Beantwoord

Internetverbinding vaker slecht dan goed, probleem aan kan T-mobile

  • 10 October 2019
  • 9 reacties
  • 380 Bekeken

Beste,

Wij hebben een 14 Mbit ADSL verbinding via T-mobile thuis. Nu is het probleem dat dit vaker 5-6 Mbit is dan 14 Mbit.

Ik heb vroeger in de IT gewerkt, dus over aansluiting, routers en dergelijke heb ik geen uitleg nodig. Toch altijd weer door de 1e lijns klantenservice heen ploeteren, ik weet hoe het werkt, dus dat dan doen we braaf.

Oh nee, meneer, ik kan het niet oplossen, er komt een monteur langs. Prachtig, 2 weken later een monteur, die checkt alles en ziet - zoals verwacht - dat alles in orde is. Meneer, ik bel even met de centrale, die voeren een actie uit en voila, snelheid weer in orde.

Fast forward half jaar verder, snelheid inmiddels weer gekelderd. Ik bel maar weer met de klantenservice, krijg je een bijverdienende studente die echt niets van de materie af weet. Ze vraagt of ze mijn router mag rebooten, dus ik zeg prima ga je gang. Bedoelt ze RESETTEN ipv rebooten...#@$@#$#@$$#@$ Al mijn instellingen weg, van alles ingesteld mbt static IP's en port forwarden. Sorry meneer, dat was niet mijn bedoeling. Top!

Hielp natuurlijk geen zier, het wordt dan toch eindelijk doorgezet naar de technische afdeling, die laten binnen 5-7 werkdagen (......) wat horen beweert ze. Ik half uur kwijt om alles weer in te stellen, ok dat nemen we dan maar voor lief.

Nooit meer wat van gehoord van T-mobile, maar paar dagen later is de snelheid opeens weer strak 14 mbit. Nu, een paar weken verder WEER 5 mbit en ook continu slecht. Ik wordt er gek van, wat moet je hier nu mee. Conclusie is dat T-mobile je gewoon geen behoorlijke lijn kan bieden, wordt vast gedeeld met nog 2 abonnees, lekker goedkoop.

Heb er geen woorden voor. Als iemand van T-mobile dit leest, zou fantastisch zijn als dit eens permanent opgelost wordt, maar ik heb er geen hoge verwachtingen van.

Grt.
icon

Beste antwoord door hippotion 11 October 2019, 20:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hoi @hippotion

ex iter en vergeten een backup te maken, kan natuurlijk de beste overkomen.
wat vaak gebeurd is dat het modem niet rechtstreeks is aangesloten op het isra. Een kabel word gebruikt die niet geschikt is voor DSL of er een aftakking zit die naar een andere aansluiting loopt.

als je inlogt op het modem vind je daar ook de DSL statistieken. Zou je die eens kunnen plaatsen ?

je conclusie over het delen van je internet verbinding met anderen is wat lastig uit te leggen.
de verbinding tussen jou modem en het T Mobile hand over point in Amsterdam word gedaan door KPN. Die verzorgt dus eigenlijk alle DSL verbindingen in Nederland (op een paar plaatsen na). Nu word er op elk deel in het netwerk gebruikt gemaakt van overboeking. Dit moet je wel op grote schaal bekijken. Jou 20Mbit lijn loopt vanaf de centrale meestal via een 100gigabit lijn Eigenlijks merk je hier niet zoveel van en is de enige manier om internet betaalbaar te maken voor de consument.

je mag het volgende verwachten:

Hoi Hidden,

Ik had wel een backup cfg, maak ik normaal altijd na een change. Had echter recent wat geprobeerd met QoS settings en toen vergeten te backuppen. Tsja, al 10 jaar eruit, dan slijt dit 😉 Het was ook meer 15 min dan een half uur, maar door de ergernis lijkt het 2x zo lang.

Verbinding met ISRA punt is direct en alle kabels zijn goed, is gecheckt door een monteur. Verbinding is ook heel lang 12-14 mbit geweest, dus dan weet je dat intern alles OK is.

Ik kan de line statistics wel plaatsen, maar dit is al vaker gecontroleerd en was elke keer goed (dus ook bij slechte speeds). Er gebeurt iets aan de zijde van T-Mobile/KPN die de snelheid de nek omdraait, ik weet niet wat, maar dus wel zeker dat het niet aan de huis installatie/configuratie en aan de lijn zelf ligt.

12-14 mbit kan nog net, maar met 5 mbit kan je niet eens één videostream (netflix, youtube, twitch) kijken zonder bufferen en ik merk het ook met gamen dat er veel packet loss is. Het gaat richting 14k4 ervaringen...
Reputatie 7
Hi @hippotion, ai dat is niet zo'n handige actie van mijn collega. Wanneer heb je contact gehad met mijn collega? Ik zie namelijk geen aantekening (of opdracht voor onze technische dienst staan) dus ik vermoed dat er daar wat mis is gegaan. Wat je aansluiting zelf betreft, op dit moment ziet dit er goed uit. Ik heb het resultaat van de lijn analyse toegevoegd als bijlage, als IT'er zegt je dat vast wat :)

De snelheid kan in de loop van de tijd wat veranderen maar ik zie op dit moment niets wat de dip in snelheid zou kunnen verklaren. Mocht het nog een keer gebeuren zou je dan de dag(en) en tijdstip willen noteren? Dan kan ik aan de hand daarvan kijken of ik misschien meer kan ontdekken!

Beste Brian,

Weet het moment niet meer, is al een week of twee geleden. Dat wordt toch wel geregistreerd in jullie customer service systeem?

Verder is de snelheid nog steeds maar rond 6 mbit down (2 up), ook zo juist. Vorige keer leek het ook goed vanaf jullie kant qua speeds, maar hier bij de speedtests (verschillende geprobeerd, ook die van t-mbole) toch echt slecht resultaat.

Er is volgens mij niets mis met de lijn zelf, maar wat erachter gebeurt in de centrale cq. verdere verbinding. Zonder dat ik iets verander zijn er dagen dat het wel 12-14 mbit is.
Reputatie 7
Hallo @hippotion,

Zou je eens een screenshot van de speedtest.net resultaten waarop 10 resultaten te zien is met een bekabelde aansluiting. (op verschillende tijden en dus niet 10 achter elkaar) daarmee kan @Brian een taak aanmaken voor de backoffice.
Wellicht ten overvloede maar indien je gebruik maakt van T-Mobile TV dan kan je 8-10Mbit van je snelheid halen omdat deze daar voor gebruikt word als het kastje aan staat.
OK, dit is een beetje beschamend 😉 We kijken vrijwel nooit TV en TV ontvanger staat eigenlijk altijd aan (blauw lampje). Ik zet hem net uit en snelheid is weer OK...

Wat dan wel weer heel raar en lastig te verklaren is, is dat dat kastje altijd al aan staat en de snelheid soms wel goed is en soms niet.
Reputatie 7
Hi @hippotion, mooi dat je er achter bent! Inderdaad wel vreemd dat de snelheid fluctueert, je zou denken dat deze dan consequent laag is als de TV Box al die tijd aan heeft gestaan. Kijk het de komende tijd even aan en mocht je de dips in snelheid toch nog terug zien laat het dan zeker weten.
Nog steeds in orde! Misschien was de TV ontvanger gecrashed, dat gebeurd wel vaker en heb ik hem volgens mij een paar weken geleden wel een keer aan en uit gezet waarna ik niet direct gemerkt heb dat dit problemen gaf met internet.

Bedankt voor de hulp. ik had de verkeerde conclusie getrokken... Blijft wel zo dat de 1e lijns klantenservice niet de juiste zaken heeft gecheckt (lijkt toch een logische vraag of het uit maakt of de TV aan of uit staat) en het niet heeft doorgezet naar de technische afdeling.

Aan beide kanten geen 100 punten, ben blij dat het opgelost is in ieder geval 🙂
Reputatie 7

Hi @hippotion, dat is inderdaad wel een logische vraag :) Fijn dat het nu in ieder geval weer stabiel is. Mocht het nog een keer voorkomen trek dan zeker aan de bel!

Reageer