Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt


Reputatie 4

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 December 2020, 15:16

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 3

Hoi Lisa, 

Ok bedankt! Ik hoor het dan wel van de netwerkbeheerder wanneer ze kunnen komen. 

Reputatie 7

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

Reputatie 2

Goedemiddag Brian,

Dank voor de update dat verklaard de reden van de plotselinge firmware update en het even wegvallen van het modem ;).

De logging ga ik in de gaten houden ik houd je op de hoogte.
Fijn dat jullie dit ook echt oppakken.

Reputatie 7
Badge +3

@DeNeel 

Je geeft aan in je verhaal dat je DHCP ranges op beide routers een verschillende range hebben, wil je daarmee zeggen dat de beide routers hetzelfde LAN IP hebben?

Of zit de Zyxel in de default op 192.168.1.1 en de Deco op de default 192.168.68.1?

Als dat zo is, heb je twee totaal verschillende subnets en maakt de range dus niet uit. Als het wel zo dat ze beide in hetzelfde subnet zitten … ja, recept voor problemen.

Een ander punt wat ik uit je verhaal opmaak is, dat de Deco een FIXED IP krijgt vanuit de Zyxel. Mijn vraag daarbij is, ligt deze FIXED IP binnen de range van je ingestelde DHCP range op de Zyxel?

Als dat zo is, wederom niet ideaal. Het beste is je range zo in te richten, dat FIXED IP’s nooit uitgedeeld kunnen worden door de DHCP server onder geen enkele voorwaarde.

 

Reputatie 1

Hallo. Volgens mij kan ik me 1-op-1 aansluiten bij dit issue. Ook ik heb last van regelmatig wegvallen van mijn internetverbinding. Webcare medewerker Boris verwees me door naar dit topic. 
 

In mijn opstelling is er sprake van een eigen router die bedraad aangesloten is op de Zyxel (TP-Link Deco M9 Plus). Vervolgens gaat alle verkeer (bedraad of per WiFi) over deze router. DHCP heeft een eigen range die afwijkt van de Zyxel. De instellingen van de Zyxel zijn verder allemaal standaard; ik heb alleen een vast IP adres ingesteld voor de Deco router. De WiFi op de Zyxel staat wel aan, maar eigenlijk alleen om te troubleshooten. Als de internetverbinding wegvalt (op alle apparaten in huis tegelijk) dan log ik met mijn iPhone in op 192.168.1.1. Het WiFi signaal is dan prima. Het modem geeft ook aan dat er gewoon een internetverbinding zou moeten zijn. Maar helaas… ook de nieuwe WiFi verbinding direct vanaf mijn telefoon op het Zyxel modem maakt geen contact met the outside world. Het uiteindelijk rebooten is de enige oplossing. Ik heb enige tijd geleden de logging aangezet om hopelijk een beter inzicht te krijgen in het probleem. Eergisteren kwam ik daarin ook de hierboven genoemde FATAL melding tegen (zie schermprint). Een volledig log van rond die tijd heb ik eventueel nog beschikbaar.

Vandaag kreeg ik van Boris de suggestie om eens te proberen of het wijzigen van de DNS naar bv Cloudflare 1.1.1.1 helpt. Ik heb dit nog niet doorgevoerd ivm een thuiswerker die een zelfs kortstondige onderbreking niet gaat waarderen, dus dat gaat later plaatsvinden. Ondertussen hoop ik op andere suggesties nav de ervaringen van anderen.


 

 

Reputatie 2

Hi all, we hebben jullie vanochtend handmatig overgezet op een nieuwe firmware versie voor de modem wat het probleem zou moeten verhelpen. We horen graag of dit inderdaad zo is, mochten jullie nog problemen ervaren laat het dan zeker weten!

 

Goedemorgen Brian,

Bij deze wil ik toch even benoemen dat de laatste firmware b15_20210115 die bij mij nu een ruime maand voor goede resultaten zorgt de Wi-Fi verbinding blijft mooi stabiel op het modem.

Hierbij heb ik wel nog de WiFi extender met de b11 firmware uitgeschakeld, want dat loopt nog helemaal lekker.

Reputatie 1

@DeNeel, fijn dat het allemaal weer naar behoren werkt! Wat betreft de log, ik weet niet zeker of dit een standaard feature is van onze firmware. Je zou het kunnen proberen via een programma als pingplotter te monitoren. Maar dat staat buiten T-Mobile, een logboek of monitoring zit niet standaard in het pakket. Een andere optie is om een kopie te maken van je modem instellingen, dan een fabrieksreset uit te voeren en dan de instellingen weer terug kopiëren. Ik dacht dat dit ook met de Zyxel kon! 

 

Met het risico dat ik de boel nu jinx: de afgelopen weken géén connectie problemen meer waargenomen. (Ik heb de fixed IP voor mijn Deco M9 Plus buiten de DHCP range gezet zoals aangeraden. De DNS servers op Cloudflare/Google gezet. Geen factory reset van het Zyxel modem uitgevoerd.)

Nog steeds is het Log van de Zyxel niet benaderbaar, maar ik heb dan ook die suggestie van fabrieksreset niet uitgevoerd. Ik count mijn blessings evenwel en laat het hier bij. In januari eindigt mijn tv abonnement van Ziggo en ga ik over op het gebruik van het T Mobile signaal om tv te kijken. Om diverse redenen zie ik daar als een berg tegen op. Hopelijk wordt de stabiliteit van de internetconnectie niet opnieuw een probleem. 

Reputatie 4

Goedemorgen @Henk Ernst, het loopt nog niet zoals we voor ogen hadden, excuses voor de matige verbinding!

Wat me opvalt in de lijnmeting is dat de TV Box voor een foutmelding zorgt in poort twee achterop het modem. Zou je deze eens in een andere LAN-poort (gele poort) willen aansluiten en kijken of dit voor verbetering zorgt? De TV Box zelf staat ook al bijna twee maanden aan, kun je deze eens op de volgende manier herstarten, alsjeblieft? Dit kan ervoor zorgen dat je geen uitvalmomenten meer ervaart:

Voer een reset uit zonder internetkabel: haal het modem en de TV box van de stroom. Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na 20 seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Goedemorgen @Jason ik heb de reset zojuist uitgevoerd zoals je hebt aangegeven.

De TV-box is nu aangesloten op LAN poort 3 van de Zyxel en alles draait weer. 

Reputatie 3

Hoi, 

Ja, nu kreeg ik het sms-je van Guidion wel. Ik heb nu een afspraak voor a.s. woensdag. Hopelijk kunnen ze het dan oplossen. 

Reputatie 4

Net Zyxel soft reboot gegeven via web console. Daarna was de STB compleet de kluts kwijt. Herstart van STB leverde geen verbetering op. STB kwam niet door het opstartproces heen, bij herhaling. Uiteindelijk de Zyxel en daarna de STB harde herstart moeten geven. Nu werkt het weer. 

Reputatie 4

@Jason Tot nu toe gaat het goed. Eind van de middag vandaag is de monteur van Guidion geweest. Hij heeft het modem omgewisseld voor een ander exemplaar. Hij wilde ook de verbinding nog doormeten maar hij kon de benodigde collega’s telefonisch niet bereiken. Dus het doormeten is niet gebeurd. Nu even afwachten hoe het verder gaat.

Reputatie 3

Voor de data: gisteravond 18:55 tijdens film kijken weer tijdelijk geen internet. Modem herstartte zichzelf. Vannacht (04:00) ook geen internet en toen zelf moeten herstarten. 
wanneer kunnen jullie hiernaar kijken? Ik heb referentienummer 60250290 maar nog geen reactie ontvangen van de technische dienst. 

Reputatie 7

Hi @Henk Ernst, zoals beloofd ben ik voor jou achter de hardware aan gegaan die jij retour hebt gestuurd! Ik heb dit gecheckt en jij hoeft je geen zorgen te maken. Het staat nu kloppend in het systeem en ik zie dat het overeenkomt met het gewicht van de Track and Trace die jij mij hebt doorgezet. Bij deze krijg je dus de bevestiging van mij. Dit is in de mail dus niet helemaal goed verwerkt, excuses hiervoor. Mocht jij nog andere vragen hebben, laat het dan vooral weten! 😊

Reputatie 3

Ik kreeg een mailtje dat ik weer een afspraak met Guidion kon maken en dat ze dit keer wel het modem en ont zullen vervangen. De afspraak is vrijdag. Hopelijk helpt het. 
de mailtemplate die jullie sturen klopt niet want daarin staat “We hebben elkaar net gesproken” terwijl dit dus niet het geval is dan. Misschien handig om aan te passen in de toekomst. 😉

Reputatie 7

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B 

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

Reputatie 3

Ok, super! Nog voor de data voor de techneuten. Ik had vanavond weer storing en om 20:13 weer herstart. Dit keer was het wereldbolletje (3e lampje) wel nog groen. 

Reputatie 4

Update:

Ik heb lange tijd geen issues gehad maar in de maand november was het probleem weer terug en was de verbinding op sommige dagen erg instabiel (tot iets van 30 keer per uur wegvallende ping responses van mijn eigen rourer naar de T-MOBILE router).

Een keer was het zo erg dat zelfs de MS Teams verbinding die ik voor mijn werk gebruik compleet wegviel en ik niet meer kon werken. Een blik in de meterkast leerde dat het T-MOBILE router spontaan was gaan rebooten. 

In december zie ik in mijn monitoring logs dat er kort wat connectivity issues waren op 1 en 9 december en op miraculeuze wijze lijkt het verder weer stabiel. 

Het traffic profiel is in de afgelopen maanden doorgaans onveranderd geweest en mijn apparatuur ook. 

 

Reputatie 2

Toevallig kreeg ik hem vandaag ook.

Dec 6 21:22:52 	kern 	err 	dhcpc 	udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas8_1, -1], Address already in use

Alleen een tv via de lan kabel aangelosten verder alles op WiFi. Factory instellingen.

Reputatie 7

Hoi @DeNeel,

 

Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Ik denk dat de Community hiervoor de beste optie is. Dit valt namelijk buiten het normale servicebereik van de klantenservice vanwege de extra hardware (daar kan een provider geen service op bieden). Het kan zijn dat de Deco iets verstoord in het modem waardoor deze een reboot nodig heeft. Het kan ook dat het modem een fabrieksreset nodig heeft: Uitleg fabrieksreset. Dan trek je het modem in ieder geval weer 100% bij de les. 

 

Een andere optie is om de Deco een tijdje los te koppelen. valt de verbinding dan nog steeds weg of blijft deze stabiel? Op die manier kun je uitsluiten wat de Fatal error veroorzaakt. 

 

Tot slot loont het om de instellingen van de Port Forward, DMZ of bind IP to mac te controleren of uit te sluiten. Wellicht dat er een instelling niet goed staat. In dit geval raad ik dit topic aan met allerlei handige instructievideo's: Port Forward, DMZ, NAT uitleg.

 

Houd je ons op de hoogte?

Reputatie 7

@remy561 @sijucm @Robbenu Dank voor de meldingen! Zouden jullie (het liefst meerdere) tijdstippen en datums door kunnen geven wanneer dit gebeurde en het zich voor het laatst voor deed? Dan gaan we dit verder onderzoeken.

@jonghj Zou je mij het volledige adres, de geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer van je wederhelft door willen geven? Dan nemen we deze melding ook mee. :slight_smile: Wat betreft de eindgebruiker inzetten als monitoring, netwerk brede/grotere storingen kunnen we vaak op afstand monitoren. Problemen bij een specifieke gebruiker moeten we specifiek op klantniveau bekijken. Meerdere meldingen over hetzelfde kunnen een indicatie zijn dat er mogelijk wat speelt op het netwerk maar als wij niets zien op het netwerk dan hebben we meer informatie nodig van jou als klant om te kunnen bepalen of er mogelijk iets aan de hand is, om te beginnen om welk adres het gaat. :wink:

Reputatie 1

@Arrow87 @DeNeel @hammm @remy561

 

Bij jullie willen we wat aanpassen qua instellingen op het modem om de verbinding 100% stabiel te krijgen. Zodra ik meer weet, koppel ik dit hier terug. In de tussentijd wil ik jullie vragen bij te houden of de situatie verbeterd of hetzelfde blijft. 

 

@Robbenu

Hoe is de verbinding nu bij jou?

 

@Pieter_B

Mijn dank is groot en mijn complimenten voor je bijdragen! Dit had ik nooit kunnen bedenken en/of adviseren. Hulde!

@Sander 

Dank je wel. Ik zal de volgende keer dat ik weer een outage ervaar weer hier melding van maken.     Heb jij enig idee waarom ik aangelogd op mijn modem niet meer in het logboek kom? Alle menu items zijn bereikbaar, behalve het log. En dat is nou net waar ik naartoe wil om te zien wat de melding is betreffende de uitval van gisteren. Opnieuw opstarten van het modem verhelpt dit probleem niet, noch de stroom er voor enige tijd vanaf halen. (En bij een factory reset ben ik natuurlijk alles per definitie kwijt.)

Reputatie 7
Badge +16

 Goedemiddag @Henk Ernst, bedankt voor je medewerking! 

Om te controleren of de herstart geholpen heeft, ben ik meteen een lijnmeting ingedoken en ik zie diezelfde foutmelding niet meer verschijnen, dat is goed nieuws! Houd me op de hoogte met betrekking tot de verbinding en het uitvallen van de Zyxel → indien dit toch onverhoopt weer voorkomt, gaan we over op een alternatieve methode waarbij wellicht andere apparatuur aan te pas moet komen. We gaan dit herstellen!

Reputatie 4

@Boris Zoals je in dit topic kunt lezen gaat het niet om een snelheidsdip...de verbinding reageert niet of valt compleet weg als het issue voortduurt. Ik word er een beetje moe van om het weer te moeten uitleggen. Dat jullie het niet kunnen meten is ook al duidelijk. En zoals je kunt zien, ben ik niet de enige met issues.

Het probleem heeft sowieso iets met het Zyxel modem te maken. Anders zou het modem niet spontaan gaan rebooten als ik het probleem op zijn beloop laat en niet zelf als reboot. En zo te zien is het niet exemplarisch gezien dat het modem recent is omgewisseld. Of het Zyxel modem de hoofdoorzaak is of dat het wangedrag van het modem een gevolg is van issues ergens anders waar het modem vervolgens niet robuust mee om kan gaan, is onduidelijk.

Je voorstel heeft geen enkele toegevoegde waarde in mijn optie. Ik kan geen snelheidstest uitvoeren als de verbinding niet reageert. En permanent een snelheidstest doen om te monitoren lijkt me ook niet zinnig omdat ik daarmee sowieso de verbinding tot onbruikbaar dicht druk.

Als ik de verbinding test op snelheid als ik wel verbinding heb, is de snelheid zoals ik zou verwachten.

Het duurt nu al meer dan een jaar, met vlagen. Misschien dat ik maar een andere aanbieder moet gaan zoeken omdat T-Mobile blijkbaar geen stabiele service kan leveren.

Graag verneem ik van jullie of jullie nog ideeën hebben.

 

Sinds vorige week klant bij t-mobile met glasvezel. Setup volledig als hoe de monteur het heeft afgeleverd. Ik ervaar dezelfde problemen: geregeld valt de verbinding met Zyxel weg. Blijf graag op de hoogte van mogelijke oplossingen. 

Reputatie 3

Misschien dat T-Mobile iets heeft aan een test exemplaar? In dat geval hangt er bij mij een T50 in de meterkast die dezelfde problemen heeft.

Ik gebruik hem niet meer. Sinds ik een paar maanden terug de managed switch ertussen heb gehangen, heb ik geen enkele downtime meer gehad.

Reageer