Beantwoord

IP-adres veranderd na onderhoud

  • 30 November 2018
  • 7 reacties
  • 803 Bekeken

Afgelopen nacht is opeens het ip adres veranderd?
Niet erg maar waarom krijg je daar vooraf geen bericht van nu ligt de beveiliging er weer uit.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 30 November 2018, 18:13

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hallo @Onceatukker ,

99% van de 100 providers van internet maken gebruik van Dynamic IP's binnen hun netwerk.
Dit komt door de eenvoud van deze manier van werken, geen omkijken naar zal ik maar zeggen.
Net als binnen je huis je router zorgt voor het uitdelen van IP-adressen via DHCP, zo maakt de provider in een grotere schaal ook gebruik van zo'n soort systeem.

Omdat je een gewone consument ben in deze, zal dit dus ook blijven gebeuren.
Ben je een zakelijke klant met een groot netwerk dat vanaf heel de wereld beschikbaar moet blijven, heeft T-Mobile ook een zakelijke afdeling ... waar je dan voor die service betaald om een vaste IP te krijgen en vooral te houden.

Maar nu staat de consument niet langs de zijlijn, maar wat die kan doen is gebruik maken van Dynamic DNS.
De meeste modem/routers bieden deze functionaliteit aan, om contact te leggen met een externe partij (bijv: https://www.noip.com/ ). hier het document (pdf) waarin dit staat voor de Draytek Vigor

Hier wat info hoe dat precies in zijn werk gaat

Hopelijk kun je hiermee je probleem voor altijd oplossen door gebruik te maken van DDNS
Oke Hartelijk dank inmiddels ingesteld
Reputatie 1
Beste,

Ik begrijp het antwoord, echter heb ik een aanvullende vraag:
Is er iets te zeggen over de frequentie waarop je een nieuw IP-adres krijgt?
Ik heb er geen problemen mee om mijn DNS instellingen handmatig te moeten wijzigen, maar bij mijn vorige aanbieder (is inmiddels overgenomen door KPN) heb ik 5 jaar lang hetzelfde IP adres gehad ondanks dat ook zij met hetzelfde principe (DHCP) werken. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen?
Reputatie 7
Badge +3
@Devaronian
Nee, daar is geen echt sluitend antwoord op te geven.
Meestal zal je zien dat als er onderhoud is geweest, je de kans hebt dat je een nieuw WAN IP krijgt.

Zelf heb ik al meer dan 2 jaar met hetzelfde WAN IP aangesloten en ben ik van Vodafone Thuis overgegaan naar T-Mobile.

Hallo T-Mobile,

Waarom is mijn WAN IP ineens veranderd?

Voorheen begon de reeks met 85.xx.xx.xx

Nu heb ik opeens een ipadres wat begint met 143.xx.xx.xx

Dit is iet wenselijk aangezien het ip-adres wat ik had door de firewall van het werk werd doorgelaten (dit hebben we toegevoegd op de de firewall van het werk) en nu kon ik dus niet meer bij mijn werkgerelateerde zaken komen omdat het WAN ip in een keer was veranderd.

Groet Antoon

 

Hallo T-Mobile,

Waarom is mijn WAN IP ineens veranderd?

Voorheen begon de reeks met 85.xx.xx.xx

Nu heb ik opeens een ipadres wat begint met 143.xx.xx.xx

Dit is iet wenselijk aangezien het ip-adres wat ik had door de firewall van het werk werd doorgelaten (dit hebben we toegevoegd op de de firewall van het werk) en nu kon ik dus niet meer bij mijn werkgerelateerde zaken komen omdat het WAN ip in een keer was veranderd.

Zoals elders in dit topic wordt vermeld…

Meestal gebeurt dit omdat er onderhoud is geweest, soms komt het omdat het toegewezen IP-adres niet binnen de regio - waarin je woonachtig bent - valt en is gecorrigeerd.

Het IP-Adres is dynamisch en kan dus eigenlijk zelfs ieder uur veranderen als T-Mobile het als zodanig zou configureren. Een precieze oorzaak of reden weet niemand en daarmee ben je nu natuurlijk ook niet geholpen.

Enige wat je dus zou kunnen doen is aan IT van het bedrijf doorgeven wat het nieuwe IP-Adres is.

 

Hallo T-Mobile,

Waarom is mijn WAN IP ineens veranderd?

Voorheen begon de reeks met 85.xx.xx.xx

Nu heb ik opeens een ipadres wat begint met 143.xx.xx.xx

Dit is iet wenselijk aangezien het ip-adres wat ik had door de firewall van het werk werd doorgelaten (dit hebben we toegevoegd op de de firewall van het werk) en nu kon ik dus niet meer bij mijn werkgerelateerde zaken komen omdat het WAN ip in een keer was veranderd.

Zoals elders in dit topic wordt vermeld…

Meestal gebeurt dit omdat er onderhoud is geweest, soms komt het omdat het toegewezen IP-adres niet binnen de regio - waarin je woonachtig bent - valt en is gecorrigeerd.

Het IP-Adres is dynamisch en kan dus eigenlijk zelfs ieder uur veranderen als T-Mobile het als zodanig zou configureren. Een precieze oorzaak of reden weet niemand en daarmee ben je nu natuurlijk ook niet geholpen.

Enige wat je dus zou kunnen doen is aan IT van het bedrijf doorgeven wat het nieuwe IP-Adres is.

 

Hoi Gerrit,

 

Dank je voor de reactie, dit is wat ik ook al had bedacht en gedaan.

Maar ik sinds ik T-mobile heb woon ik op dit adres en heb altijd een ip-adres gehad uit dezelfde range.

Ik heb sinds het nieuwe jaar (1 Januari) problemen gehad met de zenders voor de TV, ik heb verschillende malen de Amino box gereset maar zonder resultaat.

Ik heb vervolgens T-Mobile gebeld en weer dezelfde stappen doorlopen, ook dat hielp niet. De amino box startte wel op (lampje werd blauw na enige tijd0 alleen kon ik de box niet op standby zetten (lampje zou rood moeten worden)

Gisteren zag ik ineens dat het lampje rood was en heb ik gekeken of de TV zenders het nu weer deden (en ja ze deden het weer)

Dus wat er precies veranderd is weet ik niet maar nu de TV zenders het weer doen merk ik dus dat ik een ander WAN ip heb.

Het probleem heb ik in ieder geval op kunnen lossen maar het zou netjes geweest zijn als T-Mobile zo iets doorvoert dat ze de klant op de hoogte brengen.

Groet Antoon

Reageer