Beantwoord

Internetsnelheid WiFi op mobiele apparaten

  • 31 January 2019
  • 5 reacties
  • 276 Bekeken

Hallo,

Ik haal op mijn mobiele apparaten maar de helft van mijn internetsnelheid.
De verbinding is stabiel en de snelheid ook, deze is alleen een stuk lager dan hij zou moeten zijn.

Ik maak geen gebruik van de ingebouwde WiFi van het Huawei modem, maar van een Fritz repeater, die ik van de monteur van T-Mobile heb gekregen. Daar zit overigens nog een switch tussen.

Kan het zijn dat de repeater een maximale snelheid doorlaat? Zoja, kan ik die instellingen dan wijzigen?

De T-Mobile klantenservice wil me niet helpen, omdat het bekabelde internet wel een goede snelheid haalt.
Zij vertelde me ook dat ik alleen kanaal 1, 6 en 11 mocht gebruiken voor 2,4 Ghz (zeker niet kanaal 13) en dat 5 Ghz op automatisch moest staan, kanaal 64 mocht ik in ieder geval niet gebruiken.
Waarom dat is, kan ze me niet zeggen.

Wie kan mij hier meer over vertellen?
icon

Beste antwoord door Folkert 31 January 2019, 20:00

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hallo @henkzelf

De fritz repeater heeft 5ghz wifi ac mu-mimo 4x4 en die kan wel 750mbit halen. je apparaat moet dan natuurlijk wel die snelheid kunnen halen. wifi ac alleen zegt niet alles.
Daarom vraag ik me af of het signaal ergens tot 45 of 50 Mbps wordt gelimiteerd...
Reputatie 7
Badge +3
Beste Henk,

Bij Wifi ben je afhankelijk qua maximum snelheid van het langzaamste apparaat en dat is meestal het mobiele apparaat. Behalve het verschil tussen 2,4 en 5 GHz heb je ook te maken met het aantal zogenaamde spatial streams. Bij een router heb je er vaak meerdere en dus meerdere antennes waarbij signalen via diverse ruimtelijke paden gaan. Mobiele apparaten hebben er vrijwel altijd maar één. Verder ben je nog afhankelijk van de bandbreedte van het signaal, in de praktijk vaak 20 MHz op 2,4 en 40 of 80 MHz op 5 GHz.

De praktijk op 2,4 GHz is vaak 20 MHz bandbreedte en 1 stream wat resulteert in bruto 72 Mbit. Omdat Wifi simplex verkeer is (apparaten praten om de beurt in tegenstelling tot bedraad) hou je netto ca. 36 Mbit over. En dan heb ik het nog niet over storing van nabuur signalen die de netto snelheid omlaag halen door hertransmissies.

Wifi kanalen 1,6 en 11 zijn inderdaad het beste om te gebruiken. De kanaal indeling van 13 kanalen dateert uit vroeger tijden. Met de huidige bandbreedtes overlappen de kanalen elkaar. Kanaal 1 gebruikt -1,0,1,2,3 Kanaal 6 gebruikt 4,5,6,7,8 en Kanaal 11 gebruikt 9,10,11,12,13 Als je dus alleen 1,6 en 11 gebruikt overlappen en storen ze elkaar minder.

Op 5 GHz hebben kanalen 36,40,44 en 48 de voorkeur, ze zijn uitsluitend aan Wifi toegewezen. Kanaal 52 t/m 140 deel je met vliegtuig- en weerradars. Zodra de router een radar detecteert moet ie verplicht terug schakelen naar 36-48 en heb je een korte onderbreking van je signaal.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @henkzelf

De fritz repeater heeft 5ghz wifi ac mu-mimo 4x4 en die kan wel 750mbit halen. je apparaat moet dan natuurlijk wel die snelheid kunnen halen. wifi ac alleen zegt niet alles.


Tot nu toe alleen maar mobieltjes gezien die op 5 GHz maar 1 stream hebben, bruto 433 Mbit bij 80 MHz bandbreedte. Zou je netto toch wel iets meer dan 50 Mbit moeten halen wellicht. Hangt van de drukte ter plekke af.
Reputatie 6
Ik haal op mijn mobiele apparaten maar de helft van mijn internetsnelheid.
De verbinding is stabiel en de snelheid ook, deze is alleen een stuk lager dan hij zou moeten zijn.

De helft van wat? Dus wat is je internetsnelheid volgens je abonnement?

En naast wat voor WiFi AccessPoint je hebt, wat je al hebt aagegeven, zou ik ook kijken naar specificaties van de mobiele apparaten. Het kan erg verschillen zoals Hidden.nld en Folkert ook al aangeven.
Mijn Galaxy S5 van 5 jaar oud b.v. kan 2x2 MIMO, maar die koste destijds dan ook 600 Euro. Bij apparaten van b.v. 30 Euro is de implementatie wezenlijk eenvoudiger. Dus kijk even naar de WiFi specs per apparaat, dan zijn de verwachtingen hopelijk reeeler.

Met b.v. de Android App ''WIFI Analyzer" kan je mooi zien wat eventuele verstoorders zijn en welke ander apparaten er actief zijn per frequentieruimte.

Reageer