Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt


Reputatie 4

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 December 2020, 15:16

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@DeNeel 

Je geeft aan in je verhaal dat je DHCP ranges op beide routers een verschillende range hebben, wil je daarmee zeggen dat de beide routers hetzelfde LAN IP hebben?

Of zit de Zyxel in de default op 192.168.1.1 en de Deco op de default 192.168.68.1?

Als dat zo is, heb je twee totaal verschillende subnets en maakt de range dus niet uit. Als het wel zo dat ze beide in hetzelfde subnet zitten … ja, recept voor problemen.

Een ander punt wat ik uit je verhaal opmaak is, dat de Deco een FIXED IP krijgt vanuit de Zyxel. Mijn vraag daarbij is, ligt deze FIXED IP binnen de range van je ingestelde DHCP range op de Zyxel?

Als dat zo is, wederom niet ideaal. Het beste is je range zo in te richten, dat FIXED IP’s nooit uitgedeeld kunnen worden door de DHCP server onder geen enkele voorwaarde.

 

Reputatie 1

@Sander

@Pieter_B

bedankt voor jullie reacties 

Zowel de Zyxel als de Deco hebben zoveel mogelijk de standaard settings. Het plaatje van

@Pieter_B klopt eigenlijk bijna helemaal. Beide devices hebben hun eigen default LAN IP’s en zijn defacto 2 subnets. Wel heb ik de Deco DHCP range op x.x.100 laten starten, en heeft de Zyxel juist x.x.2 als start IP. En daarbij is 192.168.1.2 direct de Fixed IP voor de Deco. Dit zal ik aanpassen om eventuele problemen te voorkomen. Overigens is het interessant om op te merken dat ik deze Fixed IP pas heb ingesteld nádat het internetverbindings probleem zich al een paar maal had voorgedaan. Dit zou opzich het probleem dus niet mogen/kunnen zijn. 
 

@Sander De Deco voor langere tijd loskoppelen is geen optie, aangezien er meerdere apparaten aan gekoppeld zijn (WiFi maar ook bedraad) die met 2 thuiswerkers en 2 middelbare scholieren met online lessen gedurende de dag internet vereisen. Een fabrieksreset zou ik nog wel een keer kunnen proberen. Al valt daar m.i. ook weinig te halen aangezien de meeste settings van het Zyxel modem (DMZ, Port Forwarding, etc) in de default waarde staan en nooit gewijzigd. Ik heb gezocht naar een mogelijkheid om de Firmware bij te werken (software update button, of file import), maar dit vind ik nergens terug in de modem settings. Wordt dit automatisch gepusht?

Sinds vorige week klant bij t-mobile met glasvezel. Setup volledig als hoe de monteur het heeft afgeleverd. Ik ervaar dezelfde problemen: geregeld valt de verbinding met Zyxel weg. Blijf graag op de hoogte van mogelijke oplossingen. 

Reputatie 1

Hallo. Volgens mij kan ik me 1-op-1 aansluiten bij dit issue. Ook ik heb last van regelmatig wegvallen van mijn internetverbinding. Webcare medewerker Boris verwees me door naar dit topic. 
 

In mijn opstelling is er sprake van een eigen router die bedraad aangesloten is op de Zyxel (TP-Link Deco M9 Plus). Vervolgens gaat alle verkeer (bedraad of per WiFi) over deze router. DHCP heeft een eigen range die afwijkt van de Zyxel. De instellingen van de Zyxel zijn verder allemaal standaard; ik heb alleen een vast IP adres ingesteld voor de Deco router. De WiFi op de Zyxel staat wel aan, maar eigenlijk alleen om te troubleshooten. Als de internetverbinding wegvalt (op alle apparaten in huis tegelijk) dan log ik met mijn iPhone in op 192.168.1.1. Het WiFi signaal is dan prima. Het modem geeft ook aan dat er gewoon een internetverbinding zou moeten zijn. Maar helaas… ook de nieuwe WiFi verbinding direct vanaf mijn telefoon op het Zyxel modem maakt geen contact met the outside world. Het uiteindelijk rebooten is de enige oplossing. Ik heb enige tijd geleden de logging aangezet om hopelijk een beter inzicht te krijgen in het probleem. Eergisteren kwam ik daarin ook de hierboven genoemde FATAL melding tegen (zie schermprint). Een volledig log van rond die tijd heb ik eventueel nog beschikbaar.

Vandaag kreeg ik van Boris de suggestie om eens te proberen of het wijzigen van de DNS naar bv Cloudflare 1.1.1.1 helpt. Ik heb dit nog niet doorgevoerd ivm een thuiswerker die een zelfs kortstondige onderbreking niet gaat waarderen, dus dat gaat later plaatsvinden. Ondertussen hoop ik op andere suggesties nav de ervaringen van anderen.


 

 

@DeNeel, jouw foutmelding is precies dezelfde die ik heb. Zie mijn vorige bericht: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/internetverbinding-via-zyxel-t50-valt-minstens-1x-per-week-weg-alleen-reboot-helpt-322280?postid=1582002#post1582002

 

In jouw geval een TP-Link router, in mijn geval een Netgear. Dus het is niet merk gerelateerd.
Ik heb WiFi uitstaan op de modem, en als enige cliënt mijn Netgear router met fixed IP 192.168.1.2.
Daarnaast heeft de netgear zijn eigen DHCP range op 10.0.0.25-254, dus daar zit ook geen overlap in. IPs onder de 25 gebruik ik als fixed IP voor apparaten aan de Netgear router.

Volgens de ARP table is de NAS10_4 van de foutmelding gekoppeld aan IP 143.178.4.1. Wat dus niet lijkt op iets uit het interne netwerk. Daarnaast komt het mac adres niet overeen met die van de Netgear 7800. Dus het moet dan bijna wel de connectie met de media converter zijn, of zie ik iets over het hoofd?

 

 

 

Reputatie 2

@Sander Zojuist viel het internet weer uit, tussen 12:30 en 13:00. Deze keer merkte ik dat de router zichzelf heeft herstart.

 

Ik zit nu trouwens door de veiligheidslogboek heen te gaan; maar zie een hoop beangstigende logs:

5 Nov 26 13:35:15 user info account ssh: Account: Enter an invalid password for User 'root' from the host(81.161.63.101:21370).
6 Nov 26 13:35:14 user info account ssh: Account: Enter an invalid password for User 'root' from the host(81.161.63.101:21344).
7 Nov 26 13:30:08 auth warning account login: invalid password for 'UNKNOWN' on 'pts/0'
8 Nov 26 13:30:08 auth info account login: Account: Enter an invalid password for User 'UNKNOWN' from the host 111.229.105.245 by telnetd.
Reputatie 7
Badge +3

@Robbenu 

Heb je toevallig exteren toegang aangezet in je router, omdat dit pogingen zijn om je UI van de router aan te spreken.

Belangrijkste beveiligingslekken zijn:

  • ICMP requests beantwoorden, of te wel PING response
  • Externe toegang beschikbaar maken zonder sterk paswoord

 

Reputatie 2

@Robbenu

Heb je toevallig exteren toegang aangezet in je router, omdat dit pogingen zijn om je UI van de router aan te spreken.

Belangrijkste beveiligingslekken zijn:

  • ICMP requests beantwoorden, of te wel PING response
  • Externe toegang beschikbaar maken zonder sterk paswoord

 

Hey Pieter.
Dit is zeker niet iets wat ik zelf heb aangezet, zit nu in die Zyxel router te zoeken, maar kan ook niet zo snel vinden waar ik deze informatie zou kunnen vinden. Weet jij toevallig of en waar dat bij deze routers kan? 

Reputatie 7
Badge +3

@Robbenu 

Zelf heb ik de Zyxel op dit moment niet aangesloten in mijn netwerk, maar het zit onder “Onderhoud” en dan “Extern Beheer”.

Ref: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/ping-ip-adres-vmg8825-t50-tbv-monitoring-319472

Reputatie 1

@Pieter_B

@Sander

Alle suggesties braaf uitgevoerd ten spijt, heb ik zojuist weer een internet disconnect gehad. (Fixed IP adres buiten de dhcp range geplaatst zoals @Pieter_B aanraadde.)

Direct bij het voorval ingelogd op de Zyxel, en daar zag ik dat de router een uptime had van slechts 12 minuten. Daar is dus iets gebeurd. Ik kom niet in het systemlog, daar blijft het modem op hangen. Andere menu opties zijn wel gewoon beschikbaar (nb: Externe toegang is enabled). Uiteindelijk heb ik via het menu item het modem gereboot. Daarna geeft de optie een rood x in het overzicht op de hoofdpagina bij de internetverbinding, maar uiteindelijk is er wel weer een internetverbinding. Helaas kan ik nogsteeds niet in het logboek om te kijken wat er is vastgelegd. Ik ga zometeen de stroom er maar weer eens vanaf halen (modem en mediaconverter) in de hoop dat ik ook weer bij het log kan. Later daarover meer. 

<update> Logboek is na modem reset niet bereikbaar, noch na het ontkoppelen van het stroomnet.

 

 

Reputatie 2

@Robbenu

Zelf heb ik de Zyxel op dit moment niet aangesloten in mijn netwerk, maar het zit onder “Onderhoud” en dan “Extern Beheer”.

Ref: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/ping-ip-adres-vmg8825-t50-tbv-monitoring-319472

Dank, dit heb ik zelf nooit aangepast, maar zag wel dat dit inderdaad ingeschakeld was. Lijkt dus een standaard instelling van de Zyxel. 

Helaas wel eerst fanatiek alles uitgezet, en daarna doorgelezen, dus ook hier een factory reset verder haha

Reputatie 7

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B 

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

Reputatie 1

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

@Sander 

Dank je wel. Ik zal de volgende keer dat ik weer een outage ervaar weer hier melding van maken.     Heb jij enig idee waarom ik aangelogd op mijn modem niet meer in het logboek kom? Alle menu items zijn bereikbaar, behalve het log. En dat is nou net waar ik naartoe wil om te zien wat de melding is betreffende de uitval van gisteren. Opnieuw opstarten van het modem verhelpt dit probleem niet, noch de stroom er voor enige tijd vanaf halen. (En bij een factory reset ben ik natuurlijk alles per definitie kwijt.)

Ik ga mij hier ook eens toevoegen.

Heb sinds juli glasvezel met de Zyxel.

Heb in totaal 10x uitval gehad waar ik na een modem resetten weer internet heb.

in mijn geval alles bedraad en alles wat erachter zit ziet elkaar maar geen internet.

gisterenochtend was het weer zo ver en deze ochtend weer.

wat bij mij het geval is dat het altijd in de nacht gebeurd.

Niets lijkt erop dat er iets niet klopt aangezien geen enkel lampje aangeeft dat er geen verbinding is op het modem. Als ik de mediaconverter reset helpt niets.

alleen het resetten van het modem helpt.

Reputatie 2

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

@Sander Afgelopen donderdag viel het internet weer weg (tussen 12:30 en 13:00). 
Contact opgenomen met jullie telefoon service desk; blijkt dat dit telkens komt wanneer het IP vernieuwd wordt.
Verschil met afgelopen donderdag was dat de router zelf door scheen te hebben dat het geen verbinding meer had, en zichzelf opnieuw opgestart had. 

Zelfde probleem, moet mijn router soms meerdere  malenper week opnieuw opstarten. Wordt er gek van. Komt altijd op een ongelegen moment nl

Reputatie 7

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon!

 

@Kleuvert In dit geval wil ik je vragen een fabrieksreset van het modem uit te voeren. Op die manier herstelt deze zich weer. Dan kunnen we het modem uitsluiten als oorzaak van het wegvallen. Zit er nog andere hardware op het modem (buiten een TV Box) die de oorzaak zou kunnen zijn?

 

@Robbenu Ik help je graag verder! We werken inderdaad met een dynamisch IP adres, maar dat zou geen wegvallende verbinding mogen veroorzaken. In vele gevallen blijft een IP adres ook langere tijd ongewijzigd. Ik kijk dus graag wat dieper naar het probleem. Zou je allereerst een fabrieksreset willen uitvoeren van het modem? Ook hoor ik graag welke apparatuur je verder hebt aangesloten om te kunnen bekijken of hier de oorzaak kan liggen. Tot slot hoor ik graag welke lampjes er branden op het modem op het moment van wegvallen. Op dit moment zie ik dat het modem (én de verbinding) al non-stop 5 dagen online is. Heb je het wegvallen onlangs nog ervaren? Dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in het netwerk na het modem (dus randapparatuur). 

 

@sponsrob Afgelopen maandag was er een probleem met de DNS server waardoor de verbinding mogelijk wegviel. Ik zie nu dat je modem sindsdien onafgebroken weer online is: yes!

Ik ben sinds 25 november overgestapt op T mobile thuis, heb de T50 ook in gebruik en afgelopen nacht is mijn internet weggevallen. Ook na een reset werkt deze weer, heb er verder geen andere apparatuur voor of achter hangen. 

Mn vorige provider was Telfort, wat toen nog even KPN werd voor de overstap. Dit probleem met uitvallen had ik daar ook al, heel lang via diverse zyxel modems en nog korte tijd een experia box. 

Misschien dus eerder een probleem vanaf of in de centrale?

Reputatie 2

Toevallig kreeg ik hem vandaag ook.

Dec 6 21:22:52 	kern 	err 	dhcpc 	udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas8_1, -1], Address already in use

Alleen een tv via de lan kabel aangelosten verder alles op WiFi. Factory instellingen.

Reputatie 7
Badge +8

@evdh75 Fijn dat het met een rest is gelukt! Verder wil ik graag voor je checken of ik iets kan zien in de verbinding naar de centrale toe. Kan je mij in een privé berichtje jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN sturen? Check ik het gelijk even of ik iets in de verbinding kan zien.

Reputatie 1

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon! 

 

Met het risico dat ik de boel nu jinx: de afgelopen weken géén connectie problemen meer waargenomen. (Ik heb de fixed IP voor mijn Deco M9 Plus buiten de DHCP range gezet zoals aangeraden. De DNS servers op Cloudflare/Google gezet. Geen factory reset van het Zyxel modem uitgevoerd.)

Nog steeds is het Log van de Zyxel niet benaderbaar, maar ik heb dan ook die suggestie van fabrieksreset niet uitgevoerd. Ik count mijn blessings evenwel en laat het hier bij. In januari eindigt mijn tv abonnement van Ziggo en ga ik over op het gebruik van het T Mobile signaal om tv te kijken. Om diverse redenen zie ik daar als een berg tegen op. Hopelijk wordt de stabiliteit van de internetconnectie niet opnieuw een probleem. 

Reputatie 4

Update:

Ik heb lange tijd geen issues gehad maar in de maand november was het probleem weer terug en was de verbinding op sommige dagen erg instabiel (tot iets van 30 keer per uur wegvallende ping responses van mijn eigen rourer naar de T-MOBILE router).

Een keer was het zo erg dat zelfs de MS Teams verbinding die ik voor mijn werk gebruik compleet wegviel en ik niet meer kon werken. Een blik in de meterkast leerde dat het T-MOBILE router spontaan was gaan rebooten. 

In december zie ik in mijn monitoring logs dat er kort wat connectivity issues waren op 1 en 9 december en op miraculeuze wijze lijkt het verder weer stabiel. 

Het traffic profiel is in de afgelopen maanden doorgaans onveranderd geweest en mijn apparatuur ook. 

 

Reputatie 7

@DeNeel Ik klop het af, maar het klinkt zeker positief!

@Henk Ernst Toch een vreemde trend, hoe ik het bekijk. Mochten die issues onverwacht terugkomen, wil ik je vragen om de logs te delen. Ik ben nieuwsgierig! 

Reputatie 1

Vanochtend om 06:35 was het na 12 dagen uptime weer raak. Weer de welbekende error: “udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use”.

Voor de verandering had ik deze keer alleen de media-converter gereset, wat ook genoeg blijkt te zijn om de verbinding te herstellen. Mijn Zyxel modem heeft dus nu geen reboot gehad, maar de udhcpc service is nu wel opnieuw gestart.

De logs: https://www.dropbox.com/s/9nez7936v5lmuf3/syslog_2020-12-15.log?dl=0

Interessante tijdstippen:
06:35:28: udhcpc faalt waarna er geen 900s leases op 143.178.5.59 verleent meer worden
08:10:05: reboot van media-converter zorgt ervoor dat het udhcpc gekilled wordt (SIGTERM)
08:10:26: udhcpc process herstart zichzelf
08:10:42: eerste 900s lease verleent, verbinding hersteld.
08:13:00: udhcpc proces forked naar de achtergrond
08:18:13: volgende 900s lease verleent (precies 450 seconden na vorige lease)

Gezien zowel een mediaconverter als zyxel modem reboot lijkt te helpen, denk ik toch dat het probleem in het udhcpc proces zit, zoals ook aangegeven bij de kernel error.

Reputatie 7

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Reputatie 2

Goedemiddag Brian,

Dank voor de update dat verklaard de reden van de plotselinge firmware update en het even wegvallen van het modem ;).

De logging ga ik in de gaten houden ik houd je op de hoogte.
Fijn dat jullie dit ook echt oppakken.

Reageer