Beantwoord

Internet valt vaak weg

  • 5 November 2018
  • 39 reacties
  • 1635 Bekeken

De laatste tijd gebeurt het regelmatig (gemiddeld 2 á 3 keer per dag) dat mijn internet wegvalt. Via ipconfig zie ik dat ik op dat moment géén standaard gateway meer heb, met een ip-adres in de range 169.254.x.x. Oftewel: mijn router kent geen ip-adres toe. Als ik mijn router vervolgens uit-/aanzet dan werkt het weer, maar het is vervelend dit meermaals per dag te moeten doen.

Ik werk met een bekabeld netwerk en heb 3 apparaten aangesloten. Op alle apparaten komt het probleem voor, maar (tot nu toe) niet tegelijkertijd op meerdere apparaten. Ook een factory reset van mijn router heeft het probleem niet verholpen. De ip-adressen die mijn systemen krijgen als het wel werkt blijven hetzelfde (volgens de DHCP table), dus een ip-conflict lijkt het ook niet te zijn.

Zijn er dingen die ik kan veranderen in de instellingen van mijn router om dit probleem te verhelpen? Of kan ik wellicht nog ergens logging terugvinden die misschien kan aangeven waar het onderliggende probleem zit?
icon

Beste antwoord door Folkert 5 November 2018, 22:51

Bekijk origineel

39 reacties

Voor degene die hier nog geïnteresseerd in zijn: ik heb mijn nieuwe modem inmiddels een week in gebruik en heb nog geen problemen ondervonden. Dit was dus inderdaad de oplossing!

De monteur kwam er trouwens nog wel achter dat de vorige monteur een foute kabel had gebruikt (iets met recht i.p.v. schuin, blauw i.p.v. groen). Hij gaf echter aan dat het probleem wel gewoon in het modem gezeten moet hebben.
Bedankt! Ik ga kijken of deze dingen het gewenste effect hebben.
Ik heb ditzelfde probleem in een ander variant. Bij mij worden alle LAN poorten eruit gegooid om de zoveel uur. WiFi doet het nog wel goed op dat moment, heb Google afgezocht en het blijkt aan de firmware van de Draytek router te liggen die niet goed is.

Zal zelf een topic aanmaken met de vraag of een T-mobile medewerker mijn firmware wil updaten want heb zelf geen admin login van de router.
Ik heb zojuist maar eens een factory reset gedaan. Buiten het wachtwoord heb ik verder nu niets veranderd. Als het dan werkt dan lag het blijkbaar aan een van de niet-standaard instellingen die ik verder heb gedaan (eigenlijk in een poging om problemen op te lossen).
Reputatie 7
Badge +4
volgens mij heb je last van een deadlock van het modem. @Sander kan je hier vast verder mee helpen
Bedankt @Hidden.nld. @Sander Het probleem is zojuist weer teruggekomen, dus een factory reset heeft ook maar een paar minuten geholpen. Kun jij dit z.s.m. voor me oplossen? Ik moet inmiddels om de 5 minuten naar mijn modem lopen...
@Sander Het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik ben het naar mijn modem lopen inmiddels wel beu. Als dit niet heel snel wordt opgelost dan zal ik noodgedwongen naar een andere provider moeten stappen, want dit kan gewoon niet.

Als iemand anders wil helpen dan graag, want T-Mobile zelf doet blijkbaar gewoon helemaal niets!
Reputatie 7
Badge +3
@Fitmacaroni

Heb hier een z.g.n windows batch file voor het monitoren van je internet verbinding via je Windows PC.

De code is alsvolgt:

code:
@echo off

set logfile=%userprofile%\Documents\pinglog.log

:Ping
for /f "tokens=* skip=4" %%A IN ('ping 8.8.8.8 -n 1') DO (
echo %date% %time:~0,2%:%time:~3,2%:%time:~6,2% %%A >> %logfile%
echo %date% %time:~0,2%:%time:~3,2%:%time:~6,2% %%A)
timeout 15 >NUL
GOTO Ping



Even uitleggen wat het doet voor de 'angsthazen' onder ons.

@echo off = laat het script niet tijdens het lopen zien
set logfile = de plek waar het logfile komt te staan, in de gebruiker zijn Documents folder
for /f "tokens=* skip=4" %%A = we lezen de return van de ping in de variabele %%A en plaatsen die in het logfile (pinglog.log)
timeout 15 `>`NUL = is een wachtloop van 15 seconden voordat we weer gaan ondervragen en wegschrijven, deze kun je naar wens aanpassen naar bijvoorbeeld om de minuut (60) of meer.
GOTO = begin weer vanaf boven aan (Basic code 😄 )

Mocht je er meer pakketjes uit willen sturen bijv. 3, zet dan achter de -n 3 i.p.v. 1

Sla het bovenstaande op in een .bat file, bijv . TESTPING.BAT en start hem met de rechtermuis dan met 'Run as Aministrator'.
DE CMD terminal gaat open en je kunt zien wat er gebeurt.
Om het script te stoppen gebruik je de toetsen combinatie CTRL+C en dan krijg je ook de vraag in de terminal of je het script wilt stoppen Y/N.
De gewone gebruiker heeft, als het goed is, geen rechten om dit .bat file te 'runnen'.


Ik weet dat het een quick and dirty oplossing is, maar voor het monitoren van bijv 24 uur denk ik wel eens te doen.

BTW een hele mooie taak voor een kleine Raspberry Pi om bij klanten die echt problemen schijnen te hebben neer te hangen en vanaf afstand uit te lezen ... zo een uitdaging moeten zijn voor een echte T-Mobile ICT nurd 😎

@Pieter_B Ik ga hem eens laten lopen. Mijn verwachting is echter dat ik gewoon zie dat er geen berichten verloren gaan tot het moment waarop het fout gaat, waarna alles verloren gaat (totdat ik mijn modem weer opnieuw start). Maar wie weet komt er nog iets verrassends uit. Ik laat het weten!
@Pieter_B Bijna zoals verwacht. Deze keer ging het verrassend genoeg een uur lang goed, maar daarna niet meer. Eén ding valt me hierin op: terwijl hij eruit lag, is er één pakketje tóch aangekomen (zie 18:10:28, bijna onderaan). De onderste 3 zijn van nadat ik mijn router weer opnieuw heb aangezet. Kun je hier iets mee?

code:
(...)
di 18-12-2018 18:03:16 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:03:16 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:03:16 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:03:16 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:03:31 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:03:31 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:03:31 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:03:31 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:03:46 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:03:46 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:03:46 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:03:46 Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms
di 18-12-2018 18:04:01 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:04:01 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:04:01 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:04:01 Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms
di 18-12-2018 18:04:16 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:04:16 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:04:16 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:04:16 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:04:31 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:04:31 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:04:31 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:04:31 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:04:46 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:04:46 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:04:46 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:04:46 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:05:01 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:05:01 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:05:01 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:05:01 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:05:16 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:05:16 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:05:16 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:05:16 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:05:31 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:05:31 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:05:31 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:05:31 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
di 18-12-2018 18:05:46 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:05:46 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:05:46 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:05:46 Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms
di 18-12-2018 18:06:01 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:06:01 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:06:01 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:06:01 Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms
di 18-12-2018 18:06:16 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:06:16 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:06:34 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:06:34 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:06:52 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:06:52 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:07:10 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:07:10 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:07:28 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:07:28 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:07:46 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:07:46 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:08:04 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:08:04 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:08:22 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:08:22 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:08:40 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:08:40 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:08:58 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:08:58 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:09:16 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:09:16 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:09:34 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:09:34 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:09:52 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:09:52 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:10:10 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:10:10 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:10:28 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:10:28 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:10:43 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:10:43 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:11:01 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:11:01 Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
di 18-12-2018 18:11:19 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:11:19 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:11:36 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:11:36 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:11:36 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:11:36 Minimum = 12ms, Maximum = 12ms, Average = 12ms
di 18-12-2018 18:11:51 Ping statistics for 8.8.8.8:
di 18-12-2018 18:11:51 Packets: Sent = 1, Received = 1, Lost = 0 (0% loss),
di 18-12-2018 18:11:51 Approximate round trip times in milli-seconds:
di 18-12-2018 18:11:51 Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms
@Sander Tijdens het typen van mijn vorige post viel de verbinding weer weg, dus het is weer terug naar om de paar minuten blijkbaar. Ik heb besloten dat als het deze week niet is opgelost, ik naar een andere provider ga. Ik zal me er ook hard voor gaan maken dat dit per direct en kostenloos kan. Ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat ik door niemand van T-Mobile geholpen wordt. Ik weet inmiddels wel waarom het goedkoop is in ieder geval, want jullie hoeven geen loonkosten te betalen voor support.
Inmiddels heb ik weten te regelen dat er een monteur langskomt met een nieuw modem. Hopelijk gaat dat helpen (al twijfel ik, want een factory reset lost ook niets op)...
De monteur komt pas over anderhalve week. Aangezien ik het liefst niet nog anderhalve week lang heel en weer blijf lopen naar mijn modem is alle andere hulp in de tussentijd welkom!
Reputatie 7
Badge +3
@Fitmacaroni

Even voor de duidelijkheid, je hebt glasvezel met de Draytek?
Heb je twijfel nu aan de glasvezel lijn, of denk je eerder dat het een Draytek modem probleem is?

Je zou eens kunnen proberen om met een media converter en een ander eigen modem je internet te testen, alleen weet ik niet of je hierin wil investeren.

Onze forumgenoot @Hidden.nld heeft hier een uitgebreid topic over geschrteven hoe dat in zijn werk gaat.
Een andere oplossing om te proberen zou ik anders ook niet zo snel op korte termijn weten.
@Pieter_B Ik heb inderdaad glasvezel met de Draytek. Aangezien het iedere keer weer werkt nadat het modem opnieuw is gestart vermoed ik dat daar het probleem zit (als het in de lijn zit zou ik niet verwachten dat een herstart van het modem iets uitmaakt).

Op zich is het de moeite waard om in te investeren, maar ik denk dat ik er dan verstandig aan doe om toch even het bezoek van de monteur af te wachten. In de tussentijd gebruik ik dan maar gewoon mijn laptop met Wifi aangezien dat wel gewoon blijft werken.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +4
in sommige gevallen zorgt de hardware can de klant er voor dat de switchpoorten in een deedlock komen. je kan proberen om de bios en de netwerkkaart drivers te updaten. het vervangen van de draytek is dan niet de oplossing.
@Hidden.nld Je bedoelt de drivers van mijn PC? Want dat heb ik toevallig gisteravond gedaan. Ik heb ook nog een Synology NAS bekabeld aan het internet zitten, maar geen idee hoe ik in DSM (Besturingssysteem van Synology) drivers update.

Maar goed. Als ik vanavond weer thuis ben uit het werk ga ik ervaren of de driver-update op mijn PC effect heeft gehad. Ik laat het sowieso weten.
Reputatie 6
@Fitmacaroni Dit topic en post zou ook op jouw van toepassing kunnen zijn:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433?postid=1452426

Als je tijdelijk tussen de Draytek en de betreffende PC een apparaat met 2 ethernetpoorten en routing functie zet, zou het probleem te omzeilen zijn. Een dergelijk apparaat heet ook wel router. Kan ook een oude laptop zijn met 1 WLAN en 1 LAN en Windows ICS actief.
De update van de drivers heeft in ieder geval niet geholpen. Ik ga kijken of ik ergens nog een oude router heb om te kijken of het voorstel van @tmoesel werkt (al is dit natuurlijk een tijdelijke oplossing dan).
@tmoesel Ik heb het topic wat je linkte nog even doorgenomen, en wat daar omschreven wordt is exact wat ik ervaar. Ik zie daar een post van @Brian die aangeeft dat het modem in dat geval vervangen kan worden met een media converter + Huawei modem. Nu komen ze volgende week vrijdag bij mij langs om het modem te vervangen. Het lijkt me dan handig om hem niet te vervangen met eenzelfde modem, maar meteen op de hiervoor genoemde manier. Is dit mogelijk @Brian ?
Reputatie 7
Hi @Fitmacaroni dit lijkt inderdaad op een deadlock geval, top dat jullie al flink hebben lopen troubleshooten! Er komt een Huawei modem + media convertor jouw kant op (is vandaag verstuurd). De monteur kan deze dan voor je installeren. Mocht je handig zijn dan kan je het ook zelf doen maar officieel raad ik je aan om het bezoek van de monteur af te wachten 😉
@Brian Heel erg bedankt! Ik laat dit inderdaad gewoon door de monteur doen, zodat ik zeker weet dat ik geen fouten maak.
Reputatie 6
OK mooi zo dat het met die HG659+mediaconvertor wel stabiel werkt.
Hallo @Brian ,

Ik vind het erg treurig om nu, na een volledig jaar met hetzelfde probleem te zitten (zie mijn topic: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/non-stop-problemen-met-lan-284433/index2.html#post1452426 - was hier al eerder gelinkt) er zelf achter te moeten komen dat t-mobile eindelijk een oplossing gevonden heeft voor het probleem.

Ondertussen heb ik zelf heel mijn netwerk omgebouwd, nieuwe switches gekocht voor tussen de router en mijn andere hardware in, een peperdure insteekkaart gekocht, peperdure nieuwe kabels gekocht.....

Ik twijfel overigens of het niet een luchtvochtigheids probleem is. Mijn problemen zijn namelijk spontaan weer 20 keer erger geworden op het moment dat de winter begon en ik leef in een relatief slecht geïsoleerd appartement. De router hangt dan ook mooi tussen wat tocht en de verwarming in....

Maar goed, in ieder geval, mag ik ajb dan ook de router welke alle problemen op lijkt te lossen voor anderen? Ik ben namelijk al aardig pissig mbt dit probleem ondertussen en vind het zwaar teleurstellend dat t-mobile niet even iets heeft laten weten.
Reputatie 7
Hi @NoobishPro We hebben zo veel mogelijk klanten waarbij dit in eerste instantie speelde geprobeerd te bereiken maar de informatie was verspreid over meerdere topics en het beste een behoorlijke tijd geduurd voordat we het probleem konden reproduceren (eind 2018). Zo te zien ben je er tussendoor geglipt, excuses hiervoor! Ik heb zojuist ook voor jou de modemswap aangevraagd en ik verwacht dat je volgende week het pakket ontvangt en onze monteur contact met je op neemt!

Reageer