Beantwoord

IPv6 t-mobile thuis

aldus http://bgp.he.net/AS50266#_prefixes6 heeft t-mobile thuis netjes een IPv6 reeks. (dit is al beschikbaar sinds het van glasoperator was en vervolgens vodafone en vervolgens t-mobile.)

Volgens https://www.peeringdb.com/net/7482 heeft men ook IPv6 adressen geconfigureerd staan voor al het peering verkeer. Even verder typen en het moet ook voor ons beschikbaar worden.

Is er bekend wanneer iemand gaat typen hiervoor?

off topic
Wel grappig om te zien dat veel internet verkeer nog via Cable and Wireless (a.k.a vodafone.) gaat.
icon

Beste antwoord door Brian 23 april 2019, 14:29

Hi @Mdevries, ik begrijp je nieuwsgierigheid haha 🙂 Wat IPv6 betreft staat er nog steeds niet concreet iets in de planning. We houden het natuurlijk wel in ons achterhoofd maar een omschakeling naar IPv6 gaat niet binnen weken of maanden plaatsvinden.

We hebben de mogelijkheden voor een omzetting van WBA naar ODF vanuit meerdere invalshoeken bekeken maar in de huidige situatie is een omzetting simpelweg niet rendabel. Vanwege bepaalde veranderingen is dit mogelijk is dit in de toekomst wel het geval en zodra het zover is gaan we dit zeker opnieuw bekijken. Wat de uitkomst gaat zijn is nog onbekend maar we gaan er zeker ons best voor doen!
Bekijk origineel

31 reacties

Ik heb mezelf aan IPv6 geholpen met behulp van een Fritzbox. Voor wie geïnteresseerd is, hier de procedure.

De eerste stap is de Fritzbox verbinding te laten maken met T-Mobile Thuis. De Huawei kan eenvoudig afgekoppeld worden, Fritzbox erin. De Fritzbox heeft de juiste verbindingsinstellingen voor T-Mobile Thuis ingebouwd, bij de internettoegangsgegevens kun je T-Mobile Thuis kiezen en dat werkte in mijn geval direct:

Dan IPV6 dat kan je op het tabblad IPV6 vervolgens inschakelen. Kies voor "IPv6-verbinding met een tunnelprotocol" en "6to4" als tunnelprotocol:

Een laatste stap is nodig voor de DNS-servers. De DNS-servers van T-Mobile kunnen uitsluitend IPv6-adressen resolven als de betreffende website een IPv4 DNS-server heeft. (Dit is een teken dat T-Mobile totaal nog niet bezig is met IPv6.) Je kunt 2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001 (het equivalent van 1.1.1.1) als DNS-servers instellen:

... en dan heb je IPV6 met een duizelingwekkende 2 tot de macht 80 ip-adressen tot je beschikking. De Fritzbox zorgt er automatisch voor dat alle apparaten in je netwerk IPv6-adressen krijgen en je hebt verbinding.

daniel@lentebloem:~> ping -6 www.google.nl
PING www.google.nl(ams15s30-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:807::2003)) 56 data bytes
64 bytes from ams15s30-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:807::2003): icmp_seq=2 ttl=56 time=12.0 ms
64 bytes from ams15s30-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:807::2003): icmp_seq=3 ttl=56 time=9.76 ms
64 bytes from ams15s30-in-x03.1e100.net (2a00:1450:400e:807::2003): icmp_seq=4 ttl=56 time=10.8 ms

Weliswaar loopt het via een 6to4-tunnel, dus met name de bandbreedte is niet zo snel als native IPv6, ik haal ongeveer 5 megabps, maar dat is gezien we grotendeels in een IPv4-wereld leven niet zo'n enorm drama. De pingtijden zijn prima werkbaar. Het belangrijkste is dat we van de doffe ellende van NAT af zijn. Ik kan nu bijvoorbeeld als ik van huis ben en me bedenk dat ik een televisieprogramma wil opnemen zo naar de webinterface van mijn satellietontvanger browsen om een opname te programmeren. Het zijn dat soort dingen die IPv4 een vervelend corset maken om in te moeten leven en dat corset is op deze manier weggewerkt.
Reputatie 7
Badge +10
Je bedoelt WBA ODF migratie voor bestande klanten ?
ik weet niet of dat inmiddels kan maar wellicht dat @Sander ons hier wat meer over kan vertellen, hopelijk heeft hij goed nieuws hierover.
Reputatie 2
Hoi @Mdevries,

Op dit moment is het nog niet bekend of en wanneer IPv6 uitgerold gaat worden voor T-Mobile Thuis. Mocht hier nieuws over zijn zullen we dit uiteraard met jullie delen.
Reputatie 5
Badge +2
Soms kan men zich afvragen of de begeerte van T-mobile om een pakket te kunnen aanbieden op de vaste lijn het heeft gewonnen van de realiteit.
Laat ik op de eerste plaats beklemtonen dat ik tevreden ben met het pakket welke ik afneem van t-mobile de z.g.n. thuis versie, het werkt gewoon zoals het hoort, wel een simpele uitvoering met nog de Amino 140.

Valt me net als meerdere mensen op dat T-mobile vergeleken met de concurrentie erg achterloopt met diverse opties denk aan de tv app de Draytek modem welke geen 5ghz kent en nou niet bepaald modern is, en IPv6 zo zal er nog wel meer zijn.
Reputatie 2
Hoi BeMu,

Fijn om te lezen dat je nog steeds tevreden bent na al die tijd! Uiteraard zijn we altijd bezig met verbeterpunten aan het Thuis product. Geloof me dat achter de schermen hieraan druk gewerkt wordt.
Is er al wat meer bekend over IPv6 bij T-Mobile Thuis? Kunnen we dit in 2018 nog verwachten?
op heden nog niks helaas
Reputatie 7
Badge +10
Welke providers bieden wel volledig IPv6 aan ? Volgens mij is de enige op dit moment Xs4all maar dat mag je van hun ook wel verwachten.

Ik gebruik zelf een TP-Link Achter C7 en hier kan je gewoon een IPv6 tunnel in opzetten zodat je toch ipv6 kan gebruiken.
Ik zou graag zien dat er naast Xs4all nog meer providers IPv6 aanbieden. Telfort heeft jaren geleden al een pilot gedaan, maar is daar weer mee gestopt.
KPN en Ziggo zijn bezig met de uitrol van IPv6, al gaat dat niet erg snel (resp. 20% en 8% van de aansluitingen).
Reputatie 7
Badge +10
Je zou verwachten dat je het alleen hoeft aan te zetten.
Volgens mij ondersteund alle apparaten van de afgelopen tijd al ipv6 je heb alleen DHCPv6 nodig.
De Draytek Vigor 2132FVn van T-Mobile ondersteunt inderdaad gewoon IPv6. Ik neem aan de apparatuur in de rest van het T-Mobile-netwerk dat ook gewoon doet.

Bij Ziggo schijnt het niet op alle typen modems goed te werken, en het wordt het alleen aangezet bij nieuwe abonnementen en bij het wisselen van modem. Ze hebben daar natuurlijk wel een veel grotere variëteit aan modems, door de diverse overnames en doordat ze al langer actief zijn.
Is er al wat meer bekend over IPv6 bij T-Mobile Thuis? Kunnen we dit in 2018 nog verwachten?
@T-Mobile Moderators: is hier al meer over bekend?
Reputatie 6
Badge +7
Hi Xiphias, op dit moment heb ik hier geen nieuws over, zodra er ontwikkelingen zijn op het gebied van IPv6 horen jullie dit zeker van ons!
@T-Mobile Moderators Na 8 maanden nog geen uitzicht op IPv6?
Reputatie 6
Badge +7
@Mdevries Op dit moment gaan er andere zaken voor dus ik verwacht niet dat IPv6 er op korte termijn gaat komen.
@Brian Hopeljk gaat de ontwikkeling van WBA naar ODF dan voor.
Dan word 1 van de 2 uitdagingen opgelost.
Zonder die mogelijkheid kunnen de bestaande klanten niet over naar jullie snelste internet optie.
Reputatie 6
Badge +5
Zoals ik het lees bedoelt @Mdevries dat wij ons ODF netwerk uitrollen op plaatsen waar WBA ligt. Daar zie ik in de nabije toekomst nog geen ontwikkeling in.

@Hidden.nld wat betreft de migratie van WBA naar ODF waar ODF inmiddels mogelijk is, daar zie ik wel mogelijkheden. Ik kan hier niets zinnigs over melden, want hier zijn zoveel factoren van invloed. Ik proef dat hier behoefte aan is en dan wil ik het ook graag kunnen aanbieden. Maar ja, hier is tijd, geld en techniek mee gemoeid. Voor nu afwachten dus!
@Sander ik bedoel dat ik op een ODF locatie een abonnement heb.
Echter kan ik iet overstappen van WBA naar ODF.
Qua techniek lijkt het makkelijk provision een poort en steek de vezel om.

Echter twijfel ik of ik niet al op een ODF zit. Gezien een snelheid upgrade binnen 10 minuten was gerealiseerd en een korte onderbreking op mijn vezel gaf.
Reputatie 4
Badge +2
@Mdevries
Ik heb even gespiekt en jij zit met je abonnement op het WBA netwerk. We zijn gewoon supperrr snel met wijzigingen in het pakket, maakt niet uit of je nu op het WBA of ODF netwerk zit!😉

Jammer genoeg is de omzetting qua netwerk in de praktijk niet zo makkelijk te regelen. En zoals Sander al aangeeft zijn hier momenteel nog geen concrete mogelijkheden voor. Zodra hier veranderingen in zijn, dan laten we dat natuurlijk weten.
Reputatie 3
@Mdevries T-Mobile is al jaaaren onwijs hard bezig! Alle collega´s en zijzelf werken zich uit de naad!
(helaas alleen niet met zaken waar de klanten op zitten te wachten)
In het kader van houd elkaar even scherp plaats ik hier even een reactie. Hopelijk heeft T-mobile IPv6 uitrol voor T-mobile thuis wel op een roadmap staan en natuurlijk is morgen beter dan gisteren, maar als er zicht is op een datum zouden een hoop mensen daar denk ik blij mee zijn 🙂. Ik wel in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +10
ik verwacht het dit jaar niet meer. wellicht is dit toch allemaal een beetje onderschat door IANA ze hadden gewoon een harde deadline moeten zetten.
Reputatie 6
Badge +7
Hi Dennis1984120, er is op dit moment nog geen datum bekend en ik verwacht dit ook nog niet op korte termijn maar zodra we iets over kunnen melden hoor je dit zeker!
Bump na 6 maanden. Wellicht is er meer bekend over IPv6 of migratie van WBA naar ODF
Reputatie 6
Badge +7
Hi @Mdevries, ik begrijp je nieuwsgierigheid haha 🙂 Wat IPv6 betreft staat er nog steeds niet concreet iets in de planning. We houden het natuurlijk wel in ons achterhoofd maar een omschakeling naar IPv6 gaat niet binnen weken of maanden plaatsvinden.

We hebben de mogelijkheden voor een omzetting van WBA naar ODF vanuit meerdere invalshoeken bekeken maar in de huidige situatie is een omzetting simpelweg niet rendabel. Vanwege bepaalde veranderingen is dit mogelijk is dit in de toekomst wel het geval en zodra het zover is gaan we dit zeker opnieuw bekijken. Wat de uitkomst gaat zijn is nog onbekend maar we gaan er zeker ons best voor doen!

Reageer