Beantwoord

Internetsnelheid wordt niet gehaald

  • 11 December 2019
  • 15 reacties
  • 980 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Hi,

Ik heb sinds een aantal dagen een abonnement met een technische snelheid van 1000mbit, echter wordt deze nooit gehaald, op de kabel kom ik niet hoger dan 550mbit. Playstation 4 op de kabel maximaal 350mbit. Draadloos tik ik, als ik dicht op de router sta, net de 190mbit aan. Valt hier iets aan te doen? 

 

Trouwens, 550mbit is wel lekker snel hoor, maar het zou natuurlijk fijn zijn om in de buurt van die 1000mbit te komen. Bij mij thuis is de ene fanatiek online aan het gamen, en de ander volop 4K aan het streamen :)

icon

Beste antwoord door Glassertje 11 December 2019, 18:27

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @YDOES 

De snelheid van 1000 mb is alleen te halen via een bekabelde verbinding.

Heb je al eens gekeken wat je snelheid is op een laptop als hij met een korte UTP direct op de modem is aangesloten? Dit kan je het best doen met de Ookla speedtest app en niet via de website.

Reputatie 6

@YDOES Heb je een eigen router in gebruik? Als dat zo is, dan moet je even zoeken wat de wan to lan throughput is.

@Waqqas Zojuist 2 test gedaan met de speedtest desktopversie, utp-kabel van 1 meter, uploadsnelheid is perfect, download daarintegen valt nu nog lager dan de 500 die ik gewoonlijk haal. Is er iets wat ik kan doen om de downloadsnelheid omhoog te krikken?

 

 

@Glassertje Ik gebruik op dit moment gewoon de zyxel modem die ik van t-mobile heb gekregen, dus daar zal het vast niet aan liggen, denk ik.

Reputatie 7
Badge +15

@YDOES  heb je een Zyxel? Dan zou je bij systeeminfo op de >  kunnen klikken en dan zie je hoeveel die poort naar je laptop stuurt. In de modem interface natuurlijk.

Hier wordt netjes 1000/full aangegeven (lan4), zojuist ook even de modem uit en aangezet, zonder succes :(

Reputatie 7
Badge +15

@YDOES  dus het probleem ligt niet bij de modem. Zou het aan de netwerkkaart van je laptop kunnen liggen? Misschien een ander apparaat gebruiken?

Gebruik dan eens poort 1.

Reputatie 6

@YDOES Heb je al eens bedraad getest in veilige modus met netwerkmogelijkheden? Dan kun je uitsluiten of iets op je pc op de achtergrond de boosdoender is.

 

Als je niet weet hoe je dat moet doen, kan je het volgende doen:

  • klik op de windows logo linksonder en typ msconfig dan enter
  • tabblad opstarten
  • vink opstarten in veilige modus aan en vink netwerk aan
  • toepassen en ok. Dan opnieuw opstarten. 

Dan start die in veilige modus op. Om weer normaal op te starten haal je vinkje weg bij opstarten in veilige modus.

Reputatie 7
Badge +5

Test uitgevoerd zonder andere gebruikers?

Is de fanatieke online gamer niet op het zelfde moment bezig en een flinke hap uit de bandbreedte weg snoept.?

@yalerta Nee hoor, die fanatieke gamer, dat ben ik zelf ;)

@Waqqas ik zal straks eens even kijken of het aan de netwerkkaart ligt en indien nodig een andere laptop erbij halen, zodirect dan ook gelijk testen in de veilige modus. Jullie horen van me.

 

Trouwens, nu al super bedankt voor de hulp die jullie bieden:)

Reputatie 7
Badge +15

@YDOES  graag gedaan en succes ermee!

Je modem is in orde, welke UTP kabel gebruik je trouwens? CAT5e is het minimum. Als je CAT6 heb zou ik hem ook eens proberen.

Andere laptop erbij gepakt, veilige modus gestart. CAT5e kabel gebruikt. Mij hoor je niet meer klagen, bedankt! @Waqqas @Glassertje @yalerta 

 

Potjandikkie das snel

 

Reputatie 6

@YDOES Welke beveiligingspakket gebruik je? Deze wil nog wel eens de oorzaak zijn.

 

Maar ziet er goed uit. :rofl:

Reputatie 7
Badge +15

@YDOES helemaal super! 

 

Fijn weekend 👍

Reageer