een dergelijk apparaat heet ook wel router. Kan ook een oude laptop zijn met 1 WLAN en 1 LAN en Windows ICS actief.
De update van de drivers heeft in ieder geval niet geholpen. Ik ga kijken of ik ergens nog een oude router heb om te kijken of het voorstel van @tmoesel werkt (al is dit natuurlijk een tijdelijke oplossing dan).
@tmoesel Ik heb het topic wat je linkte nog even doorgenomen, en wat daar omschreven wordt is exact wat ik ervaar. Ik zie daar een post van @Brian die aangeeft dat het modem in dat geval vervangen kan worden met een media converter + Huawei modem. Nu komen ze volgende week vrijdag bij mij langs om het modem te vervangen. Het lijkt me dan handig om hem niet te vervangen met eenzelfde modem, maar meteen op de hiervoor genoemde manier. Is dit mogelijk @Brian ?
Reputatie 7
Hi @Fitmacaroni dit lijkt inderdaad op een deadlock geval, top dat jullie al flink hebben lopen troubleshooten! Er komt een Huawei modem + media convertor jouw kant op (is vandaag verstuurd). De monteur kan deze dan voor je installeren. Mocht je handig zijn dan kan je het ook zelf doen maar officieel raad ik je aan om het bezoek van de monteur af te wachten 😉
@Brian Heel erg bedankt! Ik laat dit inderdaad gewoon door de monteur doen, zodat ik zeker weet dat ik geen fouten maak.
Voor degene die hier nog geïnteresseerd in zijn: ik heb mijn nieuwe modem inmiddels een week in gebruik en heb nog geen problemen ondervonden. Dit was dus inderdaad de oplossing!

De monteur kwam er trouwens nog wel achter dat de vorige monteur een foute kabel had gebruikt (iets met recht i.p.v. schuin, blauw i.p.v. groen). Hij gaf echter aan dat het probleem wel gewoon in het modem gezeten moet hebben.
Reputatie 6
OK mooi zo dat het met die HG659+mediaconvertor wel stabiel werkt.
Hallo @Brian ,

Ik vind het erg treurig om nu, na een volledig jaar met hetzelfde probleem te zitten (zie mijn topic: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433/index2.html#post1452426 - was hier al eerder gelinkt) er zelf achter te moeten komen dat t-mobile eindelijk een oplossing gevonden heeft voor het probleem.

Ondertussen heb ik zelf heel mijn netwerk omgebouwd, nieuwe switches gekocht voor tussen de router en mijn andere hardware in, een peperdure insteekkaart gekocht, peperdure nieuwe kabels gekocht.....

Ik twijfel overigens of het niet een luchtvochtigheids probleem is. Mijn problemen zijn namelijk spontaan weer 20 keer erger geworden op het moment dat de winter begon en ik leef in een relatief slecht geïsoleerd appartement. De router hangt dan ook mooi tussen wat tocht en de verwarming in....

Maar goed, in ieder geval, mag ik ajb dan ook de router welke alle problemen op lijkt te lossen voor anderen? Ik ben namelijk al aardig pissig mbt dit probleem ondertussen en vind het zwaar teleurstellend dat t-mobile niet even iets heeft laten weten.
Reputatie 7
Hi @NoobishPro We hebben zo veel mogelijk klanten waarbij dit in eerste instantie speelde geprobeerd te bereiken maar de informatie was verspreid over meerdere topics en het beste een behoorlijke tijd geduurd voordat we het probleem konden reproduceren (eind 2018). Zo te zien ben je er tussendoor geglipt, excuses hiervoor! Ik heb zojuist ook voor jou de modemswap aangevraagd en ik verwacht dat je volgende week het pakket ontvangt en onze monteur contact met je op neemt!

Reageer