Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt

  • 1 maart 2020
  • 65 reacties
  • 3615 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 december 2020, 15:16

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Reputatie 1

Goedemiddag Brian,

Dank voor de update dat verklaard de reden van de plotselinge firmware update en het even wegvallen van het modem ;).

De logging ga ik in de gaten houden ik houd je op de hoogte.
Fijn dat jullie dit ook echt oppakken.

Reputatie 7
Badge +2

@DeNeel 

Je geeft aan in je verhaal dat je DHCP ranges op beide routers een verschillende range hebben, wil je daarmee zeggen dat de beide routers hetzelfde LAN IP hebben?

Of zit de Zyxel in de default op 192.168.1.1 en de Deco op de default 192.168.68.1?

Als dat zo is, heb je twee totaal verschillende subnets en maakt de range dus niet uit. Als het wel zo dat ze beide in hetzelfde subnet zitten … ja, recept voor problemen.

Een ander punt wat ik uit je verhaal opmaak is, dat de Deco een FIXED IP krijgt vanuit de Zyxel. Mijn vraag daarbij is, ligt deze FIXED IP binnen de range van je ingestelde DHCP range op de Zyxel?

Als dat zo is, wederom niet ideaal. Het beste is je range zo in te richten, dat FIXED IP’s nooit uitgedeeld kunnen worden door de DHCP server onder geen enkele voorwaarde.

 

Hallo. Volgens mij kan ik me 1-op-1 aansluiten bij dit issue. Ook ik heb last van regelmatig wegvallen van mijn internetverbinding. Webcare medewerker Boris verwees me door naar dit topic. 
 

In mijn opstelling is er sprake van een eigen router die bedraad aangesloten is op de Zyxel (TP-Link Deco M9 Plus). Vervolgens gaat alle verkeer (bedraad of per WiFi) over deze router. DHCP heeft een eigen range die afwijkt van de Zyxel. De instellingen van de Zyxel zijn verder allemaal standaard; ik heb alleen een vast IP adres ingesteld voor de Deco router. De WiFi op de Zyxel staat wel aan, maar eigenlijk alleen om te troubleshooten. Als de internetverbinding wegvalt (op alle apparaten in huis tegelijk) dan log ik met mijn iPhone in op 192.168.1.1. Het WiFi signaal is dan prima. Het modem geeft ook aan dat er gewoon een internetverbinding zou moeten zijn. Maar helaas… ook de nieuwe WiFi verbinding direct vanaf mijn telefoon op het Zyxel modem maakt geen contact met the outside world. Het uiteindelijk rebooten is de enige oplossing. Ik heb enige tijd geleden de logging aangezet om hopelijk een beter inzicht te krijgen in het probleem. Eergisteren kwam ik daarin ook de hierboven genoemde FATAL melding tegen (zie schermprint). Een volledig log van rond die tijd heb ik eventueel nog beschikbaar.

Vandaag kreeg ik van Boris de suggestie om eens te proberen of het wijzigen van de DNS naar bv Cloudflare 1.1.1.1 helpt. Ik heb dit nog niet doorgevoerd ivm een thuiswerker die een zelfs kortstondige onderbreking niet gaat waarderen, dus dat gaat later plaatsvinden. Ondertussen hoop ik op andere suggesties nav de ervaringen van anderen.


 

 

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon! 

 

Met het risico dat ik de boel nu jinx: de afgelopen weken géén connectie problemen meer waargenomen. (Ik heb de fixed IP voor mijn Deco M9 Plus buiten de DHCP range gezet zoals aangeraden. De DNS servers op Cloudflare/Google gezet. Geen factory reset van het Zyxel modem uitgevoerd.)

Nog steeds is het Log van de Zyxel niet benaderbaar, maar ik heb dan ook die suggestie van fabrieksreset niet uitgevoerd. Ik count mijn blessings evenwel en laat het hier bij. In januari eindigt mijn tv abonnement van Ziggo en ga ik over op het gebruik van het T Mobile signaal om tv te kijken. Om diverse redenen zie ik daar als een berg tegen op. Hopelijk wordt de stabiliteit van de internetconnectie niet opnieuw een probleem. 

Net Zyxel soft reboot gegeven via web console. Daarna was de STB compleet de kluts kwijt. Herstart van STB leverde geen verbetering op. STB kwam niet door het opstartproces heen, bij herhaling. Uiteindelijk de Zyxel en daarna de STB harde herstart moeten geven. Nu werkt het weer. 

Reputatie 7
Badge +6

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B 

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

Update:

Ik heb lange tijd geen issues gehad maar in de maand november was het probleem weer terug en was de verbinding op sommige dagen erg instabiel (tot iets van 30 keer per uur wegvallende ping responses van mijn eigen rourer naar de T-MOBILE router).

Een keer was het zo erg dat zelfs de MS Teams verbinding die ik voor mijn werk gebruik compleet wegviel en ik niet meer kon werken. Een blik in de meterkast leerde dat het T-MOBILE router spontaan was gaan rebooten. 

In december zie ik in mijn monitoring logs dat er kort wat connectivity issues waren op 1 en 9 december en op miraculeuze wijze lijkt het verder weer stabiel. 

Het traffic profiel is in de afgelopen maanden doorgaans onveranderd geweest en mijn apparatuur ook. 

 

Reputatie 1

Toevallig kreeg ik hem vandaag ook.

Dec 6 21:22:52 	kern 	err 	dhcpc 	udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas8_1, -1], Address already in use

Alleen een tv via de lan kabel aangelosten verder alles op WiFi. Factory instellingen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @DeNeel,

 

Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Ik denk dat de Community hiervoor de beste optie is. Dit valt namelijk buiten het normale servicebereik van de klantenservice vanwege de extra hardware (daar kan een provider geen service op bieden). Het kan zijn dat de Deco iets verstoord in het modem waardoor deze een reboot nodig heeft. Het kan ook dat het modem een fabrieksreset nodig heeft: Uitleg fabrieksreset. Dan trek je het modem in ieder geval weer 100% bij de les. 

 

Een andere optie is om de Deco een tijdje los te koppelen. valt de verbinding dan nog steeds weg of blijft deze stabiel? Op die manier kun je uitsluiten wat de Fatal error veroorzaakt. 

 

Tot slot loont het om de instellingen van de Port Forward, DMZ of bind IP to mac te controleren of uit te sluiten. Wellicht dat er een instelling niet goed staat. In dit geval raad ik dit topic aan met allerlei handige instructievideo's: Port Forward, DMZ, NAT uitleg.

 

Houd je ons op de hoogte?

Reputatie 7
Badge +8

@remy561 @sijucm @Robbenu Dank voor de meldingen! Zouden jullie (het liefst meerdere) tijdstippen en datums door kunnen geven wanneer dit gebeurde en het zich voor het laatst voor deed? Dan gaan we dit verder onderzoeken.

@jonghj Zou je mij het volledige adres, de geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer van je wederhelft door willen geven? Dan nemen we deze melding ook mee. :slight_smile: Wat betreft de eindgebruiker inzetten als monitoring, netwerk brede/grotere storingen kunnen we vaak op afstand monitoren. Problemen bij een specifieke gebruiker moeten we specifiek op klantniveau bekijken. Meerdere meldingen over hetzelfde kunnen een indicatie zijn dat er mogelijk wat speelt op het netwerk maar als wij niets zien op het netwerk dan hebben we meer informatie nodig van jou als klant om te kunnen bepalen of er mogelijk iets aan de hand is, om te beginnen om welk adres het gaat. :wink:

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

@Sander 

Dank je wel. Ik zal de volgende keer dat ik weer een outage ervaar weer hier melding van maken.     Heb jij enig idee waarom ik aangelogd op mijn modem niet meer in het logboek kom? Alle menu items zijn bereikbaar, behalve het log. En dat is nou net waar ik naartoe wil om te zien wat de melding is betreffende de uitval van gisteren. Opnieuw opstarten van het modem verhelpt dit probleem niet, noch de stroom er voor enige tijd vanaf halen. (En bij een factory reset ben ik natuurlijk alles per definitie kwijt.)

Sinds vorige week klant bij t-mobile met glasvezel. Setup volledig als hoe de monteur het heeft afgeleverd. Ik ervaar dezelfde problemen: geregeld valt de verbinding met Zyxel weg. Blijf graag op de hoogte van mogelijke oplossingen. 

Reputatie 2

Misschien dat T-Mobile iets heeft aan een test exemplaar? In dat geval hangt er bij mij een T50 in de meterkast die dezelfde problemen heeft.

Ik gebruik hem niet meer. Sinds ik een paar maanden terug de managed switch ertussen heb gehangen, heb ik geen enkele downtime meer gehad.

Afgelopen maandag het modem gereset...het ging even goed maar nu al weer de eerste verbindingsissues. Het is nog geen week goed gegaan. Baal echt enorm van de slechte kwaliteit van de netwerkverbinding.

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

@Sander Afgelopen donderdag viel het internet weer weg (tussen 12:30 en 13:00). 
Contact opgenomen met jullie telefoon service desk; blijkt dat dit telkens komt wanneer het IP vernieuwd wordt.
Verschil met afgelopen donderdag was dat de router zelf door scheen te hebben dat het geen verbinding meer had, en zichzelf opnieuw opgestart had. 

Reputatie 7
Badge +2

@Robbenu 

Heb je toevallig exteren toegang aangezet in je router, omdat dit pogingen zijn om je UI van de router aan te spreken.

Belangrijkste beveiligingslekken zijn:

  • ICMP requests beantwoorden, of te wel PING response
  • Externe toegang beschikbaar maken zonder sterk paswoord

 

Het is weer een week verder sinds de vorige powercycle van de Zyxel en de stabiliteit  begint weer te haperen. Zeer irritant.

@Robbenu

Heb je toevallig exteren toegang aangezet in je router, omdat dit pogingen zijn om je UI van de router aan te spreken.

Belangrijkste beveiligingslekken zijn:

  • ICMP requests beantwoorden, of te wel PING response
  • Externe toegang beschikbaar maken zonder sterk paswoord

 

Hey Pieter.
Dit is zeker niet iets wat ik zelf heb aangezet, zit nu in die Zyxel router te zoeken, maar kan ook niet zo snel vinden waar ik deze informatie zou kunnen vinden. Weet jij toevallig of en waar dat bij deze routers kan? 

Reputatie 7
Badge +2

@Robbenu 

Zelf heb ik de Zyxel op dit moment niet aangesloten in mijn netwerk, maar het zit onder “Onderhoud” en dan “Extern Beheer”.

Ref: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/ping-ip-adres-vmg8825-t50-tbv-monitoring-319472

Goedemorgen @Jason ,

 

Ik zie dat de stabiliteit van de verbinding weer kuren geeft. Het begon vrijdag en het is nu al het hele weekend gaande. Het is dus nog geen week goed gegaan. 

 

Kunnen jullie het svp onderzoeken en nu eens echt oplossen? Rebooten van de router is lapwerk.

 

Met vriendelijke groet, 

 

 

Henk Ernst 

@Pieter_B

@Sander

Alle suggesties braaf uitgevoerd ten spijt, heb ik zojuist weer een internet disconnect gehad. (Fixed IP adres buiten de dhcp range geplaatst zoals @Pieter_B aanraadde.)

Direct bij het voorval ingelogd op de Zyxel, en daar zag ik dat de router een uptime had van slechts 12 minuten. Daar is dus iets gebeurd. Ik kom niet in het systemlog, daar blijft het modem op hangen. Andere menu opties zijn wel gewoon beschikbaar (nb: Externe toegang is enabled). Uiteindelijk heb ik via het menu item het modem gereboot. Daarna geeft de optie een rood x in het overzicht op de hoofdpagina bij de internetverbinding, maar uiteindelijk is er wel weer een internetverbinding. Helaas kan ik nogsteeds niet in het logboek om te kijken wat er is vastgelegd. Ik ga zometeen de stroom er maar weer eens vanaf halen (modem en mediaconverter) in de hoop dat ik ook weer bij het log kan. Later daarover meer. 

<update> Logboek is na modem reset niet bereikbaar, noch na het ontkoppelen van het stroomnet.

 

 

Ik ben sinds 25 november overgestapt op T mobile thuis, heb de T50 ook in gebruik en afgelopen nacht is mijn internet weggevallen. Ook na een reset werkt deze weer, heb er verder geen andere apparatuur voor of achter hangen. 

Mn vorige provider was Telfort, wat toen nog even KPN werd voor de overstap. Dit probleem met uitvallen had ik daar ook al, heel lang via diverse zyxel modems en nog korte tijd een experia box. 

Misschien dus eerder een probleem vanaf of in de centrale?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Henk Ernst, top dat het weer werkt! Mocht je in de toekomst nog eens averij oplopen met de verbinding, schroom dan niet om een bericht te sturen. Dan kunnen wij ermee aan de slag om je zo snel mogelijk van een oplossing te vinden.

Een gezond, gelukkig en geweldig 2021 toegewenst!

@Robbenu

Zelf heb ik de Zyxel op dit moment niet aangesloten in mijn netwerk, maar het zit onder “Onderhoud” en dan “Extern Beheer”.

Ref: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/ping-ip-adres-vmg8825-t50-tbv-monitoring-319472

Dank, dit heb ik zelf nooit aangepast, maar zag wel dat dit inderdaad ingeschakeld was. Lijkt dus een standaard instelling van de Zyxel. 

Helaas wel eerst fanatiek alles uitgezet, en daarna doorgelezen, dus ook hier een factory reset verder haha

Reageer