Beantwoord

Internet veel te traag


Sinds deze week heb ik thuis (Amersfoort) met de glasvezel verbinding last van een wel erg trage internetverbinding. Waar de downspeed eerst rond de 900mpbs normaal was is het nu (als ik geluk heb) 3mpbs en soms zelf maar 500kbps! De upload is niets mee aan de hand (rond 940mbps). Heb uiteraard de modem al gereset (fabrieks) en alle overbodige ballast er tijdelijk uitgehaald maar er verandert niets. 

Ook een systeem direct aangesloten op de Draytek geeft deze resultaten.

Heb dit uiteraard ook al aangekaart bij de helpdesk maar oplossing (monteur) duurt nog een week. Aangezien mijn partner en ik allebei thuiswerken en afhankelijk zijn van de internetverbinding duurt ons dit uiteraard te lang.

Is er misschien eerder een oplossing te bedenken? Is het zeker het probleem bij ons thuis ligt? Ik lees over meer mensen met dezelfde problemen.

icon

Beste antwoord door Sander 28 June 2020, 14:35

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mojopriest 

Met wat heb je de snelheid gemeten? En zijn de snelheden via de wifi hetzelfde of niet?

Het best kan worden gemeten met een laptop bedraad aangesloten op de Draytek, gebruik minimaal een CAT5e kabel en test via de ookla speedtest app dus niet via het internet.

Bij jou lijkt het alsof er een probleem met de hardware of software van het apparaat is waarmee je de snelheid test.

Wat je het best kan doen is om een laptop op te starten in veilige modus om alle processen die de snelheid verminderen te minimaliseren of pak er eventueel een andere laptop bij.

Hallo @Waqqas Bedankt voor je reactie. Ik meet via t-mobile.speedtestcustom.com op verzoek van de helpdesk. Ik heb meerdere kabels geprobeerd waaronder Cat6 allemaal direct aan de Draytek.

Via wifi daarbij dezelfde soort resultaten maar dan zo'n 500mbps upload en 3 down. Logisch ivm wifi snelheid.

Tests via macbook, desktop, laptop en telefoons laten allemaal hetzelfde zien. Ook fabrieksreset van de Draytek heeft niet mogen baten helaas.

Hieronder het resultaat van de speedtest. En het is al dagen zo.

 

 

Reputatie 1

Heel apart. Ik heb hetzelfde probleem en zit ook in Amersfoort

Reputatie 1

ik heb de Draytek zelf even vervangen voor een TP-Link MC220L en een AC2300. De juiste VLANS geconfigureerd en ik heb weer Internet en TV in volle snelheid.

Daarna wilde ik het MAC adress clonen (dus het MAC adress van de Draytek in de TP-Link gebruiken) , maar dan is de snelheid weer weg.

Het lijkt er dus op dat er op MAC adress iets gebeurd/geknepen wordt.

Hieronder het resultaat van de speedtest. En het is al dagen zo.

 

 

Kijk eens bij je abonnement gegevens etc. Is bij jou alles al “opgeleverd” administratief?

 

ik heb het zelfde probleem. Maar bij mij is de overstap datum 7 juli en is mijn premium internet “nog in behandeling”

 

En wat als je met de ookla Speedtest Windows 10 app test (niet de browser versie) in Windows safe mode test?

 

En wat als je met iperf test? Komt die dan wel in de buurt?

Reputatie 7

Hey @Jimmy Huijgens dat is apart.

Zou je de mac adressen eens kunnen vermelden in dit topic ?

Reputatie 1

Van de Draytek zijn dit de mac adressen

WAN       00-1D-AA-D1-65-01
LAN        00-1D-AA-D1-65-00

Als ik het WAN mac adress in de AC3200 ingeef dan stort de snelheid in naar 1Mbit

Als ik de laatste 1 in een 0 verander (wat kan omdat dit de LAN kant van de Draytek is die toch uit staat) heb ik weer de volle snelheid.

In alle gevallen krijg ik dezelfde IP gegevens:

IP:  85.146.*.*

Gateway: 85.146.0.1

@Jimmy Huijgens dat is inderdaad een raar verhaal. Als er inderdaad op MAC adres geknepen wordt wil ik wel weten hoe/wat en waarom.

@qtje het abonnement loopt hier al een aantal jaar. Dus dat zal het niet zijn. Andere speedtests hebben ook niet zoveel zin. Elke website die ik bezoek heeft minuten laadtijd.

 

Reputatie 7

Hi @Mojopriest,

 

Er lijkt iets te spelen waar verschillende  klanten last mee ervaren. Ik zie dat je dit ook hebt gezien op de Community. Zullen we het gesprek centraal houden in dit topic: Download traag

 

Op die manier kunnen we sneller aan iedereen vragen om zaken te controleren of uit te sluiten of updates te geven. 

@Sander Kunnen jullie misschien iets aanbieden zodat ik en mijn vrouw aankomende week nog gebruik kunnen maken van de hotspot op mijn telefoon? Al onze abonnementen lopen namelijk bij jullie. Ik hoor het graag!

Reputatie 6

@Mojopriest Ik zie dat je intussen via mijn collega een vouchercode hebt ontvangen, fijn!

@Ginny Klopt! Heel fijn, mijn databundel was inmiddels al op namelijk. Nu hopen dat de storing thuis ook snel wordt opgelost.

Reageer