Beantwoord

internetverbinding valt regelmatig weg

  • 18 September 2020
  • 18 reacties
  • 513 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb glasvezel met een draytek modem.

Het probleem dat we hebben is dat bijna dagelijks het internet wegvalt. Dit gebeurt op 2 laptops en 1 android telefoon. Het gebeurt het meeste op de apparaten die we het meeste gebruiken.

In windows 10 zie ik op dat moment “media disconnected” staan als ik een ipconfig run in de command prompt. Als ik het draytek modem ping krijg ik een antwoord. Ook een ander ip adres in het netwerk pingen werkt. Een website pingen (die ik vlak daarvoor nog gebruikt heb) met een url werkt niet als dit gebeurt. Ik verwacht niet dat het een DNS probleem is omdat bekende websites gecached zijn in het modem lijkt me. Een DHCP issue lijkt me ook uitgesloten omdat ik zie dat er geen sprake is van dubbele ip adressen in de draytek user interface.

Heeft iemand ideeën wat hier aan te doen is? Ik vind het lastig om de oorzaak te vinden want het probleem is soms voor korte tijd aanwezig en dan lost het zichzelf weer op.

Ik heb in windows de netwerkadapterinstellingen en de ip stack instellingen allemaal gereset. De driver komt van de laptopfabrikant (laptop is paar maanden oud) en ik heb ook de draytek modem naar fabrieksinstellingen gereset.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 21 September 2020, 15:18

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @h94988209, van harte welkom op de Community, leuk dat je een profiel aangemaakt hebt!

Top dat je al zoveel stappen doorlopen hebt en zelf met een goede analyse komt, dat maakt het vinden van een oplossing eenvoudiger. Wat me in de lijnmeting opvalt, is dat je momenteel geen enkel apparaat met Wifi verbonden hebt, maar wel drie losse apparaten via een bekabelde verbinding. Gebeurt het wegvallen van de verbinding terwijl je de twee genoemde laptops bekabeld aangesloten hebt? Want als dat het geval is, valt de verbinding dus weg op zowel kabel als Wifi. Dan gaan we kijken naar het binnenkomende signaal en is er wellicht wat mis met de WAN. 

Het modem staat al 30 dagen onafgebroken online, dat zegt an sich niet zoveel, maar betekent wel dat een reset nog niet uitgevoerd is. Mag ik het modem op afstand voor je resetten, alsjeblieft? Ik denk dat er iets verkeerd gegaan is met het herstarten want er is nog geen fabrieksreset uitgevoerd. Kun je me gelijk het MAC-adres en serienummer van de Draytek doorgeven? Dan check ik ook meteen of  er sprake is van een eventuele kruising.

Het MAC-adres en serienummer staan in 99% van de gevallen onderop het modem (vaak op een stickertje). 

Laat me weten of ik je verder kan helpen, ik zit namelijk altijd voor je klaar!

Hallo @Jason , mooi dat je even meekijkt.

 

Ik vind het geen probleem dat jij op afstand eventjes iets reset. Verder is het zo dat wij geen ethernetkabels hebben aangesloten vandaag (dat is de afgelopen maand wel gebeurd, maar slechts 1). Ook heb ik echt de stekker eruit gehad voor langere tijd (1 minuut) dus het is vreemd dat je niet kunt zien dat hij gereset is. Ik heb hem net weer even 1 minuut gereset en ik zie nu zelf in de user interface dat de uptime 3 minuten is dus dat klopt.

Ons MAC adres is 168001DAA507420 en het serienummer is 169003107186

Reputatie 7
Badge +16

@h94988209 Ik heb het modem nog eens gereset. Mocht dit nog niet helpen, dan gaan we de oplossing op een andere manier zoeken. Ik beloof je dat we niet zullen rusten voordat het verholpen is!

@h94988209 Ik heb het modem nog eens gereset. Mocht dit nog niet helpen, dan gaan we de oplossing op een andere manier zoeken. Ik beloof je dat we niet zullen rusten voordat het verholpen is!


Dat is mooi om te horen. Ik zal binnenkort wel even laten weten of de problemen opgelost zijn.

@Jason helaas is het probleem op 1 van de laptops niet opgelost. Gelukkig werken de andere apparaten wel op het moment dat de laptop niet werkt. Mijn vermoeden nu is dat er op de laptop iets niet goed geconfigureerd is en dat de andere apparaten zo nu en dan gewoon niet genoeg wifi-bereik hebben. De laptop staat namelijk op een vaste plek maar de andere apparaten worden door het hele appartement heen gebruikt.

Ik ben benieuwd of jij (of iemand anders) iets weet over die laptop. De situatie vanmiddag was dat hij wél wifi verbinding heeft (dit blijkt uit de ipconfig/all in de opdrachtprompt en óók bij het inloggen op de draytek moden met een andere laptop want daar staat hij in de lijst met verbonden apparaten). Hij heeft echter geen internet verbinding en het is ook niet mogelijk om vanaf de laptop de draytek modem of een ander apparaat te pingen. Als je dan de wifi verbinding verbreekt en gelijk opnieuw verbinding maakt werkt alles weer naar behoren (en kan je dus ook andere apparaten pingen). Het is dan een kwestie van minuten totdat het weer fout gaat maar soms gaat het ook bijna een hele dag goed.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @h94988209 ,

 

Je zou voor het probleem met het verbinding maken van de laptop het volgende kunnen proberen:

Op de laptop de huidige verbinding laten vergeten,daarna opnieuw opstarten en dan de verbinding opnieuw instellen(of een driver update van de netwerkkaart uitvoeren) . Bij mij heeft de optie van het opnieuw ingeven van de verbinding geholpen.

 

Hallo @h94988209 ,

 

Je zou voor het probleem met het verbinding maken van de laptop het volgende kunnen proberen:

Op de laptop de huidige verbinding laten vergeten,daarna opnieuw opstarten en dan de verbinding opnieuw instellen(of een driver update van de netwerkkaart uitvoeren) . Bij mij heeft de optie van het opnieuw ingeven van de verbinding geholpen.

 


Ik kan geen driver update uitvoeren omdat de beste driver er al op staat. De laptop is nieuw dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Ik zal wel eens de verbinding verwijderen én opnieuw opstarten voordat ik de verbinding opnieuw toevoeg. Misschien helpt dat.

Reputatie 7
Badge +16

@h94988209 Met de hulp van onze Community kom je ongetwijfeld een heel eind! Wat voor merk en type laptop heb je precies? Ik ga eens koekeloeren bij de fabrikant of ik een oplossing voor je kan vinden!

@Jason het is een asus X509JA met intel wireless AC 9461

@Jasonhet is een asus X509JA met intel wireless AC 9461


Ik heb nu de driver van deze pagina geïnstalleerd: https://downloadcenter.intel.com/product/125193/Intel-Wireless-AC-9461 Misschien werkt die beter dan de driver van Asus. Ik weet zeker dat ik alles dat Asus zelf aanraadt al gedaan had...

Reputatie 7

Hi @h94988209,

 

Super dat onze Community te hulp schiet. Doordat de andere apparaten wel met de Wifi verbonden blijven, kunnen we die gelukkig uitsluiten. Het lijkt echt specifiek aan de laptop te zitten. Wellicht dat de helpdesk van Asus nog een (gouden) tip heeft? 

Volgens Asus zijn er geen problemen met de laptop.

Helaas heeft dit ook niet geholpen:

@Jasonhet is een asus X509JA met intel wireless AC 9461


Ik heb nu de driver van deze pagina geïnstalleerd: https://downloadcenter.intel.com/product/125193/Intel-Wireless-AC-9461 Misschien werkt die beter dan de driver van Asus. Ik weet zeker dat ik alles dat Asus zelf aanraadt al gedaan had...

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het aan de laptop ligt. Wij zijn geen gadget liefhebbers dus alle wifi-aparaten die wij gebruiken hebben nog een oudere wifi-N kaart op 2.4/5 gHz (ook de telefoons zijn wat ouder en hebben deze wifi-spec) Echter de asus laptop heeft een nieuwere wifi-AC kaart erin. Het draytek modem voldoet aan een oudere wifi-standaard en heeft bijvoorbeeld geen eens 5gHz. Je kan natuurlijk zeggen dat de asus-laptop niet backwards compatible is maar je kan ook zeggen dat het draytek modem niet aan de geldende standaard voldoet?

De asus laptop heeft het nooit goed gedaan op dit netwerk overigens.

Ik heb nu de wifi bandbreedte beperkt tot 20MHz, mogelijk wordt het daar stabieler van.

Als het op 13 oktober nog niet stabiel werkt vraag ik een overstap naar youfone aan want dan weet ik iig zeker dat het niet door het modem komt.

Het aanpassen van de wifi-bandbreedte heeft ook niet geholpen. Ik zie op mijn laptop ‘verbonden, geen internet’ en als ik inlog op de draytek user interface zie ik bij wireless lan> station list dat mijn laptop verbonden is met wpa2 encryptie. (terwijl ik dus geen internettoegang heb op de laptop) Daarom denk ik niet perse dat het aan mijn laptop ligt. Overigens kan ik het draytek modem niet bereiken via ping in die staat vanaf de laptop.

 

@Sander  Het zou fijn zijn als jullie het probleem niet op ASUS afschuiven want zoals je in deze thread ziet doe ik er zelf alles aan om met jullie naar de oplossing te zoeken en zoals je zelf vast begrijpt is stabiel internet bijna een levensbehoefte in corona tijd.

Reputatie 3

Zoals jij aan geeft en na alles door gelezen te hebben. Zou ik adviseren de netwerk van je modem opnieuw installeren en niet met de nieuwste driver, want die wil niet altijd een verbetering zijn. Wat ik nog mis in de vragen is of je laptop is voor zien van een vast ip adres.

als de rest er we op kan dan licht het toch echt aan een instelling op die laptop.

Ik ben erachter gekomen dat de laptop zo'n 90 andere wifi netwerken ‘ziet’ op 2.4 GHz. De overige apparaten zien er ongeveer 30 op 2.4GHz. Dat is een significant verschil wat mogelijk de problemen met de laptop verklaart. Ik heb ook op de 5GHz band gekeken met meerdere apparaten en daar is het stil waardoor de kwaliteit van de wifi op 5GHz zeker beter zal zijn.

 

Als het op 13 oktober nog niet stabiel werkt vraag ik een overstap naar youfone aan want dan weet ik iig zeker dat het niet door het modem komt.


Ik heb met de opzeglijn gebeld en zijn hebben mij een nieuw modem aangeboden met ondersteuning voor 5 GHz als ik dan toch klant zou willen blijven. Dat doe ik. Ik ga ervan uit dat daarmee de problemen opgelost zullen worden. Iedereen bedankt voor de medewerking.

Ik vind het overigens verwarrend dat er door sommige moderatoren snel naar de laptopfabrikant gewezen wordt terwijl anderen die ook voor T-mobile werken wel meekijken naar de mogelijke problemen (super klantgericht :) ) waar ik uiteindelijk niets van terug hoorde :(. Voor de prijs van het abonnement (slechts €30 per maand!) ben ik echter dik tevreden over de klantenservice.

Reputatie 7

Hoi @h94988209,

 

Het is zeker niet mijn bedoeling om te wijzen naar de laptop of het buiten ons te plaatsen. Ik wil mij juist richten op een oplossing. Simpelweg de Draytek de schuld te geven, wil ik óók niet doen. Het is namelijk een superstabiel modem die perfect doet wat-ie moet doen. De Draytek mist wel een 5G Wifi, dat klopt. Daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld met Wifi+. Dan kun je een extra Wifi-punt (op 2.4 én 5G) plaatsen in je huis, precies op de plek waar je Wifi het meeste gebruikt. 

Reageer