Internetsnelheid wordt niet gehaald


Ooit klant geworden met 50/50 verbinding toen het nog Vodafone Thuis was. Jaartje later een upgrade gedaan naar 100/100 zonder problemen, en eind januari gebruik gemaakt van de aanbieding om naar 750/750 te gaan.

In de eerste paar dagen na de upgrade was er geen merkbare snelheidsverhoging. Harde reset van het modem uitgevoerd en jawel, snelheden dik boven de 750. Tof! Dag later was de snelheid echter weer teruggezakt naar de 180 down. Bekabeld getest, uiteraard.

Klantenservice gebeld, afspraak met een monteur gemaakt, die vervolgens mijn vier jaar oude Draytek heeft vervangen voor een nieuw exemplaar en ook de kabels heeft vervangen zodat het uitgesloten kon worden dat de oorzaak aan mijn kant zou kunnen liggen. Snelheid daarna omhoog naar 400/500. Monteur gaf aan dat het net Reggefiber verder geregeld zou worden. Verbinding zakte een dag later weer terug naar de 180.

Weekje verder nog niets gehoord over een vervolg dus maar opnieuw contact opgenomen met de klantenservice. Wilden toch nog een monteur bij mij thuis langs ondanks dat monteur 1 toch echt had gezegd dat het probleem niet bij mij thuis lag. Monteur nummer 2 vermoedde een softwarematig probleem en probeerde 'provisioning' van het modem als ik het goed heb begrepen. Waarempel, snelheid naar de 800/700, weer helemaal happy met de verbinding. Helaas was dit toch opnieuw voor korte duur en ongeveer een dag later zakte de snelheid opnieuw terug naar de 180.

Weer contact met de klantenservice, dit keer kwam Reggefiber om de hoek kijken. Na wat gedoe rondom afspraken ineens op de maandagmiddag geheel geen internet meer. Een dag later en flink wat telefoontjes bleek dat er blijkbaar een poortwissel al was uitgevoerd en een aantal uren later was ik gelukkig weer online na een bliksembezoek van hun monteur. En jawel, snelheden weer dik boven de 750.

Inmiddels zijn we anderhalve dag verder en moest ik in de meterkast wat doen en ging even de stroom van het modem eraf. Toevallig direct daarvoor nog een speedtest gedaan. Na het rebooten bedacht om nog eens te testen en tsja: opnieuw op de 180. Achteraf lijkt het erop dat het terugvallen van de snelheid weleens te maken zou kunnen hebben met de momenten van rebooten/resetten. Afgelopen tijd thuis ook regelmatig geklust aan het interne netwerk waarbij er regelmatig opnieuw werd opgestart.

Ik ga wel weer opnieuw contact opnemen, maar iemand hier wellicht nog ideeën over de oorzaak van dit probleem?

12 reacties

Reputatie 2
Jesus wat een verhaal.. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
Reputatie 7
Jeetje dat is een lange geschiedenis! En balen dat de snelheid telkens terug zakt naar de 180 Mbps. Nu zie ik dat je donderdag contact hebt opgenomen met een collega van mij. Vervolgens is door onze technische dienst op afstand een reprovision uitgevoerd op je modem. Ik hoop dat daarmee de snelheid weer naar behoren werkt. Zeker omdat er al veel zaken getest en uitgesloten zijn. Laat je ons weten of het heeft geholpen?
We zijn inmiddels een tijdje verder. Provisionen bleek ook niet de oplossing. Het vervangen van de (nieuwe) Draytek met een Huawei modem werkte wel, en de snelheid zakte niet meer terug.

Ik denk ik deel nog even de oplossing, mocht iemand anders hetzelfde probleem tegenkomen.
Heb sinds anderhalve maand tmobile thuis 750mbps glasvezel. Digitale tv is prima maar het internet en dan met name de 2.4ghz WIFI verbinding is te slecht voor woorden. Met regelmaat snelheden van 0.2 - 0.5mbps, te langzaam om een simpele website te openen. Er is al een monteur voor langs gekomen die de bedrading, het signaal en de huyawei router heeft getest. Daarbij een Wifi repeater geplaatst. Wifi is nog steeds vreselijk traag en alleen met 5ghz kom ik boven de 100mbps tot max 180. Heb inmiddels Mb's moeten bijkopen omdat ik nu ook thuis veel vaker op 4G zit.
Iemand nog ideeën?

Reputatie 6
Heb sinds anderhalve maand tmobile thuis 750mbps glasvezel. Digitale tv is prima maar het internet en dan met name de 2.4ghz WIFI verbinding is te slecht voor woorden. Met regelmaat snelheden van 0.2 - 0.5mbps, te langzaam om een simpele website te openen. Er is al een monteur voor langs gekomen die de bedrading, het signaal en de huyawei router heeft getest. Daarbij een Wifi repeater geplaatst. Wifi is nog steeds vreselijk traag en alleen met 5ghz kom ik boven de 100mbps tot max 180. Heb inmiddels Mb's moeten bijkopen omdat ik nu ook thuis veel vaker op 4G zit.
Iemand nog ideeën?

WiFi gebruiken om de maximale snelheid van je 750Mbps proberen te halen is vrij zinloos, o.a. de smartphone die je gebruikt voor de speedtest kan dat helemaal niet aan. Snelheidstests moet je via een ethernetkabel doen.

Maar het lijkt er op of je in je woning of buurt enorme verstoring of overbelasting hebt op 2.4Ghz WiFi. Dat heeft niks met het internet abo van T-Mobile te maken, maar meer met je buren enz. Gebruik maar eens een app zoals Wifi Analyzer op je telefoon, hopelijk zie dan wat er aan de hand is.

Verder zijn er al een flink aantal topics als het gaat om het halen van de maximale snelheid bij 750Mbps abos, zie o.a.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/glasvezel-750-snelheid-onder-de-100mbps-zelfs-op-5ghz-ac-en-gigabit-ethernet-310859/

Heb sinds anderhalve maand tmobile thuis 750mbps glasvezel. Digitale tv is prima maar het internet en dan met name de 2.4ghz WIFI verbinding is te slecht voor woorden. Met regelmaat snelheden van 0.2 - 0.5mbps, te langzaam om een simpele website te openen. Er is al een monteur voor langs gekomen die de bedrading, het signaal en de huyawei router heeft getest. Daarbij een Wifi repeater geplaatst. Wifi is nog steeds vreselijk traag en alleen met 5ghz kom ik boven de 100mbps tot max 180. Heb inmiddels Mb's moeten bijkopen omdat ik nu ook thuis veel vaker op 4G zit.
Iemand nog ideeën?
WiFi gebruiken om de maximale snelheid van je 750Mbps proberen te halen is vrij zinloos, o.a. de smartphone die je gebruikt voor de speedtest kan dat helemaal niet aan. Snelheidstests moet je via een ethernetkabel doen.

Maar het lijkt er op of je in je woning of buurt enorme verstoring of overbelasting hebt op 2.4Ghz WiFi. Dat heeft niks met het internet abo van T-Mobile te maken, maar meer met je buren enz. Gebruik maar eens een app zoals Wifi Analyzer op je telefoon, hopelijk zie dan wat er aan de hand is.

Verder zijn er al een flink aantal topics als het gaat om het halen van de maximale snelheid bij 750Mbps abos, zie o.a.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/glasvezel-750-snelheid-onder-de-100mbps-zelfs-op-5ghz-ac-en-gigabit-ethernet-310859/

Ik ben niet op zoek naar 100% want ik snap dat dat met wifi niet haalbaar is. Maar ik zie een wezelijk verschil in een snelheid van enkel honderden mbps en het nauwelijks kunnen laden van de krant.
Ik ben geen gamer of vlogger die razendsnel internet nodig heeft maar ik wil wel een fatsoenlijke verbinding op mn draadloze toestellen.
Qua buurt verstoring heb ik inmiddels al mijn kanaal veranderd en ik zit volgens mn wifi analizer op het best mogelijke kanaal.
Gisteravond weer een speedtest gedaan met onderstaande als gevolg.

Reputatie 6
@Valerius7925 Heb je nog andere apparaten die 2.4Ghz kunnen? wat haal je daarmee als snelheid?
Een wat presteert een ander apparaat (een ander WiFi accesspoint of smartphone in hotspot modus) op 2.4Ghz in jouw buurt/huis?
Kan best zijn dat de 2.4Ghz van het Huawei exemplaar dat je hebt niet OK is of er is ondanks 'best mogelijke kanaal' toch een situatie is waarbij simpelweg alle kanalen slecht zijn. Een analoog iets in de ISM band kan zaken flink ruineren maar zie je niet als valide WiFi AP op een Analyzer.
@Valerius7925 Heb je nog andere apparaten die 2.4Ghz kunnen? wat haal je daarmee als snelheid?
Een wat presteert een ander apparaat (een ander WiFi accesspoint of smartphone in hotspot modus) op 2.4Ghz in jouw buurt/huis?
Kan best zijn dat de 2.4Ghz van het Huawei exemplaar dat je hebt niet OK is of er is ondanks 'best mogelijke kanaal' toch een situatie is waarbij simpelweg alle kanalen slecht zijn. Een analoog iets in de ISM band kan zaken flink ruineren maar zie je niet als valide WiFi AP op een Analyzer.

Mn Smart tv kan op zowel 2.4 als 5ghz, heb daar nog geen speedtest op gedaan, maar mn netflix app start met regelmaat niet op vanwege een connectie probleem. Ook op de 5ghz komt dit voor al is dat kanaal veel stabieler.
Of alle kanalen 'slecht' zijn weet ik niet, volgens de analyzer niet. Daarbij is een snelheid van 1.84mbps meer dan alleen een slecht kanaal lijkt me.
Reputatie 7
Hi @Valerius7925, die snelheid is inderdaad wel érg laag. Wat wel vreemd is, is dat je wel een redelijke snelheid met met de 5 Ghz frequentie. Dit lijkt er dan toch op alsof iemand bij jou in de buurt een sterk Wifi signaal uitzendt wat die van jou "weg drukt". Hoe ver van de modem en versterker vandaan haal je deze snelheid? In de buurt van de modem en/of versterker zou deze snelheid hoger moeten zijn, naarmate de afstand groter wordt zal het signaal inderdaad minder worden.
Hi @Valerius7925, die snelheid is inderdaad wel érg laag. Wat wel vreemd is, is dat je wel een redelijke snelheid met met de 5 Ghz frequentie. Dit lijkt er dan toch op alsof iemand bij jou in de buurt een sterk Wifi signaal uitzendt wat die van jou "weg drukt". Hoe ver van de modem en versterker vandaan haal je deze snelheid? In de buurt van de modem en/of versterker zou deze snelheid hoger moeten zijn, naarmate de afstand groter wordt zal het signaal inderdaad minder worden.
Afstand is bij 90% van mn metingen op minder dan 1 meter van de router vandaan. Router staat in mn woonkamer op aanraden van de Guidon monteur. Op de tmobile medibox.
Meest voor de hand liggende probleem lijkt me dus de 2.4Ghz antenne in de huawei router van Tmobile. Maar een eigen router gebruiken werd afgeraden door dezelfde monteur.
Reputatie 7
een WiFi analyzer is een leuk hulpmiddel maar ziet alleen WiFi
om alles te bekijken heb je een spectrum analyzer nodig. Die ziet bijvoorbeeld ook babyfoons die storen.

je kan je eigen modem gebruiken. Je krijgt daar alleen geen ondersteuning op vanuit T mobile. Wel denken we op het forum graag met je mee 😀
een WiFi analyzer is een leuk hulpmiddel maar ziet alleen WiFi
om alles te bekijken heb je een spectrum analyzer nodig. Die ziet bijvoorbeeld ook babyfoons die storen.

je kan je eigen modem gebruiken. Je krijgt daar alleen geen ondersteuning op vanuit T mobile. Wel denken we op het forum graag met je mee 😀

Ok, bedankt. Probeer ik dat nog even. En ik maak toch opnieuw n afspraak met Guidon, dan komen ze desnoods maar een nieuwe router brengen.

Reageer