Beantwoord

Internetsnelheid T-Mobile Thuis


Reputatie 2
@T-Mobile:
Allereerst wil ik aangeven dat het een crime is om een topic te starten hier.
Ik heb 10 minuten moeten zoeken naar de optie om dit te kunnen.
Een tip, vanuit een zoekopdracht zie je gelijk of er een topic of niet bestaat, laat het dan mogelijk zijn om direct vanuit de zoekfunctie een topic te starten.

Internetsnelheid:
Ik heb contact gehad met de Klantenservice om me hierbij te helpen, maar er was geen direct antwoord voor handen en wordt uitgezocht.
Daarom gooi ik een extra lijntje uit voor tips & tricks om mijn internetsnelheid te verbeteren.
Ik heb een T-Mobile Thuis Internet 20-abonnement, waarbij ik deze snelheid helaas niet kan halen.
Na mijn overstap van KPN Alles-in-1 Instap naar Vodafone Thuis haalde ik helaas lagere internetsnelheden dan ik gewend was en sinds de laatste internetstoringen d.d. 19 en 20 juni 2017 haal ik slechts snelheden van rond de 5 Mbps.
Het rare is dat ik sommige momenten wel weer tegen de 10/11 Mbps meet met Speedtest, wat ik gewoon ben gaan vinden bij Vodafone/T-Mobile.
Bij KPN haalde ik tegen de 15 Mbps, en bij Vodafone heb ik dit op 17 april 2017 ook Ă©Ă©nmaal gemeten, waarna de internetsnelheid langzamer werd.

Ik ben erg benieuwd hoe dit op te lossen is.
icon

Beste antwoord door Bob1983 17 August 2017, 13:08

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Hoi Bob1983,

Allereerst welkom, ik zie dat je je draai inmiddels al gevonden hebt op het forum. 🙂 Dat is altijd mooi om te zien.

Forum
Je geeft aan dat het lastig is om een topic te starten. Je bedoelt dus dat "Een vraag stellen" voor jou niet duidelijk was. Wat is duidelijker? "Een topic starten" of zoiets? Ik denk graag even mee, verbeteringen zijn altijd welkom!

Snelheid
Bij KPN haalde je 17, ten tijde van Vodafone Thuis 11 en nu slechts 5Mb/s. Dat is geen beste lijn natuurlijk. Die draai ik graag om! Allereerst: gaat dit om wifi? Wifi is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, maar je hebt wel wat invloed. Voor tips & tricks zie dit wifi topic.

Bekabeld
Gaat het om een bekabelde verbinding? Kun je dan eens testen met een andere internetkabel op een andere poort? Lan 1 en Lan 2 zijn geschikt voor een vaste computer. Kun je ook testen met een andere computer?

Reset
Een fabrieksreset wil ook wel eens helpen. Het modem is wellicht wat in de war geraakt en een fabrieksreset schud 'm weer helemaal wakker. Let op, je bent wel mogelijke aanpassingen in het modem kwijt.

Geef je ons een update?
Ik denk dat er een structureel probleem is. Ik heb een 'Internet20' abonnement, echter sinds ruim een week is de Internet snelheid zeer traag.
Ik haal maximale snelheden van 11,2, 10,6, 9,1 Mbit/sec en zelfs dagen dat ik maar 1,0 Mbit/sec haal (bron Netperform). Ik heb het modem al eens een reset gegeven, maar zonder resultaat.
Reputatie 2
@Sander,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb gisteren uitgebreid getest en snelheden opgemeten, vandaag ga ik nog wat metingen verrichten en kom hier morgen uitgebreid op terug.
Ik ervaar enorme schommelingen in de snelheid die ik meet/ervaar (Wifi/netwerkkabel).

@Guido05, zelfde hier, gisteren zat ik zelfs onder de 1,0 Mbps, zal morgen een screenshot posten met mijn resultaten.
Ook meermaals modem gereset zonder resultaat.
Reputatie 5
Ik heb een gevoel dat de Netperform app niet erg geweldig is, en dat is bedoeld voor Vodafone. Ik raad aan om de Speedtest.net app te gebruiken van Ookla.

Je kunt het beste een speedtest bekabeld uitvoeren, want wifi is héél erg beïnvloed door externe bronnen (zoals een magnetron, overige wifi netwerken, bluetooth, babyfoons etc).
Reputatie 2
Mijn resultaten van 10, 11 en 12 juli 2017 in de bijlage.

Forum
Als je zoekt op het forum of vanuit Google, kun je niet direct "een vraag stellen", want de button mist, zie bijv. https://forum.t-mobile.nl/search?q=zoek+naar+iets.

Snelheid
Voor testdoeleinden getest met een netwerkkabel op diverse poorten op het modem en een uitgeschakelde telefoon en tv-ontvanger uit.
Er zijn geen downloads/updates actief, enkel Speedtest (http://www.speedtest.net/website).
Ik ben me van het snelheidsverlies bewust als Wifi gebruikt word, maar de snelheden met netwerkkabel zijn ook niet zoals ze horen te zijn.
Zoals reeds vermeld en te zien is in de bijgevoegde resultaten van Speedtest, zit er een enorme schommeling in snelheden.

Bekabeld
De resultaten uit de topicstart zijn draadloos gemeten, maar hier aan het netwerk is niks veranderd.
Lees, er zijn geen aanpassingen geweest op mijn interne netwerk en er zijn ook geen Wifi-netwerken bijgekomen (gecheckt met Wifi Analyzer), m.a.w. ik zit op het ideale kanaal.

Reset
Ik dacht dat ik dit meegenomen had in mijn topic, maar dat ben ik vergeten. Modem vaak gereset, danwel compleet van stroom afgehaald voor 10 seconden en opnieuw aangesloten, dit biedt geen soelaas.

Hopelijk komen we zo een stap verder tot een oplossing, want het internet is soms echt te traag voor woorden.
De snelheid/langzaamheid van internet is vooral merkbaar met:
- bufferen van YouTube-filmpjes (voorheen kon ik filmpjes direct afspelen, nu haperend of zelfs met stilvallen)
- streamen naar smart-tv (wegvallen verbinding of niet compleet afspelen)
- online gamen (lag)
Reputatie 7
Hoi Bob1983 en Guido05,

Er zijn geen meldingen dat DSL snelheden structureel onderpresteren, maar dan moet het bij jullie natuurlijk ook goed werken. Ik ga daarom graag wat dieper rondkijken. Hiervoor ontvang ik graag van jullie beiden een privébericht met je postcode, huisnummer en laatste vier cijfers van je banknummer.

Wel wil ik vragen van te voren nog enkele zaken te testen:
  • Voer een fabrieksreset van het modem uit. Dit is anders dan een stroomonderbreking. Let op: je instellingen voor bv. wifi zijn dan ook gereset.
  • Verzeker je ervan dat je bekabeld bent verbonden: dus geen wifi icoon rechtsonder in de balk.
  • Sluit uit dat het aan de kabel ligt. Test eens met een andere internetkabel.
  • Speelt het op meerdere apparaten of haalt een andere computer hogere snelheden?

We gaan voor 100%! 🙂
Reputatie 7
@Pilovali, Eens, voor testdoeleinden gebruiken wij ook die Ookla test. 🙂
Sinds dik 1 maand nu over van ziggo naar T-mobile glasvezel, ik verwachte juist een flitsende internet verbinding en zit regelmatig naar super traag 2 mb up en 4 mb down te kijken op de speed test, hernia naar mijn idee een stuk minder stabiel dan het ziggo netwerk
Oh en het is geeeeeeeen hardware kwestie, dus stop met je moet dit resetten etc. Allemaal al gedaan.
Reputatie 2
Hoi Bob1983 en Guido05,

Er zijn geen meldingen dat DSL snelheden structureel onderpresteren, maar dan moet het bij jullie natuurlijk ook goed werken. Ik ga daarom graag wat dieper rondkijken. Hiervoor ontvang ik graag van jullie beiden een privébericht met je postcode, huisnummer en laatste vier cijfers van je banknummer.

Wel wil ik vragen van te voren nog enkele zaken te testen:
  • Voer een fabrieksreset van het modem uit. Dit is anders dan een stroomonderbreking. Let op: je instellingen voor bv. wifi zijn dan ook gereset.
  • Verzeker je ervan dat je bekabeld bent verbonden: dus geen wifi icoon rechtsonder in de balk.
  • Sluit uit dat het aan de kabel ligt. Test eens met een andere internetkabel.
  • Speelt het op meerdere apparaten of haalt een andere computer hogere snelheden?

We gaan voor 100%! :)


Privébericht verstuurd, ik ben benieuwd!
Reputatie 3
Oh en het is geeeeeeeen hardware kwestie, dus stop met je moet dit resetten etc. Allemaal al gedaan.

Als je glasvezel hebt dan is er iets niet in orde.... maar dat dacht je zelf ook al. Gebruik je een eigen router of de Draytek? Toen ik van Ziggo (toen nog UPC) naar T-mobile (toen nog Vodafone) overstapte, was dat toch echt een hele verademing.

Welke DNS instelling gebruik je?
Reputatie 7
@Bob1983: ik heb je snelheidstest ontvangen. 🙂 Ik heb het direct doorgestuurd. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen.

@TeunWinters: Gaat het om die snelheid op de wifi of via een bekabelde verbinding? En kun je aangeven met welk modem en DNS je verbinding hebt? (Bedankt lemonkid!)
Reputatie 2
Bedankt Sander, vandaag ben ik gebeld door KPN en er is een afspraak ingepland voor morgenochtend.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 2
Zoals beloofd:

Bedankt Sander, vandaag ben ik gebeld door KPN en er is een afspraak ingepland voor morgenochtend.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, ik hou jullie op de hoogte.


Van 9:00-11:30 zijn er 2 KPN-monteurs bezig geweest op mijn thuisadres en in de wijkcentrale.
Ik zal proberen het verhaal hier kort uit te leggen, zodat anderen op dit forum er eventueel ook wijzer van kunnen worden.

Oorzaken van het probleem:
- brakke internetlijn
- slecht werkend Vodafone Huawei HG659-modem (CPE unknown in meetapparatuur KPN-monteur)

De monteurs van KPN geven aan in de wijkcentrale het e.e.a. te hebben gedaan aan werkzaamheden en een internetsnelheid van 17 Mbps te hebben gemeten.
Op meetapparaat laat de monteur zien dat dat de downloadsnelheid 17000 kbps zou kunnen zijn, zoals gemeten in de wijkcentrale, maar een meting via Speedtest geeft nog steeds langzamere resultaten weer bedraad op mijn laptop:

9.41 Mbps DOWNLOAD SPEED
3.03 Mbps UPLOAD SPEED
30 ms PING

Het meetapparaat van de monteur geefft Unknown aan bij CPE en zegt dat ik dit met jullie/T-Mobile op moet nemen, omdat dit kan duiden op een defect met het modem zelf.
De monteurs gaan een meting in de centrale doen en kijken welke lijn (er lopen er 2 naar mijn adres) het beste resultaat teruggeeft vanaf de centrale naar mijn meterkast.
Als de monteurs gemeten hebben in de wijkcentrale en in de meterkast de lijn hebben gemeten zien ze dat de waardes voor deze lijn veel te ver uit elkaar liggen (qua lengte (?), waren 3 waardes die niet klopten).
Dit betekent dat de lijn waar ik nu op zit niet in orde is.
De lijn is erna omgeprikt in de wijkcentrale en er is nogmaals een terugmeting verricht en nu ziet de monteur dat de waardes corresponderen met de meting van de wijkcentrale.
Speedtest geeft nu de volgende hoopvolle resultaten (Interactieve TV Box niet aangesloten):

19.23 Mbps DOWNLOAD SPEED
3.18 Mbps UPLOAD SPEED
29 ms PING

Nog steeds niet het optimale resultaat, maar een goede snelheidswinst.
Volgens de monteurs zou een nieuw modem ook nog het nodige aan snelheidswinst moeten kunnen winnen, want er komt een (veel) hogere snelheid dan gemeten binnen op mijn adres.
Hopelijk blijft de lijn ook stabiel, maar dat ga ik de komende dagen ervaren.
Reputatie 7
Woohoo! Allereerst bedankt voor je uitgebreide verslag. Erg verhelderend! Erg fijn dat er hier doortastende monteurs (!) aan het werk waren. Als je nu een snelheid van 19Mb/s haalt, dan vermoed ik dat het Huawei modem prima functioneert. Mocht dit niet het geval zijn, dan pakken we dit op, maar zoals het nu gaat, zie ik geen reden tot alarm! :D

Ik wil wel even algemene uitleg geven over een abonnement van 20 Mb/s en de maximale snelheid over een netwerk. Wij hebben onze pakketten afgerond op 20, 40 en 80. De daadwerkelijke snelheid is echter afhankelijk van het netwerk. Is er maar 16 haalbaar op jouw adres, dan kunnen we alsnog een abonnement aanbieden, ook al haal je die 20 natuurlijk nooit. Er is uiteraard wel een ondergrens, als er maar 2 Mb/s op jouw adres mogelijk is, dan kunnen we geen abonnement aanbieden. Is er 35 Mb/s beschikbaar, dan kun je kiezen uit 20 en 40. Bij die laatste zal je effectieve snelheid dus op de 35 zitten.

Goed dat je even op het forum kwam, Bob1983. Nu heb je tenminste weer de snelheid die bij je abonnement hoort! 🆒
Reputatie 2
Geen probleem en bedankt voor je assistentie tot zover.
Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.
Ik ben me er inderdaad van bewust dat de internetlijn niet altijd de door de provider opgegeven snelheden kan halen, maar dat er door diverse factoren 20% verschil in kan zitten.
Dit is gisteren nogmaals bevestigd door wat de KPN-monteur mij vertelde.
Na de werkzaamheden van de monteurs heb ik de snelheid uiteraard steekproefsgewijs getest.
De snelheid is tot 23:50 in de avond niet onder de 17 Mbps gekomen, wat voor mij acceptabel zou zijn.
De snelheid is vandaag weer net aan 10 Mbps, dus de snelheid lijkt toch weer terug te zijn gevallen, dus ik vermoed toch dat er intern iets niet goed gaat en dat kan eigenlijk alleen nog maar wijzen op het CPE.

Uitgesloten zijn:
- de internetlijn zelf (omgeprikt en (terug)gemeten)
- netwerkkabel (met meerdere kabels geprobeerd)
- device waarop getest word (op meerdere apparaten getest)
- Interactieve TV Box losgekoppeld

Misschien zie ik nog iets over het hoofd, dan hoor ik dat graag.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Hoi Bob1983,

Ik ben de (af)melding van onze technische dienst even nagegaan. Hierin staat dat de dienst zich in de komende tijd gaat stabiliseren. Dit is op basis van de netwerkbeheerder die aangaf dat er inderdaad iets mis was met de lijn. Ze hebben je 'omgestoken' in de wijkcentrale en er zou nu weer goede snelheid mogelijk zijn. Maar met DSL kan een nieuwe lijn soms wat moeten warmlopen. Ik verwacht dat de snelheid bij jou dan ook zal stabiliseren rond de 20 Mb/s.

Om de week een snelheidsupdate? 🙂
Reputatie 7
Geef het modem even een reset van 30 sec Hierdoor is alles gewist in het modem en kan hij opnieuw beginnen met in trainen.
Ze hebben je 'omgestoken' in de wijkcentrale en er zou nu weer goede snelheid mogelijk zijn. Maar met DSL kan een nieuwe lijn soms wat moeten warmlopen. Ik verwacht dat de snelheid bij jou dan ook zal stabiliseren rond de 20 Mb/s.

Ik adviseer om het modem de komende +/- 10 dagen met rust te laten. Dus niet de stroom er af halen, of herstarten. De lijnkaart in de wijkcentrale denkt dan dat je lijn instabiel is, en zal de verbinding naar beneden bijstellen, waardoor de snelheid dus lager wordt.
Reputatie 6
Je kan bij een Fritzbox 4 niveaus instellen als ratio snelheid/stabiliteit en ook de signaal/ruis verhoudingen zien (is een indicatie, niet echt gecertificeerde meting natuurlijk). Ook aantal re-syncs wat optreedt kan veel zeggen, dus inderdaad eens een dag of 10 zo laten lopen. Ik weet niet in hoeverre dergelijke statistieken in de Huawei zichtbaar (te maken) zijn.
Reputatie 2
Bedankt voor jullie reacties, ik zal het de komende dagen dan even aankijken inderdaad.
Ik zal de komende weken een update plaatsen zodat we kunnen zien of de lijn gestabiliseerd is.
Reputatie 2
Resultaat Speedtest vandaag:
Download: 19,78 Mbps
Upload: 3,73 Mbps
Ping: 30 ms
Dat ziet er prima uit. Dat haal ik namelijk ook.
Reputatie 6
@Bob1983 @Jeffrey_87

Hoe verhouden zich de speedtest waardes t.o.v. DSL lijnspeed? Zie o.a. screenshot:
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/bewijzen-met-snelheidstest-in-geval-van-snelheidsprobleem-281454?postid=1396327
@tmoesel

Is inderdaad handig om te weten, maar mijns inziens niet relevant, aangezien Bob de snelheid haalt waarvoor hij ook betaalt.

Reageer